Skocz do zawartości


Cała prawda o mierzeniu zużycia łańcuchów ...


46 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 10 październik 2009 - 11:20

Nie dawała mi ostatnio spokoju ta sprawa, wyrażona też w kilku tematach m.in. tutaj : http://forumszosowe....43fff33f3#69090
Otóż stwierdzam z pewnością popartą doświadczalnymi pomiarami, że standardowy pomiar zużycia łańcucha przez jego mierzenie na 11 ogniwach http://img511.images...ancuchaef8.jpg/ wewnątrz ogniw suwmiarką lub nawet specjalnym przyrządem http://www.allegro.p...a_lancucha.html nie jest absolutnie miarodajny.
Założenia opublikowane przez wiele rowerowych stron www a nawet literaturę.
Nowy łańcuch posiada wymiary:
1) - 127 mm na 10 ogniwach mierzone w ten sposób jak w tym artykule http://kolarstwo-szc...tat/lancuch.php
2) - 132,2 mm mierzone jak tutaj http://img511.images...ancuchaef8.jpg/

Oto wyniki moich moich bardzo dokładnych pomiarów:
Nowe łańcuchy - pomiar dokonany metodą 1
- CAMPA C9 - 127,0
- CAMPA C10 - 127,2
- SHIMANO HG73 - 127,1
- SHIMANO HG50 - 127
- SHIMANO CN5600 - 127
- SHIMANO CN6600 - 127,1

Te same łańcuchy - pomiar dokonany metodą 2 (suwmiarka)

- CAMPA C9 - 132,0
- CAMPA C10 - 132,1
- SHIMANO HG73 - 132,4
- SHIMANO HG50 - 132,2
- SHIMANO CN5600 - 132,6
- SHIMANO CN6600 - 132,7
(pomiarów dokonano kilka razy w kilku miejscach nowych łańcuchów)

Te same łańcuchy - pomiar dokonany metodą 2 (specjalny przymiar)

- CAMPA C9 - przymiar nie wchodzi do ogniwa ani 0,75 ani 1.0
- CAMPA C10 - przymiar nie wchodzi do ogniwa ani 0,75 ani 1.0
- SHIMANO HG73 - przymiar nie wchodzi do ogniwa 1.0 lekko zanurza się w ogniwie przy 0,75
- SHIMANO HG50 - przymiar nie wchodzi do ogniwa ani 0,75 ani 1.0
- SHIMANO CN5600 - przymiar nie wchodzi do ogniwa 1,0 ale wchodzi 0,75 (co oznacza ze niebawem powinno się zmienić łańcuch)
- SHIMANO CN6600 - przymiar nie wchodzi do ogniwa 1,0 ale wchodzi 0,75 (nie długo trzeba zmienić łańcuch)
(pomiarów dokonano kilka razy w kilku miejscach nowych łańcuchów)

Wnioski pozostawiam braci kolarskiej. Mój wniosek jest jeden. Jedynie miarodajnym pomiarem zużycia łańcucha jest metoda 1, gdyż tylko ten wymiar jest jednakowy we wszystkich łańcuchach bez względu na producenta i dedykację do ilości biegów.


Stas

#2 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 10 październik 2009 - 19:40

Mam nadzieje że miezrzysz naciągając łańcuchy , a nie zwisające - tu też jest róznica, poza tym używany łańcuch aby zmierzyc trzeba dokładnie wypłukać co czasem może sprawiać kłopoty.

Ja mierze przyrządem, ale nawet jak mi łańcuch nie wpada tylko jest już na granicy to go wywalam bo on optycznie już nie daje rady.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#3 jarmarek

jarmarek
  • Użytkownik
  • 53 postów
  • SkądLeszno Wlkp.

Napisano 10 październik 2009 - 21:02

Wielkie dzięki.
Szsacunek.

#4 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 10 październik 2009 - 22:04

To ja dodam jeszcze wyniki dla mojego łańcucha PC-971. Po przejechaniu 7500km cały łańcuch (110 ogniw) wydłużył się o 2,5mm. Pomiar "wewnętrzny" suwmiarką dla 9 ogniw (mam krótka suwmiarkę) wyniósł 107,5mm. W nowym łańcuchu PC-971 wymiar ten wynosi 107mm. Łatwo obliczyć, że w tym półmilimetrowym przyroście wyniku pomiaru "wewnętrznego" udział wydłużenia łańcucha wynosi tylko 0,2mm. Pozastałe 0,3mm to wynik zwiększenia się luzu rolek.

#5 Plejstocen

Plejstocen
  • Użytkownik
  • 170 postów
  • SkądSilesia

Napisano 11 październik 2009 - 14:02

Brawo Stasiu! Teraz ludzie masowo wyrzucą dziadowskie blaszki kupione w salonach rowerowych i przerzucą się na porządne suwmiarki VIS. :-D

#6 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 11 październik 2009 - 14:51

Nie suwmiarki, bo nimi ciężko dokładnie zmierzyć odległość sworzni, tylko wbiją gwoździa w futrynę i będą mierzyli długość całego łańcucha...

#7 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 12 październik 2009 - 10:34

... no tak żarty żartami, ale jak widać wykazałem, że łańcuchy SHIMANO na 10s mają inne standardy pomiarów wewnętrznych. Mówiąc krótko do pomiaru łańcuchów SHIMANO 10s nie nadają się zwykłe przymiary blaszkowe, które stworzone są prawdopodobnie do.
łańcuchów 8s i 9s. Innego wytłumaczenia nie znajduję.

Stas

#8 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 12 październik 2009 - 10:39

Mówiąc krótko do pomiaru łańcuchów SHIMANO 10s nie nadają się zwykłe przymiary blaszkowe, które stworzone są prawdopodobnie do.
łańcuchów 8s i 9s.

Są stworzone po to, by je ludzie kupowali. Malo kto wnika w sens takiego pomiaru. Nawet serwisanci ich używają...

#9 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 12 październik 2009 - 16:03

Słuchajcie ostatnio w jednym z serwisów usłyszałem tekst....panie łańcuch mi się wyciągnął trzeba zmienić...skrócimy o jedno ogniwko będzie dobrze....


#10 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 12 październik 2009 - 20:05

Przy jednobiegowcu to ma sens, bo wtedy zaczyna zwisać i może spaść, ale jeszcze pojeździ.
Fajne macie serwisy :mrgreen:

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#11 Pacek

Pacek
  • Użytkownik
  • 180 postów
  • SkądBełchatów

Napisano 12 październik 2009 - 22:22

Skróc o dwa pojeździsz dwa razy dłużej

#12 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 13 październik 2009 - 20:56

Przy jednobiegowcu to ma sens, bo wtedy zaczyna zwisać i może spaść, ale jeszcze pojeździ.
Fajne macie serwisy :mrgreen:


No na szczęście to powiedział jeden z młodych co się dopiero uczą i dostał od razu zjebke od fachowca serwisanta... ale czy ten młody mi czasem koła nie składał.... muszę usiąść i dociągnąć te szprychy bo dzisiaj jak mocniej depnąłem na podjeździe to tylne koło grało jak katarynka :-x


#13 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 13 październik 2009 - 23:05

Ja do fula na próbe opony założyłem koło robione gdzieś daleko w świecie za granicą i jakos mi nie pasowałuy miekkie szprychy, w trakcie jazdy słychać było jak pracują na piaście i na sobie, takze dociągajmy szprychy Panowie

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#14 CycloOxy

CycloOxy
  • Użytkownik
  • 73 postów
  • SkądPoznań

Napisano 27 luty 2010 - 13:27

Witam

Jak według was wygląda połączenie łańcucha Campagnolo Record C9 z kasetą MTB Shimano XT oczywiście w rowerze MTB. Według opiniujących ten łańcuch zrobi dwa razy tyle co XTR.

Używam łańcucha C9 z kasetą XT i po 1500 km pomiar suwmiarką metodą drugą wskazuję 132.32 mm.

Niestety wczoraj taki łańcuch zaczął przy mocniejszym deptaniu przeskakiwać na 2x8 czy 2x9 bo to zauważyłem.

Panowie z serwisu X twierdzą, że jest to wina połączenia Shimano i Campagnolo i to nie będzie pracować.

Zębatki zaś wyglądają dobrze może mają delikatne zadziory.

Dzisiaj niestety zaraz wychodzę w gości ale spróbuję wstawić ponownie stary łańcuch XTR-DuraAce, który nie miał sporo przejechane i sprawdzę jak będzie pracować, jeśli nie będzie przeskakiwać to okaże się, że Campagnolo musi pracować z osprzętem Campagnolo.

Nie chce zwalać za bardzo winy na przerzutkę czy hak bo sama zmiana biegów jest wręcz bezszelestna.

#15 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Napisano 27 luty 2010 - 13:45

Skoro takie cuda Ci się dzieją na samym dole kasety przy mocniejszym deptaniu upewnij się, że podczas przeciążeń wszystko od haku w dół pozostaje w niezmienionej linii.

W moim wypadku hak był kiedyś zbyt miękki i podczas mocniejszego depnięcia pod górę łańcuch też nie zachowywał się stabilnie, natomiast kiedy napięcie na górze się zmieniało wszystko było ok.

#16 CycloOxy

CycloOxy
  • Użytkownik
  • 73 postów
  • SkądPoznań

Napisano 27 luty 2010 - 13:58

Zacznę od założenia łańcucha XTR i potem będę myślał dalej. Bo nagle hak się miękki nie zrobił. Wiesz mi łańcuch nawet na prostej przeskoczy kiedy to np jadę za autem 30km/h i naglę zaczynam go wyprzedzać. Zrzucam na bieg niżej pedałuję siłowo rozpędzam się i nagle trach. Zastanawiałem się też czy może coś spince się nie stało.

#17 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 27 luty 2010 - 19:17

Po prostu zie zuzyło , a Ty za mozno nagle depiasz i tyle, być moze i zębatka takze do wymiany, w końcu 11 szybciej się zużywa niż 32.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#18 meka

meka
  • Użytkownik
  • 55 postów
  • SkądKościan/Szczytno

Napisano 27 luty 2010 - 19:37

Wiesz mi łańcuch nawet na prostej przeskoczy kiedy to np jadę za autem 30km/h i naglę zaczynam go wyprzedzać. Zrzucam na bieg niżej pedałuję siłowo rozpędzam się i nagle trach. Zastanawiałem się też czy może coś spince się nie stało.


Miałem tak samo w minionym roku, ale mi zrobiło trach, a ja na ziemi i ręka złamana :-P
Także szkoda ryzykować, a u mnie przyczyną była rozregulowana, tylna przerzutka . :-x :->

#19 CycloOxy

CycloOxy
  • Użytkownik
  • 73 postów
  • SkądPoznań

Napisano 28 luty 2010 - 18:49

Wyregulowałem na nowo przerzutkę. Start z 3/9 nie robi problemu zobaczymy jak będzie dalej, łańcuch dostał też troszkę oleju. Zastanawiam się czy nie ma sztywnych ogniw. Łańcuch jest mocno brudny, a piasek w nim gra marsza. Stał się plastyczny; na odcinku kaseta korba ja wygnę łańcuch w stronę koła to tak zostanie, oczywiście wróci na swoje miejsce po delikatnym ruszeniu korbą.

Krzywy hak i problemy z przerzutką odpadają. Na moje oko kaseta wygląda dobrze, pomiar łańcucha jak najbardziej ok.

#20 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 08 maj 2015 - 14:05

Odświeżę temat. Jakieś nowe przemyślenia i doświadczenia w temacie? Moim zdaniem faktycznie metoda nr 1 jest dokładniejsza i pewniejsza, bo pomija zużycie tulejek wewnętrznych (nie mają większego wpływu na zużycie kasety), a mierzy dokładnie odległość pomiędzy pinami, która w nowych zawsze wynosi 2,54cm. 

lx_lancuch.jpg

 

Uważam też, że nie warto mierzyć kolejnych pięciu par ogniw (127mm) bo sam taki pomiar jest dość trudny. Pomiar po całości łańcucha np. 52 ogniwa to mniejszy błąd pomiarowy, bo różnica w dziesiątkach mm nie ma aż takiego znaczenia gdy chodzi o całe milimetry. 

 

52 ogniwa x 2,54 = 132,08cm - nowy łańcuch

(52 x 2,54) + 0,75% = 133,07cm - łańcuch zużyty w 0,75%, dłuższy od nowego aż o 1cm

(52x2,54) + 1% = 133,40cm - wydłużony o 1%, dłuższy aż o 1,3cm

 

Taką metodą (nazywaną na gwoździa) nie sposób popełnić błąd rzędu 2/3 mm!!!, a przy suwmiarce 2/3 dziesiąte mm bardzo łatwo.

 

Zmierzyłem też aktualnie posiadany łańcuch Campy C10 po przejechaniu ok. 5/6 tyś. km. Metoda nr 2 czyli suwmiarką wewnątrz łańcucha dała wynik 132,7mm co wg Campy oznacza, iż łańcuch nadaje się do wymiany (+0,6mm w stosunku do nowego). Jednak ten sam łańcuch zmierzony po wielokrotności ogniw (52szt) dał wynik 132,3cm!!! czyli tylko o 2,2mm więcej niż w nowym łańcuchu. Wniosek z tego taki, że wytarły się głównie tulejki wewnętrzne łańcucha bo odległość pomiędzy pinami pozostała niemal niezmieniona.





Dodaj odpowiedź