Pomoc w wyborze bazy i komponentów do budowy ostrego koła
#1
Napisano 02 lipiec 2009 - 22:20
Ale nie o tym miał być temat, mianowicie:
Jakiś czas temu chciałem zakupić rower szosowy, oczywiście z braku funduszy nic z tego nie wyszło. Teraz wpadło troszkę grosza a i główny plan się troszkę zmienił dlatego proszę Was o pomoc.
Chciałbym złożyć ostre koło w możliwie jak najtańszy sposób. Przeglądając allegro doszedłem do wniosku że najlepiej byłoby kupić jakąś niedrogą kolarkę(posiadającą dość dobrą ramę i koła, tylko właśnie jaką?) i na jej bazie zbudować OK, pozbywając się manetek, i reszty zbędnych komponentów. Na całość (rower+potrzebne graty) chciałbym wydać max 400 zł ważne aby w razie czego dało się powrócić do pierwotnego planu czyli kolarki. Ale kompletnie nie znam się na komponentach rowerów szosowych więc nie wiem na co zwracać szczególną uwagę :-?
Moje priorytety:
-ma to być bardzo budżetowy rower, którego nawet jak ukradną nie będzie aż tak bardzo szkoda,
-fajnie by było żeby dało się na tym także gdzieś dalej pojechać (czytaj: ramy torowe odpadają :-P ), myślę że optymalna będzie geometria ramy szosowej(niezbyt starej),
Rower będzie wykorzystywany do szybkiego przemieszczania się głównie z domu do szkoły, dojazdu do jakiegoś oddalonego sklepu.
Chodzi mi o budżetowy rower codziennego użytku :-)
Ponadto zastanawiam się nad rozwiązaniem problemu tylnej piasty nie wiem co wyjdzie taniej/lepiej od razy odrzuciłem oryginalne piasty torowe, myślałem natomiast nad przetoczeniem piasty z wolnobiegiem w taki sposób aby gwint wyglądał jak w torówce (dwa gwinty jeden na zębatkę drugi przeciwny na kontrę) co myślicie o czymś takim? nie wiem tylko czy jest tam wystarczają ilość materiału, czy zębatki torowe mają taki sam gwint jak ten pod wolnobieg i czy nie będzie w takim wynalazku problemu z ustawieniem liniowości? łańcucha.
Może ktoś posiada obie takie piasty torową i pod wolnobieg i by pomierzył. Pomijam koszty wykonania bo mam znajomego tokarza.
Są jeszcze piasty BMX'owe ale gdzie ja dostanę obręcz na 48 szprych i 28cali :mrgreen:
Innym wyczytanym w internecie sposobem jest piasta przednia pod hamulec tarczowy i wiercenie zębatek, przyznam że pomysł interesujący ale jak dla mnie bardzo pracochłonne wydaje się adaptowanie nowych zębatek i dochodzą koszty nowej osi i konusów.
Proszę Was o pomoc początkującemu w wyborze jakiegoś taniego roweru szosowego wartego uwagi, wskazówek na co zwrócić szczególną uwagę.
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam Radek
P.S. forum przeszukałem i nie znalazłem podobnego tematu było kilka o OK ale były tematy mocno odbiegające od mojego problemu.
#2
Napisano 03 lipiec 2009 - 06:17
Chciałbym złożyć ostre koło w możliwie jak najtańszy sposób. Przeglądając allegro doszedłem do wniosku że najlepiej byłoby kupić jakąś niedrogą kolarkę(posiadającą dość dobrą ramę i koła, tylko właśnie jaką?) i na jej bazie zbudować OK, pozbywając się manetek, i reszty zbędnych komponentów. Na całość (rower+potrzebne graty) chciałbym wydać max 400 zł ważne aby w razie czego dało się powrócić do pierwotnego planu czyli kolarki. Ale kompletnie nie znam się na komponentach rowerów szosowych więc nie wiem na co zwracać szczególną uwagę :-?
Moje priorytety:
-ma to być bardzo budżetowy rower, którego nawet jak ukradną nie będzie aż tak bardzo szkoda,
-fajnie by było żeby dało się na tym także gdzieś dalej pojechać (czytaj: ramy torowe odpadają :-P ), myślę że optymalna będzie geometria ramy szosowej(niezbyt starej),
Rower będzie wykorzystywany do szybkiego przemieszczania się głównie z domu do szkoły, dojazdu do jakiegoś oddalonego sklepu.
Chodzi mi o budżetowy rower codziennego użytku :-)
Ponadto zastanawiam się nad rozwiązaniem problemu tylnej piasty nie wiem co wyjdzie taniej/lepiej od razy odrzuciłem oryginalne piasty torowe, myślałem natomiast nad przetoczeniem piasty z wolnobiegiem w taki sposób aby gwint wyglądał jak w torówce (dwa gwinty jeden na zębatkę drugi przeciwny na kontrę) co myślicie o czymś takim? nie wiem tylko czy jest tam wystarczają ilość materiału, czy zębatki torowe mają taki sam gwint jak ten pod wolnobieg i czy nie będzie w takim wynalazku problemu z ustawieniem liniowości? łańcucha.
Może ktoś posiada obie takie piasty torową i pod wolnobieg i by pomierzył. Pomijam koszty wykonania bo mam znajomego tokarza.
Są jeszcze piasty BMX'owe ale gdzie ja dostanę obręcz na 48 szprych i 28cali :mrgreen:
Innym wyczytanym w internecie sposobem jest piasta przednia pod hamulec tarczowy i wiercenie zębatek, przyznam że pomysł interesujący ale jak dla mnie bardzo pracochłonne wydaje się adaptowanie nowych zębatek i dochodzą koszty nowej osi i konusów.
Rama stalowa z poziomymi hakami, z możliwie małym rozstawem tylnego widelca (maks. 126 mm). Do tego możliwie przyzwoitej jakości i stanu stery, mostek, kiera, sztyca i siodło (i hamulce - warto na początek mieć przynajmniej jeden).
Do tego jakaś standardowa korba (nie Biopace) rozkręcana, np. 42/52(53) - będziesz mógł wziąć tę tarczę, która lepiej spasuje do przełożenia. Zwykle będzie to ta mniejsza;-)
Fajnie, jeśli oś suportu będzie klasyczna, z kontrą, a jej długość powyżej 113 mm; Gwint BSA - jest łatwiej i więcej możliwości doboru potem pakietu).
Koła - możliwie dobrej jakości i dobrego stanu - na nakręcany wolnobieg. Można wymienić ośki na dłuższe pod standardowe nakrętki, to nie ukradną, można założyć zaciski na imbusy...
Zębatka - trzeba kupić - podłej jakości kosztują kilka złotych (zwykle są na 18z); ale można wydać 20 zł np. na Novateca o dowolnej liczbie zębów. Zębatkę nakręcasz na piastę zaciskając możliwie mocno batem z przedłużką albo sposobem:
http://204.73.203.34.../schpignone.htm
Robisz to na distalu, albo innym mocnym kleju (może też być klej do gwintów, ale z gatunku trwałych). Zębatkę zabezpieczasz kontrą miski wkładu suportu (jest ten sam gwint co na korpusie wolnobiegu/piasty torowej); trzeba ją bardzo mocno skręcić kluczem hakowym z pazurem (plus przedłużka) o odpowiedniej średnicy (rowerowe klucze tego typu wykonane są zwykle z gówniwa i się nie nadają); kontra również na kleju. Oczywiście żeby klej dobrze chwycił wymagane jest oczyszczenie i odtłuszczenie powierzchni łączonych. Po tej operacji już masz "ulepa";-). Ważne, żeby sprawdzić przy doborze zębatki czy kontra nie będzie na tyle duża, że oprze się o nią łańcuch. Zwykle 16z a nawet 15z jest bezpieczne, ale nigdy nie wiadomo...
Teraz nabywasz łańcuch szeroki (np. SRAM PC-1, czy Sh. Nexus) w cenie ok. 15-20 zł. Sprawdzasz linię łańcucha dla wybranej tarczy (jest możliwość przeniesienia jej na stronę wewnętrzną pająka, pod "kominki" dajesz podkładki, bo pewnikiem po odjęciu jednej tarczy będą za długie). Jeśli tarcza jest nadal odsadzona na zewnątrz, dobierasz krótszą oś (oczywiście trzeba sprawdzić, czy tarcza/pająk/korby nie będą wchodziły w kolizję z ramą. Jeśli już dobierzesz dł. osi, kupujesz wkład suportu - jakiś tani np. Sh. BB UN-26 (ok. 30 zł) i składasz całość. Dobierasz dł. łańcucha (skracasz). I to generalnie wszystko, no poza doprowadzeniem roweru do ogólnej sprawności (centrowanie, smarowanie, regulacja, etc.). I jeszcze uwaga: przynajmniej w tylnej piaście warto dać długą ośkę pod śruby: przy ostrym występują większe siły wzdłuż haków i nakrętkami ściśniesz mocniej koło w widelcu niż zaciskiem). Koszt ośki to ok. 10 zł.
#3
Napisano 03 lipiec 2009 - 07:06
Teraz wracam do OK, dlatego że miałem problemy z kolanami i już jest wszystko ok. Pozdrawiam
PS. Jeżeli chodzi o te podkładki pod tarcze to na naszym forum był poruszany ten temat. http://forumszosowe....=asc&start=2055
#4
Napisano 03 lipiec 2009 - 12:21
Przeszukałem allegro i znalazłem parę szosówek które powinny się nadawać do adaptacji pod OK mógłby ktoś zerknąć i powiedzieć o którą warto zawalczyć i choć na oko oszacować cenę za jaką mogłyby by być sprzedane?
http://allegro.pl/it...tanio_look.html
http://allegro.pl/it...eduza_kase.html
http://allegro.pl/it...ns_polecam.html
Jest też taki rower tylko bez kół ale chyba wolałbym coś kompletnego:
http://allegro.pl/it...defrance68.html
Mam 188cm wzrostu więc z tego co wiem powinienem mieć ramę 58cm ew 56 lub 60cm tak?
Może ktoś z forum ma na sprzedaż jakąś tanią szosówkę, rozważę zakup każdej w przystępnej cenie
P.S. http://allegro.pl/it..._nakrecana.html to o te zębatki novateca chodziło? te tańsze są na allegro? chciałbym porównać ;-)
#5
Napisano 03 lipiec 2009 - 13:14
Jeśli chodzi o klejenie piasty to już to pisałem nie raz,że lepiej zainwestować w piastę MICHE
bo novateki to gówno... ale jak tak bardzo chcesz kleić to koniecznie mniej hamulec i po klejeniu bite 3 dni spokoju
#7
Napisano 03 lipiec 2009 - 16:35
#9
Napisano 03 lipiec 2009 - 17:47
Są robione z kiepskiego materiału i często zrywają sie gwinty(mi to sie stało przy odkręcaniu kontry a 2 znajomym przy skidach no i jeszcze słyszałem o wielu przypadkach ale to nie potwierdzone)kontry lubią pękać no i łożyska są do du...pupy koła po roku nie kręcą sie już fajnie... :evil: :evil:
Gdybym wiedział, że tak jest (słyszałem też w rowerowym o puszczających kontrach), to - jak napisałem na ostrokołowym gronie, wziąłbym Miche. Ale jest jak jest. Człowiek się uczy na błędach (szkoda, że na swoich;-)) Mnie się na razie udało skutecznie zablokować koronkę w Novatecu. Jak pier...nie, to będę reklamował (o ile to coś da). Co do łożysk, to zauroczyły mnie małe opory tej piasty (nowej). Zobaczymy, co dalej... Pocieszające jest to, że łożyska standardowe raczej... Najlepiej to jest być pięknym, młodym i bogatym i kupować torowe DA i Recordy. Jako że zostało mnie już to pierwsze tylko, kupiłem Novateca;-))))))
Szczęściem i przezornością, pozostawiłem kółko z piastą pod tarczę. Wkurzające jest tylko to, że na 3 nawiercane zębatki, przyzwoicie osiowo siedzi mi jedna...;-(
#10
Napisano 03 lipiec 2009 - 19:14
Konik,zmień kontrę to ci mówię z miejsca najlepiej na kontrę dura ace albo mack'aGdybym wiedział, że tak jest (słyszałem też w rowerowym o puszczających kontrach), to - jak napisałem na ostrokołowym gronie, wziąłbym Miche. Ale jest jak jest. Człowiek się uczy na błędach (szkoda, że na swoich;-)) Mnie się na razie udało skutecznie zablokować koronkę w Novatecu. Jak pier...nie, to będę reklamował (o ile to coś da).
bo te novatekowe pękają dość szybko (kumplowi poszła w 3 dni)
#11
Napisano 03 lipiec 2009 - 19:18
Z tych co pokazałeś ten wygląda najbardziej konkretnie http://allegro.pl/it...ns_polecam.html
Jeśli chodzi o klejenie piasty to już to pisałem nie raz,że lepiej zainwestować w piastę MICHE
bo novateki to gówno... ale jak tak bardzo chcesz kleić to koniecznie mniej hamulec i po klejeniu bite 3 dni spokoju
Właśnie rozmawiałem ze sprzedawcą tego stevens'a niestety jest poza moim zasięgiem finansowym :-/
Co do piasty Miche oczywiście chciałbym takową mieć ale cena jest dla mnie masakryczna :-/
Hamulec oczywiście chcę zamontować będzie to pierwsze OK dlatego wolę na początku nie ryzykować ;-)
Pojawiło się coś nowego na all. czyli teraz mam możliwość wyboru między:
1. http://allegro.pl/it...rawna_10kg.html
2. http://allegro.pl/it...tanio_look.html
3. http://allegro.pl/it...sowy_lekki.html
4. http://allegro.pl/it...eduza_kase.html
5. http://allegro.pl/it...r_oryginal.html
Z czego w 3-ce są chyba niezbyt popularne opony/obręcze, 5-tka to jakiś całkowity chińczyk z czego jeśli dobrze myślę połowa części była by do wymiany.
Czyli pozostaje wybór między 1,2,4 albo ta rama co pokazywałem wcześniej (http://allegro.pl/it...defrance68.html) wygląda dość sensownie ale nie wiem czy kupując do niej potrzebne graty zmieszczę się w tych 400zł chodź to bardzo prawdopodobne jeśli udało by się to kupić za ok 100-150zł jak myślicie? walczyć o nią :?:
P.S. bardzo podoba mi się podejście ludzi przebywających na tym forum do nowych urzytkowników, tylko pogratulować :-D
#12
Napisano 03 lipiec 2009 - 19:34
Konik,zmień kontrę to ci mówię z miejsca najlepiej na kontrę dura ace albo mack'aGdybym wiedział, że tak jest (słyszałem też w rowerowym o puszczających kontrach), to - jak napisałem na ostrokołowym gronie, wziąłbym Miche. Ale jest jak jest. Człowiek się uczy na błędach (szkoda, że na swoich;-)) Mnie się na razie udało skutecznie zablokować koronkę w Novatecu. Jak pier...nie, to będę reklamował (o ile to coś da).
bo te novatekowe pękają dość szybko (kumplowi poszła w 3 dni)
Bym zmienił, ale djurejsowe nie występują w PL-u; może i Macka sprawdzę. Na razie działa; druga w zapasie po drugiej flopa stronie;-)
#14
Napisano 03 lipiec 2009 - 19:38
Co do piasty Miche oczywiście chciałbym takową mieć ale cena jest dla mnie masakryczna :-/
Dlatego możesz, korzystając z piasty pod wolnobieg, zrobić sobie na początek "ulepa". Jak Ci się spodoba, to będziesz mógł apgrejdować do woli; albo wynalazek z piastą przednią pod tarczę, albo klasyczne mniej lub bardziej torowe. BTW: ośka torowa starcza do widelców 126 mm po założeniu podkładek, więc potem do nowego koła można torową ramę i tak dalej...
#15
Napisano 03 lipiec 2009 - 20:03
Konik, piasta torowa różni się od tej na wolnobieg tylko tym że na końcówce ma przeciwny gwint na kontrę :?:
Mógłby ktoś pomierzyć gwinty(długość, średnice itp.) w obu piastach torowej i pod wolnobieg :?: jak pisałem znam dobrego tokarza i jeśli była by możliwość przeróbki to wykorzystałbym znajomość ;-)
Oczywiście jeśli się nie da to na początek skorzystam z "ulepa", mam gdzieś dobry klej do gwintów.
#16
Napisano 03 lipiec 2009 - 20:07
Dlatego możesz, korzystając z piasty pod wolnobieg, zrobić sobie na początek "ulepa". Jak Ci się spodoba, to będziesz mógł apgrejdować do woli;
Też wyszedłem z takiego założenia. Efekt jest taki że już 2 rok jeżdże na zaklejonych kołach na piastach DA z wczesnych lat 70 (kupionych za całe 40zł komplet) i nigdy nie miałem żadnego problemu, żadnych odkręcających się kontr, zerwanych gwintów i innych takich
#18
Napisano 03 lipiec 2009 - 21:18
Konik, piasta torowa różni się od tej na wolnobieg tylko tym że na końcówce ma przeciwny gwint na kontrę :?:
Tak.
Mógłby ktoś pomierzyć gwinty(długość, średnice itp.) w obu piastach torowej i pod wolnobieg :?: jak pisałem znam dobrego tokarza i jeśli była by możliwość przeróbki to wykorzystałbym znajomość ;-)
Gwint pod zębatkę (i wolnobiegu i torowej) to: 1,37 x 24 TPI (jak wkładu suportu BSA), Campa/Miche podają półmetrycznie 35 x 24 TPI
gwint kontry:
English/ISO 1,29" x 24 TPI
Campagnolo/Phil Wood 1,32" x 24 TPI
Old French 33 mm x 1.0 mm
(za Sheldonem podaję)
Jeśli na korpusie szosowym jest wystarczająco materiału, żeby przetoczyć i nagwintować, to może warto. Nie wiem.
Szerokość koronki u mnie 7,0 mm, czyli gwintu na nią powinno być ciut mniej, gwint pod kontrę - ok. 3,8 mm (na Novatecu zmierzone). Szosowej nie mam po ręką.
#19
Napisano 05 lipiec 2009 - 21:32
Radolex, mogę CI zaoferować za symboliczną kase taki sprzęt :-P
Wysłałem już 2 PW ale chyba nie doszły więc piszę tu.
Podaj jakąś specyfikacje, interesującą Cię cenię, wyślij więcej szczegółowych zdjęć (wszystko może być na mail [email protected]) a na pewno wezmę Twoją ofertę pod uwagę.
Nie wiem czy dobrze kojarzę ale peugeot'y miały jakieś inne gwinty czy coś, dobrze mi się wydaje :?: Chyba chodziło o coś z suportem :?: Nie będzie problemu z częściami zamiennymi :?:
Nie lepszym wyborem była by próba upolowania któregoś z tych rowerów:
http://allegro.pl/it...eduza_kase.html
http://allegro.pl/it...tanio_look.html
Wiem że diabeł tkwi w szczegółach i dlatego proszę was o pomoc. Co możecie powiedzieć o tych dwóch :?:
Pozdrawiam



