Skocz do zawartości


Problem Z Wymianą Łożysk W Bębenku Novatec Nt-F172


8 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 17 marzec 2014 - 16:34

Postanowiłem wymienić łożyska w bębenku piasty Novatec NT-F172. Wprawdzie nie było jeszcze luzu, ale bębenek nie kręcił się zbyt ładnie, czuć było wyraźny opór i chropowatości.

 

Niestety, tylko w teorii jest to proste. Konstrukcja bębenka daje nam dostęp tylko do wewnętrznego pierścienia łożyska, które jest w głębi bębenka, i tylko tam możemy zadziałać siłą. Poprzez kulki siła ta przeniesie się na zewnętrzny pierścień łożyska i powinno wyjść. Ale jest też drugie łożysko, które stawia dodatkowy opór. Tu siła działająca na wewnętrzny pierścień pierwszego łożyska musi zostać przeniesiona przez tulejkę rozdzielającą łożyska na ten drugi pierścień, a ten dopiero poprzez kulki na zewnętrzny. Trochę długa to droga, a tarcie spowodowane przez dwa zewnętrzne pierścienie łożysk w aluminiowym korpusie jest spore.

Nie wiem, jakiej użyć siły, aby nie zniszczyć bębenka. Czy lepiej się sprawdzi tutaj udar (odpowiednio dobranym narzędziem (pobijakiem)), czy lepiej zmajstrować jakaś praskę śrubową albo ściskać w imadle.

 

Macie jakieś sprawdzone metody?

 

Oczywiście można wziąć większy młotek albo kręcić z całej siły, tylko czy aluminiowy bębenek nie pęknie alby czy się nie odkształci?

 

Czy oba łożyska w tym bębenku to 6901?

 

Wciśnięcie nowych łożysk to już pewnie mniejszy problem, zwłaszcza specjalną praską, jak na tym filmie:



#2 globuss2

globuss2
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • SkądJastew

Napisano 17 marzec 2014 - 17:57

To masz problem z wybiciem  łożysk czy osadzeniem ?

Jeśli z wybiciem to spróbuj łożysko rozbebeszyć na części tzn usuń orni który uszczelnia łożysko później ten pierścień co trzyma kulki  i masz do wybicia ten pierscien zewnętrzny ...

A co do osadzania to weź popytaj w zakładach mechanicznych oni powinni mieć urządzenia do wprasowywania łożysk .. tylko jak oddasz do zakładu to ich przypilnuj bo czasem mogą się nie przyłożyć i zepsuć .. 

Cena wprasowania łożysk u mechanika to gdzieś 10 zeta ...aczkolwiek ja ostanio za wprasowania łożysk do supportu HTII VP zapłaciłem 5 zeta za obie strony ..



#3 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 17 marzec 2014 - 18:22

Niestety, mądry Polak po szkodzie...

 

Trochę zbytnio się pospieszyłem i już po ptakach, tzn. bębenek do wymiany. Aż wstyd się przyznać. 

 

Właśnie doczytałem na stronie SPIKE'a ( http://velotech-pl.b...enki-wkady.html ):

 

Są różne wersje bębenków i różne sposoby demontażu/montażu w nich łożysk - w zależności od producenta , który lubi nam utrudnić życie, gdyż w specyfikacjach  serwisowych bębenek nie jest częścią rozbieralną tylko wymienną jako całość .

Elementy utrudniające demontaż to zazwyczaj specjalne pierścienie osadcze , które ściąga sie przed  demontażem łożyska.

 

Tak, ale jak usunąć pierścień osadczy, który jest w środku, za pierwszym łożyskiem, do którego przecież nie można się dobrać, bo niby jak. Montaż jest możliwy, ale w drugą stronę nie bardzo. Chyba że są jakieś specjalne ściągacze, które montujemy w wewnętrznym pierścieniu i rozkręcamy (na zasadzie klina), dzięki czemu chwytają za ten pierścień (ale tylko siłami tarcia), a potem jakiś młotek przesuwny (slide hammer). Tylko coś takiego mi przychodzi do głowy.

 

Łożysko nie chciało wyjść, bo blokował je pierścień osadczy. W końcu coś strzeliło. Pękł wewnętrzny pierścień wewnętrznego łożyska. 

Wyciskałem go naprędce zrobioną praską (z ośki koła na nakrętki, tulejek dystansowych, jakiegoś i szerokich podkładek), więc siła była duża. Ostatecznie wypchnąłem zewnętrzne łożysko, bo ten wewnętrzny pierścień tego łożyska w środku całkiem się oddzielił. Ale zewnętrzny został w środku, a w dodatku pierścień osadczy się wygiął i odkształcił rowek w korpusie bębenka.

 

A mogłem tego jeszcze nie ruszać, spokojnie dało się jeździć, choć opór był większy niż w starej piaście Shimano RSX, na której przez wiele lat kiedyś jeździłem. 

Może wrócę do Shimano?

Trochę cięższe, ale już sama idea konstrukcji, gdzie podczas pedałowania obracają się tyko dwa (w dodatku szeroko rozstawione), a nie cztery łożyska, wydaje się bardziej rozsądna i generuje mniejsze opory. 

 

P.S.

 

Trochę googlowania i okazuje się, że takie ściągacze z chwytakiem rozprężnym i młotkiem przesuwnym istnieją:

http://www.chihtai.com/HO-7009.gif

 

Cena jednak zabójcza:

https://www.narzedzi...ml?ref=ceneo.pl

 

Przypomina mi się tekst ze "Znachora" wypowiedziany przez Kosibę(Wilczura): "Gdybym ja miał takie narzędzia..."

 

 

 

 



#4 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 17 marzec 2014 - 22:17

Chyba jednak nie wszystko stracone. Po wielu próbach w końcu udało mi się wybić pozostałość wewnętrznego łożyska (jego zewnętrzny pierścień). 

DSCF1080J_erwhphp.JPG

 

Pierścień osadczy wyprostowałem, rowek w korpusie nie wygląda tragicznie, więc chyba można spróbować wprasować nowe łożyska.

 

Oba łożyska w bębenku to 6901 2rs (12x24x6mm). Pytałem w sklepie, mieli z Kraśnika po 8 zł/sztuka. Na allegro można kupić najtańsze za niecałe 2 zł. Ceramit robi hybrydowe, ale te już ponad 40 zł/sztuka http://lozyskacerami...products_id=214 .

 

 



#5 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 19 marzec 2014 - 22:05

Bębenek uratowany.

 

Po włożeniu nowych łożysk (FŁT, zapłaciłem 7 zł/szt.) wszystko ładnie chodzi. Oczywiście nie obyło się bez komplikacji. Przed wprasowaniem drugiego łożyska zapomniałem założyć pierścień osadczy w środku, więc trzeba było je wyciągać. Udało mi się to jednak bez ściągacza. Wystarczyło przesunąć lekko na bok tuleję rozdzielającą oba łożyska, by odsłoniła się krawędź wewnętrznego pierścienia, o którą można było oprzeć pobijak i delikatnie obstukując wybić łożysko. Więc gdyby ktoś chciał wymieniać te łożyska a nie miał ściągacza, można spróbować w ten sposób, uderzając najpierw lekko w wewnętrzny pierścień tego łożyska w głębi, aby powstał minimalny luz umożliwiający przesunięcie tulei na bok.

 

Można też spróbować wykonać ściągacz z metalowego kołka rozporowego do ścian o odpowiedniej średnicy:

 http://www.e-metalzb...f9a32545318.jpg

http://pfmrc.eu/inde...-wybic-bieznie/

http://toolmonger.co...blind-bearings/

 

Dla formalności dodam, że piasta ma aktualnie przebieg około 8000 km, a dwa pozostałe łożyska (te w korpusie piasty, 6001 2rs) zostawiłem, bo kręcą się ładnie, bez zacięć i oporów.

 

Generalnie teraz koło, na zdjętym łańcuchu,  zakręcone do przodu, kręci się razem z bębenkiem, a wcześniej bębenek stał w miejscu. Świadczy to o zmniejszeniu się oporów na bębenku.  

 



#6 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 20 marzec 2014 - 08:43

hjehehehe   miałeś pierścień w 172 ?? hm ciekawe , niestety najpierw wybija sie łożysko zewnetrzne , potem, patrzy do środka i dopiero  jak nie ma pierścienia to wybija to w środku.

 

Heheheh czyli najpierw trzeba przeczytać co Spajki napisał a potem młotek w ręke :-D .

 

W przypadku bębenka trzeba to robic ostroznie bo cały element jest alu , a rant pod gwint cienki .

 

Do montazu łożysk w bębenkach ja używam wyłącznie praski balansowej, to zapewnia idealne wprasowanie łozysk osiowo, to taka nieduża rzecz a cieszy, no ale  ja to musze mieć na warsztacie, a zwykły konsument  musi sobie poradzic inaczej , co czasem powoduje uszkodzenie łożyska , albo nie osiowe osadzenie.

 

aha, i nie stosujcie do piast łozysk za pare złotych gównianych chinoli , szkoda robić to za chwile znowu.

 

Jesli nie założysz pierścienia to nic sie nie stanie , w przypadku gdy piasta ma skręcane tuleje zewnętrzne, nic sie nie przesunie wewnątrz, aczkolwiek lepiej tego segera załozyć.


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#7 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 20 marzec 2014 - 16:54

hjehehehe   miałeś pierścień w 172 ?? hm ciekawe , niestety najpierw wybija sie łożysko zewnetrzne , potem, patrzy do środka i dopiero  jak nie ma pierścienia to wybija to w środku.

 

Widzę, że niektóre (nowsze) egzemplarze taj piasty mają w bębenku taką małą śrubkę imbusową. 

http://roweryokey.pl...d_at=1391280029

 

Czy jest ona zamiast pierścienia osadczego, czy  w jakimś innym celu?

Natrafiłem na opis wymiany łożysk w bębenku piasty Powertap, gdzie taka śrubka była chyba tylko dla zmylenia przeciwnika (tzn, użytkownika):

http://amplewritings...b-bearings.html

Koleś myślał, że po wykręceniu śrubki nic już nie trzyma łożyska, a tam i tak był pierścień.

 

SPIKE, a montowałeś może kiedyś w bębenkach te hybrydowe łożyska Ceramit? Pamiętam, że kiedyś wspominałeś coś o zbyt dużym luzie, ale to chyba chodziło o przednią piastę. W bębenku ewentualny minimalny luz chyba by nie zaszkodził ( w końcu w piastach Shimano praktycznie zawsze jest luz na bębenku). 

Z droższych łożysk na stalowych kulkach widziałem jakieś Koyo po około 30 zł/szt. Warto zastosować tej klasy łożyska?



#8 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 20 marzec 2014 - 20:29

ta śrubka ....nigdy do niczego nie była mi poptrzebna .

 

1 Przykazanie :

  - Piasty na łożyskach maszynowych nie mogą mieć zadnego luzu - dotyczy to piast gdzie mamy łożyska 2 szt w korpusie i 2 szt albo 3 w bębenku !!!

 

Zastosowanie łożysk z luzem bocznym po prostu da nam luz .

 

Ceramit - z moich rozmów wynika ze rozbiegamy sie daleko , dałem se spokój .

 

Luz .......

 

Łożyska z luzem bocznym można by zastosować w piastach wyłacznie wtedy , jesli występuje w nich mozliwosć skontrowania specjalna nakrętka tego luzu.

Aczkolwiek zawsze staram sie stosować łożyska bez luzu .

 

Piasta np Novateca , lub podobna w konstrukcji.co sie stanie gdzy łożysko dostanie luz, albo zastosujemy takie oryginalnie z luzem.....

Oś zacznie sie poruszać i luz przeniesie sie głównie w okolice zapadek, na krawędzi bębenka pojawią sie odbicia bieżni , zapadki nie bedą pracować w jednym kierunku co spowoduje wygniatanie ich gniazd co dalej spowoduje uszkodzenie bębenka .

 

To najczęstszy przypadek olwewactwa serwisu piast.

 

Inne olewactwo to - łożyska krecą sie z oporem albo są zatarte , wtedy kręci sie wszystko inne  co doprowadza do uszkodzeń tych elementów , np, oś, albo redukcja przy osi.

 

Piasty z luzem......

 

to piasty standardowe na łozyskach kulkowych , zawyczaj tych łozysk jest 4 .

Jedno w korpusie po lewej, drugie w bębenku na styku z korpusem pod zapadkami , trzecie pod bieżnią czwartego nad zapadkami, no i czwarte w bębenku .

 

Te piasty takze nie mają luzu  i nie powinny mieć , aczkowliek czasem , a w zasadzie zawsze występuje luz na bębenku .

 

Powstaje on na styku dolnej bieżni prawego łozyska w bebenku , gdzie ponizej mamy drugie łozyskowanie  - sa tam cienkie podkładki , którymi redukuje sie ten luz.

 

Jednakze luzik ten , jesli jest mały w niczym ani nie przeszkadza , ani też nie powoduje żadnych uszkodzeń innych elementów , a także nie pogarszać pracy piasty .

 

Jeśli jest duzy , należy sprawdzic bębenek , czasem uda sie podkładkami zredukować luz do mniejszej postaci , a czasem niestety nie bo elementy łozysk są juz wypracowane  - rada - wymiana całego bębenka .

 

Nastepne [piast yw których moze wystepowac luz na bębeneku nie pogarszajacy [pracy piasty to piasty tył na 2 łoz.yskach maszynowych, np Novatec 802 sb, 192 sb, 422 sb i podobne .

 

Tam mamy da łozyska rozmieszczone na końcach piasty i bebenek podłozykowany dodatkowo dwoma łozyskami z mikrokulkami - podobnie jak w shimano.

 

Tutaj luz w bebenku takze kasuje sie podkładkami.

 

 

co do marek łożyska, to najczęściej stosuje , polskie , niemieckie i japończyki , chińczyki jesli juz  na życzenie klienta - bo taniej , ale tylko z grupy tych droższych chinoli , żadnych po 2-4 zł


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#9 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 25 marzec 2014 - 20:08

Ta śurbka ....... no własnie  przypomniałem sobie o tym ostatnio teraz jak wymieniałem łożyska w bębenku .

W bębenkach alu Novateca są dwie śrubki zazwyczaj, jedna jest przy zapadkach  - blokuje sprężynke zapadek aby sie nie przesuwała .

Druga śrubka jest na koprusie bębenka  - jesli tej nie ma, to w bębeneku powinien być przed wewnętrznym łozyskiem pierścień  blokujący je , który trzeba usunąć aby wybić wew, łoysko.ż

 

Jeśli jednak mamy taką śrubke - jest to w zasadzie wkręt imbusowy miniaturowy , to należy ją wykręcić przed wybiciem wewnętrznego łożyska , bez usunięcia jej przed dwmontażem nie będziemy mogli wybić łozyska i osadzić nowego .

 

Wkręt blokujący wew, łożysko w bębenku

 

Obraz-173_erqhrhn.jpg

 

widok w środku

 

Obraz-173_erqhrhq.jpg

 

Raczej nie powinno sie usuwać na stałe tego wkrętu , blokuje on nam niekontrolowane przemieszczenie sie łożyska .

 

Po montażu nowego wew. łożyska należy wkręt ustawić w pozycji blokady - czyli wkręcony - widać to w środku bębenka , a na zewnatrz korpusu nie powinien ten wkręt wystawać.

 

 


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo




Dodaj odpowiedź