Skocz do zawartości


Zdjęcie

Wymiana osprzętu szosowego z nowszego na starszy :)


17 odpowiedzi w tym temacie

#1 miras

miras
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 12 lipiec 2009 - 15:44

Witam wszystkich, nazywam się Mirek, mieszkam w Warszawie i to mój pierwszy post tutaj.
Kupiłem właśnie używany rowerek hybrydę Cube SL Road Pro na osprzęcie
szosowym.
W jego skład wchodzą korba 105 potrójna, kaseta 10 rzędowa 105,
przerzutka tylna Ultegra, przednia Shimano 10S TRIPLE 773, koła
Shimano WH-R550, manetki Shimano SLR 770.
Zastanawiam się nad wymianą tych części na zestaw 8 lub 9 rzędowy. Z
kilku przyczyn, po pierwsze chciałbym zredukować koszty zakupu,
sprzedając wymienione komponenty.
Po drugie, nie wiem, ale może się mylę, czy w ogóle wykorzystam 10
rzędów i czy jest mi to potrzebne. Do tej pory jeździłem na 8 rzędach,
w mieście i trochę poza, na drogach twardych i lekkim terenie i byłem
zadowolony. Jeżdżę do pracy codziennie po paręnaście kilometrów, po
mieście sporo, rekreacyjnie w terenie i szosie. Mam już zestaw na 8 rzędów:
kasetę 105, przerzutkę tylna Tiagra 9 z długim wózkiem, stare ale jare
jeszcze póki co koła na piastach Dura Ace na kasetę 8, 36 szprych,
przednią przerzutkę 105, manetki alivio 8 i sl- r441 na 3 no i mój
ostatni zakup używaną w stanie niemal idealnym korbę 600 52/42.
Po trzecie , koła w tej hybrydzie plecione są na 16 przednie/20 tylne
szprych, ja ważę dużo za dużo, ponad 100kg, staram się i chudnę ale
mały nie jestem i pewnie poniżej 90/95 kg nie zejdę, do tego jeszcze wożę ze sobą
dzieciaka w foteliku, który na razie waży 10 kg ale znając życie
urośnie, fotelik jest na max 22kg. W sumie koło 130 kg :) Nie wróżę
tym kołom zbyt wiele na przyszłość, tym bardziej że zdarza mi się
jeździć w lekkim terenie, no a miasto moje Warszawa tez do zbyt
gładkich nie należy :). Wskazane więc moim zdaniem byłoby zmienić te
koła na inne (te które mam) lub nowe, mocne.
Co o tym sądzicie?
Czy taka wymiana ma sens z użytkowego punktu widzenia? i biorąc pod
uwagę perspektywę czasową, wydaje mi się że z niektórymi częściami pod
8 rzędów już jest krucho, trzeba szukać ich na rynku wtórnym, no a to
tez się kiedyż skończy.
Ewentualnie mógłbym zostawić tę korbę 105 i wymienić tylko napęd i
koła na 8 rzędowy. Czy korba potrójna z zestawu na 10 obsłuży 8 rzędów
z tyłu?
Dziękuję za wszystkie opinie

#2 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 12 lipiec 2009 - 17:45

Jak juz musisz to wymień na 9 s - do wymiany pójdzie kaseta, łańcuch, manetki, koła na mocniejsze, reszty bym nie ruszał bo są dobre .
Oszczędnośc niewielka, choć z drugiej strony koszty napędu ( kaseta + łańcuch ) 9 i 10 róznią się.
Z drugiej strony mozna zostawić tak jak jest i zmienić tylko koła.

10-tka jest bardziej zestopniowana niż 9-tka , czy 8-mka, róznica między biegami jest płynniejsza i najwyrażniej to widać między 8 i 10.

Z innej storny do turlania po mieście wystarczy 8 biegów jako napęd całościowy w zupełności, ale decyzja Twoja.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#3 miras

miras
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 12 lipiec 2009 - 18:36

Jak juz musisz to wymień na 9 s - do wymiany pójdzie kaseta, łańcuch, manetki, koła na mocniejsze, reszty bym nie ruszał bo są dobre .
Oszczędnośc niewielka, choć z drugiej strony koszty napędu ( kaseta + łańcuch ) 9 i 10 róznią się.
Z drugiej strony mozna zostawić tak jak jest i zmienić tylko koła.

10-tka jest bardziej zestopniowana niż 9-tka , czy 8-mka, róznica między biegami jest płynniejsza i najwyrażniej to widać między 8 i 10.

Z innej storny do turlania po mieście wystarczy 8 biegów jako napęd całościowy w zupełności, ale decyzja Twoja.


Dzięki za odpowiedź.
Manetki czy manetka? Na tylnej to wiem, że nie powalczę przy zmianie na 9 rzędów, a przednia (przerzutka + manetka)?
Moje koła ze starego zestawu/roweru są dość historyczne już (obręcze Mavic Open 4 CD, piasty Dura Ace pewnie w podobnym wieku),
ale lubię je i nigdy nie miałem z nimi problemów.
Piasty są w bardzo dobrym stanie, rozkręcałem je niedawno i zero wżerów czy innych ubytków.
Czytałem, ze we wszystkich piastach na 8 shimano można wymienić kasetę na 9, prawda to ?
Wolałbym na razie nie składać nowych kół bo finanse są ubogie.
Jeżeli kompatybilność istnieje, to pozostałoby mi wymienić kasetę na 9 w starych kołach, łańcuch i manetkę, dobrze wykombinowałem?

#4 miras

miras
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 12 lipiec 2009 - 18:47

Znalazłem jeszcze u Sheldona patent z linka przerzutki, który pozwoli mi zostawić manetkę na 10 z 9 rzędowa kasetą, działa to?

#5 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 12 lipiec 2009 - 21:32

Jak poszukasz na allegro, to zobaczysz, że łańcuchy na 10 bywają nawet tańsze niż na 9, a i kasetę 10 też kupisz niewiele drożej niż 9. pozdr

#6 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 13 lipiec 2009 - 07:56

Pewnie dlatego że 9 jest bardziej popularna.
nie sprawdzam cen na Allegro, opierałem sie na cennikach normalnych
Normalnie to wygląda :
Kaseta 2200/sora - 8 b - 75 zł
Kaseta sora/tiagra - 9 b - 79 zł
Kaseta Ultegra 9 b - 198 zł
Kaseta 5600 - 10 b - 187 zł
Kaseta Ultegra 10 b - 228 zł i 253 zł

Kaseta 5600 + łańcuch na 10 b - 244 zł
( ceny sug. Shimano )

Róznica 8 i 10 b jest znaczna, przy 9 i 10 już mniejsza.
( koryguje swoją poprzednia wypowiedż )
Jeżdżąc to zużywasz głównie łańcuch i kasete, to czy w ogóle jest sens cokolwiek zmieniać ??
Jeśli uważasz że koła będą słabe to zmień tylko koła.
Bo jak zaczniesz kombinowac z przekładaniem to najlepiej by było całosć osprzętu sprzedać i wrzucić stare graty, tylko po co ? osprzęt idzie do przodu, a niższe grupy powoli dociągaja do wyższych, choćby iloscią biegów.

Ewentualnie mozna by dać oponki grubsze niż 23, np 28,32 jak wejdą do ramy , aby podniesć komfort dla fotelika.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#7 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 13 lipiec 2009 - 08:52

Tak jak pisze Spike. Nie ma sensu zmieniać. Oponki z większym balonem odciążą trochę koła, które nie są wcale słabe wbrew pozorom. pozdr

#8 miras

miras
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 13 lipiec 2009 - 09:46

Hmm, jeżeli istotnie jest tak jak piszecie, jeżeli te koła nie są słabe i wytrzymają ok 130 kg (łącznie z dzieckiem) jadąc w lekkim terenie (jakieś szutry, polne drogi, trochę leśnych ścieżek i miejskich chodników) to wymiana mija się z celem. Wolałbym jednak nie zostawiać ich nie mając takiej pewności, bo jeśli koło takie rozpadnie się, gdy będę miał dzieciaka z tyłu, to nie będzie to coś miłego, wole nawet o tym nie myśleć.
Oponki wejdą bez problemu, aktualnie są tam jakieś na oko 32, to hybryda na grubszych nieco oponach Schwalbe Supreme: link
Zmiana kół to w tym momencie dla mnie wydatek niezbyt na miejscu, dlatego kombinuję z 9 rzędowym osprzętem, żeby móc wykorzystać stare koła na 36 szprych i piasty.

#9 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 13 lipiec 2009 - 13:08

Ale jak sprzedasz te koła to możesz kupić coś nowego na 32/36 szprych, i wyjdziesz na zero (możesz kupić używane jak w dobrym stanie, na allegro). Jeśli chodzi o zmianę osprzętu na słabszy to jedyne co jest przekonujące to finanse, rzeczywiście 10rz nie jest niezbędne w mieście, ale po co zmieniać lepsze na gorsze? No chyba że cię z kasą przycisnęło...

Co do kół - z tego co czytam forum to raczej takie koła na 130kg i katowanie po mieście to nie są za dobre. Radził bym je zmienić jako pierwsze. Choć to zależy jak jeździsz, tyle że z fotelikiem z tyłu raczej ciężko będzie ci omijać dziury i wyboje ;) A jak masz kiepsko z kasą to możesz zostawić stare koła tamte sprzedać i dostosować osprzęt.

A co do przerzutki ultegry to jak będziesz zmieniał to być może był bym chętny ;) Ewentualnie na wymiankę, ale to daj znać na pw.

#10 miras

miras
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 13 lipiec 2009 - 14:25

Przerzutki Ultegry akurat wolałbym się nie pozbywać :)
10 rzędów niby lepsze...zależy do czego, korba niby lepsza,nowsza, pewnie tak, tylko zużycie tarcz wydaje się większe niż w mojej 600, wagowo są podobne. Trzy tarcze fajne, tylko nie wiem, gdzie miałbym ich używać w mieście, wjeżdżam wszędzie na dwóch z przodu, wole twardsze przełożenia, na wypad w górzyste miejsca by się pewnie przydały. Właściwie tak, chodzi o finanse, bo przyciśnięty jestem. Gdyby udało się puścić wszystko w niezłej cenie to by była dobra opcja. Z drugiej strony ciągłe zmienianie osprzętu, modernizacje itd już zaczynają mnie męczyć. Zobaczymy co z kołami. Korzystając z waszych sugestii sprzedam je na początku, w zależności od ceny zobaczę czy kupić wersje na 10 czy na 9. W sumie najprościej byłoby wymienić koła, przednie wkładam stare, kupuje nowe pod 10 rzędów i sprawa załatwiona. Wątek o kołach jest dość rozbudowany, więc informacji o tym jakie zakupić jest dość :) Jakby ktoś miał fajne kółko tylne na 105 lub wyżej pod 10/9 rzędów to proszę o kontakt.

#11 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 13 lipiec 2009 - 16:01

10 rzędów niby lepsze...zależy do czego, korba niby lepsza,nowsza, pewnie tak, tylko zużycie tarcz wydaje się większe niż w mojej 600, wagowo są podobne.


Też mam czasami wrażenie że stare graty sa trwalsze od nowych, nawet wysokiej klasy, i to nie tylko jeśli idzie o rowery ;-)

Decyzja należy do ciebie, nikt ci w tej kwestii nie doradzi, to zależy od tego jak bardzo ci na pieniądzach zależy, ale też myślę że dużo na takiej wymianie nie zarobisz, będziesz miał tylko sporo kombinowania -sprzedać drogo tanio kupić. Nawet jak przy dobrym wietrze zarobisz 100zł to nie wiem czy jest to warte zachodu? Jeszcze co innego gdybyś miał nowy osprzęt. Ja bym pozostał na wymianie kół, kup komplet na np. mavicu ma3 + jakieś dobre piasty i dziury ci nie straszne. Kasete możesz zostawić tą co masz. Jak sprzedaż tamte koła i kupisz np. komplet używanych to pewno wyjdziesz na zero ;) A te koła jak w dobrym stanie to są trochę warte ;)

#12 miras

miras
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 13 lipiec 2009 - 16:16

No, już sobie wyobrażam ten czas poświęcony na szukanie okazyjnych części i czas zużyty na sprzedawanie moich :( Przednie koło zmieniam na moje stare, tylne zmieniam na nowe i to chyba wszystko. Dzięki wszystkim za opinie. Jak ktoś chce kupić te koła WHR-550 lub wymienić się na tylne na 10 rzędów 36 szprych to zapraszam.

#13 Grzesiek

Grzesiek
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądLTM

Napisano 13 lipiec 2009 - 21:59

Mam już zestaw na 8 rzędów:
kasetę 105, przerzutkę tylna Tiagra 9 z długim wózkiem, stare ale jare
jeszcze póki co koła na piastach Dura Ace na kasetę 8


Czy bębenek w tej piaście nie ma gwintu pod pierścień dociskający kasetę? Jeżeli ma to założysz na niego kasetę 10 sp. Miałem podobną sytuację i udało mi się wymienić bębenek, który pozyskałem z innej piasty DA tej samej generacji różniącej się tylko tym gwintem. Nowsze bębenki Shimano nie będą pasować.

--
Pozdrawiam,
Grzesiek

#14 miras

miras
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 14 lipiec 2009 - 08:37

O Grzesiek, dzięki za sugestię, nie mam klucza pod ręką ale to najprawdopodobniej ten model: http://www.bikepro.c...bs_shimano.html, czyli 7430-HG.

#15 miras

miras
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 14 lipiec 2009 - 09:26

Sorry , raczej 7403 HG, ale nie wiem, czy ma gwint, muszę zdjąć kasetę

#16 Grzesiek

Grzesiek
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądLTM

Napisano 14 lipiec 2009 - 10:09

7403 wygląda tak:

http://tiny.pl/hhglt

zwróć uwagę na bębenek, ma plastikową zaślepkę z otworami do smarowania łożyska, na rysunku to nr 12

Jeżeli masz 7403 HG to będzie tam ten wewnętrzny gwint a zamiast plastikowej zaślepki będzie blaszana z kołnierzem:

http://tiny.pl/hhgld

na tym rysunku to część nr 13. Nie musisz zdejmować kasety. Generalnie jest tak, że na bęben 8sp, oprócz starego DA 8sp nie HG, można założyć kasetę 9-10.

--
Pozdrawiam,
Grzesiek

#17 miras

miras
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 15 lipiec 2009 - 12:05

Dzięki Grzesiek za info i dokładny opis problemu, kaseta wlazła, mam bębenek z gwintem, wydaje się że wszystko hula cacy, problem kół wydaje się być rozwiązany :) Pod kasetę podłożyłem tą cieniutka podkładkę, która była na bębenku w nowych kołach, dobrze to?

#18 Grzesiek

Grzesiek
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądLTM

Napisano 16 lipiec 2009 - 08:46

Jeżeli ta cieniutka podkładka wystarczy do tego, żeby odpowiednio docisnąć kasetę oraz wózek przerzutki na największej zębatce nie będzie ocierał o szprychy to dobrze. Jak okaże się jednak za cienka to będziesz musiał coś jeszcze dołożyć. Do Shimanowskich kaset 10 sp chyba są dodawane odpowiednie dystanse właśnie do podłożenia pod spód kasety przy zakładaniu jej na bębenek 8sp. W razie potrzeby w serwisie powinieneś to dostać bez problemu ponieważ jest to odpadem, kiedy zakładają takie kasety na bęben 10 sp.

--
Pozdrawiam,
Grzesiek



Dodaj odpowiedź