Skocz do zawartości


Zdjęcie

Piasta Wielobiegowa


8 odpowiedzi w tym temacie

#1 wiktor24

wiktor24
  • Użytkownik
  • 1727 postów
  • SkądDolnośląskie

Napisano 23 grudzień 2015 - 16:56

Witam! chcę przerobić swojego single speeda na ramie torowej na coś z napędem 7-8biegowym w tylnej piaście. Zależy mi na dośc dużym zakresie, niezawodności w użyciu. Teren to miasto i pagórkowate wyprawy do 200km. Jaką piastę tylną polecacie do takiego "singla"? Sram S7, Alfine czy Nexusa? Rohloff itp jest za drogi :)   Czy taka piasta może być kupiona używana czy to straszna loteria i nie warto? Pozdrawiam



#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 23 grudzień 2015 - 17:01

Używki to zawsze loteria. Generalnie tego typu mechanizmy są bardzo trwałe, ale nigdy nie masz gwarancji. Z kolei naprawa to dość skomplikowana rzecz (co oczywiście nie znaczy, że niemożliwa), a w razie uszkodzenia pojedynczych elementów jest niemal niemożliwa ze względu na brak części zamiennych. Dlatego stawiałbym albo na używkę z pewnego źródła, albo mimo wszystko na nówkę. Tanio nie jest, ale jak porównasz cenę do zestawu piasta+kaseta+przerzutka, wygląda to nieco lepiej ;)

SRAM-a (czy też Sachsa, to jedno i to samo) osobiście odradzam. Jeżdżę na 5-biegowym Spectro, wcześnej bawiłem się też przelotnie SRAM-em S3, i dopiero z tej perspektywy widzę, jak wiele brakuje mu do Nexusa czy Sturmey-Archer pod względem szeroko rozumianej kultury pracy.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 23 grudzień 2015 - 20:46

każda z tych piast jest dobra, Shimano można powiedzieć najlepiej chodzi .

 

używki to jednak ryzyko bo zazwyczaj są z rozbiórek z rowerów ze szrotu .


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#4 wiktor24

wiktor24
  • Użytkownik
  • 1727 postów
  • SkądDolnośląskie

Napisano 23 grudzień 2015 - 20:49

Gorzej chodzi, znaczy wolniej zmienia czy sie zacina itp? Sa jakies duze problemy z sramem? Czy tak jak sora---> ultegra jesli chodzi o kulture pracy? pozdrawiam

 



#5 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 23 grudzień 2015 - 21:35

W SRAM-ie (przynajmniej 5-biegowym - nie jestem pewny jak w 9-biegowym, ale z tego co pamiętam, również) koniecznie trzeba przestać pedałować, żeby zmienić bieg (tzn. manetką możesz kręcić kiedy chcesz, ale faktyczna zmiana przełożenia nastąpi dopiero, kiedy przestaniesz pedałować). Dodatkowo w SRAM-ie hamulce bębnowe (mówię głównie o piaście przedniej) to koszmar, dramat i beznadzieja - tymczasem w Shimano i Sturmey-Archer hamulce bębnowe/rolkowe są bardzo przyzwoite.

W Sturmey-Archer i Shimano zmiana na cięższy bieg jest natychmiastowa, zrzucenie na lżejszy zwykle wymaga lżejszego pedałowania. Wszystkie trzy marki pozwalają na zmianę biegu w dowolną stronę podczas postoju.

Moim zdaniem S-A pracują odrobinę lepiej, znacznie lepszy jest też dostęp do części zamiennych do tych piast (ostatnio sprowadziłem części do piasty z 1987 roku i zestaw kilkunastu elementów do montażu piasty z ok. 1993 r. dla kumpla - prawie wszystko jest dostępne w kilka dni). S-A są też nieco tańsze, jeżeli bierze się pod uwagę, że w S-A w zestawie z piastą dostajesz praktycznie wszystko (komponenty, koronkę, manetkę itd.), a w Shimano oprócz samej piasty trzeba jeszcze kupić kilka rzeczy.

 

Na korzyść Shimano przemawia oczywiście ogólne zaznajomienie serwisantów, wynikające z powszechności tego sprzętu. Co nie oznacza, że S-A to jakaś czarna magia - da się je serwisować, tylko po prostu nie każdy serwisant miał z tym sprzętem styczność.

Aha, zwróć też uwagę na to, że S-A mają dość nietypowy rozstaw przełożeń - piasty są skonfigurowane tak, abyś jeździł z dość małą korbą i dużą koronką, w Shimano odwrotnie. Nie jest to ani zaleta, ani wada - po prostu warto, żebyś wziął to pod uwagę przy zakupie sprzętu.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#6 Siara_iwj

Siara_iwj

    Zło Konieczne

  • Moderator
  • 2263 postów
  • SkądSheffield

Napisano 24 grudzień 2015 - 01:26

Chodzi za mną 11-przełożeniowy Rohloff jako napęd do turystycznego projektu który jest we wczesnej fazie pre-alpha. Jakieś siedemset funtów za samą piastę jednak nie nastraja pozytywnie. Kiedyś i tak będzie moja ;)


 Lekkie. Tanie. Mocne. Wybierz dwa - C. Boardman


#7 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 24 grudzień 2015 - 02:45

Z częściami zamiennymi do piast wielobiegowych nie jest tak źle, natomiast zwykle nawet drobne części są dość drogie. Ja ostatnio trochę dłubałem przy piastach Sachs Torpedo Super7 i Sturmey-Archer AW (3b) i bardzo pomocny okazał się ten sklep: http://e-bmx.pl/cate...elobiegowe.html.

Jeśli chodzi o konstrukcję wewnętrzną tych piast to jest ona solidna i trudno sobie wyobrazić uszkodzenie któregoś elementu w trakcie normalnej eksploatacji. Zwykle dochodzi do tego z powodu zaniedbań serwisowych typu poluzowanie konusów, wniknięcie wody do środka i korozja, zgęstniały smar. Sterowanie łańcuszkowe w S-A jest proste i niezawodne, natomiast podwójny popychacz (rurka i pręcik) z plastikowym zatrzaskiem w Sachs/Sram i clickbox z pazurkami to porażka moim zdaniem. Zbyt jest to delikatne i wrażliwe na rozregulowanie, nawet dokręcenie śrubki trzymającej clickbox ma wpływ na zmianę biegów. Choć gdy wszystko uda się dobrze ustawić to działa nawet fajnie, ale faktycznie trzeba przestać pedałować, zwłaszcza podczas redukcji. Spory wpływ na działanie ma także rodzaj użytego smaru i temperatura otoczenia. Na mrozie biegi wchodzą wolniej i ciężej.

Tutaj masz niezłą ofertę na S7:

http://allegro.pl/pi...5878507718.html

Ale trzeba jeszcze dokupić manetkę z clickboxem i popychacze, co w sumie da około 300 zł. 

Shimano ma trochę wyższe ceny, ale za to bardziej niezawodne sterowanie, mało podatne na uszkodzenie, bo schowane za widełkami ramy (chyba że w 3-biegówkach).

 

Jeśli chodzi o piasty używane to można zaryzykować, ale za naprawdę okazyjną cenę. Czasem można kupić bardzo tanio całe koła na takich piastach. Oczywiście przegląd (demontaż, kontrola, czyszczenie i smarowanie) na starcie obowiązkowe, by dawało to szanse na długą eksploatację.

  



#8 wojtek123

wojtek123
  • Użytkownik
  • 136 postów
  • SkądŁódź

Napisano 25 grudzień 2015 - 20:15

Piasty z przekładnią planetarną są mega trwałe tylko trzeba ich prawidłowo używać. Nie wiem jak jest w nowych, ja swego czasu kupiłem na pchlim targu dwa koła za 75zł(prościutkie chromy z nowymi oponkami 27 x 1 1/4) i właśnie piastą Sachsa Dreigang. Zrobiłem podstawowy serwis tj. wyczyszczenie, przesmarowanie i wymiana skrajnych łożysk i od roku działa bez zarzutów. Idealne rozwiązanie na miasto bo np. dojeżdżając do świateł możemy zrzucić bieg i od razu zaskakuje. Biegi podczas jazdy należy jednak zmieniać nie pedałując lub delikatnie odpuszczając na korbach(jak ktoś potrafi dobrze zmieniać biegi w klasycznych przerzutkach to bez problemu ogarnie).

 

Nie bał bym się specjalnie używanych piast, naprawdę trzeba być toporem żeby zepsuć taką piastę.



#9 FOBOS

FOBOS
  • Użytkownik
  • 399 postów
  • SkądReykjavík

Napisano 26 grudzień 2015 - 02:50

Maj story o nexus 3 . było tak, po zagubieniu roweru (retro mtb) na polach mokotowskich w juwenalia, chodziłem na kacu po wawie, z myślą ,,jak ja wrócę do domu,,. :unsure:  idąc w krzaki za potrzebą natknolem sie na mocno zlerzałe wertulino, po drobnych przeróbkach wróciłem nim na chatę (120 km)  i piastę przełorzylem do mojej kozy.

i tak chcąc niechcąc stalem sie urzytkownikiem nexus 3 , zima lato piasta chodzila bezawaryjnie

 

plusy:

.tanie zebatki

.szeroki wachlarz zębów

.wytrzymując wysokie prędkości 80, 90 km/h

.duże przebiegi

.dobrze chodzą brudne

.bezkonkurencyjna rekcja hamowania i brak zużycia obręczy (hamulec torpedo)

.niska waga

, b.dobra na plaskie tereny

 

minusy:

.lipne uszczelnienie łożysk co poprawiłem robiąc uszczelnienie z taśmy izolacyjnej

.skomplikowany servis

 

 





Dodaj odpowiedź