Skocz do zawartości


Zdjęcie

Skracanie Rury Sterowej


9 odpowiedzi w tym temacie

#1 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 03 czerwiec 2014 - 19:44

Ani to nowatorskie, co napiszę, ani odkrywcze, ale gdy się do tego zabierałem, sam szukałem wiadomości w Internecie, jak to ugryźć. Gdy się wykonuje robotę pierwszy raz, lepiej jest najpierw ogarnąć temat, niż coś popsuć już na wstępie. Nie ma tam skomplikowanych mechanizmów, ale nieraz najprostsze rzeczy potrafią przyprawić o ból głowy. Znalazłem porady, ale brak ich w formie kompleksowego „know how”, którym można się posłużyć. Dlatego, przy okazji skracania rury u siebie, napisałem tutorial, który może się komuś przydać. Sprawa dotyczy węglowego widelca, w  Giancie TCR Composite 1, ale można założyć, że fabryka, we wszystkich swoich karbonowych rowerach montuje ten sam układ. Koszt takiej usługi w serwisie wynosi ok. 40 zł i tę kasę można zaoszczędzić.

Na początek, odkręcamy kapsel, który spaja mostek z widelcem, widoczny na zdjęciu 8. Odkręcamy śruby trzymające mostek i zdejmujemy go. Odkręcamy śrubę ekspandera, którego budowę pokazuję zdjęcie 1. Będzie łatwiej zrozumieć, po co on tam jest. Śruba podciąga klin, który rozpiera dwie tulejki, powodując zaciskanie ich wewnątrz rury sterowej.

 

 

31.jpg

 

Zdjęcie 1.

 

 

Na drugim zdjęciu, wygląd całości.

 

32.jpg

 

Zdjęcie 2.

 

 

Po wyjęciu śruby trzeba w jej miejsce wkręcić dłuższą, żeby było za co chwycić i pociągnąć do góry. Ekspander wyjdzie lekko, ale w razie konieczności można sobie pomóc narzędziem bezwładnościowym, typu młotek. Jedna uwaga. Warto zapamiętać położenie demontowanych części, by złożyć je poprawnie. Dobrze jest nawet robić zdjęcia bardziej skomplikowanym podzespołom, by się mieć na czym wzorować.

Teraz musimy ustalić, na jakiej wysokości będzie kierownica i ile rury uciąć. Pewnie każdy, kto kupił nowy rower, obniża kierownicę, przekładając podkładki sterów spod mostka na górę i jeździ z takim „masztem”. Te obrączki będą naszym wyznacznikiem i doskonale nadają się do ustalenia linii cięcia. Naklejamy pasek papieru, żeby kreska była widoczna i zakładamy podkładki. Zdjęcie 3 przedstawia jak to wygląda.

 

33.jpg

 

Zdjęcie 3.

 

 

Ustawiamy podkładki równo z górną krawędzią rury sterowej, bo o tyle wystaje nam „kominek” i pod dolną rysujemy linię cięcia.

 

34.jpg

 

Zdjęcie 4.

 

 

Można użyć piłki do żelaza, ale jak ktoś ma, to również kątówki z tarczą do metalu. Ja miałem, więc robota poszła szybko i sprawnie

 

35.jpg

 

Zdjęcie 5.

 

 

Dobrze jest włożyć wcześniej, do środka, kawałek papieru, lub materiału, żeby nie naleciało tam opiłków i brudu

 

36.jpg

 

Zdjęcie 6.

 

 

Wyrównujemy krawędź papierem ściernym, pilnikiem, lub ostrym nożem i montujemy „układ kierowniczy”

 

37.jpg

 

Zdjęcie7.

 

 

Dokręcamy śrubę ekspandera siłą 4 – 6 Nm i zakładamy mostek. Wartość momentu dokręcenia i źródło, podaje niżej Severall. Dopisałem ją po edycji posta.

Dokręcamy kapsel śrubą, niwelując luz widełek

 

38.jpg

 

Zdjęcie 8.

 

 

I na koniec, przykręcamy mostek dwoma śrubami, podanym momentem, 6 Nm.

 

39.jpg

 

Zdjęcie 9.


  • elcidx lubi to

#2 elcidx

elcidx
  • Użytkownik
  • 662 postów
  • Skądłódzkie, Rawski-Tomaszowski

Napisano 03 czerwiec 2014 - 20:25

Temat do przypięcia.
Ja bym jeszcze poprosił poradnik o nabijaniu misek od sterów pół zintegrowanych i samych sterów w domu. :)


Mój rower własnej roboty Stealth Cx Homemade :)


#3 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 03 czerwiec 2014 - 20:30

Tego nie robiłem, ale też chętnie bym poczytał. A najchętniej z obrazkami.



#4 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 03 czerwiec 2014 - 20:32

 

Dokręcamy mocno śrubę ekspandera i zakładamy mostek. Niestety, nigdzie nie znalazłem wartości momentu dokręcania, więc robimy to z wyczuciem, ale dość mocno. Ekspander powoduje, że kręcąc kierownicą, skręcamy kołem, więc musi siedzieć pewnie. Gdyby ktoś znał tę wartość, dobrze byłoby ją podać. Można przed ostatecznym dokręceniem ekspandera nałożyć mostek, aby zabezpieczyć rurę przed pęknięciem, gdyby ktoś przesadził z siłą, ale to chyba zbyteczne.

 

 

Moment dokręcenia ekspandera to 4-6 Nm

Żródło: http://issuu.com/gia...ment_empfehlung

 

Trochę namieszałeś. Ekspander jest po to aby można było skasować luz na sterach (dodatkowo jeszcze wzmacnia trochę rurę sterową w miejscu styku z mostkiem). Teoretycznie po przykręceniu mostka można by go wyjąć i się nic nie stanie. 

 

Warto dodać, że niektórzy producenci wymagają żeby rura była tak ucięta aby nad mostkiem była jeszcze podkładka. Wtedy mostek całkowicie obejmuje rurę sterową.


  • Ultek lubi to

#5 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 03 czerwiec 2014 - 20:41

Chyba rzeczywiście namotałem, bo jak się teraz zastanawiam, to do kręcenia kierownicą, jest on zbędny. Chyba mnie poniosło. :D Dobrze, że sprostowałeś i podałeś wartość momentu. Dzięki! I chyba ci, którzy zalecają pozostawić dłuższą rurę mają rację. Ja uciąłem proporcjonalnie do fabrycznej długości.

Po całej operacji, ubyło 29g masy roweu. To dla ekstremistów.

Wyedytowałem zdanie, na które zwróciłeś uwagę, bo wprowadzało w błąd.



#6 Siara_iwj

Siara_iwj

    Zło Konieczne

  • Moderator
  • 2263 postów
  • SkądSheffield

Napisano 04 czerwiec 2014 - 01:52

Dobry poradnik. A co do metody wbijania misek półzintegrowanych to mogę napisać na szybko w przypadku aluminiowych ram:

 

1. Robimy stosik, idąc od dołu:

a.) deska

b.) główka ramy

c.) miska sterów

d.) deska

 

2. Bierzemy młotek gumowy i tłuczemy w element d) aż leci dym. Następnie odwracamy i cała czynność od nowa. Nabiłem i siedzą prościutko. Drugą miskę wcisnąłem profesjonalną prasą do sterów - efekt ten sam.


  • elcidx lubi to

 Lekkie. Tanie. Mocne. Wybierz dwa - C. Boardman


#7 laht90

laht90
  • Użytkownik
  • 26 postów
  • SkądWrocław / Wałbrzych

Napisano 02 wrzesień 2015 - 06:33

Czy można prosić o aktualizacje linków do zdjęć, a najlepiej zamieszczenie ich na serwerze forum ? 



#8 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 02 wrzesień 2015 - 09:35

Zrobione. Dobrze, że miałem zdjęcia w komputerze. Szkoda, że tamten hosting padł, bo była na nim ciekawa kolekcja plików. Jednak, żeby do nich dotrzeć, trzeba było przerzucić dziesiątki stron śmieci. No, ale, to se ne wrati.



#9 roweras88

roweras88
  • Użytkownik
  • 725 postów

Napisano 02 wrzesień 2015 - 14:58

Trochę namieszałeś. Ekspander jest po to aby można było skasować luz na sterach (dodatkowo jeszcze wzmacnia trochę rurę sterową w miejscu styku z mostkiem). Teoretycznie po przykręceniu mostka można by go wyjąć i się nic nie stanie. 

 

 

Korzystniej jest żeby ekspander jednak pozostał w środku karbonowej rury sterowej i dociskał ją do mostka od wewnątrz, zabezpieczając przed zgnieceniem.



#10 manfred

manfred
  • Użytkownik
  • 759 postów
  • SkądPodhale

Napisano 16 lipiec 2020 - 16:01

Czy można w ten sam sposób "wydłużyć rurę sterową. Tzn chcę kupić nowy widelec i ciąć go ok 3-4 cm wyżej. I jeszcze jedno pytanie ile najwięcej może być podkładek pod wspornikiem kierownicy?


Facebuk i  YT  Strava




Dodaj odpowiedź