Skocz do zawartości


Zdjęcie

Treningowe dylematy amatora i nie tylko


1230 odpowiedzi w tym temacie

#1221 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2097 postów
  • SkądKońskie

Napisano 16 październik 2016 - 21:38

No to ja się zapytam: Gdzie i jak ćwiczycie interwały ?

 

Trening interwałowy, jak sama nazwa wskazuje cechuje się okresową zmianą intensywności treningu, mierzoną np. przy pomocy pulsometru. Czyli w pewnym przedziale czasu trzeba zwiększać obciążenie, a co za tym idzie tętno, by następnie je zmniejszać, zmniejszając intensywność. 

 

I teraz moje pytanie: Czy to ma znaczenie, jak będziemy to osiągali ? Czy różni się trening odbywany po płaskim terenie, gdzie przyspieszenie tętna osiągamy poprzez proste zwiększenie prędkości, od treningu na podjazdach, gdzie zwiększenie obciążenia odbywa się przez wjechanie na pochyłość ? 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#1222 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 1878 postów
  • SkądKraków

Napisano 16 październik 2016 - 22:46

Sądzę, że tak, niemniej jedynym moim argumentem jest to, że na ogół ludzie przyjeżdżający z nizin pierwszy raz w góry czy pagórki (nawet jeśli są dość mocni), nagle w tym terenie okazują się zupełnie słabiutcy.


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#1223 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2097 postów
  • SkądKońskie

Napisano 16 październik 2016 - 22:57

Pytam dlatego, że w okolicy mam teren, jak to mówią, interwałowy. Może nie są to jakieś długie, ani sztywne podjazdy, ale nie miałbym problemów z wyznaczeniem trasy, na której znajdzie się kilka odpowiednich pagórków, więc właściwie tylko jeżdżąc po okolicy robię trening interwałowy. Nawet jakbym chciał zrobić trening dość dokładny (tzn żeby interwały były podobnej długości), to mam pod ręką kilka górek, jedną podjeżdżam 1 min. inną 5 min., jedna biorę z blatu, na drugiej biegi mi się kończą, tak więc mógłbym jeżdżąc w kółko na danym wzniesieniu dość dokładnie zrobić trening interwałowy jak w książce.

 

Mam natomiast problem, gdzie taki trening zrobić na płaskim. Tylko nie wiem, czy przez to nie tracę możliwość nauczenia się jazdy z dużymi prędkościami, o własnych siłach, nie z górki.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#1224 celar

celar
  • Użytkownik
  • 130 postów
  • Skądkraków

Napisano 19 październik 2016 - 06:05

krótkie interwały robię na podjazdach, szczególnie 3-5 min, dłuższe 8min + na płaskim, bo ciężko w Polsce o dłuższy równy podjazd, zdecydowanie lepsza jest idealnie płaska droga niż pofalowany podjazd gdzie trzeba zmieniać przełożenia co 50m.  



#1225 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 521 postów
  • SkądGdynia

Napisano 19 październik 2016 - 06:45


I teraz moje pytanie: Czy to ma znaczenie, jak będziemy to osiągali ? Czy różni się trening odbywany po płaskim terenie, gdzie przyspieszenie tętna osiągamy poprzez proste zwiększenie prędkości, od treningu na podjazdach, gdzie zwiększenie obciążenia odbywa się przez wjechanie na pochyłość ? 

 

Z mojego doświadczenia wynika, że łatwiej jest robić wysokie waty na podjeździe, czyli jak np mam interwał 5 [email protected] W to mniej się zmęczę (bedzie niższy puls), gdy wykonam go na podjeździe niż to samo na płaskim. Myślę, że znaczenie tutaj ma ilość czynników, które oddziałowują na ciało. Na podjeździe jadąc sobie powiedzmy te 20-22 km/h @320W walczy się głównie z grawitacją, na płaskim jedzie się już około 38-42 km/h @320W i mierzyć się człowiek musi głównie z oporami powietrza oraz samą prędkością. Trzeba zatem innego balansu, innej pozycji i w ogóle "więcej całego ciała" aby trzymać te waty - zatem puls wyższy. W związku z tym wydaje mi się, że odpowiedź na Twoje pytanie brzmieć powinna - tak, ma znaczenie czy dany puls osiągasz na podjeździe, czy na płaskim. Choćby w kwestii czy chcesz trenować siłę, wytrzymałość siłową, czy co tam jeszcze. W praktyce decydującym faktorem powinno być to, aby trenować w terenie podobnym do tego, po którym przyjdzie się ścigać.



#1226 celar

celar
  • Użytkownik
  • 130 postów
  • Skądkraków

Napisano 19 październik 2016 - 10:50

Fakt, na płaskim jest trudniej, jakoś bardziej boli i trudniej się skoncentrować, ale ogólny efekt taki sam.:)



#1227 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2097 postów
  • SkądKońskie

Napisano 19 październik 2016 - 19:00

................... odpowiedź na Twoje pytanie brzmieć powinna - tak, ma znaczenie czy dany puls osiągasz na podjeździe, czy na płaskim. Choćby w kwestii czy chcesz trenować siłę, wytrzymałość siłową, czy co tam jeszcze. W praktyce decydującym faktorem powinno być to, aby trenować w terenie podobnym do tego, po którym przyjdzie się ścigać.

No, ale ja się nie ścigam, jeżdżę dla zdrowia, poprawy kondycji, zachowania sylwetki i przede wszystkim dla poprawy kondycji.  :)

 

I w tym sensie zadawałem pytanie: Czy dla poprawy kondycji ma znaczenie w jaki sposób osiągamy wzrost tętna robiąc interwały? 

 

Z twojej wypowiedzi wnioskuję to co podejrzewałem, że trenując na podjazdach jednak, niejako przy okazji nie mogę wytrenować pewnych umiejętności kolarskich - np. jazdy z dużymi prędkościami. 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#1228 piotrkol91

piotrkol91
  • Użytkownik
  • 1316 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 19 październik 2016 - 19:06

^Ale z kolei jeżdżąc na dużych prędkościach po płaskim nie wyćwiczysz innych umiejętności związanych z podjazdami :) Najlepiej chyba wprowadzić różnorodność i ćwiczyć raz tu, raz tu. 



#1229 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2097 postów
  • SkądKońskie

Napisano 19 październik 2016 - 19:23

No i masz, nie ma lekko  :) , myślałem, że będę sobie jeździł jak jeździłem, tylko podjazdy będę brał na pełny gaz i interwały same wyjdą.

 

To jeszcze jedno pytanie - jak jeździć w terenie interwałowym robiąc trening wysiedzeniowy, czyli bazę "w tlenie ?

Ja nie umiem jechać spokojnie na podjeździe i pewnie tętno mi skacze, choć za bardzo nie powinno, prawda ?


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#1230 Koniunl

Koniunl
  • Użytkownik
  • 683 postów
  • SkądHolandia

Napisano 19 październik 2016 - 19:36

Ja trenuję na płaskim jak stół terenie w północnej Holandii - kilkanaście metrów przewyższeń na 100km. Bez problemu da się ćwiczyć interwały w takim terenie, chociaż istotnie jest to inny typ wysiłku niż przy podjazdach - kadencja, ułożenie ciała itd mają duże znaczenie. Problemem może być tylko samodyscyplina - mam kolegów którzy nie potrafią się na płaskim zagiąć i faktycznie potrzebują motywacji w postaci podjazdu aby wykrzesać z siebie 100%.

Jedyne czego nie za bardzo da się zrobić na płaskim to siła. Mam np w planie treningowym zapisane kręcenie z niską kadencją 50-60 na wysokiej mocy przez minutę i minuta odpoczynku - najdłuższy wiadukt w okolicy kończy mi się po 30 sekundach :).

Idealnie mieć oczywiście możliwość jazdy w zróżnicowanym terenie - jestem tylko zdania, że interwały bez podjazdów dają możliwość większej kontroli nad treningiem. Można bardzo dokładnie i co do sekundy dozować obciążenie, w górach czasem nie ma wyboru.

#1231 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 521 postów
  • SkądGdynia

Napisano 20 październik 2016 - 07:06

 

 

To jeszcze jedno pytanie - jak jeździć w terenie interwałowym robiąc trening wysiedzeniowy, czyli bazę "w tlenie ?

Ja nie umiem jechać spokojnie na podjeździe i pewnie tętno mi skacze, choć za bardzo nie powinno, prawda ?

 

Hehe, ja też nie umiem, szczególnie, jak jadę sam. Jak jadę w grupie jest łatwiej. Natomiast może warto przyjrzeć się trochę bliżej opinii, czy faktycznie ten trening "wysiedzeniowy" jest taki niezbędny. Być może szczególnie ważny jest dla profesjonalistów, którzy spędzają na rowerze codziennie po kilka godzin i po prostu muszą oszczędzać energię i organizm. Jeśli jednak jeździ się do 8-10 h tygodniowo to nie jestem przekonany, czy faktycznie tak bardzo trzeba "robić bazę".

A co do samych interwałów to najistotniejsze w nich są powtórzenia w określonym odstępie. Ostatnio przyglądam się uważniej aplikacji Xert i zauważyłem tam, jak bardzo tam zwracana jest uwaga w treningu interwałowym na zapas dostępnej energii określany parametrem MPA (w GoldenCheetah W'). Właśnie ten parametr wyznacza konkretny odstęp między wysiłkami (te zaś również zależą od MPA, jak również od cechy, którą mają trenować). Najogólniej mówiąc chodzi o to, aby wydatkując ja najmniej energii wyćwiczyć się jak najbardziej. Jak masz różnorodną trasę i np zrobisz w ciągu godziny cztery wysiłki po 3 minuty na 100% w "przypadkowych" odstępach czasu to będzie to miało najprawdopodobniej mniejszą wartość treningową cztery podobne interwały na 90% w równych (określonych jakąś metodą treningową) odstępach.
Jeśli jednak się nie ścigasz, tylko po prostu budujesz kondycję, sylwetkę i miło spędzasz czas na rowerze to nie wiem, czy w ogóle jest się czym przejmować. Jak lubisz cisnąć na podjeździe, to ciśnij. :)





Dodaj odpowiedź