Skocz do zawartości


Zdjęcie

Treningowe dylematy amatora i nie tylko


1463 odpowiedzi w tym temacie

#1461 Lukasio

Lukasio
  • Użytkownik
  • 100 postów
  • SkądLeg/ Wro

Napisano 10 listopad 2017 - 10:56

Jedno krótkie pytanie: jaka jest kolejność rodzajów treningu w sezonie? Tzn. co w pierwszej kolejności po okresie roztrenowania jesiennego siła na siłce? Kiedy baza? Kiedy i czy wogole siła z wykorzystanie roweru, kiedy trening na podniesienie ftp a kiedy na vo2max? Czytam i książki i publikacje w sieci i są różne kolejności zwłaszcza jeśli chodzi o bazę i siłę. Chciałbym dwa szczyty jeden w maju drugi koniec sierpnia wrzesień. No i zrobiło się więcej pytań. :-)

#1462 mess

mess

    tłuścioszek

  • Użytkownik
  • 1685 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 21 grudzień 2017 - 22:49

zależy jak kto woli, dobrze jest znać siebie trochę i wiedzieć co działa a co nie, co jest potrzebne a co nie.

Generalnie idzie to mniej więcej tak:

 

1. Ogólnorozwojowe sesje na siłowni na siłowni - zależnie od potrzeb, 8-12 tygodni. Oczywiście są ćwiczenia na nogi, ale nie nie zamykają się w wyciskaniu. Ten okres się zazębia z bazą. Np w pierwszym miesiącu robisz 4x w tygodniu siłownia + 2x rower, w drugim 3x siłownia + 3x rower, w trzecim, który jest pierwszym właściwym bazy robisz 4x rower i 2x siłownia

 

2. Baza - wiele osób teraz twierdzi, że baza nie jest potrzebna itp Z mojego doświadczenia wynika, że dobra baza to solidna forma w sezonie przez długi okres czasu. Dzięki niej w swoich słabych okresach jesteś dalej mocny, szczyty trwają dłużej. Bez dobrej bazy szczytowa forma jest krucha, krótka i do dupy. No ale to moje doświadczenie, ktoś może mieć inne. Na ten okres poświęcasz kolejne 8-12 tygodni (zależnie od ilości wcześniej przetrenowanych lat, możesz potrzebować mniej lub więcej czasu). Tutaj skupiasz się na podstawowych cechach ładnie ujętych przez Friela jako umiejętności szybkościowe, wytrzymałość i siła. Podczas tego okresu najbardziej ftp podniesiesz. Najwięcej pracujesz w drugiej(wytrzymałość), trzeciej(tempo) i czwartej strefie (podjazdy siłowe)

 

3. Dalej masz jakieś 8 do nawet 12 tygodni pracy nad cechami zaawansowanymi tj wytrzymałość siłowa, moc i wytrzymałość anaerobowa. Tutaj dalej wejdzie ftp i masz sporo roboty na poziomie V02max. Radzę dawkować obciążenie bardzo ostrożnie. Dużo w strefach 3 i w górę.

 

4. W sezonie to już ciśniesz wyścigi i ustaweczki jeżeli lubisz jeździć towarzysko :D jak lubisz samotne katorgi to gdzieś tam zmniejszasz objętość i kręcisz się przy ćwiczeniach typowych dla szczytu szczytu formy. Jak maj/czerwiec będziesz wypompowany, to przerzucasz sie na turystykę na 2 tygodnie i później zależnie od kondycji możesz sobie wrzucić 3 miesiąc bazy i dalej np ostatnie 6-8 tygodni z okresu trenowania cech zaawansowanych.

 

To tak bardzo ogólnie, ale na początek powinno wystarczyć. Różnie ludzie ludzie się przygotowują i podstawą jest trochę lat doświadczeń aby poznać siebie.


  • Marcin321 i 4gotten lubią to

Strava

 

sprzedam korbę (zestaw) Ultegra 6800 50/34


#1463 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2438 postów
  • SkądKońskie

Napisano 02 styczeń 2018 - 20:49

Właśnie zastanawiałem się nad tym, gdzie można by wkleić poradnik treningowy w 6-ciu odcinkach jaki ostatnia znalazłem na Youtube - dla początkujących jak znalazł, a i niektórym z większym stażem trochę by rozjaśnił:

 

Tu część pierwsza:

 

Pod filmikami, w opisie są podane przepisy, jak rozpisać sobie trening, jak ułożyć plan na sezon itp. więc jak ktoś nie zdąży zapamiętać z filmiku, to może sobie wydrukować.

 

Może niektórzy będą narzekać, że filmy długie itp.  :) , a po kilku filmikach stwierdzam, że poradniki robi lepsze niż wielu znanych i uznanych youtuberów z branży rowerowej.

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen

 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#1464 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2438 postów
  • SkądKońskie

Napisano 02 styczeń 2018 - 20:49

Właśnie zastanawiałem się nad tym, gdzie można by wkleić poradnik treningowy w 6-ciu odcinkach jaki ostatnio znalazłem na Youtube - dla początkujących jak znalazł, a i niektórym z większym stażem trochę by rozjaśnił. Co prawda w temacie jest MTB, ale myślę, że i mam się przyda.

 

Tu część pierwsza:

 

Pod filmikami, w opisie, są też podane przepisy, jak rozpisać sobie trening, jak ułożyć plan na sezon itp. więc jak ktoś nie zdąży zapamiętać z filmiku, to może sobie wydrukować.

 

Może niektórzy będą narzekać, że filmy długie itp.  :) , ale po kilku filmikach stwierdzam, że zielonyF16 poradniki robi lepsze niż wielu znanych i uznanych youtuberów z branży rowerowej.

 

 

 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen




Dodaj odpowiedź