Skocz do zawartości


Zdjęcie

tylna przerzutka - sora - problem


18 odpowiedzi w tym temacie

#1 KuBeK

KuBeK
  • Użytkownik
  • 7 postów
  • SkądKraków

Napisano 08 maj 2009 - 21:53

Witam szanowne grono. W zeszłym roku pod koniec sezonu kupiłem używaną szosówkę ;-) . Pojeździłem troszkę, i znajomy mechanik stwierdził żeby wymienić łańcuch i tylną kasetkę, gdyż są trochę już zjechane, rzeczywiscie były, dziś zrobiłem wymianę - poradziłem sobie :mrgreen: (wczesniej nie wymienialem nigdy kasety, tylko nakręcane tryby :roll: ). Więc opisywany problem był i przed wymianą, i jest i po wymianie napędu, a nawet mam wrażenie że po wymianie się nasilił ale może to subiektywne odczucie. Otóż, przerzutka tylna to sora, i klamkomanetki to tez sora, te takie co się klamke pcha do środka żeby zrzucić, pstryczek do wrzucania. Pierwsze 4 zębatki chodzą świetnie, kliknięcie i od razu zmiana, szybko i sprawnie, w obie strony, natomiast 5,6,7,8 to jakiś chaos... :shock: . Kasetka 8 rz.

na 5 już jakiś szmerek, jak daje 6, nie chce wejsc, więc znowu jedno kliknięcie, wchodzi 6, ale pierdzi, czasem odrazu wskoczy 7, pomiędzy tymi dwiema zębatkami trzeba kombinować, jedno kliknięcie nie zawsze wystarczy, co najdziwniejsze, wrzucam 8 (zrzucając na maxa - jest to więcej niż 7 ruchów pstryczkiem, a tyle powinno być,) wrzucam 8 i wskakuje, i jest cicho i równo, dobrze pracuje. Spowrotem jest to samo tj. wbijamz 8 na 7, cięzko, jakieś jęki i odgłosy, wejdzie 7, z 7 na 6 nie chce iść, podciągam linke bardziej, wskoczy 6, albo łancuch mota się między 7 i 5 zębatką, 5 znów troche hałasuje, wrzucam 4, i tu już jak pisałem do 1 jest wporzo.

Nie miałem wczesniej doczynienia z takimi przerzutkami, rowerami szosowymi itp..

Prośba do Was - co jest nie tak, jak to wyregulować, co zrobić z tym, jak się reguluje te przerzutki sory? nic jeszcze nie próbowałem, pewnie napięcie linki - ale samo to chyba nie pomoże, jakieś śrubki regulacyjne??

Proszę Was o pomoc bo mnie już szlag trafia z tymi hałasami... chciałbym aby to działało sprawnie :roll:

Z góry Wam dziękuję, liczę na Waszą pomoc. Pozdrawiam

#2 pawelkepien

pawelkepien
  • Użytkownik
  • 719 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 08 maj 2009 - 22:03

Na stronie głównej forum jest dział Warsztat, a w nim (dokładniej tu) opis regulacji przerzutki tylnej. Spróbuj wykonać opisane tam czynności - jeśli dalej będą problemy, będziemy myśleć ;-)

fs-userbar-blog-white.png


#3 Kamilo

Kamilo
  • Użytkownik
  • 49 postów
  • SkądTarnów

Napisano 09 maj 2009 - 01:24

nic jeszcze nie próbowałem, pewnie napięcie linki - ale samo to chyba nie pomoże, jakieś śrubki regulacyjne??


Masz rację, winę ponosi zły naciąg linki. Spróbuj nieco wykręcic tę śrubkę wychodzącą z przerzutki. Jeśli chodzi o śrubki regulujące zakres, to zostaw je w spokoju. Skoro wrzuca zarówno na 1 jak i na 8, to zakres masz prawidłowy.

Pozdro...

#4 pawelkepien

pawelkepien
  • Użytkownik
  • 719 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 maj 2009 - 08:12

Skoro wrzuca zarówno na 1 jak i na 8, to zakres masz prawidłowy.

Ja chyba jednak dla świętego spokoju bym je sprawdził... Skoro wrzuca to okej, ale jeśli graniczne położenia wózka są ustawione nawet trochę za bardzo na zewnątrz, to oprócz wrzucenia, przerzutka może też za którymś razem zrzucić łańcuch poza kasetę. KuBeK, rzuć chociaż okiem, czy na 1 i 8 kółka przerzutki są w jednej linii z danymi zębatkami. Jeśli tak, to ok, a jeśli nie, to praktyki nigdy nie za wiele ;-) Jednak tak jak napisał Kamilo, nierówna praca jest najprawdopodobniej spowodowana złym naciągiem linki. Jeśli same regulacje śrubą baryłkową nic nie dadzą, to załóż linkę jeszcze raz. A, i na wszelki wypadek sprawdź jeszcze, czy hak przerzutki jest prosty.

fs-userbar-blog-white.png


#5 KuBeK

KuBeK
  • Użytkownik
  • 7 postów
  • SkądKraków

Napisano 09 maj 2009 - 08:13

nic jeszcze nie próbowałem, pewnie napięcie linki - ale samo to chyba nie pomoże, jakieś śrubki regulacyjne??


Masz rację, winę ponosi zły naciąg linki. Spróbuj nieco wykręcic tę śrubkę wychodzącą z przerzutki. Jeśli chodzi o śrubki regulujące zakres, to zostaw je w spokoju. Skoro wrzuca zarówno na 1 jak i na 8, to zakres masz prawidłowy.

Pozdro...



ok, postaram się zaraz zgłębic temat, zastanawiałem się tylko czemu pierwsze 4-5 zębatek pracuje poprawnie, a te ostatnie nie chcą dobrze działać, dlatego nie podejrzewałem linki, bo zazwyczaj wtedy wszystkie przełożenia wchodzą za późno albo za wcześnie, w takim razie zaraz ide o garazu ;-) , z tym że pada, więc będe miał utrudnione testy :mrgreen: . Dam znac o rezultacie, dzięki i pozdro :-)

#6 pawelkepien

pawelkepien
  • Użytkownik
  • 719 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 maj 2009 - 08:22

pada, więc będe miał utrudnione testy :mrgreen:

Polecam zaopatrzyć się w jakiś (nawet prosty) stojaczek unoszący tylne koło ;-) Zdecydowanie ułatwia sprawę i to nie tylko w przypadku regulacji przerzutki. Jeśli zakres wózka i (z grubsza) naciąg linki są ustawione poprawnie, to dalsze testy wiążą" się tylko z małymi obrotami śrubką baryłkową i sprawdzaniem efektów, więc dasz radę :-) Jednak biorąc pod uwagę upierdliwość zsiadania z roweru co pół minuty, jeszcze raz polecam stojak. Albo skombinuj sobie wóz techniczny i mechanika, będzie Ci przez okno regulował przerzutkę w czasie jazdy :-D Powodzenia :-)

fs-userbar-blog-white.png


#7 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 09 maj 2009 - 08:27

sora, te takie co się klamke pcha do środka żeby zrzucić, pstryczek do wrzucania

Klamka do środka to na większe tryby wrzucasz a ten "pstryczek" to na mniejsze zrzucasz, więc chyba odwrotnie. Zresztą może to nie istotne w tym przypadku. ;-)

#8 Grzesiek

Grzesiek
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądLTM

Napisano 09 maj 2009 - 09:07

Sprawdź czy poprawnie przymocowałeś linkę przy przerzutce - czy leży równo w rowku a podkładka jest odpowiednio ułożona.

--
Pozdrawiam,
Grzesiek

#9 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3200 postów
  • SkądPoznań

Napisano 09 maj 2009 - 09:29

Sprawdziłeś pancerze i czystość linek?? Przerzutka kiedy się znajduje naprzeciwko większych trybów ma mocniej naciągniętą sprężyne a im niżej tym słabiej więc jak pancerze się zabrudziły to tak może być (sory podobno mają słabszą sprężyne). I zadbaj jeszcze o to aby kółko przerzutki było jak najbliżej kasety.

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#10 KuBeK

KuBeK
  • Użytkownik
  • 7 postów
  • SkądKraków

Napisano 09 maj 2009 - 09:49

Sprawdziłeś pancerze i czystość linek?? Przerzutka kiedy się znajduje naprzeciwko większych trybów ma mocniej naciągniętą sprężyne a im niżej tym słabiej więc jak pancerze się zabrudziły to tak może być (sory podobno mają słabszą sprężyne). I zadbaj jeszcze o to aby kółko przerzutki było jak najbliżej kasety.


no właśnie wymieniałem łancuch (przed wymianą było to samo) i zachowalem długośc (wg liczby ogniw) ta samą ;-)

Pancerzy i linek bardziej gruntownie nie robiłem, bo na początku śmigało w miare ok ;-)

#11 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 09 maj 2009 - 12:12

Hmmm.... mam nadzieje, że masz klakmi na 8s, a nie na 7s, czasem takie pomyłki tez się zdarzały...


#12 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 09 maj 2009 - 13:29

Hmmm.... mam nadzieje, że masz klakmi na 8s, a nie na 7s, czasem takie pomyłki tez się zdarzały...

.. albo niewłaściwe umocowanie linki w przerzutce, na przykład nad śrubą.

Stas

#13 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 09 maj 2009 - 18:26

Dodatkowo sprawdż, czy masz prosto hak. Jeśli kaseta i klamki na 8, to w zasadzie 3 możliwości. Hak, zly naciąg linki albo linka nie przykręcona tam gdzie trzeba. pozdr

#14 KuBeK

KuBeK
  • Użytkownik
  • 7 postów
  • SkądKraków

Napisano 10 maj 2009 - 10:23

Więc tak, popuściłem linki, i pomogło, ale nie do końca, jest lepiej ale nie idealnie. Natomiast ostatnią zmiane.... z 7 na 8, i tak muszę robić dwoma kliknięciami, czyli tak jakbym zrzucał/popuszczał dwa razy, jak raz to czasem wskoczy ale hałasuje, spowrotem z 8 na 7 to samo, dwa kliki manetki,i dopiero, reszta od 7 do 1 już w miare ładnie działa i zmienia na jeden klik manetki ;-)

#15 Gosc_tomiq_*

Gosc_tomiq_*
  • Gość

Napisano 12 maj 2009 - 12:41

Z mojego doświadczenia: zawsze gdy zaczynają być problemy z przerzucaniem czy regulacją, wymieniam linkę. Głupie 10-15 złotych a potrafi przywrócić radość z posiadania roweru.

#16 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 12 maj 2009 - 20:52

Jeżeli wywleczesz linke z pancerzy i jest ona gładka, na dodatek wersja nierdzewka to należy oglądnąć pancerzyki po zdjeciu końcówek.
Jest tak że w trakcie wyginania pancrzyków wychodzą druty z nich i wtedy linka przyciera na końcach pancerzy, lub ewentualnie jest tak że po prosty wyciera sieteflon w pancerzyku i należy pancerzyk wymienić, pomaga tak na chwile obrót pancerza w osi o 180 st, ale to tylko na chwile bo i tak trza to zmienić..
Hak - czy prosty w pionie i czy przerzutka także - patrząc od tyłu na przerzutke jak właczymy conajmnije srodkowy bieg w kasecie z tyły - widać to wyrazniej, niż na skrajnym najmniejszym..

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#17 Kamilo

Kamilo
  • Użytkownik
  • 49 postów
  • SkądTarnów

Napisano 12 maj 2009 - 23:54

KuBeK, popuściłeś linkę??? Czyli jest teraz luźniej niż poprzednio, tak? Trochę się w tym pogubiłem, ale to raczej powinno pogorszyc sytuację. Należałoby naprężyc linkę...

Pozdro

#18 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 13 maj 2009 - 06:44

Więc tak, popuściłem linki, i pomogło, ale nie do końca, jest lepiej ale nie idealnie. Natomiast ostatnią zmiane.... z 7 na 8, i tak muszę robić dwoma kliknięciami, czyli tak jakbym zrzucał/popuszczał dwa razy, jak raz to czasem wskoczy ale hałasuje, spowrotem z 8 na 7 to samo, dwa kliki manetki,i dopiero, reszta od 7 do 1 już w miare ładnie działa i zmienia na jeden klik manetki ;-)


*kaszlnięcie* Koledzy warsztatowcy, ile klików jest w manetcje na 8sp? A ile na 9?

8 *klik*klik* 7 *klik* 6 *klik* 5 *klik* 4 *klik* 3 *klik* 2 *klik* 1

KuBeK - podaj numer modelu manetki, bo podejrzewam, że próbujesz pożenić kasetę 8sp z manetką 9sp.

#19 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 13 maj 2009 - 07:23

W każdej manetce jest o jedno kliknieńcie mniej niż opisane biegi - dlaczego - bo zawsze pozostajesz na tym piwerszym biegu.
Liczenie zaczynamy od cyfry 2.

1 jest spoczynkowe od razu.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo




Dodaj odpowiedź