Jump to content


Photo

Prosta Linia Łańcucha Ostre Koło


13 replies to this topic

#1 tomal

tomal
  • Użytkownik
  • 2 posts

Posted 17 May 2014 - 00:32

Witam Wszystkich !

Jako, że jeszcze nie jestem do końca obeznany w temacie ostrego koła mam pewien problem. Otóż jakiś czas temu kupiłem starą szosę, szybko pozbyłem się z niej starych kół przerzutek itd. Zakupiłem nowe koło flip/flop z piastami joytecha i teraz pojawia się moje pytanie

z przodu została stara korba z dwoma blatami, zamierzenie było takie, że łańcuch ma być na tym większym, a mniejszy po prostu zostanie. Natomiast kiedy przyszły koła zauważyłem, że linia łańcucha będzie dość krzywa. Jeszcze nie skróciłem i nie spiąłem łańcucha, ale domyślam się, że coś może być nie tak. I teraz pytanie czy ta 'krzywa linia łańcucha' będzie jedynie powodowała szybsze zużywanie się blatu i tylnej zębatki czy także łańcuch będzie spadał ? I czy jeżeli widzę, że tutaj te blaty skręcone są na imbusy istniej możliwość np. zamienienia kolejności tych blatów, gdyż tam gdzie jest teraz ten mniejszy podejrzewam, że będzie prosto, czy ewentualnie jakaś inna możliwość zniwelowania tej krzywizny ?

Z góry dziękuję za odpowiedź,

pozdrawiam, Mateusz.



#2 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 posts
  • SkądKraków

Posted 17 May 2014 - 05:48

Hejka,

tak, wraz z luzowaniem łańcucha będzie rosło ryzyko zrzucenia kiety. Jeśli możesz zmienić miejsce blatu na wewnętrzną stronę pająka (i to poprawi linię łańcucha) - zrób to. Jeśli i to nie daje rady, pozostaje kombinowanie długością osi.



#3 KSiedlaczek

KSiedlaczek
  • Użytkownik
  • 252 posts
  • SkądWrocław

Posted 17 May 2014 - 21:47

Najlepiej wywalić ten jeden niepotrzebny blat, można też pokombinować z długością supportu, krzywy łańcuch będzie miał przełożenie na to, że łańcuch będzie źle napięty i będzie mógł spadać, a jak zrobiłeś ostre ze starej szosy, to możliwe, że masz jeszcze złe haki do ostrego i będzie trzeba poszukać jakiegoś napinacza łańcucha



#4 tomal

tomal
  • Użytkownik
  • 2 posts

Posted 17 May 2014 - 22:50

Czyli jeżeli po prostu odkręcę ten wewnętrzny blat to ten zewnętrzny automatycznie dojdzie bliżej czy trzeba jakoś jeszcze kombinować ? Bo jeżeli tak by było to będzie w porządku gdyż teraz ten wewnętrzny (mniejszy) jest na lini z tylną zębatką 



#5 er_te

er_te
  • Użytkownik
  • 710 posts

Posted 18 May 2014 - 08:01

Nie.
Musisz kupic krotszy suport i wtedy kombinowac z polozeniem blatu, bo mozliwe ze bedziesz musial przelozyc go na druga strone korby. Mala zebatke tak czy siak wywal.
Joytechy maja bodajze linie lancucha 42 mm, wiec znajdz wzor na obliczenie dlugosci suportu i dzialaj.




#6 KAEM

KAEM
  • Użytkownik
  • 489 posts
  • SkądJawor

Posted 18 May 2014 - 08:45

Zamień blaty miejscami zobacz jaka będzie linia - przejedź trochę zobacz co się dzieje. Później zamiast miejszego blatu zastosuj jakieś podkładki , lub kup śrubki krótsze dedykowane do jednego blatu i tyle... Po co kombinować, jak sprawa jest banalna ? ;-)



#7 FOBOS

FOBOS
  • Użytkownik
  • 399 posts
  • SkądReykjavík

Posted 19 May 2014 - 23:10

Z przesuwem większego blatu do wewnątrz, możne się nie udać,wszystko zależy od kształtu ramy przy suporcie. 



#8 KAEM

KAEM
  • Użytkownik
  • 489 posts
  • SkądJawor

Posted 20 May 2014 - 08:02

Zgadza się FOBOS , jednak zamiast "gdybać" lub kupować niepotrzebne rzeczy to jest pierwszy krok do sprawdzenia - metoda prób i blędów, że tak powiem.



#9 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 posts
  • SkądKraków

Posted 21 May 2014 - 05:44

Zgadza się FOBOS , jednak zamiast "gdybać" lub kupować niepotrzebne rzeczy to jest pierwszy krok do sprawdzenia - metoda prób i blędów, że tak powiem.

Wstępnie można zmierzyć odstęp zębatek i odmierzyć go na wysokości widelca tylnego.



#10 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 21 May 2014 - 06:42

Zacznijmy od samego początku.

 

Po co Tobie w OK tak ogromna tarcza? Żeby ruszać z miejsca względnie komfortowo, potrzebowałbyś koronki w rozmiarze ok. 17-21 zębów. Nie byłoby prościej skorzystać z mniejszej tarczy (np. 39 albo 42T), a na tył założyć koronkę np. 14, 15 albo 16T?

 

Większość użytkowników OK jeździ na początku na przełożeniu ok. 2,5 (tarcza większa od koronki ok. 2,5 raza; ja osobiście jeździłem najwięcej na 42/15 i 42/14, czyli odrobinę wyższych) i tego proponowałbym się trzymać, przynajmniej na początku. Cięższe sprawi, że będzie Tobie bardzo trudno dynamicznie ruszać z miejsca i bardzo trudno będzie kontrolować prędkość roweru (mówię o delikatnym zwalnianiu - nogi w żadnym wypadku nie powinny zastępować hamulca!), a lżejsze utrudni Tobie osiąganie rozsądnych prędkości.

 

Gdybyś potrzebował, zapraszam do wyliczenia sobie optymalnego przełożenia: http://www.kochamrow...-korbowych.html


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#11 er_te

er_te
  • Użytkownik
  • 710 posts

Posted 21 May 2014 - 08:57

Najwiecej ludzi na ok ma gear ratio z zakresu 2.8-3.0, poza tym nie tylko przelozenie sie liczy, bo jest jeszcze skid patch, a przy Twoich 42/14 jest tylko jeden, więc opona błyskawicznie się zużyje.

#12 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 21 May 2014 - 10:17

Uwaga dot. skid patchów cenna, ale to już zależy od tego, czy ktoś zamierza robić skidy.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#13 er_te

er_te
  • Użytkownik
  • 710 posts

Posted 21 May 2014 - 11:58

każdemu się zdarzy, nawet tym z przednim hamplem ;)



#14 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 21 May 2014 - 12:23

No nie wiem, poza kilkoma próbami nigdy nie robiłem, jakoś nie jarałem się tym ;)


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Reply to this topic