Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pierwsza Szosówka Do ~3500Zł - Pomoc W Doborze Rozmiaru Ramy


23 odpowiedzi w tym temacie

#1 mundek12

mundek12
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 10 maj 2016 - 17:49

Po dwóch latach jazdy na Kellys Mash 2012 (cross) nadszedł czas na szosówkę. Rocznie pokonuję około 2300km i około 85-90% tej odległości jest po asfalcie. Wyprawy z typowo "z nudy" i "dla zabicia czasu" stały się coraz dłuższe (dochodzące do 130km) i mające w sobie jakiś cel.

 

Wybór padł na Authora Aurę. Było ogłoszenie na OLX; pojechałem i przymierzyłem się do Aury (rama 480) na żywo. I od razu pierwsze wrażenie - mała rama! Przejechałem się kilka metrów (niestety żeby się wczuć to chyba trzeba ze 300km wink.png ), ale czułem, że moja pozycja jest za wysoka, że jestem taki "ściśnięty" na tym rowerze. Właściciel był mojego wzrostu, postury też, ale siodło miał podniesione strasznie wysoko (mimo to czułem się "ściśnięty" i zgarbiony > w ogóle nieaerodynamiczny). Nie wiem... pierwszy raz jechałem na szosówce i być może moje odczucia są błędne, ale na swoim crossie na małej ramie (Kellys Mash 2012 17") jestem bardziej wyciągnięty/wyprostowany i czuję się na nim komfortowo.

 

Licząc poprzez kalkulator rozmiaru ramy roweru szosowego wyszło mi, że odpowiednia dla mnie rama (a dokładniej górna rura) to (wg. wzrostu) 52cm lub (wg. długości nogi) 50cm. I znalazłem kolejną kuszącą ofertę; też Aurę z tym, że muszę tak jakby w ciemno wybrać rozmiar pomiędzy 50cm, a 52cm ponieważ sklep nie ma roweru na stanie i sprowadzą go dla mnie specjalnie z magazynu i później nie będzie możliwości podmianki.

 

Długość mojej nogi to 79cm (bez obuwia).

 

Wątpliwości nie rozwiewa również kalkulator na stronie Authora:

 

73o6xh.png

 

 

Którą ramę wybrać? Panuje przekonanie, że lepiej wziąć za małą ramę niż za dużą. Ale skoro rama 48cm była mała dla mnie to czy 50cm nadal nie będzie za mała? Mam mętlik w głowie unsure.png . Zważywszy, że budżet troszkę przekroczę i wolałbym być zadowolony z zakupu bo pewnie roweru nie będę mógł podmienić na inny rozmiar ramy.

 

 



#2 mundek12

mundek12
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 10 maj 2016 - 19:20

Dziękuję za odpowiedź. Też bardziej myślałem o rozmiarze 52. A jak przestrzelę to najwyżej będę żałować :-P .



#3 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 10 maj 2016 - 20:09

Jak jesteś na granicy 2 rozmiarów to lepiej celować w mniejszy.

i przy tym wzroście bliżej Ci do mniejszego, ew wymiana mostka na dłuższy a przy ramie 52 może być za mało miejsca w kroku.

Przy "naszym" wzroście prędzej wybierałbym między 48 i 50.



#4 mundek12

mundek12
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 10 maj 2016 - 20:16

Tylko, że do rozmiaru 48 miałem okazję przymierzyć się i czułem się za bardzo ściśnięty.



#5 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 10 maj 2016 - 20:24

A siodło ustawione pod nogę? jakiej długości był tam mostek?, jak szukałem roweru dla siebie to często przy tak małych rozmiarach producenci wstawiali mostki 8-9cm :) Skończyłem z górną rurą 530mm i nie obraziłbym się gdyby była 1cm krótsza, przekroku też malutko.

 

 


  • cky lubi to

#6 mundek12

mundek12
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 10 maj 2016 - 20:34

A siodło ustawione pod nogę? jakiej długości był tam mostek?, jak szukałem roweru dla siebie to często przy tak małych rozmiarach producenci wstawiali mostki 8-9cm :) Skończyłem z górną rurą 530mm i nie obraziłbym się gdyby była 1cm krótsza, przekroku też malutko.

 

Siodło było bardzo wysoko (25-30cm), ale pod nogę. A jakiej długości był mostek? Nie mam zielonego pojęcia.

 

Rower będzie służył w 99% do jazdy typu: wyjechać rano w niedzielę w trasę 100-150km i wrócić do domu. W tym roku startuję jeszcze w TdP amatorów, ale to incydentalne zdarzenie. Więc można powiedzieć, że szosówka będzie służyła do rekreacji.



#7 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 10 maj 2016 - 20:35

Masz rację, ale ta zasada zależy też od tego, czy rower potrzebujesz do wyścigów, czy do spokojnej rekreacji. W pierwszym przypadku faktycznie lepiej mniejszy, a w drugim większy. Ja właśnie tak miałem, będąc idealnie na granicy rozmiaru L i XL w rowerach Scott. Wybrałem większy i po skróceniu mostka jest OK, a np. inny kolega z forum mając taką samą sytuację, wybrał Canyona Endurance w rozmiarze L, a teraz narzeka, że jest zbyt mały i moim zdaniem faktycznie jest

 

Zgadza się, ale przy tym wzroście lepiej wybierać między 48 a 50 

 

 



#8 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 10 maj 2016 - 20:50

Widzę, ale czy wymiarowanie na podstawie samego wzrostu jest precyzyjne? Po za tym czytająca różne fora dowiedziałem się, że większość kalkulatorów powiela jakieś archaiczne teorie z czasów kiedy nie było klamkomanetek, a te dają dużo większy zasięg. 

Sam mam 172cm wzrostu i nogę 80cm, i gdybym wierzył kalkulatorom i sprzedawcom to skończyłbym z rowerem z górną rurą 545-550mm a to zdecydowanie za dużo.  

 

 



#9 mundek12

mundek12
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 10 maj 2016 - 21:14

Dobra, zacznijmy od drugiej strony zakładając nietrafiony wybór oraz konsekwencje :) .

 

1. Kupuję 50 i jest za mała. Kupuję dłuższy mostek i podnoszę siodło. Pozycja bardziej pochylona/agresywna?

2. Kupuję 52 i jest za duża. Kupuję krótszy mostek, siodło nisko. Pozycja bardziej wyprostowana/komfortowa?

 

Jakie będą konsekwencje dla danych punktów? Bo będąc na granicy tych dwóch rozmiarów mogę wyratować się z obu sytuacji i tak czy siak będzie ok.



#10 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 10 maj 2016 - 21:21

Siodła nie podnosisz bo przy rozmiarze większym czy mniejszym i tak będzie na takiej samej wysokości, najważniejsza jest długość ramy. Przy małej ramie dajesz dłuższy mostek i o ile 10-13cm to rzecz normalna w szosie to 7-9cm już nie. Do tego możesz mieć problem uzyskać odpowiednią aerodynamiczną pozycję, sam musiałem wyrzucic wszystkie podkładki i zmienić mostek na -17 aby mieć zadowalające 8cm róznicy między kierownicą a siodłem, teraz jest wygodnie, a  jak znajdę niską pokrywę sterów to spróbuję niżej. Zapomniałem dodać że jestem amatorem, a siodło na równo z kierownicą to mogę mieć ale w crossie.


  • Xelius lubi to

#11 mundek12

mundek12
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 10 maj 2016 - 21:24

Widzę, ale czy wymiarowanie na podstawie samego wzrostu jest precyzyjne? Po za tym czytająca różne fora dowiedziałem się, że większość kalkulatorów powiela jakieś archaiczne teorie z czasów kiedy nie było klamkomanetek, a te dają dużo większy zasięg. 

Sam mam 172cm wzrostu i nogę 80cm, i gdybym wierzył kalkulatorom i sprzedawcom to skończyłbym z rowerem z górną rurą 545-550mm a to zdecydowanie za dużo.  

 

Pisząc o górnej ramie miałeś na myśli rzeczywista długość czy tą wirtualną?



#12 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 10 maj 2016 - 21:31

Wirtualną, sprawdź co wyjdzie Ci w tym kalkulatorze http://www.competiti...culatorBike.jsp



#13 mundek12

mundek12
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 10 maj 2016 - 21:34

Jutro pomierzę się i dam znać, a dzisiaj już dziękuję za dyskusję :).



#14 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 10 maj 2016 - 21:36

Przczytaj, jeszcze mój poprzedni post bo coś się wykrzaczyły linki , edytowałem i napisałem na nowo odpowiadając na twój.



#15 mundek12

mundek12
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 11 maj 2016 - 16:47

Chyba jesteśmy coraz bliżej :). Po dokładnym mierzeniu okazało się, że mam 168cm wzrostu. Dane z tego dokładnego kalkulatora:

 

 
 
top tube length
53.2 - 53.6 cm
 
seat tube range CC
52 - 52.5 cm
 
seat tube range CT
53.6 - 54.1 cm
 
stem length
9.6 - 10.2 cm
 
BB saddle position
68.9 - 70.9 cm
 
saddle handlebar
51.5 - 52.1 cm
 
saddle setback
4.7 - 5.1 cm
 
seatpost type
not setback
 
 
 
top tube length
53.2 - 53.6 cm
 
seat tube range CC
50.8 - 51.3 cm
 
seat tube range CT
52.4 - 52.9 cm
 
stem length
10.7 - 11.3 cm
 
BB saddle position
69.7 - 71.7 cm
 
saddle handlebar
50.7 - 51.3 cm
 
saddle setback
3.5 - 3.9 cm
 
seatpost type
not setback
 
 
 
top tube length
54.4 - 54.8 cm
 
seat tube range CC
53.7 - 54.2 cm
 
seat tube range CT
55.3 - 55.8 cm
 
stem length
9.8 - 10.4 cm
 
BB saddle position
67.2 - 69.2 cm
 
saddle handlebar
53.2 - 53.8 cm
 
saddle setback
4.2 - 4.6 cm
 
seatpost type
setback
 
 
The Competitive Fit jest takim optymalnym wyborem? Kierując się górną ramą to najlepszym dla mnie wyborem będzie rama 500?

 



#16 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 12 maj 2016 - 14:01

Eddy fit to taki optymalny ale nie wiem czy uda się uzyskać takie cofnięcie siodła przy takiej krótkiej nodze. A w skrócie to 52 odpada 50 a mostkiem 10cm albo 48 z mostkiem 11cm będzie dobry :)

#17 mundek12

mundek12
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 12 maj 2016 - 15:24

Rozmiar 500 zamówiony. Za około tydzień będę go już mieć, ale po około 3-4 tygodniach od otrzymania napisze jak się na nim czuję.

 

Dziękuję Wam wszystkim za pomoc :).



#18 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 12 maj 2016 - 15:33

Obyś trafił z rozmiarem, ja bym brał mniejszy :) a gdzieś wczoraj trafiłem na informacje ze w rozmiarze 48 i 50 montują mostki 9cm a korby w 48 170mm a 50 172,5mm



#19 mundek12

mundek12
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 24 maj 2016 - 16:58

Rower zakupiony. Ustawiłem siodełko na odpowiednią dla mnie wysokość i zrobiłem testową przejażdżkę. Od razu czułem, że mam ciut za daleko do kierownicy. Podsunąłem maksymalnie siodełko do przodu. Dzisiaj pojechałem do pracy (16km w jedną stronę) i czułem, że jest nadal ciut za daleko (a może tak ma się jeździć na szosówce?).

 

Dla zobrazowania:

 

- niebieski; komfortowo, wtedy odpoczywają mi dłonie (nie są napięte) mimo, że spoczywa na nich ciężar ciała

- żółty; jest ok

- zielony; lekko zgięte ramiona w łokciu, komfortowo tylko długo nie utrzymam takiej pozycji bo ciężar ciała pcha dłonie dalej, do czerwonego punktu

- czerwony; jestem wyciągnięty, ramiona całkowicie wyprostowane w łokciach, ciężko mi ujechać dłużej w takiej pozycji (zaczynają boleć te mięśnie zaznaczone na dłoni)

 

Cube_Peloton_head_tube.jpg
 

dlon_meska1.jpg
 

Więc wychodzi na to, że muszę skrócić mostek kierownicy o jakieś 20mm (teraz jest 90mm)? Czy może podnieść kierownicę tulejkami dystansowymi? A może po prostu nie jestem przyzwyczajony do szosówki (to moja pierwsza) i z czasem przywyknę?



#20 mundek12

mundek12
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 24 maj 2016 - 18:08

Zdjęcie kierownicy nie jest mojego roweru, to jakieś znalezione w internecie. U mnie nic nie ruszałem narazie.





Dodaj odpowiedź