Skocz do zawartości


Zdjęcie

Shimano 105 5800 A Ultegra 6800


14 odpowiedzi w tym temacie

#1 aparvis

aparvis
  • Użytkownik
  • 84 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 22 wrzesień 2014 - 08:04

Czy ktoś wie czym dokładnie różni się 105 5800 od Ultegry 6800? Obie są 11 rzędowe i mają nowe kształty klamkonetek (wzorowane na Dura Ace), 105 pewnie jest nieznacznie cięższa. Co daje Ultegra za te 700-800 zł ekstra i czy warto dopłacać tą kwotę? Interesuje nie przede wszystkim różnica w pracy klamkomantek i hamulców. Planuję presiadkę z Sory 3500 i nie wiem czy iść w najnowszą 105 czy Ultegrę. Mam doświadczenie z Ultegrą 6700 i widzę sporą różnicę w stosunku do Sory, dlatego w pierwszej kolejności pomyślałem o Ultegrze 6800, ale może tak naprawdę najnowsza 105 spokojnie starczy, a zaoszczędzoną kwotę przeznaczyć na koła (i tak ze względu na 11 rzędową kasetę muszę kupić nowe koła).



#2 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 22 wrzesień 2014 - 08:32

W praktyce nie daje nic :)

W drugiej praktyce obie grupy różni materiał komponentów, tak jak poprzednie ultegrę i 105tkę w wersji 2x10. 

Klamkomanetki w działaniu nie różnią się od ultegry, różnica jest między ultegrą a da - bardziej wyczuwalne "klikanie" manetek przy zrzucaniu biegów na "twardsze".

Ultegra jest sumarycznie lżejsza od 105tki.

Największy postęp między starszą 105tką a nową to nowa korba która jest bliska ultegrze - starsza różniła się konstrukcyjnie od ultegry, ta nie.

Kaseta ultegry ma pająk kompozytowy (karbonowy) jak da, 105tka ma alu. 

 

Wg mnie jeśli szukasz różnic wyczuwalnych między oboma grupami - takich - znaczących - nie znajdziesz. Pieniądze można przeznaczyć na coś innego.


  • paulsen lubi to

#3 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 22 wrzesień 2014 - 10:11

Nie mam porównania ze 105, bo nie jeździłem na tym. Zwróciłbym uwagę tylko na trwałość Ultegry 6800. Od ustawienia w sklepie, na wiosnę tego roku, przejechałem już 9500 km i napęd w ogóle nie wymagał regulacji. Chodzi precyzyjnie jak od nowości. Być może to nic specjalnego w rowerze szosowym i grupa 105 ma podobnie. Zwracam uwagę na to dlatego, bo w góralu mam XT, ale on wymaga jednak od czasu do czasu małego trymowania. Inna sprawa, że pracuje w dużo gorszych warunkach, na wertepach dużo więcej znosi, no i w ogóle ma przerąbane, bo kamyk, gałąź, kurz i syf w napędzie, to norma.



#4 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 22 wrzesień 2014 - 12:32

Kaseta ultegry ma pająk kompozytowy (karbonowy) jak da, 105tka ma alu. 


Jesteś pewny ? Specjalnie szukałem i wszędzie piszą że kaseta Ultegry 6800 mna pająk aluminiowy.

#5 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 22 wrzesień 2014 - 17:25

Duży jest alu, potem drugi, mniejszy, wygląda na wykonany z jakiegoś tworzywa lub karbonu.

 

Różnice między poprzednimi grupami 105 i ultegra były większe, teraz już nie. 

Jeśli nabywca chce lżejsze komponenty to niech wybierze ultegrę. 



#6 gibber

gibber
  • Użytkownik
  • 1204 postów
  • SkądN. Tomyśl

Napisano 22 wrzesień 2014 - 18:08

Karbonowy trzeszczący pająk ma na szczęście tylko CS-9000.

 

http://si.shimano.co...0004-02-ENG.pdf



#7 fifarafa

fifarafa
  • Użytkownik
  • 76 postów

Napisano 14 październik 2014 - 18:22

I jak @aparvis, kupiłeś tę 105'tkę 5800? Jestem ciekawy opinii o tym jak się sprawdza w boju, bo sam jestem na etapie wyboru osprzętu i ta grupa to główny kandydat. 



#8 aparvis

aparvis
  • Użytkownik
  • 84 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 14 październik 2014 - 18:23

Na razie zakupiłem jedynie hamulce

#9 er_te

er_te
  • Użytkownik
  • 710 postów

Napisano 14 październik 2014 - 22:43

W nowym przełaju mam nową grupę 105 (z wyłączeniem korby, bo nie zrobili wersji cx). Chodzi to bardzo płynnie i cichutko. W szosie mam Srama, więc dla mnie jest aż za cicho, nie ma odczuwalnego skoku na łopatkach zmiany biegów jak w obecnym Force. O, i bardzo wygodne gumy, na plus do 5700.



#10 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 październik 2014 - 23:11

Kwestia gustu z tymi gumami. Kształtu Shimano nie znoszę, a SRAM leży jak odlany od moich dłoni.

Zgadzam się też, że bardzo "mechaniczna" praca SRAM-a daje świetne wrażenia z jazdy. Shimano jest dla mnie jakieś takie miękkie i nijakie - pod tym względem jedyne manetki Shimano, jakie lubiłem, to 8-rzędówki, i to tylko niektóre.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#11 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 15 październik 2014 - 08:05

Indeksacja nowych 105tek tak jak i ultegry jest mniej słyszalna i wyczuwalna niż w nowych da - tak samo jak było to w grupach z końcówką 700. 



#12 fifarafa

fifarafa
  • Użytkownik
  • 76 postów

Napisano 15 październik 2014 - 12:42

A jak jest z kółkami przerzutek? Są na łożyskach czy zwykłe tulejki?



#13 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 15 październik 2014 - 14:10

Jak na tulejkach, to u Mikroosa kupisz tanio kółeczka na łożyskach. Używam już kilka miesięcy i spisują się. pozdr

#14 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 15 październik 2014 - 14:23

Nowa Ultegra 6800 ma dolne kółko z łożyskiem maszynowym, czyli tocznym, a górne - ślizgowe, więc ceramiczna tuleja.



#15 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 15 październik 2014 - 15:53

 Shimano jest dla mnie jakieś takie miękkie i nijakie - pod tym względem jedyne manetki Shimano, jakie lubiłem, to 8-rzędówki, i to tylko niektóre.

A które konkretnie?

 

A co sądzisz a klamkomanetkach Claris?

Miałeś to w rękach?

Tak się nad nimi zastanawiam, żeby założyć coś takiego do stalowej ramy, w której mam aktualnie prostą kierownicę i napęd 8-kę, ale mam plan zrobić na niej nieco szybszy i bardziej sportowy rower z barankiem.

 

Jedyne klamkomanetki Shimano, jakich używałem to była Sora 7-biegowa, ale tam ergonomia była słaba.

Te Clarisy mają dłuższe, bardziej smukłe korpusy, nie mają dzyndzla z boku, wyglądają ciekawie i są stosunkowo tanie.

 

Macałem w Decathlonie Sorę 9-biegową i też wydała mi się trochę za miękka. Czy Clarisy chodzą podobnie?

Osobiście wolę, gdy już w manetce jest taki wyczuwalny "punkt przełamania" przy zmianie biegu, a nie tylko informacja akustyczna. Przed zaskoczeniem zapadki powinien być wyraźny wzrastający opór, którego np. są pozbawione klamkomanetki Campagnolo z mechanizmem Escape (tym zrzucającym po jednym biegu). 





Dodaj odpowiedź