Przełajówka + grubsze opony - szukam
#1
Napisano 27 czerwiec 2013 - 14:23
Ostatnio coraz więcej jeżdżę z zablokowanym amortyzatorem, ciśnienie w grubych oponach na max, ale co to za jazda... Najpierw rozważałem koła szosowe do górala, potem ktoś "pożyczył" z piwnicy mojego drugiego rumaka, tak więc na pewno chcę cały rower. Pierwsze co mi przyszło na myśl to sztywny cross, ale zostałem naprowadzony na temat przejałówek i jestem za.
Rower ma jeździć po asfaltach (także tych zapomnianych, gdzie o ubytki w nawierzchni nietrudno), szutrach, leśnych gruntówkach itp.
Chciałbym móc założyć koła z oponami większymi niż przejałowe 3x mm (np. 1.6"). Hamulce albo mini-V, albo tarcze. Kierownica raczej z tych szerszych 44, może 46cm. Korba szosowa czy przełajowa to nie dla mnie, kręcę szybko i nawet 46 zębów to może być za dużo (na obecnym góralu - opony 27.5x2.0" - przełożenie 36/11 wystarczy mi do 40+km/h). Myślałem o wykorzystaniu korby SLX, do tego blat 42 lub 44, mniejsza 28 i kaseta 12-27.
Na razie szukam, przeglądam, czytam - zwłaszcza o kokpicie szosowym (w tym temacie jestem zielony) i o doborze wielkości/długości ram. Proszę o jakieś sugestie, naprowadzenie na właściwy trop.
Aha, jeszcze jedno - nie muszę kupować roweru w całości. Równie dobrze mogę go poskładać.
#2
Napisano 27 czerwiec 2013 - 14:47
Rama oczywiście musi mieć duże prześwity, czyli typowy przełaj/29er.
Jak dla mnie, to zorientowałbym się w kwestii kompatybilności klamek szosowych i tarcz (pod linki). Do tego koła z 29era (często można kupić seryjne pod tarcze za psie pieniądze, chyba że chcesz coś bardzo lekkiego).
napisz o wzroście to polecimy rozmiar ramy
pozdrower
#3
Napisano 27 czerwiec 2013 - 14:53
http://gnatlikesbike...04/p4121149.jpg
http://farm4.staticf...5aa387724_o.jpg (650tka)
http://farm4.static....f3099bc48_o.jpg
#4
Napisano 27 czerwiec 2013 - 16:46
To zastanów się jaki osprzęt (9/10) bo to warunkuje dobór klamkomanetek. Ja bym poszedł w 9spd, bo za tą samą cenę masz osprzęt o 2-3 klasy lepszy niż normalnie byś kupił w 10spd.
Jak najbardziej 9, o dziesiątce nie myślę. Kasetę przełożę z górala, teraz siedzi 12-27 (nie wiem jaka grupa, trzy największe na pająku).
Jest BB7 w wersji road - jeśli zdecydowałbym się na tarcze, to właśnie na takie zaciski.Jak dla mnie, to zorientowałbym się w kwestii kompatybilności klamek szosowych i tarcz (pod linki).
Miałem 29er, sprzedałem (koła 750g przód i 940g tył). Jednakże cały czas nie jestem pewny, czy tarcze są mi potrzebne. Jak by nie było to V jest jednak rozwiązaniem prostszym, tańszym i lżejszym.Do tego koła z 29era (często można kupić seryjne pod tarcze za psie pieniądze, chyba że chcesz coś bardzo lekkiego).
180cm. Jeśli to pomoże to obecny góral: http://i.imgur.com/oK1IoSK.jpg (górna rura 602mm efektywnie, mostek 80mm na minus, sztyca z offsetem).napisz o wzroście to polecimy rozmiar ramy
---
Co myślicie o rowerze tego typu: http://www.evanscycl...s-bike-ec039561 - przeglądałem wczoraj strony sklepów i na tym zawiesiłem oko...
#5
Napisano 27 czerwiec 2013 - 17:56
Jeśli lubisz niską wagę, to po co pchać się w tarcze? i Czemu wykluczasz canti? Wydaje mi się, że nie są takie złe, jak niektórzy uważają.
I kolejna rzecz, mówisz, że kasa to nie problem, więc może jakaś stal na zamówienie? Przynajmniej będziesz miał wszystko dopracowane, jak chcesz, nie będzie problemu ze zrobieniem sprzętu pod szersze opony, jeśli Ci na tym zależy.
#6
Napisano 27 czerwiec 2013 - 19:03
Tarcze to nie jest mus, pisałem zresztą: "Hamulce albo mini-V, albo tarcze.". Canti nie chcę, parę ładnych lat temu pożegnałem je z ulgą (a nie były to niskie modele) i postanowieniem, że nigdy do nich nie wrócę. Możesz traktować to jako moją fanaberię, ale canti mówię "nie i już".
Zanim bym się decydował na stalówkę na zamówienie, to najpierw muszę wiedzieć czego dokładnie chcę od roweru tego typu. Na razie nie wiem, więc wolałbym nie szaleć (ryzyko nietrafienia z wymiarami/geometrią zbyt duże). Pojeżdżę, stwierdzę co mi pasuje, a co nie i wtedy mogę myśleć nad 'customem'.
Chciałbym po prostu na razie taką podstawę - z czasem mogę sobie grzebać i wymieniać komponenty.
#7
Napisano 27 czerwiec 2013 - 22:14
edit :dopiero spojrzałem : 180 to prawie po środku naszych rozmiarów,na za małym,albo za dużym,nadal zapraszam.
#8
Napisano 28 czerwiec 2013 - 16:40
Niestety do Kołobrzegu kawałek jest (i do tego fotoradarowe zagłębie po drodze, hehe).
Cały czas przeczesuję internety, trafiłem na angielski ebay: http://www.ebay.com/...t-/130932488039 - rama alu, wideł włókno, stery, komplet za niecałe 1200zł. Sprzęt dobry/zły?
W ogóle to tak sobie liczę i tak jak przy góralu, tak i tu wygląda na to, że bardziej opłaca mi się poskładać rower z klocków (część używek, część nowych), niż kupować gotowca i go zmieniać. Nawet jeśli wydam trochę więcej, to od razu będę miał części takie, jakie chcę.
#9
Napisano 28 czerwiec 2013 - 17:52
W ogóle to tak sobie liczę i tak jak przy góralu, tak i tu wygląda na to, że bardziej opłaca mi się poskładać rower z klocków (część używek, część nowych), niż kupować gotowca i go zmieniać. Nawet jeśli wydam trochę więcej, to od razu będę miał części takie, jakie chcę.
Oczywiście,tylko przy składaniu cyclocross-a najciężej o dobrą ramę, ta co podałeś jest "zwyczajna", jeśli pasuje ci geometria,kolor stan itp. to bierz. Mi z wyglądu najbardziej pasują ramy Ridley-a, natomiast geometria odpowiada mi w Cannondale i Focus-ie. Moim zdaniem to właśnie na geometrię powinieneś zwrócić największą uwagę - im dokładniejsze, obszerniejsze tabele z wymiarami, tym lepiej :-P Następnie jeżeli geometria! Ci będzie odpowiadać , a rama jest "firmowa" z widełkami oczywiście karbonowymi to nie widzę problemu - wszystko będzie grało. Te ramy do przełaju są już zwykle dość dobre, ładnie wykończone, geometria fajna i widełki karbonowe to standard; mówię oczywiście o produktach pochodzących z jak by nie patrzeć jakiś "firm" . Na twoim miejscu,jeśli możesz trochę zaszaleć , wziąłbym ramę w całości z włókna węglowego lub robioną pod wymiar ze stali...chociaż ja mam wymiary dość standardowe i wolę węgiel! :mrgreen:
Odnośnie "grubych opon" - na 700x40C pojeździsz we wszystkich miejscach które wymieniłeś. Ja ostatnio, przez przypadek władowałem się na nich w taki no nie przyjazny "terenik" - duże koleiny, błoto, piach, dziury w duużej ilości i spokojnie dałem radę.
#10
Napisano 28 czerwiec 2013 - 18:09
#11
Napisano 28 czerwiec 2013 - 18:44
Geometria - o tym piszę prawie od początku, właśnie nie wiem jaką chcę. Dlatego też na razie nie chcę szaleć z ramą. Na tę chwilę ciężko mi też sobie wyobrazić że zaczynam jeździć na ramie 6cm krótszej od obecnej
Kolejne efekty zwiedzania internetu - jedna z opon, którą chciałbym wypróbować: http://www.conti-onl...eedride_en.html - cenowo nie zabija, masa przyzwoita. Podejrzewam podobne odczucia jak przy "górskim" Race Kingu.
No i jedna rzecz, która mnie zdziwiła przy przeglądaniu części - dlaczego (klamko)manetki szosowe są takie drogie w porównaniu do zwykłych na prostą kierownicę...
#12 Gosc_marvelo_*
Napisano 28 czerwiec 2013 - 22:48
Też nigdy nie mogłem tego zrozumieć.No i jedna rzecz, która mnie zdziwiła przy przeglądaniu części - dlaczego (klamko)manetki szosowe są takie drogie w porównaniu do zwykłych na prostą kierownicę...
Więc może jednak prosta kierownica?
Nigdy nie rozumiałem również sensu stosowania szosowej kierownicy i klamkomanetek do jazdy w terenie, zwłaszcza gdy ktoś używa głównie górnego chwytu. Ani to wygodne, ani bezpieczne, słaba kontrola nad hamulcami, wąski, niepewny chwyt na nierównościach, krótka dźwignia na siłowych podjazdach, i do tego koszmarnie drogie klamkomanetki - same minusy.
#13
Napisano 29 czerwiec 2013 - 07:23
#14
Napisano 29 czerwiec 2013 - 08:06
#15
Napisano 29 czerwiec 2013 - 09:22
Zmieniasz tylko opony i mozesz pokazać się na szosowej ustawce a wieczorem na innych gumach poszaleć w błocie :-)
www.facebook.com/strato.bike
#16
Napisano 29 czerwiec 2013 - 10:47
#17
Napisano 29 czerwiec 2013 - 14:08
Z drugiej strony czym taki cross różniłby się od górala z założonymi węższymi oponami o nieagresywnym bieżniku... Teren ma być tylko dodatkiem, rower ma być głównie na twarde i równie nawierzchnie, a tu zalety szosowej kierownicy są niezaprzeczalne.
Cena klamkomanetek - wyraziłem tylko zdziwienie wysokimi kwotami. Nie znaczy to, że rezygnuję z ich kupna, bo czymś biegi zmieniać trzeba
@MichalD - Happy Medium, czyli tylko średnio (w połowie) szczęśliwa? Na razie Conti wygrywa - tańszy i łatwiej go kupić.
@grzegosz. - jak już złożę rower i się przymierzę do niego to pewnie wyda mi się to normalne, na razie ciężko mi to sobie zwizualizować.
#18
Napisano 29 czerwiec 2013 - 15:43
Z precla powtórzę - gravel bike. Możesz szukać rozwiązania ciążącego w konkretnym kierunku (szosa, touring, commuting, przełaj, trekking).
Jamis Bosanova, Charge Filter, Roux Etape, Genesis Croix de Fer/CdF, Kona Rove, Salsa Vaya, Norco Cabot, Kona Sutra, Raleigh Sojourn, Dawes Galaxy, Jamis Aurora... Bianchi Volpe, Cinelli Gazetta della Strada, Surly Cross Check albo Disc Trucker, cz jakaś czy ramka Somy (się ekskluzywnie robi)... Każden inny, ale generalnie rowery uniwersalne z szosowym genem.
A tarcze - dają wiele możliwości jeśli chodzi o koła i gumy
#19 Gosc_marvelo_*
Napisano 29 czerwiec 2013 - 16:30
Często jeżdżę do lasu naprzemiennie góralem (koła 26x2.2) i crossem (koła 700x41). Oba rowery mają 103 cm rozstawu kół, oba proste kierownice (600 mm) z rogami, podobny zakres przełożeń (góral 42/34/24 x 11-28, cross 44/32/22 x 11-30), góral hamulce canti a cross v-brake, a jednak jeżdżą całkiem inaczej. Jednak jeśli chodzi o dzielność terenową, to crossem jestem w stanie pokonać nawet te trudniejsze odcinki czy strome podjazdy. Ale gdybym w crossie miał przełożenia jak w przełajówce i wąską szosową kierownicę, to w wielu miejscach musiałbym już rower pchać (a tego nie lubię). No ale każdy lubi co innego.
A wracając do kierownicy i klamkomanetek do przełajówki, to może warto rozważyć połączenie klamkomanetek Campagnolo (10 b.) z tanim, odpornym na zużycie i zabrudzenie napędem Shimano 8 b.
http://www.cxmagazin...r-compatibility
Manetki Campy będą te 100-150 g lżejsze od Shimano, a niektóre umożliwiają też zrzucanie o kilka biegów na raz.
Z oponek trochę grubszych niż typowe przełajowe, a wciąż szybkich na asfalcie mogę polecić takie:
http://allegro.pl/op...3350998113.html
Za tą cenę trudno znaleźć coś lepszego.
Ja obecnie jeżdżę na IRC V-claw 700x41 (było niedawno kilka sztuk na allegro, po 25 zł/szt), ale nie są już chyba produkowane. Realna szerokość balona to 38 mm, a bieżnika 42 mm.
#20
Napisano 29 czerwiec 2013 - 18:14
Tak właśnie mniej więcej w ten sposób ten rower ma być wykorzystywany.
Chcę 50km w terenie + 5km dojazdu = biorę górala; chcę 80km szosy + nieliczne terenowe fragmenty = biorę swoją wariację przełaja.
Campa + Shimano - właśnie dzisiaj z rana trafiłem na kilka stron opisujących różnorakie miksy, także ze SRAMem. Czyli rozumiem że kupię np. "Klamkomanetki CAMPAGNOLO XENON Ergopower 10rzędów (3339604640)" (tytuł aukcji), do tego prawie dowolna przerzutka Shimano, kaseta 8 (lub 9 i inne mocowanie linki) i wszystko będzie grało? To by była dobra wiadomość, trochę pozostałości kaset ósemek mam, w razie czego nowa HG51 to 50-60zł.
Hamulce jednak wolałbym tarcze - Avid HS1, 160+140mm. Mam, czekają bezrobotne na lepsze czasy. Do tego Avid w wersji road - BB5 lub BB7.