Proponuję posiłkować się danymi laboratoryjnymi np z niemieckiej prasy - oni kochają takie pomiary.
Zeby (jak zawsze) przeczytac, ze najlepsze sa ( kolejnosc dowolna ) Schwalbe i Continental ???
Niemieckie "testy" sa dobre w "udowadnianiu" , ze niemieckie produkty sa najlepsze.
-----------------------------------------------
Kazdy test bedzie w jakims stopniu o kant %&&# potluc.
Mozna zrobic taki test, ale to kosztuje majatek i dziesiatki tysiecy roboczogodzin . Jest tyle zmiennych ….
A. Waga kolarza
B. Porowatosc nawierzchni
C. Temperatura otoczenia
a. temperatura nawierzchni
D. Nierownosci poprzeczne nawierzchni ( drobne garby )
E. Szerokosc obreczy
F. Profil obreczy ( zmienna ugiecia )
G.Wysokosc obreczy
H. Obciazenie osi (P/T) - czyli zmienna "fittingu" i rodzaju ramy
I. Wiatr
a. predkosc
b. kat ( pomiary co 5stopni np )
c. porywy i ich sila
abc w zaleznosci od danej predkosci ( bezwietrznie, slaby, sredni…. i teraz jakie predkosci przyjac ? )
J. Test dla tych samych opon 21,23 i 25mm
K. Wplyw cisnienia powietrza w oponach ( p i t , parametry oddzielne ) , z uwzglednieniem kilku kategorii wagowych kolarza ( zmienne i stale cisnienie )
L. Detka -
a. rozmiar
b. producent
c. rodzaj ( butyl/latex )
d. waga ( np butyl 85g, 65g i 55g )
M. Zmiany pod wplywem zuzycia opony ( dla bieznika 0, -25% i -50% , osobno przod i tyl )
N. Rozne szerokosci opon przod i tyl, rowniez w funkcji wyzej wymienionych zmiennych
O. Zmiana oporow toczenia i aero w funkcji utraty powietrza przez detke latexowa w czasie ( do 8h np ) , zmienna dla p i t - obciazenie inne , inna utrata cisnienia
P. Zmiana oporow na nawierzchni mokrej ( i tu mamy zmienne ile wody trzeba przyjac, od "wilgotne" do "calkowicie mokre" , w funkcji porowatosci nawierzchni rzecz jasna
R. pomiar ugiecia / zmienna wysokosci opony w danym rozmiarze / opony ( podjazd : 5,10,15 i 25% np , zmienne dlugosci, nawierchnia sucha i mokra... ) , w funkcji kilku obreczy ( np Vision ma ranty "gleboko" a HED C2 "plytko" co wydatnie wplywa na wysokosc opony )
Mozna tak bez konca… zabraknie alfabetow ….
Nikt nie zrobi takiego testu. Nigdy.
Najlepszy test to odczucia wlasne : wiele zmiennych w czasie staje sie stalymi ( zmienna usredniona/wazona ) : rama, waga kolarza, sprzetu, rodzaj nawierzchni, cisnienia i ich utrata itd itp .
Ktos z minimalnym doswiadczeniem ( jak ja ) jest w stanie bez problemu "wyczuc" czy "niesie" czy "spadochron" czy "neutralnie" . I np moje "dane" sa niewazne w Polsce - inny rodzaj asfaltu. Kompletnie inny…
Z wlasnych obserwacji :
1. Rubino Pro 3 - fajna, szybka , malo elastyczna ( ta z najwyzszym tpi ) , generalnie warta pieniedzy. ZERO GUM przez 6000km. Rewelacja na wodzie.
2. Michelin Lithion2 - baardzo komfortowa , ale odczuwalnie spadochron. No i po 2kkm lapie kapcie w tempie 2-3 na 100km. Do smieci.
3. Conti GP4000s2 - fajnie niesie, 1y kapec po 150km ( ) , mniej wygodna niz Misiek , b fajnie na wodzie i luznym piasku
wszystko powyzej 25mm i te same cisnienia ( % max podawanego przez producenta )
4. Veloflex Corsa 23mm ; DUZO szybsza niz Conti, komfort +- ten sam ( mimo 2mm mniej ) , opona wyraznie "niska" , pewniejsza w zakretach , luznym piasku i na wodzie ( choc na wodzie halasuje niemilosiernie ) . ZERO GUM.
Jedyna wada to 2000km i do smieci ( porowaty asfalt pilowany w zimie kolcami od opon… ) - alu tu nawet najtwardszeTufo zyja max 3-4tysie… W tym kontekscie wynnik Rubino Pro uwazam za rewelacyjny.
W porownaniu do Lithionow ( sprawdzone na kilkunastu przejazdach ta sama trasa ) AVG Speed na Veloflex'ach jest okolo 2-3kmh wyzsza ( nie jestem w stanie osiagnac na Miskach tego co na Veloflexach moge zrobic zawsze ) .