Skocz do zawartości


Zdjęcie

Parę pyt o starą szosę, wolnobieg manetki gdzie i jaki kupić


8 odpowiedzi w tym temacie

#1 Radolex

Radolex
  • Użytkownik
  • 31 postów
  • SkądGliwice

Napisano 08 sierpień 2009 - 19:26

Witam,
Jako że rower szosowy mam od tygodnia a wcześniej jeździłem tylko na góralu nurtuje mnie parę rzeczy, mam nadzieję że pomożecie mi w rozwiązaniu moich problemów ;-)

Na początku mam pytanie dotyczące pozycji na rowerze szosowym w jaki sposób powinno się układać ręce aby efektywnie hamować jadąc po mieście? W górnym chwycie siła hamowania nie jest zbyt wysoka natomiast w dolnym raz że do klamek troszkę daleko mimo tego że mam duże dłonie, to jeszcze nie jest to zbyt wygodna pozycja do przemieszczania się po mieście.



Idźmy dalej :-) Co sądzicie o tym rowerze:

Rama Raleigh Record Sprint zbudowana na rurach: "Reynolds 501 Double Butted Frame Tube" na haku z tyłu zauważyłem napis: GIPIEMME <--Wie ktoś co to jest?

Koło tylne jest zaplecione na takich komponentach:
- piasta Atom(pod napisem Atom jest jeszcze: 11 w kółeczku a obok 14 i 79 na uszczelniaczu jest napis Quando)
- obręcz Mavic E2 oczkowana
- cieniowane szprychy na zakończeniu przy kołnierzu piasty jest wybity znaczek czterolistnej koniczyny, szprychy są najprawdopodobniej mosiężne lub miedziane.

Koło przednie: ta sama obręcz i szprychy, piasta natomiast Normandy Luxe Competition z wysokim kołnierzem.
Koła nie są zdarte i powinny jeszcze długo posłużyć ale na przednim kole szprychy pokryte są jakby rdzą(?) taki szorstki osad szaro brązowy nie idzie tego sczyścić benzyną ekstrakcyjną ani szczotką z płynem do mycia naczyń. Jak to sczyścić, ma ktoś z tym jakieś doświadczenie?

Manetki Suntour:
- Accushift Plus z takim suwakiem z boku 6 <--> F z indeksem dolnym 6 (Do czego to służy?)
- Power Control

Aktualnie ujeżdżany wolnobieg to Suntour Perfect (14-16-18-21-24)
Przerzutka tylna Suntour VX Accushift
Przerzutka przednia posiada tylko napis Suntour
Korba Sakae GXC z dwoma blatami 42 i 52 zębów, pięć ramion ale nie posiada śrubek do odkręcenia blatów a tylko takie aluminiowe nity, nie wiem czy dało by radę przystosować tę korbę do wymiany zębatek. Miał ktoś może z tym do czynienia albo wie jaki jest rozstaw dziur w korbie szosowej?

Klamki i hamulce firmy Weinmann

Wspornik i sztyca Sakae.

Siodło UNO Selle Royal

Nie mam wagi ale przypuszczam że całość waży mniej niż 12kg spróbuje podać orientacyjną wagę w najbliższym czasie



Następne pytania :-P :
Chciałbym wymienić wolnobieg na jakiś większy powiedzmy 7 lub 8 zębatek, rozstaw haków z tyłu wynosi dokładnie 127mm da się tam upchać 8-kę? Mógłby ktoś podać modele jakichś wolnobiegów, czego mam szukać? Albo ktoś może ma taki pasujący i w dobrym stanie chętnie przyjmę lub odkupię ;-) Przekopałem allegro ale nic nie znalazłem wszystko to jakieś wol. z ostatnią zębatką megarange 34 ale do szosy to niezbyt pasuje. Jeśli to istotne to preferuje wyższą kadencję nie lubię jeździć siłowo.
Jakich manetek na ramę szukać? ew. klamkomanetek ale przypuszczam że cena takowych przekroczy wartość roweru :lol:


To na razie wszystko proszę o pomoc i pozdrawiam :-)

P.S. jak sobie coś przypomnę to będę pisał ;-) zdjęcia roweru wstawię najprawdopodobniej pojutrze :-)

#2 Rebe

Rebe
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądWłocławek

Napisano 08 sierpień 2009 - 22:15

nie martw się ,jeżdzic i czerpacz tego radość da sie prawie na wszystkim. Ale jakzapłaciłeś za ten sprzęt więcej niż trzy stówki to trochę bół .
Reynolds robi piękne rury ,ale te na przyzwoite rowery zaczynają się na 531 .Jakjest na Weinmanach to jeszcze stary typ wysokiej ramy na hamulcach ( 59mm.) Szóstka z tyłu jest węższa i nie da się założyć siódemki czy ósemki ( rama) .To samo dotyczy tylnej piasty .Nie ma klamkomanetek na szóstkę - inna indeksacja.

#3 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 09 sierpień 2009 - 08:46

Ogólnie powiedziawszy to staroć, jeżdzisz na tym aż do śmierci technicznej komponentów i zbierasz kase na coś ok, 1000 zł z używek.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#4 wunderfaust

wunderfaust
  • Użytkownik
  • 459 postów
  • Skądz neta

Napisano 09 sierpień 2009 - 10:11

501 to rury reynoldsa do budżetowych rowerów szosowych lub trekingowych/ turystycznych. do tych ram często były montowane haki gipiemme. na 531 to jan raas zdaje sie powygrywał trochę wyscigów
szprychy doczyścisz fosolem - zgodnie z insrukcją na opakowaniu a jeśłi to kamień jakiś to cillitem
suwak przy manetce może słuzyć do właczenia martwego ciągu czyli wyłączenia indeksacji
wolnobieg szosowy ciężko już dostać a ośmiobiegowy to zdaje sie tylko w wyniku upartych poszukiwań. poza tym niekoniecznie taki wolnobieg musi wejsć w ramę
Szosowe rowery nie są dedykowane do jazdy po miescie i hamowanie takim rowerem zawsze będzie utrudnione ze wzgl na konstrukcję takich klamek.

Atom był kiedyś dość znaną i szanowaną firmą tak samo jak i mavic
do takiego wolnobiegu musisz mieć specjalny klucz aby go odkręcić. shimanowskie zdaje sie nie bedą pasować
Klamkomanetki do tego roweru? skoro nie bedziesz miał piasty która przyjmie 9-biegową kasetę to i klamkomanetki są tam zbędne. Tak, klamkomanetki przekroczą wartosć roweru pewnie - dołóż do tego piwoty do ramy, prawdopodobną wymianę przerzutki to wyjdzie trochę z tym ze jak pisałem - inwestycja nierealna właściwie.
jak chcesz łatwiej hamować to włóż mu prosta kierownicę, daj zwykłego motylka do zmiany biegów (7zł w rowerowym) , załóz zwykłe klamki od v breaków i kup wolnobieg jakiś nowy na 6 biegów od mtb bo osmiobiegowego tam nie włożysz. ja w turystycznym mamnajzwyklejszy wolnobieg 14 - 28 i jest ok a jeśli weźmiesz pod uwagę że masz dość pokaźnej wielkosci korby to ta 28 może się nawet czasem ci przydać.

#5 Radolex

Radolex
  • Użytkownik
  • 31 postów
  • SkądGliwice

Napisano 09 sierpień 2009 - 22:32

nie martw się ,jeżdzic i czerpacz tego radość da sie prawie na wszystkim. Ale jakzapłaciłeś za ten sprzęt więcej niż trzy stówki to trochę bół .

A niby czym mam się martwić? Kupiłem z założenia tani rower na komponentach które wydawały mi się dość dobre jak za taką cenę :-P
Radość z jazdy oczywiście czerpię :-) a zapłaciłem niewiele ponad 300zł

Jakjest na Weinmanach to jeszcze stary typ wysokiej ramy na hamulcach ( 59mm.)

Mógłbyś sprecyzować o co dokładnie Ci tu chodzi bo niezbyt rozumiem to zdanie?

Szóstka z tyłu jest węższa i nie da się założyć siódemki czy ósemki ( rama) .To samo dotyczy tylnej piasty .Nie ma klamkomanetek na szóstkę - inna indeksacja.

Mógłbyś napisać jakiś konkret? Jakie warunki musi spełnić rama i piasta aby dało się wsadzić tam choćby 7 ? Chodzi mi szczególnie o wymiary.
O klamkomanetkach na 6 czy 7 nawet nie marze, nie są mi nawet takowe potrzebne :-P jak by dało się upchać 8 to może bym nad tym myślał.

SPIKE to że jest to staroć to wiem :-) ma z tego co wyczytałem 20-24 lata, wiadomo że jeśli mi się spodoba jazda na szosie to zakupię coś droższego ;-) Jeśli coś mi nie podpasuje w takiej formie kolarstwa to pozmieniam co nieco i będzie fajne ostre koło(dojazdówka do szkoły i innych nieco oddalonych miejsc)

I jeszcze napisze coś o tej śmierci technicznej komponentów- jak na swoje lata rower jest naprawdę w dobrej formie, konusy w piastach są w ledwie naruszonym stanie tyle że widać w którym miejscu stykały się o kulki, to samo suport i stery, rama jak to rama widać odbity ząb czasu: trochę odprysków i drobne oznaki rdzy w jednym miejscu :-) przerzutki posiadają ledwie wyczuwalny luz (w dwu sezonowym góralu na alivio kumpla jest większy :-P ) mogę wymieniać dalej ale po co? nie chcę żeby potem było że wychwalam pod niebiosa coś co większość z Was wywaliła by na śmietnik (nie chcę nikogo urazić ani też sam nie czuje się urażony waszymi postami ;-) )

Szosowe rowery nie są dedykowane do jazdy po miescie i hamowanie takim rowerem zawsze będzie utrudnione ze wzgl na konstrukcję takich klamek.

I tym zdaniem mnie uspokoiłeś, znaczy trzeba się po prostu przyzwyczaić do lekkiego dyskomfortu w mieście :-)
Co do klucza do tego wolnobiegu suntour'a to posiadam takowy, ma takie dwa zęby, więc zdjęcie starego to nie problem ;-) zresztą już to raz robiłem :-P

Ten fosol to jakiś silny odrdzewiacz z tego co widzę więc te szprychy po potraktowaniu ich tym mam jakoś zabezpieczyć??

klamkomanetki to był tylko luźny pomysł jeśli udało by się upchać w tę ramę wolnobieg na 8 zębatek a jeśli mówicie że się nie da to się nie da ;-)

jak chcesz łatwiej hamować to włóż mu prosta kierownicę, daj zwykłego motylka do zmiany biegów (7zł w rowerowym) , załóz zwykłe klamki od v breaków i kup wolnobieg jakiś nowy na 6 biegów od mtb bo osmiobiegowego tam nie włożysz. ja w turystycznym mamnajzwyklejszy wolnobieg 14 - 28 i jest ok a jeśli weźmiesz pod uwagę że masz dość pokaźnej wielkosci korby to ta 28 może się nawet czasem ci przydać.

takie zagranie całkowicie odpada chciałem mieć szosę a nie pseudo trekinga ;-)

Zapytam jeszcze raz nie da się w tę ramę włożyć 7-mio biegowego wolnobiegu? proszę o konkretną odpowiedz z uzasadnieniem jeśli można :-P wydaje mi się że po napięciu szprych bliżej wolnobiegu a lekkim zluzowaniu przeciwnych zrobiło by się minimalnie więcej miejsca dało by się chyba jeszcze usunąć którąś z podkładek na osi piasty a to daje kolejne milimetry.

Dziękuję za odpowiedzi ;-)

#6 wunderfaust

wunderfaust
  • Użytkownik
  • 459 postów
  • Skądz neta

Napisano 10 sierpień 2009 - 07:55

Zapytam jeszcze raz nie da się w tę ramę włożyć 7-mio biegowego wolnobiegu? proszę o konkretną odpowiedz z uzasadnieniem jeśli można :-P wydaje mi się że po napięciu szprych bliżej wolnobiegu a lekkim zluzowaniu przeciwnych zrobiło by się minimalnie więcej miejsca dało by się chyba jeszcze usunąć którąś z podkładek na osi piasty a to daje kolejne milimetry

.

look... stare ramy mają rozstaw tylnych widełek w granicach 126-128mm. nowe piasty szosowe mają rozstaw 130mm i takiż rozmiar haków powinna miec rama szosowa do takiej piasty. Ty masz teraz wolnobieg. Wg mnie na siłę mógłbyś tam wkręcić wolnobieg siódemkowy ale najpierw idź do sklepu z suwmiarką albo poszukaj w necie jak gruby jest taki wolnobieg po prostu. tak bedzie najprościej. jeśli będzie takiej samej grubości co stary to masz problem z głowy. A już zupełnie prosto będzie jak kupisz ode mnie koło ze starą shimanowska piastą Exage na kasetę siedmiobiegową i miałbyś spokój z wolnobiegami :mrgreen: . ostały mi się takie koła ze starego raleyghya (czy jak to się tam pisze).

Szprych po odrdzewieniu nie trzeba malowac itd. po potraktowaniu fosolem trzeba je po prostu dobrze opłukać - wtedy tworzą się jakieś tlenki które zapobiegają rdzy. a swoją drogą to rdza niezbyt dobrze swiadczy o tych szprychach

nie chcę żeby potem było że wychwalam pod niebiosa coś co większość z Was wywaliła by na śmietnik (nie chcę nikogo urazić ani też sam nie czuje się urażony waszymi postami ;-) )

akurat ja jestem fanem raczej starych sprzętów i też uważam ze do zwykłej jazdy amatora one nawet mogą wystarczyc. mają swój urok, oryginalny design itd, ale uważam też że czasem lepiej dać sobie spokój bo kupno takiego roweru który nie przedstawia większej wartosci kolekcjonerskiej prędzej czy później kończy się właśnie pytaniami "jaką kasetę, gdzie wolnobieg, co zmienić, jakie manetki itd.". Takie rowery mogą zmienić się w skarbonkę bez dna jeśli właścicielowi zechce sie majstrować przy modyfikacjach i modernizacjach

#7 bezdred

bezdred
  • Użytkownik
  • 491 postów
  • SkądPTB

Napisano 10 sierpień 2009 - 09:30

Jeśli chodzi o piastę to jakoś nie widzę problemu w rozgięciu delikatnym widełek...nie piszcie, że to jakiś problem tylko bo sam tak jeździłem ewentualnie kombinujesz z dystansem na ośce.

#8 Marco665

Marco665
  • Użytkownik
  • 178 postów
  • SkądWarszawa / Koszalin

Napisano 16 sierpień 2009 - 09:25

wunderfaust, masz absolutną rację co do skarbonki bez dna, problem z kołami to tylko kropla w morzu. Ale klimat jazdy na starszym sprzęcie jest wart godzin spędzonych na poszukiwaniach odpowiednich części i prób zamontowania nowego do starego ;-)

Acha, w starych korbach Sakae nie zmienisz zębatek bo to stary rozstaw Campagnolo (ale nie 144 tylko 153 czy jakoś tak). Poza tym i tak stara korba będzie już zbyt miękka i pomimo, że piękna to trzeba ją wymienić na coś nowego.

#9 Radolex

Radolex
  • Użytkownik
  • 31 postów
  • SkądGliwice

Napisano 20 sierpień 2009 - 11:05

akurat ja jestem fanem raczej starych sprzętów i też uważam ze do zwykłej jazdy amatora one nawet mogą wystarczyc. mają swój urok, oryginalny design itd, ale uważam też że czasem lepiej dać sobie spokój bo kupno takiego roweru który nie przedstawia większej wartosci kolekcjonerskiej prędzej czy później kończy się właśnie pytaniami "jaką kasetę, gdzie wolnobieg, co zmienić, jakie manetki itd.". Takie rowery mogą zmienić się w skarbonkę bez dna jeśli właścicielowi zechce sie majstrować przy modyfikacjach i modernizacjach


Co do skarbonki bez dna to oczywiście masz rację ale wydaje mi się że całość modyfikacji nie przekroczy w moim wypadku 100zł. Wiem że często nie opłaca się modernizować starego sprzętu ale wydaje mi się, podobnie zresztą jak Tobie że nie jest mi (amatorowi) na razie potrzebne nic lepszego.
Klamki, manetki i pedały już mam dzięki uprzejmości jednego z użytkowników tego forum. Czyli do wymiany została mi już tylko owijka. W troszkę dalszej przyszłości (2-3 tyg) do wymiany pójdzie właśnie wolnobieg i ew. jeśli wychacze coś ciekawego w przystępnej cenie siodełko

Może kogoś to zainteresuje : http://sheldonbrown....me-spacing.html z tabelki i tekstu pod zdjeciem piasty deore wynika że do ramy 126mm dało by się wsadzić 8 biegowy wolnobieg szosowy nie MTB; będę musiał wybrać się z suwmiarką do sklepu ;-)

Marco665 nigdzie nie ma dostępnych takich zębatek? Te które są wyglądają jeszcze bardzo dobrze ale jak się skończą to wolałbym uniknąć wymiany całej korby :-/ jest odrapana porysowana ale wydaje się być dość sztywna i faktycznie jak na swój wiek jest bardzo ładna pod względem designu. Co do rozstawu to jest jakiś dziwny i nie wiem jak dokładnie to zmierzyć. Między osiami dwóch sąsiednich nitów mocujących wychodzi mi 75-76mm.

Pozdrawiam



Dodaj odpowiedź