Witam szanowne grono kolarskie
mam takie pytanko.....czy myślicie że rower na alu ramie z karbonowymi częściami (mostek, sztyca, kiera, wideł itp) będzie lepiej tłumił drgania i będzie sztywniejszy od roweru na karbonowej ramie ale na częściach alu? Chciałbym pójść że tak powiem w jedną stronę tylko właśnie nie wiem czy kombinować z wymianą ramy na carbo czy zakupić części z ów materiału....niestety nie stać mnie na wszystko z węgla
co myślicie?
Tłumienie Drgań
#1
Posted 27 February 2015 - 23:48
#4
Posted 28 February 2015 - 16:29
Ja mając dobrą, hydroformowaną ramę alu z karbonową sztycą, widelcem i sterówką nie odczuwam różnicy w tłumieniu porównując do karbonowej ramy kolegi. Mam też starą szosę na stali Reynolds 531 znanej z dobrego tłumienia i też nie czuję jej wyższości nad ramą alu.
Czułem za to dyskomfort na moim pierwszym rowerze, aluminiowym treku z widelcem alu - każda nierówność szła w nadgarstki.
Podsumowując, nowoczesne aluminium jest ok. Jeśli masz dobrą, komfortową ramę to nie widzę sensu zmieniać jej na karbon, lepiej zainwestować w części, lepszy widelec, albo koła. Jak rama ci się znudzi to ją wymienisz, a części przełożysz. Poza tym, świetnie jak dla mnie wyglądają ramy aluminiowe z karbo stożkami i redem albo DA.
#8
Posted 28 February 2015 - 20:58
Bo z tym wyczuwaniem "tłumienia drgań" jest jak z wiarą w boga --> jednym jest to dane innym nie ;-) Jeżdżąc na carbonowym framsecie zauważyłem różnicę w tłumieniu drgań jak zmieniłem opony z 23mm na 28mm, części i osprzęt głównie zmienią wagę całości... Jak pisał kolega wyżej zwróć też uwagę na owijkę.
#12
Gosc_marvelo_*
Posted 01 March 2015 - 23:03
Wydaje Ci się.
Było już o tym wielokrotnie mówione, że opór toczenia opony 25 vs 23 wcale nie musi być większy. Zwłaszcza w realnych warunkach, na chropowatej nawierzchni, a nie na stalowym walcu jak to często jest badane w laboratorium.
Samo obniżenie ciśnienia też czasem zmniejsza opór, bo zamiast wprawiać w drgania cały rower i kolarza nierówności znikają w oponie powodując sumarycznie mniejsze straty energii.
- Prozor, KAEM, B25CX and 1 other like this
#14
Gosc_adazz_*
Posted 06 March 2015 - 10:39
mess
100% racji!
Na przykład, ja swojej ramy Lapierre Xelius EFI 200 nie polecę nikomu kto by chciał jeździć wygodnie - ta rama to "mały, sztywny koziołek" na którym masz urywać sekundy na podjazdach .....
Ostatnio modne rozróżnienie ram typu RACE i ENDURANCE ma jakieś tam swoje uzasadnienie, czytaj: ramy endurance nastawiają się na "wygodne pokonywanie wielu kilometrów" - fajna sprawa, większy rozstaw kół, inaczej zbudowany tylny widelec oraz to co najważniejsze wyżej główka *(tym samym kierownica).
IMHO najlepszy materiałem na tłumienie drgań jest dobra stal ....oczywiście nie jest to materiał dla "sekundowych spalaczy", ale swobodnie pozwoli amatorowi posiadać oryginalny rower, możliwość ścigania również np. w maratonach, mega wygodę i trwałość ...
#15
Posted 06 March 2015 - 14:54
Witam szanowne grono kolarskie
mam takie pytanko.....czy myślicie że rower na alu ramie z karbonowymi częściami (mostek, sztyca, kiera, wideł itp) będzie lepiej tłumił drgania i będzie sztywniejszy od roweru na karbonowej ramie ale na częściach alu? Chciałbym pójść że tak powiem w jedną stronę tylko właśnie nie wiem czy kombinować z wymianą ramy na carbo czy zakupić części z ów materiału....niestety nie stać mnie na wszystko z węgla
co myślicie?
Kierownica karbonowa nie przełoży się na tłumienie drgań. Jest zazwyczaj lekka i piekielnie sztywna, ale tłumienie? Żelowe wstawki Fizika nie dały nic lub przynajmniej niewiele w moim przypadku (3T Ergonova Team)...
Tak jak piszą koledzy opony 25 mm to dobre rozwiązanie i komfort jest wyraźnie odczuwalny, a nie zyskuje się go kosztem oporów toczenia (co innego aerodynamika takiej opony z niektórymi obręczami, ale to temat dla profi i wytrenowanych, którzy walczą o sekundy).
Natomiast jeśli chodzi o ramę - dobrze zrobiona rama karbonowa plus widelec daje trochę większy komfort niż aluminiowa. Przy czym jeśli zgrane jest to z dobrej klasy kompletem: sztyca + dobrze dopasowane siodełko z elastyczną skorupą wtedy cały układ dobrze tłumi drgania. Niektóre zestawy kół także trochę lepiej tłumią nierówności niż inne.
#16
Gosc_kubapie_*
Posted 06 March 2015 - 20:48
Wydaje Ci się.
Było już o tym wielokrotnie mówione, że opór toczenia opony 25 vs 23 wcale nie musi być większy. Zwłaszcza w realnych warunkach, na chropowatej nawierzchni, a nie na stalowym walcu jak to często jest badane w laboratorium.
Samo obniżenie ciśnienia też czasem zmniejsza opór, bo zamiast wprawiać w drgania cały rower i kolarza nierówności znikają w oponie powodując sumarycznie mniejsze straty energii.
Po części masz rację, a po części odleciałeś.
#17
Posted 06 March 2015 - 21:11
- B25CX likes this

A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Reply to this topic
Also tagged with one or more of these keywords: tłumienie, rama, osprzęt, carbon, aluminium, drgania
Giełda →
Sprzedam - linki do allegro, olx, itp. →
Nowe Siodła Slr Flow S3 - Tytanowe (170G) I Tm (180G)Started by Doktor , 16 Mar 2025 |
|
||
Giełda →
Sprzedam - linki do allegro, olx, itp. →
Sram Axs Red / Force Grupy Osprzętu, Kasety, Klamkomanetki, ItpStarted by adamDi2 , 07 Jan 2025 |
|
||
Giełda →
Sprzedam - linki do allegro, olx, itp. →
Pedały Szosowe Look Keo 2 Max CarbonStarted by davko7 , 01 Mar 2024 |
|
||
Rowery oraz części →
Rowery oraz ramy →
Rama Karbonowa, Czy To Ubytki Lakieru, Czy Uszkodzenie Karbonu?Started by Shatzooneck , 09 Feb 2023 |
|
||
Giełda →
Sprzedam / Oddam / Zamienię →
(Klamkomanetki) Sram Force Hydro 2X11S + Zaciski ! Nowy KompletStarted by adamDi2 , 01 Feb 2023 |
|


