Skocz do zawartości


Zdjęcie

Kaseta Shimano 11S Na Bebenku Shimano 10S


21 odpowiedzi w tym temacie

#1 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 09 maj 2016 - 21:02

Jak w temacie. Postanowilem zamiast kupowac nowe kolo z piasta i bebenkiem pod kasete 11s, zmodyfikowac kasete 11s aby mozna bylo ja zamontowac na bebenku 10s. Mowa o Shimano. Jak wiadomo 11s jest szersza o 1,85mm. Na warsztat poszla kaseta CS-6800. Pajak powedrowal na tokarke i zostalo zebrane 2mm materialu z "plecow" pajaka dzieki czemu kaseta wchodzi glebiej co umozliwia dokrecenie nakretki. Po jezdzie probnej wszystko jest w porzadku choc przerzutka przyblizyla sie do szprych o 2mm to jednak nie zawadza o szprychy. Oczywiscie to, ze sposob zadzialal u mnie nie oznacza ze dziala w innym rowerze. Konieczne sa dokladne pomiary. Nie namawiam, nie biore odpowiedzialnosci za szkody.

Na zdjeciach pajak przed i po modyfikacji.

Dołączona grafika

#2 Siara_iwj

Siara_iwj

    Zło Konieczne

  • Moderator
  • 2263 postów
  • SkądSheffield

Napisano 09 maj 2016 - 21:22

Nie wydaje się, żeby osłabiło to konstrukcję. Wypada pogratulować inicjatywy.


 Lekkie. Tanie. Mocne. Wybierz dwa - C. Boardman


#3 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 09 maj 2016 - 21:28

Dodam, ze sam tego nie wymyslilem. Trafilem gdzies na forach anglojezycznych na opis. Ponoc na ebay mozna bylo kupic tak przerobione kasety oczywiscie placac ekstra cene za modyfikacje.

#4 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 11 maj 2016 - 07:08

No i super. Tak analizując to przecież to samo uzyskuje bębenek 11s. On też jest tylko głębiej podtoczony. Ty nie toczyłeś bębenka (choć też pewnie by się dało) lecz kasetę, uzyskując dokładnie ten same efekt jej przesunięcia. Moim zdaniem będzie to działać na każdym kole.



#5 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 11 maj 2016 - 08:42

Wiesz, jednak o te 2mm zblizylem kasete a wiec i wozek przerzutki w kierunku szprych. Zamiast 7mm jest 5mm luzu miedzy wozkiem a szprychami. W przypadku innych piast i kol moze byc problem dlatego nalezy wszystko dokladnie pomierzyc.

#6 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 11 maj 2016 - 08:44

I jeszcze nieco ekstremalny przyklad szlifu pajaka kasety znaleziony w sieci

Dołączona grafika

Podobno rowniez dziala.

#7 Siara_iwj

Siara_iwj

    Zło Konieczne

  • Moderator
  • 2263 postów
  • SkądSheffield

Napisano 11 maj 2016 - 14:12

Przy takim szlifie wózek będzie ze 2 mm od szprych. Wystarczy, że odbije jakiś średni kamyk i może wystarczyć do ugięcia wózka i jest bieda. 


 Lekkie. Tanie. Mocne. Wybierz dwa - C. Boardman


#8 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 11 maj 2016 - 15:00

Dlatego gosc podkladki pod kasete podkladal.

#9 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 11 maj 2016 - 15:06

Muszę przyznać, że zgrabnie to wyszło. Brawo!

 

Na pewno nie na każdym kole będzie to można zrobić równie bezpiecznie, ale w tym przypadku efekt jest świetny.

 

BTW nowy SRAM Eagle do MTB jest zrobiony na podobnej zasadzie - zachowano szerokość bębenka, za to płaszczyznę ostatniej koronki przesunięto w stronę szprych o ok. 5 mm.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#10 Marky

Marky
  • Użytkownik
  • 62 postów

Napisano 11 maj 2016 - 18:27

Ja bym takich ewolucji wolał unikać, może dlatego że pewnego dnia przerzutka wylądowała mi w szprychach i teraz mam brzydką ramę.


  • berski lubi to

#11 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 11 maj 2016 - 20:42

Wiesz, jednak o te 2mm zblizylem kasete a wiec i wozek przerzutki w kierunku szprych. Zamiast 7mm jest 5mm luzu miedzy wozkiem a szprychami. 

Nie bardzo rozumiem, co za różnica czy podpiłowana jest kaseta tak jak u ciebie, czy podpiłowany jest bębenek? W obu przypadkach następuje przesunięcie ostatniej zębatki w kierunku szprych o tę samą wartość 2mm. Producent widocznie uznał, że 5mm odległości wózka od szprych wystarczy. 

Sprawdziłem z ciekawości właśnie ile jest w mojej Campie. Wózek w okolicy górnego kółka jest od szprych nawet ze 4mm i wszystko chodzi poprawnie.



#12 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 11 maj 2016 - 21:40

W przypadku bebenka pod 11s szprychy po stronie napedowej nie sa przesuniete blizej srodka piasty? Wydaje mi sie, ze tak.

#13 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 12 maj 2016 - 08:32

Chyba nie. Są piasty pozwalające na zmiany bębenka i nie robi się tego zmieniając także szprychy. A dwa, to takie zwężenie kołnieży negatywnie wpływało by na sztywność koła.

#14 COST

COST
  • Użytkownik
  • 282 postów
  • SkądRADOM

Napisano 12 maj 2016 - 10:02

U siebie spiłowałem bębenek żeby za każdym razem przy wymianie kasety nie bawić się w przeróbki.  Kilka minut roboty dremelem. Sporo km zrobione i żadnych niepokojących objawów. Minus to ,że jednak takie ustawienie kasety psuje linie łańcucha, ale jako rozwiązanie tymczasowe sprawdza się znakomicie.



#15 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 12 maj 2016 - 10:33

O widzisz, pierwszym pomyslem byl szlif bebenka ale czytalem, ze ludziom bebenki zaczely pekac. Moze jakas urban legends.

#16 COST

COST
  • Użytkownik
  • 282 postów
  • SkądRADOM

Napisano 12 maj 2016 - 13:36

Nie dodałem- bębenek aluminiowy



#17 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 12 maj 2016 - 16:22

Dt ma bębenki głębiej podciete, kaseta siada bliżej szprych. Podobnie np Bontrager, który miał w okresie Przejściowym te same koła i tylko zmieniony bębenek. W Mavicach usuwa się pierścień dystansowy. Wszystko za przyzwoleniem i z błogosławieństwem producentów kół.

#18 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 12 maj 2016 - 18:17

Minus to ,że jednak takie ustawienie kasety psuje linie łańcucha, ale jako rozwiązanie tymczasowe sprawdza się znakomicie.


Niestety, ale bez poszerzenia rozstawu widełek, każde poszerzenie bębenka i kasety będzie powodowało ten efekt. Nawet jeśli kupisz gotowe koła tylko pod 11s, to linia łańcucha ulegnie przesunięciuku środkowi piast.

#19 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 12 maj 2016 - 19:03

U mnie jest os 135mm.

#20 COST

COST
  • Użytkownik
  • 282 postów
  • SkądRADOM

Napisano 13 maj 2016 - 07:32

Arni muszę się z tobą nie zgodzić. Rzeczywiście gdyby wymieniło się sam bębenek to kaseta przesunie się w kierunku środka piasty ale jeżeli zmienimy także końcówki osi w piaście, od strony kasety na krótszą z drugiej na dłuższą to zachowamy takie samo położenie kasety jak w 10 biegach (oczywiście będzie potrzebne centrowanie koła)





Dodaj odpowiedź