Skocz do zawartości


Zdjęcie

Opona 28 Na Obręcz 13Mm


12 odpowiedzi w tym temacie

#1 darekUFO

darekUFO
  • Użytkownik
  • 100 postów

Napisano 09 styczeń 2015 - 16:48

Remontuje starego peugeot`a(najprawdopodobniej Ventoux) i mam do was pytanie:

Ściągnąłem stare stwardniałe opony i zmierzyłem, że obręcz ma 13mm szerokości wewnętrznej, czy na taką obręcz wejdzie opona o szerokości 28c(np taka jak schwalbe marathon)?



#2 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 09 styczeń 2015 - 17:25

Bez problemu, o ile oczywiście średnica się zgadza (ETRTO 622 mm?).


  • darekUFO lubi to

#3 darekUFO

darekUFO
  • Użytkownik
  • 100 postów

Napisano 09 styczeń 2015 - 19:44

Tak zgadza się, wielkie dzięki



#4 darekUFO

darekUFO
  • Użytkownik
  • 100 postów

Napisano 23 styczeń 2015 - 11:40

Dorwałem się do suwmiarki i zmierzyłem dokładniej, obręcz ma około 12,5mm szerokości. Czy jazda na oponach o szerokości 28 obędzie się bez problemów?
http://1drv.ms/15DtV8N

#5 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 20 luty 2015 - 17:31

Nie wiem, co masz na myśli pisząc "bez problemów"... IMO spokojnie można 28 mm na tę obręcz założyć licząc się z ciut gorszym zachowaniem roweru w niektórych krytycznych przypadkach szczególnie przy niższych ciśnieniach ("pływanie" czy ryzyko "snejka"). Jeśli na 15-milimetrową obręcz spokojnie zakłada się i używa opon 32-35 mm (i to przy niskich ciśnieniach, np. w CX), to w Twoim przypadku większych kłopotów nie trzeba się spodziewać.


  • darekUFO lubi to

#6 darekUFO

darekUFO
  • Użytkownik
  • 100 postów

Napisano 22 luty 2015 - 11:20

Nie wiem, co masz na myśli pisząc "bez problemów"... IMO spokojnie można 28 mm na tę obręcz założyć licząc się z ciut gorszym zachowaniem roweru w niektórych krytycznych przypadkach szczególnie przy niższych ciśnieniach ("pływanie" czy ryzyko "snejka"). Jeśli na 15-milimetrową obręcz spokojnie zakłada się i używa opon 32-35 mm (i to przy niskich ciśnieniach, np. w CX), to w Twoim przypadku większych kłopotów nie trzeba się spodziewać.

 

Aktualnie z braku odpowiedzi założyłem 24, ale jak tylko się zetrą to spróbuje założyć 28
 



#7 aparvis

aparvis
  • Użytkownik
  • 84 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 22 luty 2015 - 11:42

Wg http://www.conti-onl...tructions4.html opona 28mm nie będzie pasować na obręcz 13C



#8 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 22 luty 2015 - 11:53

Teoria teorią, a życie pokazuje, że swobodnie będzie działać.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#9 aparvis

aparvis
  • Użytkownik
  • 84 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 22 luty 2015 - 12:09

To że się da nie znaczy że jest to bezpieczne http://sheldonbrown....zing.html#width



#10 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 22 luty 2015 - 12:23

Znam DZIESIĄTKI osób, które jeździły na takich oponach i nigdy takich problemów nie było. Mało tego, znam mnóstwo ludzi, którzy na obręczach 13-milimetrowych składają rowery przełajowe i jakoś żyją. Nie róbmy z igły wideł, proszę.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#11 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 22 luty 2015 - 13:58

To że się da nie znaczy że jest to bezpieczne http://sheldonbrown....zing.html#width

Nawet sam Sheldon pod tabelką zamieścił taką adnotację:

Note: This chart may err a bit on the side of caution. Many cyclists exceed the recommended widths with no problem.

W wolnym tłumaczeniu oznacza to, że tabelka się nieco myli, zostawiając zbyt duży margines bezpieczeństwa. Praktyka pokazuje, że można te rekomendowane rozmiary przekraczać bez problemu.

 

Na szosowych obręczach Rigida Chrina (13 mm wewnętrznej szerokości) mam obecnie opony Continental Cross Ride 700x42 i nie ma problemu, nawet przy ciśnieniu 2,5 bara.

Robiłem nawet gorsze rzeczy i żyję:

http://szosa.org/top...a-rozmiar-gumy/

 



#12 aparvis

aparvis
  • Użytkownik
  • 84 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 22 luty 2015 - 16:53

To że wiele osób stosuje taką kombinację nie dowodzi że to rozwiązanie jest w 100% bezpieczne. Sheldon i Continental nie zalecają jej zapewne nie bez powodu. W grę wchodzi przecież zycie i zdrowie, trzeba mieć zatem świadomość że ta kombinacja może być problematyczna i wszystko zapewne zależy do konkretnego modelu obręczy i opony.

Sheldon wyraźnie napisał:

If you use a very wide tire on a narrow rim, you risk sidewall or rim failure.



#13 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 22 luty 2015 - 18:32

Osobiście nie spotkałem się z jakimiś sytuacjami zagrażającymi zdrowiu i życiu związanymi z używaniem zbyt szerokiej opony w stosunku do obręczy. W góralu również mam teoretycznie za szerokie opony - 2.35 cala (realnie 55-56 mm) na obręczach Mavic XM317 (17 mm wewnętrznej szerokości) i również nie ma problemów. Dopiero przy ciśnieniu poniżej 1.7 bara odczuwam lekkie pływanie w zakrętach, ale opona i tak nie spada z obręczy nawet w ostrych zakrętach.

Sytuacja, o którą pyta  darekUFO jest bardzo odległa od opisywanej przeze mnie i spokojnie mieści się w tym bezpiecznym marginesie, gdzie praktycznie nie ma żadnych zagrożeń.   


  • darekUFO lubi to



Dodaj odpowiedź