Skocz do zawartości


Zdjęcie

pękające szprychy


14 odpowiedzi w tym temacie

#1 dinek889

dinek889
  • Użytkownik
  • 1 postów
  • SkądPL

Napisano 27 sierpień 2009 - 19:32

Witam, mam spory problem z pękającymi szprychami...
Już 5 wymieniłem w ciągu 3 miesięcy - żadna nie pękła podczas jazdy, tylko np. w piwnicy...
obręcz ritchey
szprychy no name :D
Koło centrowane przeze mnie... jednakże myślę że szprychy mają równomierny naciąg...
Proszę o jakieś propozycje co może być przyczyną takiego stanu rzeczy... i jak to wyeliminować?
Czy konieczne jest zaplecenie koła?

#2 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 27 sierpień 2009 - 19:41

Są trzy przyczyny takiego stanu rzeczy:
- za mocny naciąg
- otwory w piaście mają ostre krawędzie ( działa to jak gilotyna )
- szprychy do du....

#3 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 27 sierpień 2009 - 19:49

[quote name="dinek889"]
szprychy no name :D
quote]

Zmień na jakieś DT przynajmniej, zapleć od nowa , równiutko naciągnij i jazda.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#4 Plejstocen

Plejstocen
  • Użytkownik
  • 170 postów
  • SkądSilesia

Napisano 27 sierpień 2009 - 19:56

Na moje oko spaprany zaplot, no chyba że szyprychy rzeczywiście ze stali gwoździowej. Od zbyt mocnego naciągu poległaby obręcz, a kołnierz aluminiowej piasty prędzej sam uległby przecięciu.

#5 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 27 sierpień 2009 - 19:59

równiutko naciągnij

To już jest wyższa szkoła jazdy. Różnica naciągu szprych w kołach robionych przez mnie nie przekracza 4%, ale nie +/-4% tylko całkowita różnica 4%. Większa nierównomierność się mi nie przytrafiła.

Szprychy masz ze stali nierdzewnej czy rdzewki ocynkowane?
Nie sądzę, żeby przyczyną był zbyt mocny naciąg bo już 110 kgf (kilogram siła Panowie fizycy :D) jaki jest graniczną wartością dla szprych 1,8 mm to sporo ciągnięcia. Jeśli ktoś nie plecie "na codzień" to nie odwarzy się tak możno naciągnąć. A dla szprych 2,0 mm 110 kgf to tyle co nic.
Jakość szprych posiadanych przez Ciebie jest marna i to jest najprawdopodobniej przyczyną.

#6 Plejstocen

Plejstocen
  • Użytkownik
  • 170 postów
  • SkądSilesia

Napisano 27 sierpień 2009 - 20:06

Karbon, masz tensometr, jaki?

#7 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 27 sierpień 2009 - 20:23

Park Tool TM-1 - tani, dosyć dokładny i nie wymaga kalibracji (jeśli się nie zacznie kręcić śrubkami, itd.). Odczytuje się z podziałki narzędzia nic nie mówiącą wartość liczbową. Potem z tabeli dołączonej do TM-1 odczytuje się siłę naciągu będącą kompilacją już znanej wartości i rodzaju szprych.
Zastanawiałem się nad tensio DT, ale analogowy wymaga kalibracji co jakiś czas - podstawowe pytanie - gdzie tego dokonać w Polsce? Merida, która jest dystrybutorem DT na Polskę nie sprowadza narzędzi DT w tym tensiometrów, ani centrownic.
Cyfrowy tensio DT to już cena grubo ponad 2000 zł.
Tak naprawdę tensio jest mi przeważnie zbędny. Z doświadczenia wiem z jaką siłą mogę naciągnąć jaką szprychę i czuję, że się zbliżam do granicy plastyczności szprych. Po prostu robię koła, mierzę siłę naciągu i otrzymuję wynik idealny.
Po co więc jest tensio? Na pewno do kół mających małe ilości szprych, do obręczy karbonowych, a i może być przydatny początkującym wheelbuilderom.

#8 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 27 sierpień 2009 - 20:24

[quote name="Arnoldzik"]Są trzy przyczyny takiego stanu rzeczy:

- otwory w piaście mają ostre krawędzie ( działa to jak gilotyna )

Jestem ciekawy w jaki sposób ostre krawędzie aluminiowej piasty"utną" stalową szprychę :lol: - tylko nie pisz, że myslałeś o stalowej :lol:

Karbon nie chwal się jaki jesteś dobry i precyzjny, wystarczy, ze ktoś umie dostroić ruską gitarę ze śmietnika to podejrzewam, że procent błędu jest jeszcze mniejszy ;-)

#9 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 27 sierpień 2009 - 20:24

Karbon uważasz że wszystkie szprychy z paczki mają tę samą idealną ciągliwość ??
Moze się okazac że przy szprychach niższej klasy, nawet Dt zwykłe nierdzewki 2.0 mają tę ciągliwość inna i beda różnice w naciagu, ale niestety koło trzeba wycentrowac na równo. - jak robisz koła niższej klasy to widac to najlepiej.
Pomiar Tensjometrem jest wielce uzasadniony przy szprychach wyższej klasy i delikatniejszych obreczach i piastach, zakładając że i obrecze i szprychy sa produktem zrobionym idealnie.

Jest najprawdopodobnie tak że kolega wycentrował koło nierównomiernie naciagając szprychy , najgorzej z ocynkami noname bo są twarde i pękają.
Nierdzewka jest bardziej ciągliwa , miększa i aby pękła trzeba się postarać.

Weż wypiernicz wszystkie i ząłóż nowe i problem z głowy.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#10 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 27 sierpień 2009 - 20:32

dostroić ruską gitarę ze śmietnika to podejrzewam, że procent błędu jest jeszcze mniejszy

Myślisz, że gdy wszystkie szprychy w kole będą naciągnięte z identyczną siłą to koło będzie super proste? Nie będzie.
Gdy sie polega tylko na wskazaniach tensio to na pewno nie zbuduje się dobrych kół.

dinek889, odprężyłeś szprychy po pierwszym centrowaniu? Centruje się raz, odpręża się szprychy i centruje się raz jeszcze. Ja powtarzam tą czynność nie raz przy jednym kole.

#11 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 27 sierpień 2009 - 20:46

A ja odprężam po każdym obrocie koła centrując końcowo, jesli klientowi zależy i mnie takze na tym, to trochę boli łapki i kosztuje sporo czasu, ale jak robie pod tarcze koła na obręczach 360-380 g to takie coś jest nieuniknione .

Poza tym koło powinno poleżeć sobie trochę i odpocząc z pare dni, następnie wrzucić na centrownice i sprawdzic dzieło.

Wszystko w teori , bo jak czasu nie ma to wiadomo jak jest, ułozy sie w rowerku i mini poprawka.

Wyyyywal te stare szprychy wszystkie.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#12 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 28 sierpień 2009 - 04:00

Jestem ciekawy w jaki sposób ostre krawędzie aluminiowej piasty"utną" stalową szprychę - tylko nie pisz, że myslałeś o stalowej

Powiedz cwaniaczku, gdzie dinek889 napisal, że ma aluminiowe piasty?
Kormoran, miałeś trudne dzieciństwo? Czy cie z procy karmili?
I mam propozycję dla ciebie, nie odpisuj na tego posta, bo się pożygam.

#13 p9375

p9375
  • Użytkownik
  • 48 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 28 sierpień 2009 - 06:45

dinek 889. Może masz super-szczury w piwnicy?

(wybaczcie ale nie mogłem się powstrzymać)

#14 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 28 sierpień 2009 - 13:48

Jestem ciekawy w jaki sposób ostre krawędzie aluminiowej piasty"utną" stalową szprychę - tylko nie pisz, że myslałeś o stalowej

Powiedz cwaniaczku, gdzie dinek889 napisal, że ma aluminiowe piasty?
Kormoran, miałeś trudne dzieciństwo? Czy cie z procy karmili?
I mam propozycję dla ciebie, nie odpisuj na tego posta, bo się pożygam.


No własnie napisałeś, że myślałeś o stalowej, a po drugie nie udzieliłeś odpowiedzi godnej forowicza tylko jakiegoś ........, tylko nie pisz, że jest ci niedobrze bo się niewyspałeś :-/ ŻENADA :-o

#15 Pacek

Pacek
  • Użytkownik
  • 180 postów
  • SkądBełchatów

Napisano 28 sierpień 2009 - 16:11

A może po prostu masz szprychy made in china [; w tym kraju takie coś jak normy jakościowe to bujda na resorach. Dodadzą do stali wiecej węgla niż się należy zapomną usunąc fosfor i już masz szprychy kruche i wrażliwe na zimno.



Dodaj odpowiedź