Skocz do zawartości


Zdjęcie

Przeróbka piasty


9 odpowiedzi w tym temacie

#1 COST

COST
  • Użytkownik
  • 282 postów
  • SkądRADOM

Napisano 16 styczeń 2009 - 23:58

Jestem na etapie składania kółek do przełajki. Spodziewałem się ze tylna piasta bedzie mieć szerokość szosową-130 a tu zonk. Teoretycznie da sie założyć szosowe koło do tej ramy(ALU) ale boje się czy nie nadwyręży to jej :roll: . więc zaplote koło prawdopodobnie na shimanowskiej 135 ze wzgledu na łóżyska kulkowe.

i tu moje główne pytanko czy pożniej skracając ośke i odejmując podkładki na 130mm bedzie można stosować to kółko w szosówce(czy są róznice w wymiarach korpusów piast czy tylko oski maja różne długości?)

#2 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 17 styczeń 2009 - 17:49

Piasty 130 mm i 135 mm Shimano różnią się odległością prawego kołnierza od środka piasty. Kołnierz w piaście MTB jest aż 5 mm bliżej ramy niż szosowa. Jeśli więc nawet wejdzie w ramę 130 mm to przekos szprych będzie bardzo duży - szprychy od strony kasety będą naprężone bardzo mocno, a po przeciwnej słabo. Takie koło nie będzie sztywne i trwałe jeśli chodzi o wytrzymałość na rozcentrowanie.

#3 COST

COST
  • Użytkownik
  • 282 postów
  • SkądRADOM

Napisano 17 styczeń 2009 - 18:22

czyli jak myślałem(mam nadzieje ze ciebie karbon też zrozumiałem:)- przekładajac koło z haków 135 na 130 nie tylko trzeba zmieniać ośke ale "naciągnąć" obrecz w strone napedu?!

#4 wojtekk

wojtekk
  • Użytkownik
  • 26 postów
  • SkądRybnik

Napisano 17 styczeń 2009 - 18:52

Piasty 130 mm i 135 mm Shimano różnią się odległością prawego kołnierza od środka piasty. Kołnierz w piaście MTB jest aż 5 mm bliżej ramy niż szosowa.

Jest to nieprawda. Dla przykładu FH-M530 22,00 mm od środka piasty do prawego kołnierza i FH-6600 20,8 mm od środka piasty do prawego kołnierza. Jeżeli chcielibyśmy przerobić piastę FH-M530 o szerokości 135,00 mm na szosowe 130,00 mm wtedy środek piasty przesunie się o 2,5 mm w prawo, więc nowa odległość od środka piasty do prawego kołnierza wyniesie wtedy dokładnie 19,5 mm. Daje nam to zaledwie 1,3 mm w stosunku do FH-6600. Myślę, że takie koło nie straci wiele ani na sztywności ani na wytrzymałości.
Dodam, iż piasty Campagnolo Chorus/Record 10s produkowane do 2006 roku mają odległość od środka piasty do prawego kołnierza wynoszącą "zaledwie" 16,8 mm i koła zbudowane na nich nie są ani mało sztywne ani mało wytrzymałe.

#5 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 17 styczeń 2009 - 19:17

To zobacz kalkulator DT. Skoro odstęp między kołnierzami jest nawet o 5 mm większy to wątpię, aby się piasta zmieściła w ramie, ale sam tego nie sprawdzałem. Trochę by trzeba było przerobić lewą stronę.

#6 wojtekk

wojtekk
  • Użytkownik
  • 26 postów
  • SkądRybnik

Napisano 17 styczeń 2009 - 20:54

Trochę by trzeba było przerobić lewą stronę.

Myślałem, iż oczywistym jest wymiana osi na 141 mm zamiast oryginalnej 146 mm, jak również "zdjęcie" 5 mm podkładek z lewej strony.

#7 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 17 styczeń 2009 - 22:37

Trochę by trzeba było przerobić lewą stronę.

Myślałem, iż oczywistym jest wymiana osi na 141 mm zamiast oryginalnej 146 mm, jak również "zdjęcie" 5 mm podkładek z lewej strony.

Chodzi głównie o przeróbkę lewego uszczelnienia.

#8 wojtekk

wojtekk
  • Użytkownik
  • 26 postów
  • SkądRybnik

Napisano 18 styczeń 2009 - 10:24

Chodzi głównie o przeróbkę lewego uszczelnienia.

We wcześniejszych Twoich wypowiedziach nie było mowy o lewym uszczelnieniu a głownym problemem było:

Jeśli więc nawet wejdzie w ramę 130 mm to przekos szprych będzie bardzo duży - szprychy od strony kasety będą naprężone bardzo mocno, a po przeciwnej słabo.

co już wyjaśniłem wcześniej.
Owy "przekos" w przerobionej piaście nie będzie specjalnie większy niż w piaście szosowej co tym samym pozwoli zrobić stabilne i wytrzymałe koło.
Lewe uszczelnienie w części modeli piast shimano może faktycznie być problemem ale jest to bez wątpienia trudność do pokonania.

#9 COST

COST
  • Użytkownik
  • 282 postów
  • SkądRADOM

Napisano 18 styczeń 2009 - 13:07

Panowie powiem szczerze ze nie wiem o co chodzi :oops:
Może dodam od siebie że rower na tej ramie posiada fabrycznie koła shimano whr-535 wiec koła typowo szosowe.a na tylną ośke dołożone są jakieś podkładki za nakrętką kontrującą ,sama ośka też musi byc dłuższa bo rama jest 135mm

#10 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 22 styczeń 2009 - 22:03

Witam.
Robiliśmy w serwisie różne cuda, włącznie z wymianami nawet bebenków swego czasu 7 na 8 i odwrotnie i tam jeszcze w połaczeniu ze zmianą osi.
Kumpel ma tylne koło w szosce na starej piaście XTR i jest dobrze naciągniete.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo




Dodaj odpowiedź