Skocz do zawartości


Zdjęcie

Rama O Ciekawym Przekroju

rama columbus

14 odpowiedzi w tym temacie

#1 stfn

stfn
  • Użytkownik
  • 10 postów
  • SkądPoznań

Napisano 09 maj 2015 - 10:08

Nabyłem szosę. Zwróćcie uwagę na rurki.
 
OFl4kFQ.jpg
YpTaS9M.jpg
nEXjm8n.jpg
uhfYLLU.jpg
 
Przekopałem internet i dowiedziałem się tyle, że Herman Ponsteen był holenderskim mistrzem torowym który potem zaczął robić ramy. A ten przekrój oznacza że to jakiś lepszy Columbus (prawdopodobnie Columbus ESA). Naklejka jest ogólna Columbusa i nic nie mówi. I to niestety tyle. Może ktoś z was wie więcej na temat takich dziwnych sześciokątnych rur i warsztatu pana Ponsteena? Sztyca 27mm.
 
Te krzyżujące się linki manetek to osobny wtf, jeszcze tego nie naprawiłem bo niedawno go z kartonu rozpakowałem.
 
Osprzęt roweru to osobna ciekawostka, dzięki niemu dowiedziałem się że istniała grupa szosowa Shimano Sante :)


#2 wiktor24

wiktor24
  • Użytkownik
  • 1727 postów
  • SkądDolnośląskie

Napisano 09 maj 2015 - 10:41

ładna, ile kosztowala?



#3 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 09 maj 2015 - 10:44

Te krzyżujące się linki manetek to osobny wtf

To wcale nie taka głupia rzecz. Dzięki temu istnieje możliwość poprowadzenia pancerzy od kierownicy do ramy nieco szerszym łukiem. W niektórych przypadkach wyraźnie poprawia to pracę przerzutek.

A ramka przekozacka ;)
  • wiktor24 lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#4 stfn

stfn
  • Użytkownik
  • 10 postów
  • SkądPoznań

Napisano 09 maj 2015 - 12:50

mikroos, dzięki za wyjaśnienie :) a cały rower kosztował mnie 1150zł



#5 wiktor24

wiktor24
  • Użytkownik
  • 1727 postów
  • SkądDolnośląskie

Napisano 09 maj 2015 - 13:12

Widzę obręcze ledwo wytarte, pewnie rower lekko uzywany... jak dziala Sante?



#6 stfn

stfn
  • Użytkownik
  • 10 postów
  • SkądPoznań

Napisano 09 maj 2015 - 14:04

Rower na pewno wymaga odświeżenia, ale nie wydaje się być zanadto zajechany. Sante mam tylko korbę i hamulce. Korba robi to co ma robić, hamulce chcę wymienić na dual pivoty. Osprzęt jest w ogóle mieszanką, oprócz Sante mam piasty Dura Ace, klamkomanetki Campagnolo, przednią przerzutkę Campagnolo a tylną Sachs.



#7 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 09 maj 2015 - 14:07

Być może jest, jak pisze Mikroos, ale po co w takim razie robić kanały tam, gdzie linek nie ma? Taki patent niepotrzebnie podnosi koszty produkcji. Moim zdaniem, to tylko efekt estetyczny, dla zwiększenia atrakcyjności ramy.

Można jeszcze szukać powodów w tym, że producent był torowcem, więc kombinował z ramą aero. Może mu wyszło, że jeśli nierówna powierzchnia piłki golfowej zwiększa zasięg lotu, to podobny kształt rurek spowoduje ten sam efekt? :D


  • zuczek222 lubi to

#8 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 09 maj 2015 - 16:46

Być może jest, jak pisze Mikroos, ale po co w takim razie robić kanały tam, gdzie linek nie ma?

Dlaczego utożsamiasz wyżłobienia w rurkach z prowadzeniami pod linki? Nie odnosiłem się do kształtu rurek, a jedynie do faktu, że linki są skrzyżowane pod dolną rurą.
  • Ultek lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#9 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 09 maj 2015 - 17:19

Aaaa! W ten sposób! A widzisz, nie zwróciłem na to uwagi. Jakoś skojarzyłem rowki w ramie z prowadzeniem pancerzy.

Niemniej, rower niebanalny i niech Ci służy, Stfn



#10 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 09 maj 2015 - 18:09

Tu nie chodzi o efekt estetyczny. Taki profil zwiększa sztywność rur.  pozdr



#11 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 10 maj 2015 - 07:31

I to jest chyba najbardziej słuszna koncepcja.



#12 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 10 maj 2015 - 08:12

Nie jestem pewny, czy przy tej samej wadze taka pofałdowana rurka będzie sztywniejsza niż rurka, która na całym obwodzie miałaby po prostu większa średnicę.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#13 X-RAY

X-RAY
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądWarszawa / Jelenia Góra

Napisano 10 maj 2015 - 08:41

Moim zdaniem tak, w identyczny sposób przetłoczenia na panelach karoserii zwiększają ich sztywność, co niektórzy są skłonni uważać to za walor czysto estetyczny.


Bianchi Oltre XR3 Disc

Accent Freak 

Bulls Copperhead 3


#14 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 10 maj 2015 - 09:02

Blacha to zupełnie co innego, zawsze będzie potrzebowała przetłoczeń. Rura sama w sobie jest najlepszym usztywnieniem, bo rozprowadza niemal idealnie równomiernie działąjące na nią siły.

Poza tym każde załamanie powierzchni wymusza wzmocnienie ścianek (miejsca zmiany kształtu w naturalny sposób skupiają naprężenia) i w ten sposób zwiększają masę całej rurki. A w przypadku rowerów wybitnie zależy nam na tym, aby stosunek sztywności do masy był maksymalnie korzystny.

Zresztą... gdyby takie kanciaste kształty były najkorzystniejsze, jeździlibyśmy na ramach z prostokątnych profili.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#15 X-RAY

X-RAY
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądWarszawa / Jelenia Góra

Napisano 10 maj 2015 - 09:37

Te kształty nie są kanciaste a z z tego co piszesz wynika że idealnym przekrojem znoszącym obciążenie poprzeczne jest przekrój okrągły, ja natomiast uważam że eliptyczny - mówię oczywiście o sytuacji gdy wektor siły skierowany jest wzdłuż dłuższej średnicy elipsy. Z zamieszczonych zdjęć trudno wywnioskować czy przekrój tej ramy można wrysować w koło czy raczej w elipsę, ale wcale nie zdziwiłbym się gdyby taka rama była od obydwu bardziej wytrzymała, myślę że ktoś kto projektował taki kształt dokładnie wszystko policzył.


Bianchi Oltre XR3 Disc

Accent Freak 

Bulls Copperhead 3




Dodaj odpowiedź



  

Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: rama, columbus