Skocz do zawartości


Zdjęcie

Rozstaw Tylnego Widelca A Koło


13 odpowiedzi w tym temacie

#1 zeropoint

zeropoint
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • SkądLublin

Napisano 25 maj 2014 - 16:50

Witam, robię przesiadkę z ramy stalowej na ramę aluminiową z tylnym widelcem karbonowym. 

Rozstaw widelca karbonowego jest o 0,7 mm większy niż w przypadku ramy stalowej w związku z czym, po włożeniu koła zostaje dużo luzu (wiem wiem - odwrotnie koło przymierzyłem;p):

3e0HmMm.jpg

 

Można ścisnąć tylny widelec(niwelując luz) i niby wszystko gra - ale czy na pewno?

Zastosowanie podkładek dystansowych oczywiście nie rozwiąże problemów bo nie ma po prostu na nie miejsca:

XGhgDE1.jpg

 

Co robić? Jak żyć? 

Ściskać? 

Czy kupować nowe koła :P?

Może da się wymienić oś piasty na dłuższą?

 

PS.

Rozstaw widelca w ramie stalowej: 12,6 cm

Rozstaw widelca w ramie aluminiowej z widelcem karbonowym: około 13,3 cm (mierzone zwykłą linijką ponieważ suwmiarka nie wystarczyła.

 

Pozdrawiam



#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 6650 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 maj 2014 - 16:56

Poczekaj, obecnie masz piastę 126 czy 130 mm? Bo jeżeli koło jest stare i było spasowane z tamtą ramą, to dobrze byłoby wymienić piastę na obecny standard (130 mm).

 

Swoją droga, rama ma spory rozstaw widełek - tam powinno być 130 mm z drobnym haczykiem. Ale to nie jest duży problem - spokojnie pożenisz ją z piastą 130 mm, a tymczasowo możesz pojeździć nawet z piastą 126-milimetrową. Chociaż na dłuższą metę byłoby dobrze, gdybyś tę piastę wymienił na 130-milimetrową, bo rama nie powinna pracować pod ciągłym naprężeniem.


rowerplus-logo-2.png
 
Nowa grupa SHIMANO 105 R7000 od teraz w ROWERPLUS.PL!


#3 zeropoint

zeropoint
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • SkądLublin

Napisano 25 maj 2014 - 17:28

Dzięki mikroos za tak szybką odpowiedź:) Odnośnie rozmiaru piasty to na dwoje babka wróżyła ponieważ zmierzyłem i rozstaw wynosi 128 mm. Koła wydają się być nowe w porównaniu do starej ramy.

Na piaście nie ma żadnych oznaczeń, jedyne co udało mi się znaleźć to napis SHIMANO VIA:

BEvwwCk.jpg

 

Obręcze:

bhsUzA5.jpg

 

 



#4 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 6650 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 maj 2014 - 17:33

Hm, w takim razie to daje 5 mm rozstrzału pomiędzy piastą a ramą. To nie jest katastrofalnie dużo - jeżeli nic nie trzeszczy i ma luzów po zapięciu zacisku, to możesz tak na razie jeździć - ale byłoby lepiej, gdybyś wziął pod uwagę wymianę koła w niedalekiej przyszłości. Rama i zacisk koła nie powinny pracować cały czas w naprężeniu.


rowerplus-logo-2.png
 
Nowa grupa SHIMANO 105 R7000 od teraz w ROWERPLUS.PL!


#5 zeropoint

zeropoint
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • SkądLublin

Napisano 25 maj 2014 - 17:38

Wydatki, wydatki, wydatki :( hehe

Jeszcze raz dzięki za profesjonalną odpowiedź:)



#6 marvelo

marvelo
  • Użytkownik
  • 3597 postów
  • SkądKrasnystaw

Napisano 25 maj 2014 - 19:32

Po co wymieniać od razu całą piastę czy koło? Jeśli jest to piasta na kasetę 9-kę, to oryginalnie miała na pewno rozstaw 130 mm. Od strony kasety widać, że oś wystaje jakby bardziej niż powinna, więc może ktoś tą piastę nieco zwęził do tej stalowej ramy. Ja bym po prostu dał podkładkę dystansową z lewej strony, rozdzielił naddatek osi po równo na obie strony i skorygował później symetrię koła. Wystarczy, że oś będzie wystawała ze 2-3 mm. Solidny zacisk Shimano to utrzyma. W ostateczności można wymienić samą oś na dłuższą.
http://sheldonbrown....me-spacing.html
P.S.
Dodatkową korzyścią po dodaniu podkładek z lewej strony i przeciągnięciu obręczy w lewo będzie bardziej równomierne napięcie szprych po obu stronach.

#7 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2101 postów
  • Skądkrakow

Napisano 25 maj 2014 - 21:55

Przy 128 mm piaście możesz spokojnie używać koła.  pozdr



#8 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4598 postów
  • SkądKraków

Napisano 25 maj 2014 - 22:43

nie wkładaj tam takiego koła, karbon sie nie rozciaga i trzaśnie przy łaczeniach u góry z czasem, przełóż ośke szerszą na 130 mm i podkładki  od lewej strony, serwisant Ci podcentruje koło i będzie dobrze, musisz mieć rozstaw 130 dokładnie .

to nie tragedia jeszcze, koszty znikome

 

porad powyżej nie stosuj, 2-3 mm to za mało , a ściskanie widelca grozi  uszkodzeniem


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl  ,  www.velotech.sklepna5.pl

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#9 marvelo

marvelo
  • Użytkownik
  • 3597 postów
  • SkądKrasnystaw

Napisano 26 maj 2014 - 00:58

Zmierz ile zwojów gwintu osi (albo suwmiarką)wystaje z każdej strony, ja widzę z prawej przynajmniej 4, a wciąż nie widzę przeciwnakrętki, więc jest ich tam sporo więcej.

SPIKE, piasta jest trzymana w hakach ramy nie tylko na zasadzie opierania się piasty o hak samą osią, ale też siłami tarcia wywieranymi naciskiem zacisku, na sporej, zwykle ryflowanej powierzchni przeciwnakrętek przylegających do powierzchni haka. Dlatego te 2-3 mm powinny wystarczyć (Sheldon w swoich rowerach miał czasem jeszcze mniej i też pisał, że nie było problemów):

"Axle Length

Typical quick-release axles are 11 or 12 mm longer than the spacing of the hub locknuts. This gives 5.5-6 mm of axle protrusion on each side. You don't actually need nearly this much, so for respacing hubs to wider spacing, if you're not adding more than, say, 5-6 mm of spacers, you don't need a new axle. As long as you have 2 or 3 mm sticking out on each side, that's plenty.
One of my own bikes is set up with the axle cut off flush with the locknuts, and even this is no problem in use, though it is slightly trickier to align the wheel when installing it. See my page about my fixed-gear mountain bikes."

#10 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4598 postów
  • SkądKraków

Napisano 26 maj 2014 - 06:53

Marvelo......przestań pewne wiadomości  uważać za biblie, koło w ramie pracuje, a to są karbonowe widły - zapłacisz jak coś się stanie ??? nie 

 

poza tym tam są haki alu i potrzeba jak najwięcej osi  bo im mniej tym bardziej się będą wrzynać zwoje gwintu w alu !!!!!!! to nie piasta z gładką osią ? 

 

Napisałem - wymienić ośke na 130 mm czyli od nowszej piasty   - długość całkowita jest takiej osi 140 mm , do tego podkładka od lewej strony między konusem a śrubą kontrującą i ma pewne dobre koła , gdzie rozgarnięty serwisant to zrobi, przecętruje lekko koło i będzie tak jak ma być !!!

Taką ośke można nawet wytargać od zużytej piasty wraz z podkładkami  i śrubami .

 

 

Zastanawia mnie jeszcze to dlaczego widełki są aż tak szerokie ??? i dlaczego ta piasta mieści  aż tyle koronek nie mając 130 mm rozstawu   ??? piasta na 126 mm i bębenek na 8-10  ? 

 

Czy na pewno przeprowadzone pomiary są prawidłowe  ?? czy rama nie jest pod 135 mm ? - są takie ramy szosowe , spotkałem się  i nawet mam jedna taką ? 


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl  ,  www.velotech.sklepna5.pl

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#11 marvelo

marvelo
  • Użytkownik
  • 3597 postów
  • SkądKrasnystaw

Napisano 26 maj 2014 - 18:53


 

SPIKE napisał (cytuję w ten sposób, bo coś mi się popsuło):
"Zastanawia mnie jeszcze to dlaczego widełki są aż tak szerokie ??? i dlaczego ta piasta mieści aż tyle koronek nie mając 130 mm rozstawu ??? piasta na 126 mm i bębenek na 8-10 ?"

A nie przyszło Ci do głowy, że tak jak napisałem wcześniej, ktoś już coś kombinował z tą piastą? Dlatego prosiłem o zmierzenie jaka długość osi wystaje z każdej strony. Dywagujemy w ciemno, a być może wcale nie trzeba zmieniać osi.

I bez przesady z tym pracowaniem koła w ramie. Jeśli koło w ramie się przesuwa, to albo rower ma hamulce tarczowe, albo zwykłe hamulce i beznadziejny zacisk, albo ktoś za lekko zapina koła. Ja akurat w tej kwestii wierzę Sheldonowi, ale i swojemu zdrowemu rozsądkowi i doświadczeniu.
Zauważyłem, że traktujesz porady na Forum jak gdybyś sam miał dawać gwarancję na każdą poradę.
Co innego jest wykonywać dla kogoś odpłatnie jakąś naprawę, a co innego sugerować pewne rozwiązania na Forum. Forum to nie Biblia, to nie ostateczna prawda, tu ludzie zadają pytania, otrzymują różne odpowiedzi i sami, korzystając z własnego intelektu, doświadczenia i rozsądku podejmuję pewne decyzje. Jak ktoś chce mieć naprawę z gwarancją i nie chce pobrudzić sobie rąk, to po prostu idzie do serwisu.

#12 zeropoint

zeropoint
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • SkądLublin

Napisano 01 czerwiec 2014 - 16:28

Dzięki za taki duży odzew. Wykonałem jeszcze raz pomiary, dołączam zdjęcia. Sprawa jest o tyle dziwna, że ani piasta, ani rozstaw widelców nie jest normowy.

uwCFjv4.jpg

i5UlUjy.jpg

MpHP0qu.jpg

 

-jeśli chodzi o oś piasty to widać, że po lewej stronie była ucinana (długość wystająca to 4mm), gdzie po prawej stronie oś wystaje 5mm

-strzelam, że rozstaw widelców to 135, tylko poprzedni właściciel miał piastę 130mm i widelce były ściśnięte

 

Podsumowując: 

-zanieść koło do serwisu - zapytać czy mi wymienią na ośkę 140 mm (jaki przewidywany koszt?)

-rozumiem, że wtedy już te widelce mogę poddać ściskaniu 1,5 mm z każdej strony - tragedii nie będzie

-pytanie tylko: czy nie mógłbym dać podkładek z obu stron - tak aby nie płacić za dodatkowe przecentrowanie koła. Rozumiem, że chodzi o to, żeby tylna przerzutka była nadal w tej samej odległości od kasety - ale czy nie udałoby mi się tej sprawy załatwić dobrą regulacją przerzutki.

 

Dzięki i pozdrawiam:)

 



#13 marvelo

marvelo
  • Użytkownik
  • 3597 postów
  • SkądKrasnystaw

Napisano 01 czerwiec 2014 - 17:12

A więc z piastą coś ktoś kombinował, jak przewidywałem.

 

Najpierw należałoby ustalić, jaki oryginalnie rozstaw widelca jest w tej ramie (podaj markę i model). Niektóre ramy były robione z rozstawem 132,5 mm, aby pasowały piasty szosowe i mtb ( http://forums.mtbr.c...eck-830095.html ).

 

Osobiście zrobiłbym tak, aby piastę rozszerzyć do 130-131 mm, czyli zyskując dodatkowe 2-3 mm, dokładając dystans z lewej strony i tak kontrując przeciwnakrętki, aby oś wystawała po około 3-3,5 mm (to wciąż sporo, więc stara oś mogłaby pozostać). Wymagałoby to jednak przecentrowania koła (plus taki, że jeśli nie jest idealne proste czy idealnie symetryczne, w cenie tej usługi miałbyś już centrowanie -  koszt 20-30 zł). O zalecie polegającej na wyrównaniu napięcia szprych po obu stronach już pisałem.

 

Oczywiście można wymienić oś na dłuższą i zostawić po 5-6 mm z każdej strony. Tutaj plus jest taki, że przy okazji miałbyś przegląd i smarowanie piasty (koszt różnie, pewnie 20-40 zł).

 

Można dodać same podkładki z obu stron (pomiędzy przeciwnakrętkę a konus). Przerzutkę pewnie da się wyregulować, ale łańcuch będzie miał większy przekos przy jeździe na blacie i wiekszych koronkach kasety (teoretycznie). Jeśli obecnie masz nieco za krótką oś suportu, to nie musi być to odczuwalne. Ale jeśli oś suportu już jest trochę za długa, taki zabieg pogorszy sytuację.

 

Myślę że żadne z tych rozwiązań nie grozi jakąś katastrofą, ale SPIKE pewnie ma odmienne zdanie ;-).



#14 zeropoint

zeropoint
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • SkądLublin

Napisano 03 czerwiec 2014 - 16:33

Zaniosłem koło do serwisu gdzie zawsze chodziłem centrować koła, dziś odebrałem i sprawa rozwiązana.

Człowiek powiedział mi, że standardowy rozmiar to 134 mm i na taką oś mi wymienił. Oczywiście koło zostało przecentrowane i to wszystko w cenie 45 zł. Jestem zadowolony!:D

Dzięki za porady, pozdrawiam :)





Dodaj odpowiedź