Jump to content


Photo

Problem Z Regulacją Hamulca - Pomoc Dla Żółtodzioba


15 replies to this topic

#1 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 539 posts
  • SkądKraków

Posted 08 March 2014 - 19:15

Witam

 

mam taki problem: próbuję sobie samemu założyć hamulce Shimano 105 SH-5600 według techdocksa Shimano, wszytko przebiega sprawnie, tylko nie działa.

 

Po skręceniu klamek i hamulca, następnie naciśnięciu dźwigni hamulca linka w środkowym odcinu" jest luźna. Niestety w dokumencie nie jest wytłumaczone, co zrobić żeby się tego pozbyć. Zawsze robiłem to standardowo, czyli kombinerkami naciągałem linkę, dokręcałem śróbę przy hamalcu i działało.

 

Po naciśnięciu dźwigni hamulca na początku kasuje się luz i dopiero potem zaczyna ruszać się szczęka.

 

2yw91ms.jpg

 

Będę bardzo wdzięczny za pomoc.



#2 Julkos

Julkos
  • Użytkownik
  • 468 posts
  • SkądBolesławiec

Posted 08 March 2014 - 19:46

Trochę nie rozumiem ale u mnie ten pancerz z tyłu robił problemy i tez miałem, że przy delikatnym naciśnięciu klamki był luz, a później dopiero szczęki chodziły i nie do końca odbijały. Jak psiknąłem do pancerza sprayem z cieńką końcówką to brud z niego wyleciał i chodzi gładziutko :) Możesz też sprawdzić ten długi pancerz co leci od klamki. Oczywiście sprawdzaj przy lince wyciągniętej z hamulca.

#3 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 539 posts
  • SkądKraków

Posted 08 March 2014 - 19:58

Też mi się wydaje, że przyczyna leży w pancerzach. Jednak i ancerze i linki są nowe i są dobrej jakości.



#4 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 08 March 2014 - 20:40

Czy po przycięciu pancerzy przeszlifowałeś dokładnie ich końce? Koniec pancerza powinien być ucięty dokładnie pod kątem 90 stopni i mieć równy, okrągły prześwit. Bardzo możliwe, że podczas przycinania pancerza zmiażdżyłeś go i na którymś końcu powstał problem.

Zreszta już sam fakt, że do przeciągnięcia linki potrzebowałeś użyć kombinerek, świadczy o jakimś problemie. Dlatego proponuję, abyś ciągnąc za odpowiednie odcinki linki sprawdził, gdzie dokładnie powstaje opór (na pierwszy rzut oka winny jest odcinek biegnący od manetki wzdłuż kierownicy do górnej rury, bo na drugim odcinki linka prawdopodobnie "odbija" poprawnie, skoro powstaje luz).

Aha, nie zapominaj o odcinku biegnącym pod owijką - bardzo często koniec pancerza jest źle osadzony w korpusie manetki i tam bardzo często powstaje tarcie.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#5 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 539 posts
  • SkądKraków

Posted 08 March 2014 - 21:06

@mikroos, zrobiłem tak jak w tym filmie  . Okazało się, że za wzystkiemu winne było przyklejenie pancerza taśmą do kierownicy, prawdopodobnie zbyt silne(?). Gdy wykonałem całą czynność z wiszącym luźno pancerzem, wszystko działało porpawnie. Dojście do tego zabrało mi dzisiaj 5h. Teraz będę kombinował, jak przykleić pancerz do kierownicy, żeby nie blokowało...



#6 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 539 posts
  • SkądKraków

Posted 08 March 2014 - 21:27

wszystkio działa sprawnie w tym położeniu

 

2ed9wl3.jpg

 

przy próbach przyklejenia pancerza do kiery, wraca stary problem :)



#7 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 08 March 2014 - 21:37

Sprawdź koniec pancerza od strony manetki - czy na pewno jest równo zeszlifowany i równo wchodzi w korpus klamkomanetki?

A swoją drogą, czy nie instalujesz klamkomanetek zbyt wysoko na kierownicy? Z tego ujęcia trudno to dostrzec, ale mam wrażenie, że kierownica jest bardzo mocno pochylona do przodu, przez co manetki są zainstalowane bardzo wysoko.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#8 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 539 posts
  • SkądKraków

Posted 08 March 2014 - 22:14

Czy pancerz wchodzący do klamkomanetki powinno się zakańczać osłonką?

 

Klamkomanetki są ustawione tak:

 

262066f.jpg



#9 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 08 March 2014 - 22:33

Końcówka pancerza przeważnie nie jest potrzebna, zresztą przeważnie i tak nie dasz rady jej wcisnąć, bo otwór w korpusie manetki jest zbyt wąski.

Na moje oko kierownica jest zbyt mocno opuszczona - czy w pozycji "w dołach kierownicy" dłonie spoczywają na wypłaszczeniu? Nadgarstki powinny spoczywać pod neutralnym kątem, a jestem na 90% pewny, że tak nie jest - musiałbyś być bardzo wysunięty do przodu, żeby tak było przy tym ustawieniu. Poza tym przy tak ustawionej kierownicy pancerza wychodzi już na płaską część, dlatego nienaturalnie się zagina, co powoduje opór.

Moja propozycja: podnieś kierownicę tak, aby w pozycji "w dołach" dłonie spoczywały optymalnie, bez nienaturalnego zginania nadgarstków. Dopiero potem ustaw manetki tak, aby w pozycji na manetkach pozycja była naturalna. W takiej konfiguracji pancerz powinien wychodzić z manetki pod lepszym kątem.

A jeżeli i to nie pomoże, zawsze możesz puścić pancerz tak, aby płynnie przechodził na tylną powierzchnię kierownicy albo szedł wzdłuż jej dołu - wtedy zwiększysz promień zagięcia pancerza i ograniczysz opór.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#10 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 09 March 2014 - 00:04

Raczej nie ma zupełnie potrzeby zakładać końcówki na pancerz hamulcowy ze względu na jego kontrukcję (oplot spiralny). Poza tym jeśli założy się końcówkę to jest szansa że przy wyciąganiu pancerza utknie ona w gnieździe, co może spowodować problem z założeniem nowej linki.

A co do kąta manetek to tak jak napisał kolega wyżej - są w nieoptymalnym ustawieniu i prawdopodobnie gdy mocujesz pancerz na kierownicy kąt jest zbyt ostry i tarcie wzrasta. 



#11 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 539 posts
  • SkądKraków

Posted 09 March 2014 - 07:52

Dzięki Panowie za odpowiedzi!

 

Myślałem, że dolna część kierownicy ma być równolegle do podłoża. Zatem podniosę ją nieco, klamkomanetki zostawię tak jak są.

 

EDIT: Jednak trochę obniżyłem klamkomanetki.

 

 sv48js.jpg

 

Mimo wszystko wydaje mi się, że powinienem je jeszcze bardziej obniżyć bo mogą być trochę za wysoko? Co o tym sądzicie?

 

Inne ujęcie:

 

11ierlg.jpg

 



#12 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 09 March 2014 - 12:21

Teraz to przegiąłeś w drugą stronę ;-) .

 

Uniwersalnej, książkowej recepty na wygodne ustawienie kierownicy nie ma, bo każda jest nieco inna, różne są klamkomanetki i różne preferencje co do pozycji.

Zwykle trzeba wybrać, czy priorytetem ma być wygoda w górnym, czy w dolnym chwycie.

Osobiście wolę mieć wygodny dolny chwyt, bo tam spędzam więcej czasu (ale całą kierownicę mam umieszczoną dość wysoko).

 

Przy tym drugim ustawieniu raczej będzie Tobie ciężko jechać w dolnym chwycie, do hamowania i zmiany biegów trzeba będzie zadzierać za każdym razem dłonie do góry. Cały dolny chwyt poszedł też mocno do przodu i może być po prostu za daleko.

 

Spróbuj czegoś pomiędzy pierwszym a drugim ustawieniem (ja bym nawet bardzo od tego pierwszego nie odbiegał).

 

 

 

 

 


  • Kresowiak likes this

#13 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 539 posts
  • SkądKraków

Posted 09 March 2014 - 16:33

Ok,

 

jako ciekawostkę podaję, że moje klamkomanetki są odwrócone - prawa obsługuje przednią przerzutkę, a lewa tylną. Dziwne, bo w instrukcji Shimano nie ma nic na ten temat.



#14 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 09 March 2014 - 19:42

Poważnie?

 

Czyżby jakaś wersja dla mańkutów? A może wypuścili coś takiego dla przyzwyczajonych do zmiany biegów lewą ręką kierowców z krajów gdzie jest ruch lewostronny?



#15 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 09 March 2014 - 20:08

Faktycznie ciekawostka. Słyszałem o tym, że Brytyjczycy często instalują odwrotnie linki hamulca, ale żeby cała manetka miała przełożone komponenty - to dla mnie zupełna nowość.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#16 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 539 posts
  • SkądKraków

Posted 09 March 2014 - 20:22

Faktycznie ciekawostka. Słyszałem o tym, że Brytyjczycy często instalują odwrotnie linki hamulca, ale żeby cała manetka miała przełożone komponenty - to dla mnie zupełna nowość.

Tak, rower był sprowadzony z Anglii. Poprzedni właściciel (już w Polsce) też się temu dziwił. Techdocks nic o tym nie mówi, a klamkomanetka to SH-5600 bez żadnych dodatkowych emblematów. Ciekawe.

 

 

A jeśli chodzi o ustawienie kierownicy to powórciełm do pierwszego ustawienia, odrobinę tylko uniosłem do góry. Tak było wcześniej i jeździło mi się całkiem wygodnie.





Reply to this topic