Skocz do zawartości


Zdjęcie

Klamkomanetki 3X10 - Zgodność Z Korbą 2Rz

Korba 2rz Klamkomanetki 3rz Kompatybilność Napięcie linki Psujący się mechanizm Prawidłowe ustawienie

6 odpowiedzi w tym temacie

#1 exvicked

exvicked
  • Użytkownik
  • 37 postów
  • SkądŁódź

Napisano 17 wrzesień 2014 - 22:42

Witam!

Posiadam klamkomanetki 3x10 Shimano 5600.

Chciałem zamontować korbę 2 rzędową (ze względu na zbyt duży przekos łańcucha, jeżdżę tylko po płaskim lub niewielkich górkach), ponieważ przekos łańcucha uniemożliwia mi równego ścierania kasety (3 pierwsze zębatki są praktycznie zupełnie nieużywane). 

Wiem, że klamkomanetki 3rz są kompatybilne z korbą 2rz, ale ustawia się je na 1 i 2 bieg. Natomiast w przypadku, kiedy przedobrzymy z nacisnięciem klamkomanetki coś w środku może strzelić i mechanizm nadaje się już tylko do wymiany.

Czytałem o propozycji przeniesienia zmiany biegów na 2 i 3 bieg klamkomanetki. Takie rozwiązanie skutecznie ma blokować oddanie linki zbyt daleko i w konsekwencji brak usterek. Pytanie jak się do tego zabrać?

Nie wiem nawet dokładnie jak działa przerzutka - spodziewam się, że skracając linkę lądujemy na wyższym blacie itd. 

Także co gdybyśmy na małym blacie (w korbie dwurzędowej) naciągnęli maksymalnie linkę na 2 biegu klamkomanetki, wyregulowali przerzutkę tak, żeby ograniczyć możliwość spadku z 2 (ostatniego) blatu. 

Pytanie co wtedy by się działo, kiedy chcielibyśmy wrócić w klamkomanetce na bieg 1 - czy linka w ogóle w jakikolwiek sposób by się wydłużyła i czy miałoby to wpływ na stabilność łańcucha na mniejszej zębatce oraz na działanie samego mechanizmu (większa siła mogłaby spowodować rozciąganie się linki w czasie). Podobno takie rozwiązanie działa, ale jeżeli ktoś opisałby mi je precyzyjniej byłbym bardzo wdzięczny. 

Boję się zepsuć klamkomanetkę, więc najpierw czytam, czytam, czytam, chłonę wiedzę, a potem być może spróbuję się do tego zabrać (lub tchórzliwie sprzedam klamkę i kupię 2 rzędową - choć chciałbym przy niej zostać - mogłaby być ciekawą alternatywa przy wyjeździe w góry, a miałbym korbę i 2, i 3 rzedową wtedy).

 

Pozdrawiam :)



#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8551 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 17 wrzesień 2014 - 23:14

Stanowczo należy ustawiać na biegi 1. i 2.

 

Mechanizm manetki swobodnie poradzi sobie z próbą ewentualnego "przeciągnięcia" na trzeci bieg. Zresztą... Czysto hipotetycznie, co to za różnica, czy przeciągnąłbyś poza środkową pozycję mając dwa biegi, czy poza trzecią pozycję, gdy masz trzy biegi? I dlaczego w jednym scenariuszu wszystko byłoby OK, a w drugim doszłoby do wielkiej katastrofy? ;)

 

Ustawiając na biegach 1. i 2. zapobiegasz powstawaniu luzu na lince, w zamian nie tracąc nic.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 17 wrzesień 2014 - 23:18

Do manetki i korby 3x musiałbyś jeszcze mieć przerzutkę przednią, bo taka pod dwie tarcze nie obsłuży korby trójrzędowej.



#4 exvicked

exvicked
  • Użytkownik
  • 37 postów
  • SkądŁódź

Napisano 18 wrzesień 2014 - 10:40

Korba ma być dwurzędowa :) Przerzutka z tego, co czytam może być trójrzędowa i nie stanowi to większego problemu. Ale...
 

Yes. Set up the front derailleur limit screws. Now the front shifter will only be able to use two of the three positions. You can use inner/middle or middle/outer positions and the FD effectivel locks out one of the end positions. 

Using inner/middle will lock out the outer position completely. However, you may be able to damage the shifter if you accidentally try to upshift into the outer position because the FD won't allow it to move, but you can wear the mechanism by trying to force it. Someone said a while back though that this problem was mainly seen on Tiagras.

Using middle/outer won't have the above problem. However, it will still allow you to shift into the inner position, but the FD won't move in any further, so the line will just be really slack.

 

Wydaje się, więc, że pozycja 1/2 jest mniej bezpieczna (w razie zapomnienia) i jednocześnie, że pozycja 2/3 jest dużo bezpieczniejsza (a ewentualne zapomnienie przy zrzucaniu biegów nie spowoduje nic wielkiego - tylko luźną linkę).
Niecierpliwie czekam na potwierdzenie :)



#5 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8551 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 18 wrzesień 2014 - 11:00

Nie "tylko luźną linkę", bo poluzowana linka może Ci zjechać ze ślizgu przy ramie i się bardzo szybko przetrzeć. Bez większego trudu możesz też sprawić, że końcówka pancerza wypadnie z oparcia i może nie chcieć samoczynnie wrócić na swoje miejsce, bo oprze się na krawędzi oparcia.

 

Poza tym... Uczciwie mówiąc, nie wiem jak wielki deficyt oleju w głowie trzeba by mieć, żeby omyłkowo przerzucić (i to wiele razy z ogromną siłą! jednym przypadkowym ruchem krzywdy mechanizmowi nie zrobisz) łańcuch z dużej tarczy jeszcze do góry. Przecież na biegu 50x12, 52x11 czy 53x11 opór na korbie jest już ogromny, więc w grę wchodzi tylko bezmyślne przełączanie biegów, a nie świadome działanie.

 

Tak jak pisałem, jakoś nie umiem dostrzec tej magicznej różnicy pomiędzy przerzuceniem w górę na manetce 2-biegowej i 3-biegowej. przecież to nie robi ŻADNEJ różnicy, a z tego postu wynikałoby, że zaraz wszystko zniszczysz takim ruchem.

 

 

Ale oczywiście zrobisz jak uważasz.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#6 exvicked

exvicked
  • Użytkownik
  • 37 postów
  • SkądŁódź

Napisano 18 wrzesień 2014 - 11:26

W sumie prawda. Konsekwencji luźnej linki nie znam, bo jeszcze nie miałem nieprzyjemności :)

Raczej na 50x12 to jeżdżę sporadycznie (z dużej górki), bo aż tyle krzepy w nogach nie mam, żeby tak ostro nacierać :D Jeszcze nie ten czas :) Jeżeli chodzi o mechanizm, to czytałem, że stosunkowo niewielka siła (tzn. niewielka w porównaniu z tą, którą sobie wyobrażamy) może spowodować uszkodzenie mechanizmu - ludzie to opisywali jako "łatwiej niż mi się wydawało". Stąd też strach przed nieznajomym, klamki niestety tanie nie są. Niestety nie zwróciłem wtedy uwagi na rok nadania postu... Podobno po 2010 zostały wprowadzone zmiany z kompatybilnością 3 -> 2 i problem ten został poprawiony. 



#7 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 18 wrzesień 2014 - 11:30

Eksploatowałem kiedyś manetki Sora (3x7) na korbie dwurzędowej, miałem ustawione z przodu na 1/2 (zablokowana 3-ka) i zdarzały mi się czasem przypadkowe próby wrzucenia na 3-kę (jadąc np. na przekosie 52/21 myślałem, że jadę na małej z przodu). Pomimo tego, nic złego się mechanizmowi nie stało.



Dodaj odpowiedź



  

Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: Korba 2rz, Klamkomanetki 3rz, Kompatybilność, Napięcie linki, Psujący się mechanizm, Prawidłowe ustawienie