Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pompki stacjonarne


186 odpowiedzi w tym temacie

#121 macior

macior
  • Użytkownik
  • 128 postów

Napisano 30 kwiecień 2017 - 20:23

Ja mam Beto za 50-60zl i sprawuje się bardzo dobrze , Schwalbe w instrukcji zaleca 1x w miesiącu dopompować.



#122 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 01 maj 2017 - 13:08

Czy warto zaoszczędzić i kupić pompkę stacjonarną za ok. 50 zł czy jednak za ok. 100 zł będzie już solidna? I jak często pompować opony w szosie? 

 

Cena nie jest tak ważna, jak stalowy korpus i manometr o dobrym zakresie. Im mniejsza średnica, tym lepiej, bo lżej pompować.

 

Ciśnienie w oponach, szczególnie  w rowerze szosowym zalecam sprawdzać (i uzupełniać) przed każdym wyjazdem.

 

 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#123 oski226

oski226
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 05 maj 2017 - 17:44

Zakupiłem pompkę Btwina

https://www.decathlo...id_8385190.html

 

jednak jest problem, gdy wkładam końcówką samochodową to zarówno w samochodzie jak i MTB pokazuje wartość ciśnienia, jednak w końcówce do szosówki nie pokazuje nic, dopiero jak zaczynam pompować, startuje od zera i przy każdym "pompnięciu" skacze o 2 bary... jednak nadal nie wiem ile jest w oponie... Czy to jest normalne czy pompka jest po prostu uszkodzona?



#124 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 05 maj 2017 - 17:54

To normalne, bo Presta nie wypuszcza powietrza po założeniu głowicy - otwiera się dopiero po tym, jak ciśnienie w wężu przekroczy ciśnienie w dętce/oponie i "przepchnie" zawór.

 

Jeżeli chcesz mieć ścisłą kontrolę nad ciśnieniem, najprościej jest spuścić sporo powietrza (aż opona będzie wyraźnie miękka) i wtedy zacząć pompować.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#125 oski226

oski226
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 05 maj 2017 - 18:27

To normalne, bo Presta nie wypuszcza powietrza po założeniu głowicy - otwiera się dopiero po tym, jak ciśnienie w wężu przekroczy ciśnienie w dętce/oponie i "przepchnie" zawór.

 

Jeżeli chcesz mieć ścisłą kontrolę nad ciśnieniem, najprościej jest spuścić sporo powietrza (aż opona będzie wyraźnie miękka) i wtedy zacząć pompować.

Oo super, dzięki za pomoc, bo myślałem że po prostu zepsuta.



#126 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 12 maj 2017 - 13:19

Nie do końca - wszystko zależy od głowicy. Normalne to może być w większości pompek awaryjnych, tam faktycznie na ogół zawór presty przepuści powietrze do środka tylko pod warunkiem wyższego ciśnienia pompowania niż to, które jest w pompce.

Przy pompkach stacjonarnych na ogół powinno być tak, że odkręca się nakrętkę na zaworku presty i mamy możliwość spuszczenia powietrza po naciśnięciu zaworka np. palcem. Dokładnie tak samo działa trzpień (jak zwał tak zwał) w głowicy: odkręca się zaworek, wkłada do głowicy, przesuwa się popychacz i w tym momencie następuje zaciśnięcie popchanie trzpienia zaworka do środka i odblokowanie  zaworka. 

No i teraz jeśli ta pompka ma tylko dźwignię przestawiającą obieg powietrza (czyli którą dziurką ma dmuchać) i dźwignia ta nie ma możliwości naciśnięcia zaworku (obojętnie czy samochodowy czy presta) to faktycznie będziesz miał efekt jak opisałeś, jednak zastanawia mnie fakt, że przy zaworach samochodowych iglica zaworu jednak jest naciskana przez mechanizm głowicy. Być może należy inaczej obsługiwać tą głowicę? Może dźwignię głowicy ustawić w położenie skrajne lub na środku, poluzować zawór, umieścić w głowicy, przestawić dźwignię zaworu i może wtedy iglica zaworu presty będzie naciśnięta i umożliwi pomiar ciśnienia w oponie?

Osobiście preferuję głowice obsługujące jedną dziurką ;) wszystkie typy zaworów...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#127 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 12 maj 2017 - 17:53

Przy pompkach stacjonarnych na ogół powinno być tak, że odkręca się nakrętkę na zaworku presty i mamy możliwość spuszczenia powietrza po naciśnięciu zaworka np. palcem.

Z ciekawości: jak to sobie wyobrażasz, kiedy głowica jest już założona na zawór? ;)

Nie przypominam sobie pompek (co innego dedykowane mierniki ciśnienia, tu się zgodzę), które w głowicy do zaworu Presta miały element automatycznie otwierający zawór zaraz po założeniu głowicy (przy zaworach Auto faktycznie jest to standard - zresztą nie bez powodu pompki z przekładanymi uszczelkami mają w głowicy plastikowy bolec). Jeżeli takie znasz, podpowiesz nazwę jakiegoś konkretnego modelu?


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#128 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 12 maj 2017 - 22:13

Chyba mnie nie zrozumiałeś.

Po pierwsze - ta możliwość spuszczenia powietrza z dętki palcem po odkręceniu nakrętki zaworka jest możliwa PRZED włożeniem zaworu do głowicy.

Po drugie - nie muszę sobie wyobrażać, znam budowę głowic pompki. Ale dla przypomnienia sobie po prostu rozkręciłem nakrętkę głowicy, umożliwia pompowanie wentyli samochodowych i presty w jednym otworze - zrobione prosto: dwie gumki o różnych średnicach, wrzucę zdjęcia, dźwignia przesuwający uszczelnienie zaworka z trzpieniem naciskającym na końcówkę zaworka (trzpień ze sprężyną), umożliwiając tak pomiar ciśnienia jak również pompowanie bez przepychania zaworka. Proste i skuteczne. Praktycznie każda głowica z dźwignią i trzpieniem ma taką budowę, weź pierwszą lepszą z półki i sobie sprawdź :P - bez otworzenia zaworu (obojętnie czy samochodowego czy presty, nie dotyczy oczywiście dunlop'a - tu żeby otworzyć zawór trzeba wykręcić trzpień, tego pompka raczej nie potrafi...) nie ma możliwości zmierzenia ciśnienia w dętce/oponie. Otwarcie zaworu Schradera czy Presta odbywa się na tej samej zasadzie - należy nacisnąć na końcówkę (tłoczek w zaworze presta, iglica w zaworze schradera).


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#129 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 12 maj 2017 - 22:14

Zdjęcia budowy głowicy (na szybko - zapewniam, że wystarczy założyć głowicę, przesunąć dźwignię i uzyskuję pomiar ciśnienia w oponie):

9938506dfc034153b0b00f09e7886433.jpg0d181eda2ff0f9c9d817ba64d5f539fd.jpg3e1c293cafe3c0208a04ab804b7684f8.jpg

 

samo działanie i uszczelnienie jest proste: za obsługę zaworu Schradera odpowiada pierwsza gumka od nakrętki, druga gumka uszczelnia tak zawór Presty jak również połączenie pompka - zawór (dowolny). Nie robiłem zdjęcia, ale druga gumka od strony głowicy ma stożkową budowę w którą po przesunięciu dźwigni wchodzi element konstrukcyjny głowicy uszczelniający połączenie, powodujący zaciśnięcie się gumki na zaworze i przesuwający trzpień naciskający na tłoczek (presta) lub iglicę (schrader) zaworka. Podobnie miałem w innej pompce z dwoma otworami przeznaczonymi do pompowania presty/schradera (w osobnych otworach), również trzpień naciskający na tłoczek/iglicę był obsługiwany przez dźwignię, mam również pompkę z obracanymi gumkami, ale również z dźwignią i również ta obsługuje w identyczny sposób zawory AV/SV. 

 

Oczywistą sprawą powinno być założenie, że pompki z głowicami umożliwiającymi odblokowanie zaworu muszą mieć również zawór jednostronny umożliwiający przepływ powietrza tylko od strony pompki do dętki, umieszczony przed manometrem, tak żeby była możliwość odczytu ciśnienia w oponie, ale żeby powietrze pod ciśnieniem z opony nie przedostawało się z powrotem do pompki.   


  • System lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#130 sts

sts
  • Użytkownik
  • 290 postów
  • SkądMazowsze

Napisano 13 maj 2017 - 08:08

Rozpoznaje mojego Cannodale, miewam z nim problemy.

Nie liczy się sprzęt tylko serce.


#131 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 24 maj 2017 - 19:37

@prozor - wybacz proszę późną odpowiedź, jakoś mi umknęła.
 
Podtrzymuję moją opinię, że rozwiązanie to jest stosowane rzadko - głowice pod prestę bez bolca stosują m.in. Topeak, Zefal oraz SKS. Standardowa głowica Beto, stosowana w dziesiątkach modeli różnych marek, również nie dociska końcówki zaworu przy ustawieniu pod prestę, bo bolec jest celowo skierowany "w głąb" głowicy:
 
GIANT-Bicycle-Road-Bike-MTB-Portable-Min
 
Gdybym miał obstawiać, zdecydowanie powiedziałbym, że bolec otwierający zawór jest stosowany rzadko. Zresztą nie bez powodu - jest to po prostu idiotyczne rozwiązanie, które gwarantuje co najwyżej tyle, że ciśnienie wskazane na manometrze nigdy nie będzie tym, które będzie w dętce po zdjęciu głowicy ;)


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#132 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 24 maj 2017 - 22:33

DSCF2067J_aqxhpap.jpg

Tak wyglądają elementy głowicy mojej pompki Giyo ustawione na prestę.

Po prostu nakładając głowicę na zawór, nawet jeszcze bez zaciśnięcia dźwigni, główka presty opiera się o dno tej plastikowej wkładki pompki i zawór się otwiera. Manometr pokazuje wtedy aktualne ciśnienie (ok, jest to ciśnienie minimalnie mniejsze, bo powietrze z dętki wypełnia wtedy przestrzeń między zaworem dętki a zaworem zwrotnym pompki). Gdy próbuję nasunąć głowicę pompki tylko częściowo, tak by nie otworzyć presty, pompowanie przebiega sporo trudniej, a manometr pokazuje wtedy zmienne wartości, zależnie od tego, jak szybko naciskamy na tłok, bo pokazuje on chwilowe ciśnienie w wężyku pompki. Presta, która nie jest otwarta mechanicznie, stawia większy opór (tarcie samej gumki uszczelniającej i zjawisko "wąskiego gardła") i słychać charakterystyczne stukanie zaworu, gdy się otwiera.

mikroos, moim zdaniem rozwiązanie z głowicą otwierającą prestę mechanicznie jest wygodniejsze i daje mimo wszytko dokładniejsze wskazania manometru.

 



#133 Pirx

Pirx
  • Użytkownik
  • 269 postów
  • SkądKlucze

Napisano 25 maj 2017 - 06:08

Nie dokładniejsze, tylko bardziej rzeczywiste. To nie to samo. Jednak zastanowiłbym się, czy aby na pewno bardziej rzeczywiste. W momencie, gdy po założeniu głowicy następuje mechaniczne otwarcie Presty, powietrze z opony cofa się do rurki pompki, więc manometr pokaże ciśnienie nieco mniejsze niż było w rzeczywistości (ta sama ilość powietrza zajmuje nieco większą objętość). W przypadku, gdy otwarcie Presty następuje przez wzrost ciśnienia w wężyku pompki, manometr pokaże ciśnienie nieco większe niż w oponie, o wartość spadku ciśnienia na zaworze. Podejrzewam, że z uwagi na lichą klasę dokładności manometrów stosowanych w pompkach, rzecz jest pomijalna, a już na pewno w mtb - o wiele większa objętość opony w stosunku do objętości wężyka niż w przypadku opony szosowej.



#134 Pantagruel

Pantagruel
  • Użytkownik
  • 9 postów

Napisano 25 maj 2017 - 07:52

Hej, 

a gdzie kupię same głowice?

Mam Authora od lat ale ostatnio prtzy 7 barach zaczął przepuszczać powietrze.

Nowa głowica do starej pompki powinna załatwić sprawę.

 

Wiecie gdzie kupię samą głowice?



#135 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 maj 2017 - 09:28

Na przykład tutaj: https://rowerplus.pl...ienne-do-pompek


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#136 Pantagruel

Pantagruel
  • Użytkownik
  • 9 postów

Napisano 25 maj 2017 - 09:33

 

dzięki. Czy ten do Beto pasować będzie do mojej pompki od Authora?

Na co mam zwrócić uwagę jak będę kupować?



#137 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 maj 2017 - 09:57

Będzie pasował - nie zdarzyło mi się jeszcze, żeby do jakiejś nie pasował.

Tak naprawdę nie ma takiej wielkiej różnicy pomiędzy różnymi głowicami. Natomiast gdybym miał wybierać, głowice z dwoma otworami są lepsze, bo nie trzeba przekładać uszczelek - jest po prostu szybciej i wygodniej.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#138 Pantagruel

Pantagruel
  • Użytkownik
  • 9 postów

Napisano 25 maj 2017 - 10:22

Super. Wiem co robić. Dzięki.

Moja pompka ma taką obracaną głowicę. Trochę słabo się tego używa (chyba wiesz co mam na myśli)

Ta zaproponowana przez Ciebie głowica wydaje mi się wygodniejsza, bo ma zacisk w postaci dzwigni.

 

 



#139 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 25 maj 2017 - 14:14

Nie dokładniejsze, tylko bardziej rzeczywiste. To nie to samo. Jednak zastanowiłbym się, czy aby na pewno bardziej rzeczywiste. 

Jest to ciśnienie rzeczywiste w układzie w momencie pomiaru. Każde założenie i zdjęcie głowicy powoduje jakieś psss...  i lekki spadek ciśnienia w dętce. To psss... to moim zdaniem dużo więcej niż spadek ciśnienia spowodowany dołączeniem dodatkowej komory powietrznej w postaci wężyka. Kluczową sprawą jest jeszcze uszczelnienie głowicy na zaworze. Jeśli mierzymy przy otwartej preście, to nawet gdy powietrze trochę ucieka, ten spadek jest niewielki (bo dętka dostarcza cały czas powietrze) i zdążymy odczytać wskazanie. Gdy presta jest zamknięta, manometr pokazuje tylko ciśnienie w wężyku, a to spada momentalnie gdy jest jakaś nieszczelność.

 

Jeśli chodzi o precyzyjne ustalenie ciśnienia to moim zdaniem dużo ważniejsza jest dokładność odczytu w oponach MTB, gdzie 0.2 bara różnicy jest już mocno odczuwalne, dlatego ja w góralu ustawiam ciśnienie manometrem samochodowym (w zależności od opon i warunków daję 1.6-2.2 bara). W szosie po prostu pompuję trochę więcej niż ma być i uwzględniam psss... .



#140 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 maj 2017 - 16:39

Każde założenie i zdjęcie głowicy powoduje jakieś psss...  i lekki spadek ciśnienia w dętce.

Tylko wtedy, kiedy masz głowicę z bolcem. Mija ułamek sekundy, zanim rozszczelnisz głowicę i całkowicie wycofasz bolec, dlatego kiedy masz pompkę z bolcem, przez ten ułamek sekundy powietrze ucieka.

 

Kiedy bolca nie ma, ciśnienie pomiędzy wężykiem i dętką wyrównuje się zgodnie z prawem Pascala, a w razie spadku ciśnienia w wężyku (czyli np. przy rozszczelnieniu głowicy) zawór automatycznie się zamyka, więc nie wypuści powietrza.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź