Skocz do zawartości


Zdjęcie

Konserwacja Piasty W Tylnym Kole


10 odpowiedzi w tym temacie

#1 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 16 styczeń 2016 - 15:39

Nie wiem jaki to model piasty, bo logo ma Gianta. Klucz jednak skazuje, że to produkt Shimano.

1.Zaczynamy od odkręcenia nakrętek osi. Dobrze jest robić zdjęcia, żeby przy montażu wiedzieć, skąd jest dana część.

2.Gdy mamy wolną ośkę, wybijamy ją w kierunku do bębenka. W drugą stronę nie wyjdzie, bo ma szerszy kołnierz na jednym końcu. Trzeba zabezpieczyć gwint nakrętką, żeby go nie uszkodzić. Pasowanie jest luźne, więc działamy z pewną finezją, posługując się młotkiem.

3. Zakładamy specjalny klucz, pokazany na pierwszym zdjęciu, na miskę łożyska. Objaśnia to druga fotografia.

 

202.jpg

 

Zdjęcie 1.

 

117.jpg

 

Zdjęcie 2.

 

Dobrze jest go zabezpieczyć, żeby nie objechał. Wystarczy włożyć oś i skręcić razem z piastą Widać to na zdjęciu 3.

118.jpg

 

Zdjęcie 3.

 

Uwaga! Miska ma lewy gwint, więc odkręcamy ją zgodnie z ruchem wskazówek, czyli w prawo.

4. Ostrożnie wyjmujemy panewkę i kulki ze środka. Następnie zdejmujemy bębenek, pod którym jest drugi wianek. Dobrze jest podłożyć coś pod piastę, żeby nie pogubić tej drobnicy i policzyć ile jest sztuk. Nie ma możliwości, żeby którejś brakowało. Piasta jest solidnie skręcona i żadna nie wydostanie się podczas jazdy, co się zdarza w starszych kołach, gdy rozkręcą się konusy.

5. Pod bębnem są dwie podkładki różnej grubości, którymi kasuje się luz. Pokazuje je strzałka na zdjęciu 4. Zostawiamy grubszą, lub cieńszą, w zależności od potrzeby. Drugą warto przechować do ewentualnych, następnych regulacji.

 

119.jpg

 

Zdjęcie 4

 

6. Czyścimy dokładnie bębenek, bieżnię piasty i zapadki. W razie potrzeby wymieniamy łożyska i kulki. Założyłem nowe, chińskie, 6000 2RS, po 5 zł sztuka, na jeden sezon. Wymiana ich to żaden problem, więc nie ma sensu wydawać trzech dych na parę super wypasionych łożysk

7. Nakładamy smar na bieżnię piasty i układamy wianuszki.

 

120.jpg

 

Zdjęcie 5

 

8. To samo robimy z panewką wykręconą z bębenka.

121.jpg

 

Zdjęcie 6.

 

9. Smarujemy zapadki i zębatkę, z którą współpracują, kładamy podkładkę regulującą luz i osadzamy bębenek. Dokręcamy go mocno kluczem.

10. Wciskamy łożysko po przeciwnej stronie kasety, wkładamy oś (krótszym gwintem od strony kasety), i zamykamy piastę łożyskiem z drugiej strony. Ściskamy wszystko nakrętkami, podkładając stare łożyska. Idealnie nadają się do tego celu. Na gniazda trzeba nałożyć odrobinę smaru, żeby elementy weszły lekko.

11. Zakładamy uszczelnienia, nakrętki kontrujące i kółko gotowe.


  • piotrkol lubi to

#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 styczeń 2016 - 15:55

Mała prośba: jeżeli już pokazujesz zdjęcia z innych stron, zapytaj o zgodę albo pozostaw znak wodny na swoim miejscu.

 

kovys-43030-klucz-do-bebenka-piasty-kase

http://rowerplus.pl/...shimano-hg.html


  • qzn lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 16 styczeń 2016 - 17:23

Znaku wodnego nie ruszałem, więc nie była mi potrzebna niczyja zgoda. Jeśli był, pozostał na swoim miejscu.



#4 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 16 styczeń 2016 - 17:33

Jesli piasta ma logo Gianta i łożyska maszynowe to nie jest produktem Shimano, kompatybilność z takim kluczem wskazuje jedynie na stosowanie tego samego rozwiązania.
Za 30 zeta to sa normalne łożyska, nie wypasy. :)

#5 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 16 styczeń 2016 - 17:58

Napisałem, że piasta Shimano, bo w opisie klucza wyczytałem, że jest właśnie do szymków

http://rowerplus.pl/...shimano-hg.html

Tak, czy siak, opis przyda się tym, którzy mają podobne bebechy w tylnym kółku.

Trzy dychy za parę. W porównaniu do pięciu złotych za jedno, jest to wypas. Mówimy oczywiście o znormalizowanych łożyskach, nie tych niezunifikowanych, gdzie ceny, to kosmos.



#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 styczeń 2016 - 18:09

Znaku wodnego nie ruszałem, więc nie była mi potrzebna niczyja zgoda. Jeśli był, pozostał na swoim miejscu.

No patrz Pan, był i nagle zniknął podczas wklejania tutaj... Magia!

 

https://www.google.c...w=1920&bih=1041

 

Serio, wystarczyło zapytać albo przynajmniej teraz nie opowiadać bajek.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 16 styczeń 2016 - 18:55

Mikroos, znaku wodnego nie ruszałem, więc nie była mi potrzebna niczyja zgoda. Jeśli był, pozostał na swoim miejscu. To nie bajka.



#8 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 styczeń 2016 - 19:57

Jestem autorem tego zdjęcia i wstawiłem je do sieci osobiście ze znakiem wodnym, więc nie ma takiej możliwości, żeby znak nie został usunięty. Niestety pomyliłeś znak wodny z atramentem sympatycznym - samoczynnie znikają te drugie, nie pierwsze. Dlatego raz jeszcze proszę, nie gadaj bzdur.

Poza tym: skoro już próbujesz powołać się na prawo cytatu, to pamiętaj, że zawsze masz obowiązek podać jego źródło. Tego również nie zrobiłeś.



Tyle zamieszania, a wystarczyło po prostu zapytać (bo zgodziłbym się chętnie) albo przyznać się do błędu, kiedy już zostałeś przyłapany...

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#9 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 16 styczeń 2016 - 21:03

Mikroos, ja cię bardzo proszę, nie bajdurz o znaku wodnym atramencie symaptycznym i innych sprawach nie mających nic do rzeczy.

Jeśli to twoje zdjęcie i informujesz o tym publicznie, to oświadczam, że posłużyłem się twoim zdjęciem.

Jeśli to nie wystarczy i nadal będziesz mnie nękał i zaśmiecał wątek swoimi nie bardzo trafionymi pretensjami, wyrzucę je z tematu i zrobię własne. :D Tyle. Miłego weekendu.



#10 Gosc_oversol_*

Gosc_oversol_*
  • Gość

Napisano 07 marzec 2017 - 18:35

Cześć .Mam małe zacięcie .Rozbieram piastę(rower dwa lata a dali taki badziew bez nazw)  no name ,aby wymienić łożyska ,bo zauważyłem luzy ..Najpierw wybiłem oś w stronę przeciwną do bębenka ,wyszła sprawnie .Po tym zabiegu lekko wybiłem drugie łożysko z bębenka ,i powstał problem .Odkręcić całego bębenka nie ma czym ,bo jak pisał wyżej jeden z kolegów ,klucz jakiś dziwoląg,nie tradycyjna 10 ,czy 12  tylko jakiś wielościenny .Myślę odkręcić tą nakrętkę (z dwoma wpustami ) mieszczącą sie w bębenku(dostęp do niej utrudniało łożysko)  ,ale czy dostanę się wtedy do zapadek,aby wszystko dobrze wyczyścić?  Zastanawia mnie ,czy pod tą nakrętką (bieżnią? ) są jeszcze jakieś kulki w formie łożyska kulkowego (rozsypliwego ?  :)  ) 

Piasta jakaś kaleka ,bo żeby zdjąć bębenek  do konserwacji trzeba wybić łożysko !No chyba że ja coś źle robię 

Kaleka kaleką ,ale 20 tyś zrobiłem i nawet do niej nie zajrzałem , łożyska (6000 2x RS )  poza małym luzem ,czyściutkie z oryginalnym smarem ,ogólnie to wszystko w miarę czyste  



#11 Gosc_oversol_*

Gosc_oversol_*
  • Gość

Napisano 08 marzec 2017 - 14:25

Cześć .Mam małe zacięcie .Rozbieram piastę(rower dwa lata a dali taki badziew bez nazw)  no name ,aby wymienić łożyska ,bo zauważyłem luzy ..Najpierw wybiłem oś w stronę przeciwną do bębenka ,wyszła sprawnie .Po tym zabiegu lekko wybiłem drugie łożysko z bębenka ,i powstał problem .Odkręcić całego bębenka nie ma czym ,bo jak pisał wyżej jeden z kolegów ,klucz jakiś dziwoląg,nie tradycyjna 10 ,czy 12  tylko jakiś wielościenny .Myślę odkręcić tą nakrętkę (z dwoma wpustami ) mieszczącą sie w bębenku(dostęp do niej utrudniało łożysko)  ,ale czy dostanę się wtedy do zapadek,aby wszystko dobrze wyczyścić?  Zastanawia mnie ,czy pod tą nakrętką (bieżnią? ) są jeszcze jakieś kulki w formie łożyska kulkowego (rozsypliwego ?  :)  ) 

Piasta jakaś kaleka ,bo żeby zdjąć bębenek  do konserwacji trzeba wybić łożysko !No chyba że ja coś źle robię 

Kaleka kaleką ,ale 20 tyś zrobiłem i nawet do niej nie zajrzałem , łożyska (6000 2x RS )  poza małym luzem ,czyściutkie z oryginalnym smarem ,ogólnie to wszystko w miarę czyste  

Najlepiej jak sam sobie odpowiem :D .Jak ktoś się za coś samemu bierze  ,to należy ,albo zakładać okulary ,albo dokładnie przyjrzeć się temu ,co  ma się robić .Do odkręcenia bębenka od piasty w  tym przypadku posłużył  klucz  normalny imbus nr 12 ,który należy włożyć od strony  przeciwnej do bębenka i wykręcić śrubę :D .Podziękowania dla mechanika z warsztatu samochodowego  za spostrzegawczość i pomoc  :) 

 





Dodaj odpowiedź