Jump to content


Photo

Prosto Do Celu, Czyli Aby Się Nie Zgubić


25 replies to this topic

#1 tomeeek07

tomeeek07
  • Użytkownik
  • 66 posts

Posted 17 May 2015 - 13:22

Witajcie, zapodam taki luźny temat, aczkolwiek przyszedł mi on na myśl po tym jak sam zacząłem planować dalsze trasy. Jestem amatorem jeśli chodzi o dalekie trasy szosowe, dopiero je planuje i tutaj mam pytanie, jak wy to robicie?

Często spotykacie się pewnie z sytuacją, że jedziecie w obce sobie miejsce, 100 km od domu i nie wiadomo w którą stronę skręcić, aby dotrzeć do wyznaczonego celu. Jak to rozwiązujcie? Oczywiście wiadomo, że w erze smartfonów wystarczy włączyć mapy i można się odnaleźć, lecz sprawdzanie co chwila w którą stronę należy skręcić nie należy do przyjemności... traci się płynność jazdy i oczywiście czas.

Mam nadzieję, że temat się przyjmie, bo nie znalazłem tutaj podobnego, a planuję właśnie pojechać z Dębicy do Krakowa rowerem i wrócić stamtąd pociągiem. Dla mnie to już by była dość daleka podróż, ale najbardziej się boję tego właśnie, że się zgubię, bo jak wiadomo, niektórych wioskowych ulic nawet może nie być na mapie.

Tak jak pisałem wcześniej, można zatrzymywać się przed każdym skrzyżowaniem i sprawdzać mapy google, ale wtedy taka jazda trochę traci sens wg mnie.

Pozdrower.



#2 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2,600 posts
  • SkądKońskie

Posted 17 May 2015 - 13:57

Google Maps i Street View - robię to, bo mam dobrą pamięć wzrokową i jadąc po prostu wiem gdzie skręcić, bo rozpoznaję krzyżówki. Coraz więcej dróg, nawet baaaardzo podrzędnych jest już obfotografowanych. Także jak jadę samochodem, często wystarczy mi popatrzeć na widoczki Street View i nie biorę nawigacji - jadę z pamięci. Poza tym, że wiem gdzie jechać, można podejrzeć jaki jest stan nawierzchni.

 


  • EverRestOnTheBike and Robert74 like this

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#3 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1,560 posts
  • Skądpolska

Posted 17 May 2015 - 14:13

Najprostsze i moim zdaniem najlepsze rozwiązanie: Planujesz sobie trasę na komputerze

( np,http://bikeroutetoaster.com/BRTWebUI ,zapisujesz w formacie gpx- akuart na tej stronie funkcja export).Kopiujesz plik gpx do komórki ( albo urządzenia Gpx np Garmina ) .Potem wystarczy otworzyć ten plik tak żeby był widoczny na mapie .W Garminie robi sie ,,różowy'' ,doskonale go widać i patrząc na mapę nie sposób zabłądzić. Żadne komunikaty głosowe, strzałki kompletnie nie są potrzebne.

Na komórce używam Locusa i tam sobie można ustawić kolor wyświetlania tego śladu.W aplikacji Ipbike śład podobnie jak w Garminie na mapie  jest chyba różwy/fioletowy.

 

( Inna krótsza opcja - zaplanować co ważne można to zrobić  OFFLINE  bez internetu od razu trasę np w Locusie albo Orux map - dalej to samo co wyżej)

 

Dlaczego nie garminowska opcja ,,JEDZ'' = Garminie pokaz mi trasę.

 

Rzadko kiedy zaproponowana trasa będzie ,,tą  o której myślimy'',  można się nieźle wpakować w ''buraki'' w związku z kategoryzają dróg.

 

Takie proste przykłady ( znajomego który śłepo ufał Garminowi):

 

1.Znajomy jechał w grupie( jakiśrajd ) gdzieś koło Zielonej Góry/Gorzowa  , pomylili drogę - teraz zamiast zerknąc na mapę trzeźwym okiem wklepali w Garminie cel:  Garmin zaproponował część trasy okazało się przez poligon ( droga okazała się zamknięta)- skończyło się na nadrobieniu +50 km  

2. Góry Izerskie - Drwale ( punkt na mapie nad Swieradowem na wysokości ca 1000 ). Koledzy mieli zjechać w dół i potem zaatakkować Stóg Izerski. NIestety skręcili w lewo na Drogę Telefoniczną /telegraficzną - , taki szuter któym można dojechać na Łącznik ( ca 1060) potem na Smrek albo zjechac w dół i na Stóg Izerski.NIestety ich wiedza o terenie była 0-rowa.

Wklepali w Garminie cel Stóg Izerski- to dostali trasę czerwonym szlakiem ( nad nieczynnym wyciągiem Swieradowiec) średnio przejezdną na trekkingowym rowerze.Na Stóg oczywiscie nie dojechali , zajeżdżając się wcześniej na kamienistych podjazdach. 

 

Najważniejsze to dobra czytelna mapa.



#4 Ratonek

Ratonek
  • Użytkownik
  • 87 posts
  • SkądPoznań

Posted 17 May 2015 - 14:16

Ja robię bardzo podobnie do Robo. Jeśli układam sobie trasę przed wyjazdem i akurat większość biegnie po nieznanych mi jeszcze drogach to otwieram Street View i głównie patrzę na zdjęcia skrzyżowań, żebym wiedział gdzie skręcić. Ewentualnie jeśli nie ma na street view zdjęcia skrzyżowania to sprawdzam ile jest kilometrów od jakiegoś tam odcinka do danego skrzyżowania i wtedy patrzę na licznik ile mi jeszcze zostało.



#5 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 17 May 2015 - 14:20

W wersji cyfrowej: oczywiście plik GPX wgrany do Garmina albo do komórki (tylko błagam, nie zaczynajmy kolejnej debaty, które lepsze :P ).

W wersji analogowej: karteczka z listą dróg, którymi należy jechać, i kilometrów albo charakterystycznych miejsc, przy których należy skręcić. Tu uwaga, bo liczniki przekłamują czasami odległości, więc im dalej na trasie, tym większe ryzyko pomyłki przy liczeniu wg kilometrów.

Lepiej i bezpieczniej wg mnie robić sobie instrukcje np. "Mosina: <- z 431 w Poznańską". Karteczkę naklejamy na mostek i w drogę!
  • palli likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#6 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1,695 posts

Posted 17 May 2015 - 18:42

Ja to robiłem jeszcze inaczej. Planowałem trasę, posługując się atlasem Górnośląski Okręg Przemysłowy, w bardzo fajnej skali 1:20 000, gdzie podane są nawet nazwy ulic. Następnie skanowałem strony, które były mi potrzebne i po wydrukowaniu miałem podręczny zestaw na drogę. Jeśli atlas nie obejmował rejonu, w który się wybierałem, korzystałem z map w skali 1:50 000. Mam ich całą kolekcję, bo mapy, to takie moje dziwactwo. Niestety, trzeba się zatrzymywać i sprawdzać kierunki, ale po dwu, trzykrotnym przejechaniu szlaku, pomoc nie była już potrzebna. Mogłem korzystać z Oregona, ale nie mam mocowania na rower, więc musiałbym i tak robić przystanki. Z dwojga złego, wybrałem opcję mapy paiperowej, bo jest większa i wyraźniejsza.



#7 Daniel_105

Daniel_105
  • Użytkownik
  • 185 posts

Posted 17 May 2015 - 21:29

Attached File  uploadfromtaptalk1431894452644.jpg   239.41KB   33 downloads Tak wyglądał zapis 1/3 mojej wczorajszej trasy. Najpierw oczywiście Street view.

#8 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 11 November 2015 - 17:01

Zacząłem ostatnio korzystać z Plot-A-Route: https://www.plotarou...om/routeplanner

Im dłużej korzystam z serwisu, tym bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że bije na głowę nawet BikeRouteToaster, który do tej pory był dla mnie niemal ideałem (choć po ostatniej awarii stał się oczywiście bezużyteczny).

 

Aplikacja nie tylko korzysta z dwóch map (OSM i Google Maps), ale też pozwala wytyczać zarówno trasy po drogach dla samochodów, jak i uwzględniając szlaki turystyczne oraz drobniejsze ścieżki. Zdarzają się jej drobne potknięcia na stykach mniejszych dróg (co wynika z błędów mapy), ale można je łatwo ominąć poprzez edycję fragmentu trasy - tu przydaje się funkcja wyznaczania trasy w oderwaniu od mapy, tzn. ręczne wytyczanie punktów bez auto-routingu, gdzie mapa wyświetla się w tle jako punkt odniesienia, ale nie wpływa bezpośrednio na wytyczanie trasy.

 

W zasadzie aplikacja ta ma wszystko to, czego można oczekiwać: pełną i łatwą edycję tras (włącznie z możliwością np. połączenia punktów A i B inną trasą, niż wyliczona przez algorytm, odwracaniem trasy, wyliczaniem tempa dla wirtrualnego partnera itd.), współpracuje też w dość szerokim zakresie w urządzeniami Garmina (pod warunkiem zainstalowania wtyczki Garmin Express, ale to chyba standard).

 

Rewelacyjnym rozwiązaniem jest możliwość importu aktywności z urządzeń Garmina i całkiem wygodnej edycji śladów. W moim przypadku przydaje się to w szczególności do "wygładzania" zapisów i usuwania np. miejsc, w których zgubiłem się i musiałem zawrócić,  a potem naniesienia dodatkowych uwag, żeby nie powtórzyć tego błędu na kolejnym treningu :) Tak obrobioną trasę można ponownie zapisać w urządzeniu i jechać.

 

Rzadko mi się to zdarza, ale szczerze polecam też założenie konta (nawet darmowego) - pozwala ono na przechowywanie i publikowanie tras z możliwością późniejszego powrotu i edycji, dzielenie się linkami itd.

 

 

Gdyby ktoś szukał wygodnego sposobu na planowanie tras, naprawdę polecam.


  • Prozor, Siara_iwj and big75 like this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#9 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1,560 posts
  • Skądpolska

Posted 11 November 2015 - 20:26

Zacząłem ostatnio korzystać z Plot-A-Route: https://www.plotarou...om/routeplanner

Im dłużej korzystam z serwisu, tym bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że bije na głowę nawet BikeRouteToaster, który do tej pory był dla mnie niemal ideałem (choć po ostatniej awarii stał się oczywiście bezużyteczny).

 

 

Bike Route Toaster to już chyba do niczego się nie nadaje  mi cały czas błąd wyskakiwał dałem sobie spokój.

 

Ale    takie cudo jak Ridewithgps moim zdaniem jest również jak najbardziiej godny polecenia.

Do wyboru  mapki Osm , Google ,jakieś satelitarne zdjęcia .... .jakby jeszcze był podkład z Cykloserwera..., ale nie ma co specjalnie narzekać.

Tworzenie tras jak powyżej - czyli auto/rower/pieszy albo na krechę -łączone jak nam się podoba. 

Co fajne jak już zrobimy trasę na dole mamy wykres wysokości z....nachyleniem drogi - i  te nachylenie nie jest z kosmosu.

Również eksport do gpx,albo tcx- czy bezpośr, do Garmina to nie wiem-zawsze robiłem ręczny eksport - ale na dole widać instrukcję dla Garminów czyli pewnie działa.

 

Jedyny minus- trzeba się zarejestrować 

 

 

Taka przykładowa kiedyś tam wykreślona  pętla- http://ridewithgps.com/routes/11048180  ( np. podjazd na Vyrovkę km 50-55   nachylenia wyskakują niewiele różniące się od rzeczywistych )



#10 pajak

pajak
  • Użytkownik
  • 383 posts
  • SkądGdynia

Posted 12 November 2015 - 10:55

Nawigacja "dla idioty" w postaci OsmAnd z nawigacją głosową, poprowadzi po zaplanowanej trasie.

 

Na sytuację "W" wąska kartka z CueSheet (lista skrętów) i ew. dodatkowymi uwagami ("podjazd 5km") przyklejona na ramie/kierownicy. Drukuję na drukarce laserowej, czasami laminuję. Drukarka atramentowa i długopis odpadają ze względu na obecność wody.

 

20 zł na mapę na stacji benzynowej (papierek emitowany przez Bank Polski zawsze jest gdzieś schowany w rowerze). Czasami ostatnia deska ratunku :) Szczególnie przy totalnym załamaniu pogody, kiedy to już się zgubiliśmy.. Nie działa w dzikich okolicach pozbawionych stacji benzynowych oraz w nocy jak czołówka umarła..



#11 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1,560 posts
  • Skądpolska

Posted 12 November 2015 - 12:13

 

 

Na sytuację "W" wąska kartka z CueSheet (lista skrętów) i ew. dodatkowymi uwagami ("podjazd 5km") przyklejona na ramie/kierownicy. Drukuję na drukarce laserowej, czasami laminuję. Drukarka atramentowa i długopis odpadają ze względu na obecność wody.

 

20 zł na mapę na stacji benzynowej (papierek emitowany przez Bank Polski zawsze jest gdzieś schowany w rowerze). 

Przy dzisiejszych możliwościach komórek , gpsów., nawet zegarków ( np epix) ... to to co piszesz to Ere Kamienia Łupanego.


  • beskidbike likes this

#12 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1,035 posts
  • SkądStargard

Posted 12 November 2015 - 16:40

Najczęściej korzystam z http://brouter.de/brouter-web/ Całkiem ciekawa opcja. Moim zdaniem dużo lepsza do planowania jazdy rowerem niż RwGPS. Można wybrać szereg opcji planowania trasy z uwzględnieniem rodzaju roweru bądź natężenia ruchu drogowego. Nie jest doskonała, bo czasem muszę przebijać się kilka km po bruku, ale taki to już urok belgijskich dróg ;-)

Jednak ostatnio odkryłem, że całkiem dobrze działa w końcu planowanie trasy na Stravie. Aplikacja korzysta opcjonalnie z archiwalnych danych zapisanych śladów innych użytkowników I ostatnio świetnie trzy razy wytyczyła mi trasę omijając bruki i "betonówki". Szczerze mówiąc było nawet lepiej niż z brouter.de. Jak dla mnie chyba najlepsza opcja do planowania trasy na "szosówkę".

 



#13 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 18 November 2015 - 14:29

W Plot-A-Route, o którym pisałem powyżej, pojawiła się nowa funkcja: wytyczanie tras rowerowych.

W dużym skrócie: nowa funkcjonalność znacznie poszerza zakres dostępnych dróg w stosunku do tras samochodowych (choć oczywiście nie tak, jak wytyczanie tras pieszych), ale jednocześnie wytycza trasy z zachowaniem zasad ruchu drogowego (a więc np. nie puści nas pod prąd na drodze jednokierunkowej, tak jak zrobiłaby to mapa piesza).

Dla przypomnienia link: https://www.plotaroute.com/

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#14 pajak

pajak
  • Użytkownik
  • 383 posts
  • SkądGdynia

Posted 21 November 2015 - 20:38

Przy dzisiejszych możliwościach komórek , gpsów., nawet zegarków ( np epix) ... to to co piszesz to Ere Kamienia Łupanego.

W sytuacji "W" lepiej mieć choć ów kamień. Tym virtualnym (szczególnie pozbawiony zasilania) to można tylko rzucić, ale wróg się wcale nie przejmie :P
Sam przede wszystkim jeżdżę z telefonem i power bankiem (raczej "dłuższe" trasy). Ale jak zalało mi zapasowe bateryjki 300km od domu (a w sumie.. to nawet nie wiedziałem gdzie jestem, przecież telefon prowadził), to był kłopot.

#15 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2,475 posts
  • SkądBielsko-Biała

Posted 22 November 2015 - 10:10

Rozumiem, że były to jakieś mongolskie stepy i w promieniu 300 km nie było nikogo, kto wskazałby ci drogę? ;)



#16 clavdivs

clavdivs
  • Użytkownik
  • 392 posts
  • SkądGarwolin

Posted 22 November 2015 - 13:27

Rozumiem, że były to jakieś mongolskie stepy i w promieniu 300 km nie było nikogo, kto wskazałby ci drogę? ;)

Wskaże ci drogę, ale będzie operawać nazwami miejscowości które nic nam nie mówią. Poza tym jesteśmy przyzwyczajeni do podrózowania samochodem i drogi takie nie zawsze są odpowiednie dla roweru.

 

Mapa nadal się przydaje.



#17 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 22 November 2015 - 13:52

Oczywiście, że się przydaje. A już w szczególności, jeżeli jeździmy nocą albo na kilkudniowe wypady.

 

Dodam jeszcze, że na mapach bardzo często są nanoszone punkty topo, których na mapach GPS-owych brak. Inna rzecz, że na mapę papierową znacznie łatwiej nanieść dodatkowe szczegóły, kiedy już np. rozmawia się z mieszkańcem i uzyskuje wskazówki. O wielkości "ekranu" i wygodzie przeglądania większego obszaru nawet nie wspomnę.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#18 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2,475 posts
  • SkądBielsko-Biała

Posted 22 November 2015 - 15:35

Argumenty map papierowych są jak najbardziej trafne. W przeciwieństwie do elektroniki, nie zawiodą.

Oczywiście jedno i drugie jest przydatne, jednak nie jest to sprawa życia i śmierci. I gdyby przeciętnie rozgarniętego wywieźć w najbardziej nieznany zakątek Polski, bez mapy i GPSa, to bardzo szybko się odnajdzie i zaczerpnie języka u "miejscowych". Nie ma w Polsce takiej możliwości, nawet w górach, aby mając do dyspozycji rower, zabłądzić bez możliwości dotarcia do cywilizacji w ciągu ok. godziny.

Żeby nie było, używam zarówno GPSa jak również map papierowych, jeżdżę też po górach. 



#19 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 07 December 2015 - 09:17

http://www.plotaroute.com doszły kolejne funkcje (przeklejam z maila z uzupełnieniem o grafiki wyjaśniające):

 

New Features for Cyclists   We've introduced a number of new features to the plotaroute.com route planner over the last few months aimed at helping you to plot and use cycling routes.  These include: 

Turn Warnings

 - Get your GPS to prompt you when a turn is coming up so that you don't overshoot it.  Just choose how far before the turn you want to be warned when you download the route.

TurnWarnings.jpg

 

Highlight Bike Paths

 - Tick the new Bike Paths tick box to highlight roads and paths on the route planner map that are designated good for cycling, including national and local cycle ways. 

BikePathsKeyGoogle.gif

 

Auto-Plot "By Bike"

 - Avoids the need to plot every single point along your route and takes into account known bike paths and the direction of traffic where appropriate (e.g. one-way streets and roundabouts).

AutoPlotByBike.jpg

 

Avoid Highways

 - A new option when auto-plotting by road, to avoid major highways and motorways.

AvoidHighways.jpg

 

Delete Homestretch

 - Although not just for cyclists, this new feature provides a quick and simple way to delete the first/final leg of a route leading to your house, for anyone concerned abour privacy when sharing routes.

DeleteHomestretch.jpg

 

If you're concerned about privacy and don't want to share routes that start from or finish at your house, you can now use the new "Delete Homestretch" function in our route planner to quickly and easily delete short sections from the start or end of the route. Simply select the "Delete Homestretch" option form the Plot menu in the route planner and then drag the start and finish markers to new positions further along the route.

 

All these features are available for free in the plotaroute.com

 
Dodając do tego Route Timer z nader przydatnymi funkcjami czyli ustalenie średniej prędkości na płaskim, uwzględnieniu wzniesień (tak w górę, jak i w dół)
RouteTimer.jpg
, no i aktualne zmiany, z czego chyba najważniejszym będzie dodanie ostrzeżeń o skrętach (pierwsza grafika) jak widać z regulacją na ile metrów przed ma być umieszczony punkt informacyjny, wreszcie - ważne zwłaszcza dla modeli edge ze słabszym procesorkiem np. e500, gdzie umieszczenie punktu na skrzyżowaniu było bezcelowe - bo za późno, niezbędne jest ustawienie minimum 50m przed (być może również dla e510 - bezmapowiec, a więc informacja może - ale nie musi - być wrzucona na ekran dopiero przy punkcie - ale tego nie jestem pewny) dla e810 i podobnych nie ma to już większego znaczenia, edge informuje o skręcie odpowiednio wcześniej).
 
Jednak po eksporcie warto wczytać trasę w GTC i dokonać poprawek, zwłaszcza w ostrzeżeniach - są w większości po polsku (pięknie!) jednak wyglądają np. tak: "Skręć w" (na skrzyżowaniu), "100m Turn" wstawione punkty informacyjne - jednak nie wiadomo w którą stronę skręt, osobiście wstawiam zamiast tych krótkich napisów (ograniczenie edge) PRAWO, LEWO, PROSTO itp. ewentualnie usuwam nadmiarowe punkty informacyjne, oraz dodaję nowe zwłaszcza informacje o punktach zaopatrzenia, wzmożonej uwagi itd.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#20 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 07 December 2015 - 09:54

O, Prozor, wyręczyłeś mnie :D Świetne są te nowe funkcje - uzupełniono wszystko, czego mnie osobiście brakowało w porównaniu do BRT i jeszcze dodano "delete homestretch", który jest dla mnie wyjątkowo cenną opcją.

 

BTW byłoby świetnie, gdyby Garmin Connect też dawał taką opcję podczas publikacji zapisu treningu. Dane o lokalizacji z 500 m jazdy nikogo by nie zbawiły, a możliwość usunięcia ich na życzenie (np. z zachowaniem pozostałych danych, tylko bez naniesienia na mapę) bardzo by się przydała.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Reply to this topic