Skocz do zawartości


Zdjęcie

Klamkomanetki. 105 czy Tiagra?


14 odpowiedzi w tym temacie

#1 mirabik

mirabik
  • Użytkownik
  • 30 postów
  • SkądSzn

Napisano 31 marzec 2009 - 15:06

Składam rower na osprzęcie 105.
Zastanawiam się czy można do tego dorzucić klamkomanetki Tiagry?
Co o tym sądzicie?
Czy te klamkomanetki współpracują z kaseta 10-cio rzędowa?

[ Dodano: 2009-03-31, 19:23 ]
Co sądzicie o napędzie 3/9-10?
Czy jest duża, odczuwalna różnica pomiędzy kasetą 9 i 10 rzędową?

Zależy mi na uzyskaniu pomocy od Was :)

#2 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 31 marzec 2009 - 20:51

Niestety NIE. Klamkomanetki Tiagra nawet te nowe model 2008 pracują na 9 speed.

Stas

#3 mirabik

mirabik
  • Użytkownik
  • 30 postów
  • SkądSzn

Napisano 31 marzec 2009 - 22:21

Dzięki za odpowiedź.

Postawić na napęd 10/3 czy na 10/2?
Zaznaczam, że będzie to moja pierwsza szosa...

#4 tymon

tymon
  • Użytkownik
  • 168 postów
  • SkądPiekary Śląskie

Napisano 31 marzec 2009 - 22:31

10/2 Ci wystarczy. 10/3 to rzadkość, a w większości przypadków jak się kupuje nowy rower na 3 tarczach to jest to pierwsza rzecz do wymiany.

Pozdrawiam.

#5 Gosc_Qba_*

Gosc_Qba_*
  • Gość

Napisano 31 marzec 2009 - 23:17

Generalnie nie chodzi o to, że nie kupuje się trzech tarcz bo tak i już...
Chodzi o to, że trzy tarcze przydają się w górach gdzie na stromych wzniesieniach bardzo pomocne jest jak najmiększe przełorzenie. Wtedy używa się najmniejszej tarczy na korbie (najczęściej mają one po około 3o zębów).
W przypadku gdy nie ma w okolicach rzadnych większych wzniesień czy gór (a Szczecin i okolice do takich terenów chyba należą) po prostu zbędne jest używanie korby trzyrzędowej gdyż z tej najmniejszej tarczy i tak nie będziesz korzystał.
Wtedy- zakładając korbę dwurzędową- automatycznie oszczędzamy na wadze i przyczyniamy się do poprawienia estetyki sprzętu 8-) ...
Pozdro!

EDIT:

Czy jest duża, odczuwalna różnica pomiędzy kasetą 9 i 10 rzędową?


Różnica jest taka, że możesz sobie dokładniej zestopniować kasetę- przełorzenia- do własnych potrzeb. Różnica jest odczuwalna np. w przypadku takim jak; jedziesz na 19 ząbkach na kasecie, zrzucasz jeden bieg w dół a to może byc już 17 zębów. Możesz mieć wtedy takie wrażenie, że pierwsze przełożenie jest za miękkie ale następne już za twarde. Wtedy dobrze by było mieć coś pomiędzy, czyli koronkę 18 zębów. A mając 1o koronek w kasecie masz więcej opcji dobrania odpowiednich koronek pod własne preferencje...
Chyba trochę nagmatwałem ale generalnie chciałem podać jakiś przykład, żeby trochę unaocznić na czym to polega...
Pozdro!

#6 mirabik

mirabik
  • Użytkownik
  • 30 postów
  • SkądSzn

Napisano 01 kwiecień 2009 - 06:04

tymon, Qba - dzięki za pomoc.

Qba - wcale nie nagmatwałeś ;) Wszystko ładnie wytłumaczyłeś...

Widzę, że jeździsz na pełnej 105. Jak wrażenia? Może napiszesz coś na temat 105? ;)

#7 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 829 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 01 kwiecień 2009 - 06:58

Ja uzywam mixu 105 z ultegra.Z tego co widze 105 jest juz wystarczajaca do jakaiejs jazdy bez wiekszych szalenstw.Klamkomanetki jednak wzielem ultegry bo slyszalem ze na tym jest wieksz roznica,podobnie lanuch i kasete.przerzutki ma 105 i dzialaja wporzo.Mam tez 10s ale jakby byla 9s pewnie bym tego jakos secjalnie nie odczul(przesiadlem sie z 8s)

#8 mirabik

mirabik
  • Użytkownik
  • 30 postów
  • SkądSzn

Napisano 01 kwiecień 2009 - 15:03

A co sądzicie na temat 105 plus klamkomanetki Tiagry i co za tym idzie 9 z tyłu?
Ma to jakiś sens czy warto dopłacić do klamkomanetek 105?

#9 pingpongista2

pingpongista2
  • Użytkownik
  • 98 postów
  • SkądPołudnie

Napisano 01 kwiecień 2009 - 16:51

Lepiej doplac co klamek na 10s. Ja kupilem klamki na 9ke i teraz zaluje ;-)

#10 mirabik

mirabik
  • Użytkownik
  • 30 postów
  • SkądSzn

Napisano 01 kwiecień 2009 - 17:02

pingpongista2 mógłbyś rozszerzyć swoją wypowiedź? ;) Byłbym bardzo wdzięczny
Dlaczego żałujesz swojego wyboru?

#11 ERDE

ERDE
  • Użytkownik
  • 1010 postów
  • SkądLublin

Napisano 01 kwiecień 2009 - 17:36

10 jest bardziej rozwojowa i można lepiej dobrać zakres kasety, czy ciaśniej zestopniować przełożenia.

#12 mirabik

mirabik
  • Użytkownik
  • 30 postów
  • SkądSzn

Napisano 01 kwiecień 2009 - 21:30

Chyba jednak dopłacę do 105...
Wydaje mi się, że warto wyłożyć te pieniądze.

#13 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 829 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 01 kwiecień 2009 - 22:17

tanio to teraz nie bedzie... ale wez 105 czesto sa w tkich samych cenach jak tiagra albo nawet ultegra da sie wychaczyc.Ja kupilem miesiac temu ultegry 10s za 260zl uzywane sezon ale mialem szczescie:)

#14 Gosc_Qba_*

Gosc_Qba_*
  • Gość

Napisano 01 kwiecień 2009 - 23:27

Podobnie jak koledzy wyżej podpowiem: oszczędzać to można np. na hamulcach ale nie na klamkach.
Lepiej dołóż kasy i kup 1o5. Pomijając kwestie wagi- gdzie różnica wynosi kilka gram i jeśli nie liczysz pojedyńczych gramów to różnicy rzadnej nie odczujesz- 1o5 są już na 1o kasetę i to jest największa zaleta. Poza tym mają lepiej uszczelnione "bebechy" patrząc od spodu klamki. Śmigając podczas deszczu nie wlezie tam tyle syfu co do Tiagry i będą dłużej pracować.

Widzę, że jeździsz na pełnej 105. Jak wrażenia? Może napiszesz coś na temat 105? ;)


Nie wiem, czy moja wypowiedź będzie miała jakieś znaczenie dlatego, że mam rower nienajnowszej generacji i osprzęt wedle oznaczeń pamięta rocznik 99'.
Jednak jakby nie patrzeć poza właśnie klamkomanetkami (o tym za moment) wszystko pracuje extra.
Cóż mogę rzec;
Ja na sprzęcie zrobiłem coś ponad 6kkm, nie mam pojęcia ile przejechał poprzedni właściciel...
Pod koniec poprzedniego sezonu dochodziły mnie dziwne trzaski z napędu. Zlokalizowałem problem w suporcie. Myślałem, że będę go muiał wymienić ale rowerek w zimę przeszedł gruntowny remont- był rozebrany na części pierwsze. Po wyjęciu suport dokładnie wyczyściłem i przy składaniu dostał oczywiście nowy smar. W tym sezonie żadnych trzasków nie słychać :-P , widocznie problem musiał tkwić w starym smarze który będąc tam od nowości przestał już spełniać swoje zadanie...
Do korby nie mam zastrzerzeń, jak dla mnie jest "wystarczająco" sztywna chociaż nie mam za bardzo porówniania z innymi korbami- poza 1o5 miałem okazję śmignąć tylko na Sorze (tutaj muszę dodać, że moja korba jest jeszcze mocowana na Octalink a dzisiejsze 1o5ki są już na Hollowtech- co też ma istotny wpływ na sztywność, oczywiście na korzyść Hollowtech). Przez trzy sezony użytkowania wygiąłem troszkę (około 1mm bicia bocznego) dużą tarczę na korbie ale to jest do naprostowania. Nie zabieram się jednak za to bo za sprawą coraz bardziej zużytych zębów niedługo będę zmuszony wymienić tarczę. Mała tarcza jest ok ale na niej nie jeżdżę w ogóle, całkowite zero jej użytkowania 8-)
Łańcuch shimanowski wymieniłem na początku tamtego sezonu, był już rozciągnięty. Teraz śmigam na Campie C9 i jestem zadowolony, kultura pracy napędu bardzo się podniosła. Kaseta też całkiem jeszcze nadaje się do dalszej jazdy- oczywiście najbardziej zajeżdżone są koronki, których najczęściej używam; 21t, 19t i 17t... Widać na nich delikatne "nadlewki" materiału. Pozostałe są w dobrej kondycji.
FD i RD działają bez zarzutu i poza wyglądem, który wskazuje na nienajmłodszy już wiek (obtarcia, rysy, brud w niedostępnych miejscach) są jak najbardziej ok. BTW, przednia przerzutka to kolejny element po hamulcach na jakim możesz ewentualnie oszczędzać kasę i dać coś z niższej grupy. Tylne przerzutki Shimano w przeciwieństwie do Campy sa nierozbieralne (zanitowane) więc jest ciężko ją dokładnie wyczyścić w trudno dostępnych miejscach.
Piasty to chyba jedyny element w rowerze, do którego nie wsadzałem jeszcze paluchów 8-) ... Za mojego użytkowania nie były jeszcze konserwowane i bynajmniej nie jest to rzadna tragedia- toczą się ładnie i cicho (dla niektórych użytkowników istotny jest dźwiek bębenka kasety podczas swobodnego toczenia się 8-) ; nie jest on aż tak głośny jak np. w Fulcrumach ale i tak go słychać).
Dochodzimy do klamkomanetek. Co tu dużo mówić, po prostu prawa umarła pod koniec tamtego sezonu :-P . Przestała wrzucać wyższe biegi. Czuć było już pod koniec jej życia, że z precyzją działania było coraz gorzej- nabierała coraz większych luzów. Lewa, jako że używana tyle co nic nadal jest sprawna- leży w garażu i szię kurzy 8-) . Prawa poszła do śmietnika. Trafiła sie atrakcyjna okazja cenowa więc nabyłem manetki Tiagry z niewielkim przebiegiem (akurat w moim przypadku nie istotna była kwestia ilości biegów w klamotach Tiagry bo cały napęd mam 9s). Co zauwarzyłem od razu, to precyzja działania. Mimo, że niższa grupa to od razu czuć, że zdecydowania mniej są wyeksploatowane. Jednak tak jak wspomniałem wcześniej cały mechanizm zmiany biegów jest praktycznie na wierzchu (w przeciwieństwie do 1o5tek) co jest istotną wadą.
Zaznaczę tutaj, że nie chciałem przez to powiedzieć, żebyś brał Tiagry. Chodzi mi tylko o to, że nowe działają znacznie lepiej od starszych co nie znaczy, że są od nich lepsze. Nadal polecam dołożyć do 1o5tek.
Chyba wszystko, jeśli o czymś zapomniałem to pytaj śmiało.
Pozdro!

#15 mirabik

mirabik
  • Użytkownik
  • 30 postów
  • SkądSzn

Napisano 04 kwiecień 2009 - 20:59

Qba wielkie dzięki :)

Zdecydowałem się... będą 105. Pełna 105

Rowerek w piątek będzie gotowy! :D Nie mogę się doczekać!



Dodaj odpowiedź