Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jakie Opony Na Stalową Obręcz? 25Mm?

Rower Schneider Opony Kenda k152

14 odpowiedzi w tym temacie

#1 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 05 marzec 2014 - 11:38

Cześć,

Zastanawiam się nad wymianą opon. Obecnie mam 37mm i mam wrażenie że troche mnie spowalniają.

Byłem w kilku sklepach i słyszałem sprzeczne opinie. W jednych, że spokojnie 25mm założę, w innych że nie ma szans, że będą spadać i obręczą będę zawadzał.

Jak sie upewnić że będzie dobrze? żeby nie kupić oponek a potem wyrzucić do kosza.

 

Myślę o tych kolorowych kendach k152.

 

A teraz bardziej babskie pytanie:) Jaki kolor oponek wybralibyście do tego rowerka? Mam dylemat między białymi a niebieskimi. Owijkę planuję białą. Chyba że wezmę jakieś kontrastowe opony to może do nich też dobrać owijkę pod kolor?

Pozdrawiam,

Kuba

 

Załączone pliki



#2 Pomykacz

Pomykacz
  • Użytkownik
  • 30 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 05 marzec 2014 - 12:01

Wszystko zależy od szerokości obręczy, tutaj na dole jest fajna tabelka gdzie można zobaczyć jaka opona lubi się z jaką obręczą http://sheldonbrown....ire-sizing.html



#3 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 05 marzec 2014 - 12:04

i jak ja sie z tego  mam połapać:)



#4 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 05 marzec 2014 - 12:12

Jaka jest wewnętrzna szerokość tej obręczy?

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#5 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 05 marzec 2014 - 12:15

teraz jestem w pracy. sprawdzę po południu



#6 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 05 marzec 2014 - 13:43

Zanim kupisz jakiekolwiek opony upewnij się, jaka jest średnica osadzenia opony w milimetrach (czyli rozmiar ISO / ETRTO). Może być to 622 mm, ale w starszych rowerach było również 630 mm a nawet 635 mm. 

 

Jeśli chodzi o szerokość, to bezpiecznie będzie założyć 28-32 mm. Stalowe obręcze mają zwykle gładkie wewnętrzne powierzchnie i lepiej aby opona była trochę szersza niż zewnętrzny wymiar obręczy, będzie bezpieczniej siedzieć. W dodatku robocze ciśnienie może być wtedy niższe.

http://allegro.pl/op...4018937272.html

http://allegro.pl/op...4018902428.html

http://allegro.pl/op...3964253975.html

http://allegro.pl/op...4025007837.html

http://allegro.pl/ke...4001124486.html

 

Jeśli rower ma służyć do jeżdżenia, to całe białe opony są mało praktyczne - powierzchnia toczna szybko się brudzi. Biały bok już prędzej. Do jazd po zmroku polecam te z odblaskowym paskiem - naprawdę taki rower lepiej widać. 

 

 



#7 wiktor24

wiktor24
  • Użytkownik
  • 1727 postów
  • SkądDolnośląskie

Napisano 05 marzec 2014 - 13:57

Ja bym tam dał 28-30c, jakieś schwalbe marathony albo blizzardy...

ale sprawdź najpierw wymiar, i wew. szerokość obręczy



#8 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 05 marzec 2014 - 14:02

no dobrze szerokość sprawdzę, a to ISO to jak?

 

 

 

Ja to jestem ze skrajności w skrajność :) dlatego jak już zmieniać to na jak najcieńsze możliwe:)

Na takie 32, 34 i to z takim śniegowym bieżnikiem to chyba nie ma sensu..skoro mam 37.

 

A przy 28 będzie duża różnica w porównaniu do 37? i analogicznie przy 25 z 28?

 

Co do koloru+ też mi sie wydawało że białe sie brudzą. Teraz mam z samym białym bokiem...ale takie wyglądają dość archaicznie. A jak widzicie te kolorowe? niebieske, zielone?



#9 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 05 marzec 2014 - 14:16

Rozmiar ISO jest zwykle podany jako pierwszy:

http://sheldonbrown....tiresizebig.jpg

 

Jeśli chcesz naprawdę odczuć różnicę w oporach toczenia i masie to najlepiej wybrać zwijaną oponę o szerokości 28 mm, ale tutaj cena już sięga 80-100 zł. Lekkie sportowe drutówki w tym rozmiarze (np. Michelin Dynamic http://www.decathlon...id_8176404.html) też powinny już dać odczuwalną poprawę dynamiki i zwiększenie średnich prędkości, a kosztują jeszcze niedużo. 


  • Yuras lubi to

#10 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 05 marzec 2014 - 14:21

nie ukrywam że cena też sie liczy:)

To jest rower za 300zł, wiec bez sensu dać tyle samo za opony;)

Kendy kosztują 25zł/szt. , oczywiście to nie jest mój graniczny budżet ale musiał bym sie 7 razy zastanowić czy sie opłaca dać 2x tyle za opone.

 

A w czym zwijana jest lepsza od drutówki? oczywiście poza wagą. W Krossie a6 mam kevlarowe schwalbe...ale myślałem, ze to tylko o wagę chodzi.

 

No dobra a te opory toczenia i przyczepność przy skrętach i przy różnej nawierzchni? Jaka będzie róznica między 37-28-25?



#11 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 05 marzec 2014 - 17:17

Ok pomierzyłem wszystko:)

 

Wg. sumwiarki wewnętrzna szerokość to 18mm, chyba to samo pisze na obręczy.

Iso pisze na obręczy i oponie-622.

Na oponie pisze też 28 x 1 3/8 x 1 5/8

 

http://www.fotoszok....ad/b10cb101.jpg

 

 

Ok i co dalej? :)



#12 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 05 marzec 2014 - 17:50

Miałem kiedyś stalowe obręcze w Romecie Pasacie, ale tam był rozmiar 630 (27x1 i 1/4), obręcze były krzywo zespawane, chrom obłaził, nie było hamowania w deszczu, a w handlu dostępny był praktycznie jeden model opony Stomil. Ty jesteś w lepszej sytuacji, bo te Twoje całkiem ładne, mają radełkowane powierzchnie hamulcowe i pewnie dają się wycentrować (no, w końcu to Rigida), a opon w rozmiarze 622 pełny wybór.

 

Ja bym założył te Micheliny Dynamic 28 mm. Myślę, że to najlepszy kompromis wagi i jakości do ceny. Opona za 25 zł (np. Kenda Kwest czy Rubena Flash) też ma przyzwoitą jakość, ale jednak będzie cięższa i być może mniej przyczepna (zwłaszcza tanie kolorowe Kendy mogą być śliskie na mokrym). 

 

Po zmianie opon na węższe trzeba zmienić trochę nawyki. Opona taka musi być mocniej napompowana (28 mm około 5-7 bar), trzeba bardziej uważać na dziury w drodze, w zakrętach też mniej wybacza, ale po pewnym czasie człowiek się przyzwyczaja i docenia lekkość toczenia i mniejszą masę

 

Być może do wymiany będziesz miał również dętki, ale to zależy jakie masz obecnie. Tu też można urwać trochę wagi. 

 

 



#13 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 05 marzec 2014 - 19:20

Nie no tu naprawde te stalówki nie są złe- w końcu to Niemiec:) Mimo że sie brzydze stalówami -tak samo w aucie:)

 

 

Myślałem że nawet taka najtańsza kenda będzie miała duużo lepszą przyczepność zwłaszcza w zakrętach (tak też słyszałem w sklepie) niż te moje- choćby ze wzgledu na fakt że te mają chyba z 10 lat (i całe są popękane) więc zgodnie z tym co sie mówi o oponach do auta- po iluś latach guma twardnieje.

 

Kurcze korci mnie żeby takie żyleteczki wpakować 25:) Absolutnie to nie podejdzie?

 

Co do masy to postawiłem sobie za cel (choć wciąż o tym myślę)- żeby "forgerebałyt" bo przy całym stalowym rowerze i jeszcze obwiązaniu go 1.5KG łańcuchem nie ma sensu w jakimkolwiek elemencie patrzeć na wagę. 

Choć jakoś wewnętrznie japa mi sie cieszy ze za pare dni zamontuję alu kierę, wraz z wymianą klamek na shimano 105, mostka na taki szeroki na śruby, no i nowej owijki.



#14 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 05 marzec 2014 - 19:45

Starzenie się gumy i związany z tym spadek przyczepności, zwłaszcza na mokrym, dotyczy zapewne i opon rowerowych.

 

Na szosie przy wąskiej oponie najlepiej sprawdza się gładki bieżnik (slick). Opony trekkingowe z pseudobieżnikiem mogą w zakrętach zachowywać się gorzej niż wąski slick, bo te małe klocuszki na bokach powodują lekkie pełzanie opony i uciekanie na zakrętach. Wąska opona z wysokim ciśnieniem daje także szybkie reakcje na ruchy kierownicą i pochylanie roweru, prowadzenie jest bardziej sportowe, ale wymaga pewnej ręki i nie wybacza błędów. Nawet krótki poślizg często oznacza wywrotkę. 

 

Jeśli koniecznie chcesz wsadzić oponę 25 mm to można przymierzyć w jakimś sklepie/serwisie, ale ja bym się nie upierał. Węższa opona będzie nie tylko węższa, ale i niższa, zwłaszcza na szerokiej obręczy. Komfort spadnie, optycznie w rowerze z dużymi prześwitami dla opon też nie wygląda to najlepiej, zaburzają się proporcje. Opór toczenia wcale nie musi być niższy niż dla opony 28mm. Masa też niekoniecznie. 

 

 



#15 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 05 marzec 2014 - 20:10

co do tej szosy to ja głównie jeżdzę po mieście- więc wiadomo, dziury, chodniki i te sprawy:)

 

Ostatnio wyglebiłem równo pod kościołem mariackim- tam był bodaj bruk wapienny albo płyty granitowe- w każdym razie ślisko, ale było całkowicie sucho- przy lekkim skręcie poprostu wyjechał mi rower.

 

Na MTB takie coś zdarzało mi się owszem- ale tylko i wyłącznie na mokrej nawierzchni, nigdy na suchej (mimo że tam te klocuszki miałem duużo większe) więc coś jest nie tak.

 

Dlatego też liczę na to że takie slicki i po prostym będą miały mniejsze opory a na boki też większą przyczepność.

 

Będę musiał gdzieś w sklepie przymierzyć w takim razie.

No właśnie- nie chce żeby po załozeniu sie okazało ze rozejdize sie na boki, będzie niska a prześwity wielkie i wszystko będzie niezdarnie wyglądało. Ale co patrzę na mieście no to wszystkie nawet stare szosy jak mają takie cieńkie oponki, to wyglądają tak agresywnie jak ostre koło, a tam gdzie są takie grube jak u mnie to bardziej jak takie trepy trekkingowe.

 

Niemniej bardzo dziękuję za cierpliwe i wyczerpujące wytłumaczenie:)

Przywykłem do forum frazpc gdzie kultura odpowiedzi jest zuuuupeeełnie inna:]





Dodaj odpowiedź