Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pierwszy Przełaj


132 odpowiedzi w tym temacie

#1 poziom79

poziom79
  • Użytkownik
  • 173 postów
  • SkądŁódź

Napisano 23 kwiecień 2015 - 21:16

Projekt na jesień/zimę ale już powoli chcę się orientować w temacie. Na forum widać kilka osób, które znają się na rzeczy i to na nie głównie liczę w tym temacie.

 

Dlaczego przełaj? Szczerze mówiąc "bujam" się między szosą a MTB już ze dwa lata. Miałem nawet plan sprzedać oba rowery i kupić cross'a. Ale jakoś nie do końca to chyba to, czego oczekuję. Dodatkowo buduję dom poza miastem, gdzie sporo jest fajnych szutrów, a teren nizinny. Za to do jazdy na szosie spora część trasy będzie się wiecznie powtarzała, jak to wsi łańcuchowej. I ostatnio doznałem olśnienia. Chciałbym spróbować przełaju. Niestety, nie znam nikogo kto ma taki rower.

Pytania:

 

1. Jaki rozmiar? Kierować się rozmiarówką jak dla szosy? Czy jest jeszcze inny sposób wyliczania rozmiaru ramy?

2. Czy da się zbudować coś do ~1500 PLN? Szukam na allegro ale ciężko o używane ramy przełajowe.

3. Popularna i dość tania jest rama Accent CX-One. Zastanawia mnie jednak materiał ramy. Osobiście marzę o przełaju w pełni cro-mo...ale już widzę, ze takowe będą mega drogie. Jak alu spisuje się w terenie? W sensie pełne alu, rama i widelec.

4. I w końcu: lepiej (finansowo) budować samemu (nie mam żadnych części) czy kupić cały rower?

 

Pozdrawiam.

 

P.S. Pojutrze jadę do Szwecji, 3 miesięczna delegacja i już troszkę żałuję, że biorę szosę i MTB a nie przełaj. Okolice wymarzone dla cyclocross'u



#2 Stasko

Stasko
  • Użytkownik
  • 497 postów

Napisano 23 kwiecień 2015 - 21:34

Po prostu kup przełaja w Szwecji :-D


  • Prozor lubi to

#3 kaloo

kaloo
  • Użytkownik
  • 614 postów

Napisano 23 kwiecień 2015 - 22:19

Dlaczego przełaj ? Bo jest uniwersalny, łączy szosę i MTB, jest to super rozwiązanie dla kogoś kto szuka czegoś pomiędzy. Jedziesz szosą, widzisz super drogę przez las czy pole, nie ma problem, porostu jedziesz. Frajda super. Po szosie się nie wleczesz (możesz dokupić drugi komplet opon na szosę) i w terenie też można szybko pojechać.

 

1. Jaki rozmiar ? podobno 1 rozmiar mniejszy niż na szosę (jeśli mówię źle, to mnie poprawcie :P )

2. Czy 1500 zł wystarczy, nie wiem, Jeśli Ci się nie śpieszy to na okazje można trafić jeśli chodzi o części.

3. Mam ramę Cx one z tego roku (2015) i w porównaniu do zeszłorocznej edycji, obecna ma o wiele ładniejsze spawy, jest zrobiona przyzwoicie. Jakość adekwatna  do ceny. W bikestacji ta rama jest do kupienia za 615 zł. Nie patrz na to co piszą o dostępności na stornie, bo zwykle jest to wyssane z palca. Najlepiej do nich napisać. Formę płatności wybierz za pobraniem, mniej stresu :)

Popularny wideł jaki ludzie wybierają to Mosso Alu M3, chinol za +/- 200 zł z przesyłką.

4. Składaj wtedy kiedy wiesz dokładnie jakie chcesz mieć części. Z tego co wiem to rower składany wychodzi drożej niż gotowiec.

 

 



#4 Stasko

Stasko
  • Użytkownik
  • 497 postów

Napisano 23 kwiecień 2015 - 22:33

Z tym kupowaniem w Szwecji to nie byl zart.Np.:

http://www.blocket.s...9.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.s...3.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.s...7.htm?ca=11&w=3



#5 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8612 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 24 kwiecień 2015 - 06:32

Ceny za rowery z 2 ręki w Szwecji są co najmniej przyzwoite, a nawet zdecydowanie lepsze, niż w PL. Co prawda 4500 - 5000 tys. koron trochę będzie ponad limit 1500 zł (odpowiednik ok. 3,4 tys. koron), ale zdecydowanie warto. Oczywiście najlepiej z odbiorem osobistym ;-).


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#6 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 postów
  • SkądGdynia

Napisano 24 kwiecień 2015 - 06:45

Również mam ramę CX one 2015 i jestem zadowolony. Nie jest może tak sztywna jak dobry karbon ale w zasadzie nie czuję jakiejś wielkiej różnicy. Myślę, że ważniejsze są sztywne koła. Co do widelca to szczerze polecam kupno jakiegoś droższego karbonowego - ja mam widelec PRO. Jednak jazda po wertepach jest wtedy przyjemniejsza. Miałem okazję na takich krótkich "gąsienicowatych" wybojach przekonać się jak mocno to pracuje. Do tego warto rozważyć szytki. Jazda przełajem na oponach to pomyłka.

Co do rozmiaru to z racji, że przełaje mają trochę inne kąty, wydaje mi się, że można celować w rozmiar taki sam jak szosa. Najwyżej zmienisz mostek na 1 cm krótszy. No w każdym razie ja tak mam i mi gra.

Co do kwoty, to trudno zmieścić się będzie w kwocie 1500 zł. Żeby złożyć taki rower o jakim piszę to (biorąc pod wzgląd używane części) trzeba by było przeznaczyć jakieś dobre 3000.

 

Ale na allegro znalazłem dwa rowery:

http://allegro.pl/st...5284550634.html

http://allegro.pl/ro...5281719471.html

nie wiem jaki rozmiar potrzebujesz, ale te wyglądają przyzwoicie.



#7 poziom79

poziom79
  • Użytkownik
  • 173 postów
  • SkądŁódź

Napisano 24 kwiecień 2015 - 07:19

@Stasko: fakt, do Szwecji jadę z dwoma rowerami na dachu, ale żeby wrócić z trzema musiałbym dokupić bagażnik i przekonać żonę....ten drugi powód warunkuje odłożenie planu w czasie :). Muszę urobić materię.

@puchaty - myślę, że 54cm byłaby ok, co "gorsza" ten Trek jest ze Zgierza więc blisko mnie. Niestety sprzedawany jest bez kół. Poza tym, póki co dla mnie za drogo.



#8 kaloo

kaloo
  • Użytkownik
  • 614 postów

Napisano 24 kwiecień 2015 - 08:45

@puchaty: ja czuję dużą różnicę w sztywności między Cx one a moją karbonową szosą, jak na nią wsiadam to ucieka mi spod tyłka :)



#9 Gosc_rowerowyninja_*

Gosc_rowerowyninja_*
  • Gość

Napisano 24 kwiecień 2015 - 10:46

Są co najmniej 3 powody, żeby kupić przełaja na jedyny rower:

 

https://biegowyninja...kupic-przelaja/

 

Za 1500 ciężko będzie złożyć coś od podstaw zakładając, że nie masz osprzętu z innego roweru. Niemożliwym będzie też kupienie nowego. Ale spokojnie można poszukać sensownej używki za 2-2,5k o ile ma się trochę cierpliwości.

 

Pełne alu w terenie to masakra moim zdaniem. Jednak węglowy wideł się przydaje, bo zadek można podnieść z siodła, a rąk z kierownicy nie za bardzo.

 

Ja wybrałem rower w tym samym rozmiarze, co szosa. Ale istnieje szkoła, żeby jak przy MTB kupić rozmiar mniejszy. IMO zależy czy głównie będzie ostra jazda w terenie czy rekreacja.



#10 Gosc_gocu_*

Gosc_gocu_*
  • Gość

Napisano 24 kwiecień 2015 - 12:20


Pełne alu w terenie to masakra moim zdaniem. Jednak węglowy wideł się przydaje, bo zadek można podnieść z siodła, a rąk z kierownicy nie za bardzo.

 

"Masakra"?!.

 

Wyolbrzymiasz typowy internetowy mit (a ludzie lubią takie mity powatarzać, że bo chca być uważani za znawców)

 

Przesiadłem się z aluminiowego widelca na karbonowy i nie poczułem żadnej różnicy.



#11 Gosc_rowerowyninja_*

Gosc_rowerowyninja_*
  • Gość

Napisano 24 kwiecień 2015 - 13:12

A ja się przesiadłem i odczuwam, więc sobie daruj internetowe mity, ponieważ opieram się na doświadczeniu własnych nadgarstków.


  • puchaty lubi to

#12 Gosc_gocu_*

Gosc_gocu_*
  • Gość

Napisano 24 kwiecień 2015 - 14:16

Z logiki pała.

Twoje myślenie wygląda mniej więcej tak: "skoro każda świnia to zwierzę, to każde zwierzę to świnia". Nie dziwi mnie to, bo to w necie typowe.

 

To tak na margiensie, bo ze zdania "Jednak węglowy wideł się przydaje, bo zadek można podnieść z siodła, a rąk z kierownicy nie za bardzo." wnioskuję, że ostrzejszą jazdę przełajową rowerze znasz chyba tylko z internetu... Nie bardzo nawet potrafiesz dobrać odpowiednie cienienie w oponach, skoro czujesz różnicę.

 

Ale parwdopodobnie po prostu masz syndrom "nie przyznam się nawet pzred samym sobą, że przepłaciłem". A miej go sobie, nie moja sprawa - ale nie wciskaj kitu nowicjuszom, po co oni mają przepłacać?

 

Aż zajrzałem w ywojego bloga, wiecje tam takich kwiatków:

 

"Przełaj to w sumie 29r z barankiem i sztywnym widelcem. Teren to jego żywioł. Gdzie nie pojedzie, tam z nim pobiegniesz" - sam sobie przeczysz. Dowód? Pobiegnij z 29-em tak jak z przełajówką.


  • kaloo lubi to

#13 Gosc_rowerowyninja_*

Gosc_rowerowyninja_*
  • Gość

Napisano 24 kwiecień 2015 - 14:20

Za stary jestem, żeby byle głupek zdołał sprowadzić mnie do swojego poziomu i pokonać doświadczeniem...



#14 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8612 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 25 kwiecień 2015 - 12:27

Widelec zawsze można mieć ze stali. A najlepiej całą przełajówkę. Np. taką jak Malika. ;-)

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#15 Piotr01

Piotr01
  • Użytkownik
  • 111 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 25 kwiecień 2015 - 14:54

Witam Wszystkich,
Ogólnie, lepiej powstrzymać emocje, bezwzględnie.
Poziom79, ode mnie:
Ad.1 Istotny jest wymiar roweru lub i ramy dla roweru „stand ower” i dla przełajówki powinien być on mniejszy o 3, do 4 cali. W przypadku szosówki, mniejszy o 1, do 2 cali.
Ad.2 Do 1,5kpln, da się, też. Zależy od poszczególnych komponentów składowych roweru. Aczkolwiek w 2013 roku złożyłem dwie konfiguracje, czysto ekonomiczną według mnie, za około 2,1kpln bez kosztu siodełka i drugi „lepszy” za 4,3kpln za wszystko.
Ad.3. Z powyższego odniesienia, droższy rower jest na set`cie Accent One, a ten tańszy na ramie „Biria” i niezbyt ciężkim widelcu stalowym. Oba nie są użytkowane wyczynowo i użytkownikom odpowiadają. Nie wymagajmy, aby „kosmiczna” konfiguracja kosztowała w zakresie jednak zbyt małych środków. Oczywiście, fajny byłby widelec karbonowy Pro, bodajże Cross, ale, to koszt około 1kpln, za jeden z 40-tu elementów roweru.
Ad.4 Finansowo, zależy od Ceny, gotowego roweru. Gdy składamy, jeśli wiemy „co chcemy”, możemy uzyskać, niemalże wszystko. Poza tym, ile kosztuje godzina naszej pracy. Na ile ją „wyceniamy”, a ile jesteśmy skłonni zapłacić za pracę kogoś innego w przypadku gotowego roweru. Temat, rzeka, ale można trochę porachować?
Pozdrawiam, Szerokości, Piotr01



#16 poziom79

poziom79
  • Użytkownik
  • 173 postów
  • SkądŁódź

Napisano 28 kwiecień 2015 - 14:30

Dzięki wszystkim za odpowiedzi.

Panów powyżej prosiłbym o zaniechanie kłótni :).

 

@Piotr01 - co zonacza wymiar "stand over"? odległość górnej rury ramy od krocza?



#17 Piotr01

Piotr01
  • Użytkownik
  • 111 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 28 kwiecień 2015 - 20:28

Cześć Wszystkim,
Wymiar "stand over", to wysokość roweru, odległość od gruntu do punktu około połowy długości rury poziomej roweru. Inaczej, jak po prostu "spadniemy" z siodełka (nieszczęśliwie) do przodu, to "będziemy zawieszeni" na rurze poziomej, na tej wysokości od gruntu. Rower jest całkowicie złożony i gotowy do jazdy.
Pozdrawiam, Piotr01

#18 mburs

mburs
  • Użytkownik
  • 347 postów
  • SkądPoznań

Napisano 03 maj 2015 - 20:48

Ad 1. Najlepiej się przymierzyć. Teoretycznie wyczynowy przełaj ma rozmiar mniejszy niż analogiczna szosa, bo nie musi być tak długi jak rama szosowa. W praktyce ma być wygodnie dla szczęśliwego kolarza.

Standover czyli przekrok nie ma wiele do rozmiaru ramy dla użytkownika, zależy od tego jak bardzo slopingowa jest rama a to już widzimisie producenta. Część ram przełajowych to nawet antyslopigi, poza tym niektóre ramy np Ridleya z definicji mają większy przekrok niż użytkownik, czyli ten spadając z siodła może zawisnąć na górnej rurze ;( A Ridley chyba umie robić ramy przełajowe.

Ad 3. Strach coś napisać, ale co tam- mam przełaj z aluminiowym widelcem w terenie wielkiej różnicy z karbonowym nie ma, ale na twardym podłożu (dziurawy asfalt, bruk, charakterystyczna "tarka" na szutrze) uważam że bardziej trzęsie. Ale że przełaj zawsze trzęsie to niewielka jest różnica.

Ad 4. Na pewno taniej jest kupić komplet. Na zachodzie jest lepiej z używkami, naprawdę warto tam się rozejrzeć.



#19 poziom79

poziom79
  • Użytkownik
  • 173 postów
  • SkądŁódź

Napisano 04 maj 2015 - 14:25

Dziękuję za kolejne odpowiedzi.

No właśnie z tym przymierzeniem się jest najtrudniej, najlepiej byłoby przejechać się chociaż 10-20 km...



#20 grzegosz.

grzegosz.
  • Użytkownik
  • 623 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 04 maj 2015 - 15:33

Powiedz jakiego rozmiaru mniej więcej byś szukał, może mógłbym pomóc ze znalezieniem przełajówki w rozsądnym budżecie. ;)





Dodaj odpowiedź