Skocz do zawartości


Zdjęcie

Rower z lat 60tych Maraton - czy warto go restaurować


6 odpowiedzi w tym temacie

#1 pkret

pkret
  • Użytkownik
  • 2 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 marzec 2013 - 11:03

Witam wszystkich po raz pierwszy,
Szukałem informacji w internecie nt. renowacji starych rowerów - trafiłem tutaj.

Wydobyłem ze swojej piwnicy stary polski rower z lat 60tych - Maraton. Jeździł na nim mój dziadek, później ojciec. Przez wiele lat przestał samotnie. Teraz zastanawiam się czy jest sens go odświeżyć i uruchomić. Wszystko zależy oczywiście od ceny podzespołów i ich dostępności.

Najważniejsza kwestia dt. dostępności części lub możliwości dopasowania nowych. Interesuje mnie raczej uruchomienie go do jazdy, później ewentualnie stopniowa renowacja. Koła to pierwsza ważna sprawa. Te stare, bez ogumienia, są w opłakanym stanie - luźne dętki, rdza itp. Rozstaw widelców: przód/tył: 100/110. Czy taki rozmiar można jeszcze kupić?

#2 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1291 postów
  • SkądRumia

Napisano 09 marzec 2013 - 14:12

W sumie warto, ale raczej obejrzeć co da się wykorzystać. O ile mnie pamięć nie myli to ZZR Maraton był oczko niżej do Huragana i trochę lepszy od tych popularniejszych ZZR.
Nie warto na pewno robić generalnej wymiany wielu części, bo to się nie opłaca, a po drugie klimatu w ogóle już nie ma.
Co do kółek, to skoro na obręczach rdza, to od razu sugeruje, że chromowane dziadostwo - kupić aluminiowe chociaż jakieś 700x13 do 700x18 po 20-30zł na sztukę profil otwarty. Uwaga na hamulce - aby sięgnęły, jeśli oryginalne koła były pod 27 cali (paradoksalnie standard ten jest większy od 28 cali - pierwsze 630, drugie 622).
A na pewno tylny rozstaw dobrze zmierzyłeś? 110 mm to malutko - chyba, że tam masz torpedo.

#3 pkret

pkret
  • Użytkownik
  • 2 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 marzec 2013 - 15:47

Dzięki! nie wiedziałem, że ktoś jeszcze pamięta ten rower. Od razu sprostuje, ze faktycznie szerokość tylnego widelca - 120 - koło było źle skręcone stąd mój błąd. Na oponie - czy raczej pozostałościach po niej było oznaczenie: 28 - 622 (28 x 1 5/8 x 1 1/8). Chcę zakupić nowe koła - jak szukać? szerokość piasty i cale? jestem zupełnym laikiem w tych kwestiach. Piasta ma oryginalnie 3 biegi.

#4 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1291 postów
  • SkądRumia

Napisano 17 marzec 2013 - 08:55

jak szukać? szerokość piasty i cale?

A może przepleść na jakieś normalne, czytaj aluminiowe obręcze? Poszukaj w firmie Saiko - trekkingowcy nie narzekają na nie. Tylko tutaj dochodzi koszt szprych, nypli...
Można też poszukać w klasycznych szosowych na Allegro. Mój faworyt to Mavic, acz np. Rigida, Araya, Ambrosio to też dobre marki. Stan całości musi być dobry. Nie kupuj kół, gdzie obręcze mają jakieś wybulenia, mocne wykrzywienia rantu, oczywiście także pęknięć. I po kupnie najlepiej udać się do serwisu, gdzie mają na stanie tensometr i całość szprych oblecieć tym przyrządem znając dopuszczalne naciągi. No i piasty od razu do oględzin i konserwacji - to nawet samemu w domu można robić. Kontrować na brak luzu,ale płynny obrót.
Kupuj koła pod opony, rozstaw przód ok. 100 mm, tył 126 mm (130 to raczej już będzie problem). Piasty najlepiej minimum Shimano 105 SC - od nich zaczyna się dobre uszczelnienie. Od biedy RX 100 lub komplet Exage - HB-RM50 i FH-HG50. Campagnolo może lepiej nie, bo dostępność kaset i innych elementów napędu może być problemem.
A średnica kół to oczywiście 700C (28 cali) - standard szosowy rzecz jasna. Szerokości piasty - przód to będzie te 100 mm, za to na tyle będziesz raczej musiał rozgiąć lekko widły pod 126 mm, bo to i tak już leciwy standard szosowy, ale spokojnie - do niego pasują wszystkie współczesne kasety - powyżej 7s wymaga to ściągania jednej zębatki.
Po wymianie kół i założeniu kasety oczywiście zmieniamy łańcuch na adekwatny do danej kasety - koniecznie!
Jak masz płaskie haki tylne w ramie i wrzucasz koło na szybkozamykacz być może koniecznym będzie dorobić z dokręcanego haka na przerzutkę blaszkę na lewy hak. Brak blokady z lewej strony skutkować może fatalną kraksą wskutek przekoszenia osi i blokady koła (szybkozamykacz ma mniejszą siłę od zwykłych nakrętek)!

#5 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4556 postów
  • SkądKraków

Napisano 17 marzec 2013 - 10:20

po pierwsze , wrzuć troche zdjęć , najlepiej do jakiejś galeri typu Picassa
Po drugie po co kupować całe koła ?? jaki stan piast , ??
3 biegowy tył ??

jeśli koła stnadrdowe 28 " to bardzo dobrymi obręczami do strszych szosek są Mach1 Rj PROJECT doskonale imitują starsze felgi oczkowane - polecam bo już ktoś takie zamawiał do starej kolarki właśnie.
http://www.fotoload....e2720927963e615

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl  ,  www.velotech.sklepna5.pl

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected] , [email protected]

 

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#6 zimniasty

zimniasty
  • Użytkownik
  • 67 postów
  • Skądkrk

Napisano 23 marzec 2013 - 17:55

renowacja obreczy stalowych to bardzo pracochlonna zabawa, polecane przez SPIKE Machy sa fajne, ale chyba lepiej bedzie kupic najtansze saiko za 25-30pln/sztuka (przekroj "brytfanki")

tylko nie rob z tego maraton - "fixa", bo az nie wypada;) za to turystyk moze wyjsc ladny - piasta sturmey archer 3s, aluminiowe kola, skorzane siodlo i polerowane blotniki. Korbe na klin raczej mozesz odlozyc na polke z pamiatkami rodzinnymi;)

#7 arczi3

arczi3
  • Użytkownik
  • 1 postów

Napisano 01 czerwiec 2015 - 09:20

Też mam taki rower i próbuje go przywrócić do stanu użyteczności publicznej ;-)



Dodaj odpowiedź