Skocz do zawartości


Zdjęcie

[Korba] Wymiana 50/39/30 Na 53/39/30


11 odpowiedzi w tym temacie

#1 johnny_pl

johnny_pl
  • Użytkownik
  • 167 postów

Napisano 04 sierpień 2015 - 13:16

Czolem,

 

w swoim rowerze posiadam 3-rzedowa korbe Shimano 105 z blatami 50/39/30.

Tej najmniejszej w zasadzie nie potrzebuje, za to bardzo chcialbym miec wiecej zebow na najwiekszej. Poniewaz nie usmiecha mi sie wymiana przerzutek, klamkomanetek itp., z checia pozostalbym przy rozwiazaniu 3-rzedowym.

 

Czy da sie relatywnie malym kosztem podmienic sam tylko najwiekszy blat z 50 na 53? Gdzie takowy mozna kupic? Czy wymiana na wiekszy blat spowoduje koniecznosc regulacji przedniej przerzutki na nowo?

 

Pozdrawiam

 

Johnny



#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 04 sierpień 2015 - 13:19

A po co chciałbyś zmieniać przerzutkę i manetki? Nie musisz tego robić.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 johnny_pl

johnny_pl
  • Użytkownik
  • 167 postów

Napisano 04 sierpień 2015 - 13:20

A po co chciałbyś zmieniać przerzutkę i manetki? Nie musisz tego robić.

 

Jezeli wyrzuce korbe 3-rzedowa, a wstawie 2-rzedowa klasyczna 53/39 to nie musze zmieniac przynajmniej klamkomanetki do jej obslugi? Nie znam sie, dlatego pytam :)



#4 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 04 sierpień 2015 - 13:27

Nie, nie musisz. Po prostu ustawiasz biegi w manetce tak, żeby tarcze odpowiadały biegom 1 i 2 w manetce - wówczas mała tarcza nie wskoczy (o ile wyregulujesz odpowiednio przerzutkę), a naprężenie linki uniemożliwi wrzucenie trzeciego biegu na manetce i przerzucenie łańcucha za dużą tarczę.

Przerzutka 3-rzędowa może pracować odrobinę gorzej, ale nie sądzę, aby był to duży problem.

Oczywiście idealnie byłoby mieć sprzęt dedykowany, ale wiadomo - każdy liczy koszty, więc w praktyce spokojnie możesz tak jeździć.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#5 Arked

Arked
  • Użytkownik
  • 910 postów

Napisano 04 sierpień 2015 - 13:37

@johnny_pl, wybacz moją wścibskość ale z ciekawości się zapytam. Po co ci blat 53 zamiast 50? Sprinty powyżej 60 km/h czy szalone dokręcanie na zjazdach?



#6 johnny_pl

johnny_pl
  • Użytkownik
  • 167 postów

Napisano 04 sierpień 2015 - 13:46

Spodziewalem sie takiego pytania :-) 

Generalnie to mam ochote postartowac sobie w okolicznych ogorkowych, plaskich czasowkach (tu gdzie mieszkam, organizuja takich calkiem sporo). Kupno roweru czasowego nie wchodzi w gre, wiec jedyne co moge zrobic, aby choc troche zwiekszyc swoje szanse, to zamontowac lemondke (juz mam :-)), a takze zastosowac przynajmniej te 53 zeby z przodu.

 

Swoja droga, jakies 10 lat temu jezdzilem na kolarce z klasyczna korba 53/39 mieszkajac w terenie pagorkowato-gorzystym, i nigdy nie mialem problemow z podjazdami. Ten trend do kompaktow jest dla mnie troche niezrozumialy, zwl. ze przeciez mozna montowac wieksze kasety z tylu.



#7 Arked

Arked
  • Użytkownik
  • 910 postów

Napisano 04 sierpień 2015 - 14:03

No to fajnie:) Lemondka to świetna inwestycja. Pytanie tylko czy 53 zęby z przodu zwiększą twoje szanse. Bradley Wiggins bił rekord w jeździe godzinnej na czas (54.426km) na przełożeniu 58x14 co jest prawie dokładnym odpowiednikiem przełożenia 50x12. Czy nie szkoda więc pieniędzy na kosmetyczne zmiany skoro na kompaktowej korbie i nie najmniejszej tylnej zębatce można jechać jak rekordzista świata;)



#8 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 04 sierpień 2015 - 14:54

Arked, nie porównuj jazdy zawodowca na torze i ostrym kole do jazdy amatora na szosowej czasówce, bo zarówno rower, jak i warunki zewnętrzne całkiem inne.

Są osoby "niskoobrotowe" które lubią twardsze przełożenia i w ich przypadku 53 zęby to nie przesada. Sam jeździłem parę lat na korbie 53/42, później 52/42, obecnie 52/39 i większość czasu spędzam na blacie, choć nogi mam niezbyt masywne. Lubię dokręcić z góry i wtedy nawet 53/11 nie pozwalało mi nigdy przekroczyć 79 km/h, bo nogi już nie nadążały. Gdybym miał 56 na blacie to może by się udało.

 

Niech sobie zmieni blat i spróbuje, wszak to koszt około 50 zł, więc nawet taniej niż nowa kaseta (oczywiście na kasecie mam nadzieję najmniejsza zębatka 11-ka już jest?).

http://allegro.pl/ze...5586040484.html

 

 

 

 



#9 Arked

Arked
  • Użytkownik
  • 910 postów

Napisano 04 sierpień 2015 - 17:43

Ok. Rozumiem to. Ale... Łukasz Rakoczy jadąc na rowerze czasowym zdobywa MP Masters w jeździe na czas z średnią prędkością 45.7km/h przy mocy 352W. Na przełożeniu 50-12 to byłaby kadencja 74. Czyli taka średnio/niskoobrotowa. Podejrzewam, że założyciel tematu, nawet jeśli jest bardzo mocny, do takiego wyniku nawet się nie zbliży. O jakiej kadencji więc mówimy? 60-65? Mniej? Wiadomo, że nie cały czas jedzie się z taką samą prędkością bo nawet na płaskich czasówkach mogą być lekkie zjazdy bądź wiatr w plecy. Staram się tylko zwrócić uwagę, że duża tarcza nie robi prędkości. Natomiast jeśli johnny_pl chce próbowac, niech próbuje...

 

#10 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 04 sierpień 2015 - 19:20

By rozwiać wątpliwość proponuję by pytający podał, jaką ma czy chce używać kasetę do tej korby 53/39. Blat 50 i koronka 11z jest twardsze niż 53:12. Może wystarczy zmienić tylko kasetę na zaczynającą się od 11z?



#11 johnny_pl

johnny_pl
  • Użytkownik
  • 167 postów

Napisano 05 sierpień 2015 - 08:38

Bardzo Wam dziekuje za wskazowki i interesujaca dyskusje.

 

Mam kasete 12-25, wiec rozumiem, ze nalezaloby zaczac raczej od wymiany kasety na takowa z 11z?

 

Absolutnie nie jestem tez "mocny" :) Niemniej faktem jest, ze preferuje niska kadencje i "przepychanie". Wiem, ze to juz niemodne, ale tak po prostu jezdze i tak mi jest najlepiej :) Dlatego myslalem wlasnie o 53.

 

Po prostu chcialem sprobowac sobie takie czasowki pojezdzic i zobaczyc, czy sie w ogole nadaje.

 

BTW off-top: Wczoraj, na 8-procentowym(!) podjezdzie wyprzedzil mnie koles na rowerze czasowym i za nastepnym zakretem juz go nie widzialem :-)



#12 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 05 sierpień 2015 - 11:56

Tak, zmień kasetę na 11-23 i będziesz zadowolony. Są wprawdzie kasety 11-21 ale chyba tylko z DA więc cena zabija. Jak nie korzystasz z blatu 30z to go wykręć i zablokuj p.przerzutkę by nie zrzucała łańcucha w jego miejsce. Taka konfiguracja korby 50/39 jest bardzo fajna moim zdaniem.

Porównanie najcięższych przełożeń:
50:11=4,54
50:12=4,16
53:12=4,41

Osobiście mam korbę 53/39 i kasetę 12/23 i nie wyobrażam sobie sensu cięższego przełożenia do j. na czas. Najczęściej i tak kręciłem na 53:16 lub 17. 12z to nawet z górki nie wrzucałem. Może T. Martin to ukręci na prostej ale amator raczej nie.



Dodaj odpowiedź