Skocz do zawartości


Zdjęcie

Zmiana kół - czy trzeba regulować ?


5 odpowiedzi w tym temacie

#1 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 22 kwiecień 2012 - 23:00

Miałem w szosówce koła składane, oczywiście wszystko z nimi związane było wyregulowane - chodzi o przerzutkę tylną i hamulce.

Teraz zachciało mi się zmienić koła i zakupiłem gotowe (Mavic), nie nowe - używane. Po włożeniu do roweru okazało się, że muszę od nowa wyregulować, np. hamulec i to bardzo, jakieś 2-3mm przesunięcia w stosunku do "starego" ustawienia. Wierzę, że moje stare koła były złożone "w osi".

Jaka jest dopuszczalna odchyłka przeciągnięcia obręczy. Nieraz przecież widać nawet na wyścigach, że po zmianie koła mechanik musi podregulować to i owo.

Czy może dać koła do sprawdzenia, czy obręcze nie są przeciągnięte ?
Chodzi o to, żeby nie regulować przy każdej zmianie kół.

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#2 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3200 postów
  • SkądPoznań

Napisano 22 kwiecień 2012 - 23:17

Przerzutkę może się zdarzyć, że trzeba wyregulować (piasty mogą być różnej szerokości i następuje przesunięcie kasety). Ale obręcz powinna być w osi, ewentualnie też moze być innej szerokości.(ale wtedy tylko regulacja szerokości szczęk)

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#3 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 23 kwiecień 2012 - 00:39

Można założyć na próbę koła na odwrót i zobaczyć, czy obręcz nie ma tendencji do uciekania w którąś ze stron - da to jakieś pojęcie o symetryczności koła.

Kiedyś chyba w "Magazynie Rowerowym" był test kół gotowych i niektóre nowe koła miały niewielką niesymetryczność - około 1 mm.

Jest jeszcze taka kwestia, że pomimo, iż haki w ramie i widelcu powinny idealnie ustalać położenie koła, niewielkie różnice w średnicy osi piast i ukształtowaniu ich końcówek/nakrętek mogą powodować nieznaczne różnice w ustawieniu koła w ramie.

#4 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 23 kwiecień 2012 - 16:00

Aby mieć pewność, to trzeba chyba dać koła do sprawdzenia w centrownicy i ewentualnie doprowadzić je do jednakowego przeciągnięcia obręczy.

Tylne koło może się zdarzyć, że obręcz jest przeciągnięta, ale przednie powinno być w osi - szprychy jednakie, to nie powinno być problemu, żeby zbudować symetryczne.

Przerzutkę może się zdarzyć, że trzeba wyregulować (piasty mogą być różnej szerokości i następuje przesunięcie kasety).

A mi się wydawało, że ta wielkość powinna być w miarę powtarzalna, a tym samym kaseta powinna być jednakowo przesunięta na osi, niezależnie od piasty, Przyznam, że przerzutki nie sprawdzałem - przylało u nas i ostatecznie nie wyjechałem z garażu. Ale hamulce, to mnie zaskoczyły (i zdenerwowały :shock: ).

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#5 quba102

quba102
  • Użytkownik
  • 31 postów
  • SkądLubuskie

Napisano 31 maj 2012 - 09:54

Ja zawsze miałem problem z przerzutką jak zmieniałem stare kola na shimano na mavicki, zawsze trochę podregulować trzeba było, trochę to irytujące ale chyba nic nie poradzisz. Mavic w ogóle ma też te swoje śmieszne podkładki pod kasetę itd. centrownica mi pokazuje że obręcz jest przeciągnięta trochę w jedną stronę mimo że koła jak nowe i nigdy nie centrowane.

#6 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 01 czerwiec 2012 - 23:18

Mavic w ogóle ma też te swoje śmieszne podkładki pod kasetę

Pod kasety Campagnolo nie daje się żadnych podkładek, więc ta teoria nie dotyczy mojego przypadku. Z resztą, przerzutki tylnej nie muszę regulować. Raczej chodziło o hamulce, a więc przeciągnięcie obręczy.

Przednie koło: musiałem wymienić łożyska, bo miały luz, którego w momencie pierwszej przekładki kół nie zauważyłem.

Tylne koło: przerzutka działa dobrze bez regulacji po zmianie kół, hamulec muszę delikatnie podregulować.

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen




Dodaj odpowiedź