pękające szprychy
#1
Napisano 27 sierpień 2009 - 19:32
Już 5 wymieniłem w ciągu 3 miesięcy - żadna nie pękła podczas jazdy, tylko np. w piwnicy...
obręcz ritchey
szprychy no name
Koło centrowane przeze mnie... jednakże myślę że szprychy mają równomierny naciąg...
Proszę o jakieś propozycje co może być przyczyną takiego stanu rzeczy... i jak to wyeliminować?
Czy konieczne jest zaplecenie koła?
#3
Napisano 27 sierpień 2009 - 19:49
szprychy no name
quote]
Zmień na jakieś DT przynajmniej, zapleć od nowa , równiutko naciągnij i jazda.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#5
Napisano 27 sierpień 2009 - 19:59
To już jest wyższa szkoła jazdy. Różnica naciągu szprych w kołach robionych przez mnie nie przekracza 4%, ale nie +/-4% tylko całkowita różnica 4%. Większa nierównomierność się mi nie przytrafiła.równiutko naciągnij
Szprychy masz ze stali nierdzewnej czy rdzewki ocynkowane?
Nie sądzę, żeby przyczyną był zbyt mocny naciąg bo już 110 kgf (kilogram siła Panowie fizycy ) jaki jest graniczną wartością dla szprych 1,8 mm to sporo ciągnięcia. Jeśli ktoś nie plecie "na codzień" to nie odwarzy się tak możno naciągnąć. A dla szprych 2,0 mm 110 kgf to tyle co nic.
Jakość szprych posiadanych przez Ciebie jest marna i to jest najprawdopodobniej przyczyną.
#7
Napisano 27 sierpień 2009 - 20:23
Zastanawiałem się nad tensio DT, ale analogowy wymaga kalibracji co jakiś czas - podstawowe pytanie - gdzie tego dokonać w Polsce? Merida, która jest dystrybutorem DT na Polskę nie sprowadza narzędzi DT w tym tensiometrów, ani centrownic.
Cyfrowy tensio DT to już cena grubo ponad 2000 zł.
Tak naprawdę tensio jest mi przeważnie zbędny. Z doświadczenia wiem z jaką siłą mogę naciągnąć jaką szprychę i czuję, że się zbliżam do granicy plastyczności szprych. Po prostu robię koła, mierzę siłę naciągu i otrzymuję wynik idealny.
Po co więc jest tensio? Na pewno do kół mających małe ilości szprych, do obręczy karbonowych, a i może być przydatny początkującym wheelbuilderom.
#8 Gosc_Anonymous_*
Napisano 27 sierpień 2009 - 20:24
- otwory w piaście mają ostre krawędzie ( działa to jak gilotyna )
Jestem ciekawy w jaki sposób ostre krawędzie aluminiowej piasty"utną" stalową szprychę - tylko nie pisz, że myslałeś o stalowej
Karbon nie chwal się jaki jesteś dobry i precyzjny, wystarczy, ze ktoś umie dostroić ruską gitarę ze śmietnika to podejrzewam, że procent błędu jest jeszcze mniejszy ;-)
#9
Napisano 27 sierpień 2009 - 20:24
Moze się okazac że przy szprychach niższej klasy, nawet Dt zwykłe nierdzewki 2.0 mają tę ciągliwość inna i beda różnice w naciagu, ale niestety koło trzeba wycentrowac na równo. - jak robisz koła niższej klasy to widac to najlepiej.
Pomiar Tensjometrem jest wielce uzasadniony przy szprychach wyższej klasy i delikatniejszych obreczach i piastach, zakładając że i obrecze i szprychy sa produktem zrobionym idealnie.
Jest najprawdopodobnie tak że kolega wycentrował koło nierównomiernie naciagając szprychy , najgorzej z ocynkami noname bo są twarde i pękają.
Nierdzewka jest bardziej ciągliwa , miększa i aby pękła trzeba się postarać.
Weż wypiernicz wszystkie i ząłóż nowe i problem z głowy.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#10
Napisano 27 sierpień 2009 - 20:32
Myślisz, że gdy wszystkie szprychy w kole będą naciągnięte z identyczną siłą to koło będzie super proste? Nie będzie.dostroić ruską gitarę ze śmietnika to podejrzewam, że procent błędu jest jeszcze mniejszy
Gdy sie polega tylko na wskazaniach tensio to na pewno nie zbuduje się dobrych kół.
dinek889, odprężyłeś szprychy po pierwszym centrowaniu? Centruje się raz, odpręża się szprychy i centruje się raz jeszcze. Ja powtarzam tą czynność nie raz przy jednym kole.
#11
Napisano 27 sierpień 2009 - 20:46
Poza tym koło powinno poleżeć sobie trochę i odpocząc z pare dni, następnie wrzucić na centrownice i sprawdzic dzieło.
Wszystko w teori , bo jak czasu nie ma to wiadomo jak jest, ułozy sie w rowerku i mini poprawka.
Wyyyywal te stare szprychy wszystkie.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#12 Gosc_Anonymous_*
Napisano 28 sierpień 2009 - 04:00
Powiedz cwaniaczku, gdzie dinek889 napisal, że ma aluminiowe piasty?Jestem ciekawy w jaki sposób ostre krawędzie aluminiowej piasty"utną" stalową szprychę - tylko nie pisz, że myslałeś o stalowej
Kormoran, miałeś trudne dzieciństwo? Czy cie z procy karmili?
I mam propozycję dla ciebie, nie odpisuj na tego posta, bo się pożygam.
#14 Gosc_Anonymous_*
Napisano 28 sierpień 2009 - 13:48
Powiedz cwaniaczku, gdzie dinek889 napisal, że ma aluminiowe piasty?Jestem ciekawy w jaki sposób ostre krawędzie aluminiowej piasty"utną" stalową szprychę - tylko nie pisz, że myslałeś o stalowej
Kormoran, miałeś trudne dzieciństwo? Czy cie z procy karmili?
I mam propozycję dla ciebie, nie odpisuj na tego posta, bo się pożygam.
No własnie napisałeś, że myślałeś o stalowej, a po drugie nie udzieliłeś odpowiedzi godnej forowicza tylko jakiegoś ........, tylko nie pisz, że jest ci niedobrze bo się niewyspałeś :-/ ŻENADA :-o