Jump to content


Photo

[Napęd] Zmiana Napędu W Szosówce Z Lat 90-Tych


15 replies to this topic

#1 Silver Surfer

Silver Surfer
  • Użytkownik
  • 81 posts
  • Skądz łódki

Posted 26 July 2016 - 09:50

Postanowiłem założyć nowy temat żeby nie zaśmiecać innych.

Ostatnie moje jazdy śladami Tour de Pologne w okolicach Zakopanego uwidoczniły braki w zakresie przełożeń w mojej szosówce - młynek był szczególnie na zjazdach. Zastanawiam się zatem nad rozbudową napędu. W obecnej konfiguracji mam:
- klamki RSX 3x7
- przerzutka przód - RX100 FD-A553
- przerzutka tył - RSX RD-A410GS
- 3-blatowa korba 52/42/30
- kaseta 7-biegowa, bodajże 14-28.
Trochę poszperałem w sieci i widzę trzy warianty nie rujnujące kieszeni:
1) zmiana kasety np. na CS-HG50-7 ze stopniowaniem 12-28. Do tego pewnie będzie potrzebny nowy łańcuch, np. Connex 808 (w promocji 65 zł). Pytanie tylko czy różnica będzie odczuwalna? Ewentualnie jakaś inna kaseta, bardziej szosowa?
2) zmiana napędu na 3x9 - klamki Shimano 105 ST-5500, kaseta CS-HG-50-9 11-30 albo 11-25, łańcuch CN-HG93. Mogę wyrwać używane klamki w dobrej cenie, kaseta ok. 100 zł, łańcuch ok. 60 zł więc zamknę się w 350 zł.
Czytałem jednak, że ST-5500 miały uproszczoną wersję mechanizmu z ST-7700 i podobno padały jak muchy. Pytanie zatem czy warto się bawić w zmianę na stary i awaryjny osprzęt? Pasowałby wprawdzie do ramy (rocznik 96), ale chcę jeździć a nie naprawiać klamki.
3) zmiana napędu na 3x9 (nowszy osprzęt) lub 3x10 - lewa klamka zostaje, prawa to Shimano ST-5600, kaseta CS-HG-50-9 / CS-5700 11-28 (jeśli 3x10), łańcuch CN-HG93 / CN-6600, do 3x10 przerzutka RD-5600.
Klamka używana za rozsądne pieniądze, kaseta ok. 100 / 140 zł, łańcuch ok. 60 / 90 zł, przerzutka używana 100 zł więc ogółem wychodzi od ok. 350 do 480 zł (3x10). Nowszy osprzęt, szeroki zakres przełożeń, ale koszt rozbudowy to już połowa wartości roweru.

Czy zatem warto? Mogę sobie powoli kupować poszczególne części żeby zmienić napęd przed następnym sezonem. Roweru sprzedawać nie zamierzam bo mi się cholernie podoba, poza tym jak to mówią "Steel is real" :D

Doradźcie proszę co robić bo już mam mętlik w głowie.


Got An Oldie But She's A Goldie

Why You ask me?

'cause Steel Is Real  B)


#2 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 663 posts
  • SkądKatowice

Posted 26 July 2016 - 10:35

Na początek ustal, czy masz rzeczywiście kasetę, czy też nakręcany wolnobieg.

 

Jeżeli masz kasetę, to zmiana na system więcej niż 7 rzędowy pociąga za sobą konieczność zmiany piasty. Wtedy po prostu zasadziłbym kasetę 11-28 i zapomniał o temacie.

 

Jeżeli masz wolnobieg, to masz pecha, bo dobrej klasy wolnobiegi mające koronki mniejsze niż 13 to generalnie egzotyka. Wtedy musisz wymienić piastę i w takim układzie od razu szedłbym w 2x11 z kompaktem, sprzedał resztę w cholerę i cieszył się współczesnym napędem.



#3 haligówka

haligówka
  • Moderator
  • 853 posts
  • SkądRzeszów/Kraków

Posted 26 July 2016 - 12:04

 

Jeżeli masz wolnobieg, to masz pecha, bo dobrej klasy wolnobiegi mające koronki mniejsze niż 13 to generalnie egzotyka. Wtedy musisz wymienić piastę i w takim układzie od razu szedłbym w 2x11 z kompaktem, sprzedał resztę w cholerę i cieszył się współczesnym napędem.

 

Tylko jak znajdziesz koledze manetki (na ramie?) dla 11 rzędów? ;) 


Strava
Instagram
Z blatu po świecie- zapraszam na mój fotoblog!

#4 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 663 posts
  • SkądKatowice

Posted 26 July 2016 - 12:11

klamki RSX 3x7

 

To chyba jednak heblowajchy STI ;)



#5 Silver Surfer

Silver Surfer
  • Użytkownik
  • 81 posts
  • Skądz łódki

Posted 26 July 2016 - 12:16

Na początek ustal, czy masz rzeczywiście kasetę, czy też nakręcany wolnobieg.

 

Jeżeli masz kasetę, to zmiana na system więcej niż 7 rzędowy pociąga za sobą konieczność zmiany piasty. Wtedy po prostu zasadziłbym kasetę 11-28 i zapomniał o temacie.

 

Jeżeli masz wolnobieg, to masz pecha, bo dobrej klasy wolnobiegi mające koronki mniejsze niż 13 to generalnie egzotyka. Wtedy musisz wymienić piastę i w takim układzie od razu szedłbym w 2x11 z kompaktem, sprzedał resztę w cholerę i cieszył się współczesnym napędem.

Rower wprawdzie stoi dzisiaj w domu, ale ze zdjęcia poniżej wynika że mam pecha - popraw mnie jeśli się mylę...

Attached File  08 Peugeot Festina.jpg   238.85KB   12 downloads

Jeśli jednak się nie mylę to jedyne co mogę zrobić "na już" to kupić wolnobieg MF-HG37, który ma zakres 13-28. Podejrzewam jednak, że różnica w porównaniu do obecnego będzie kosmetyczna. Pozostaje w takim razie zbieranie kasy na jakiś współczesny napęd na przyszły sezon.


Got An Oldie But She's A Goldie

Why You ask me?

'cause Steel Is Real  B)


#6 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 663 posts
  • SkądKatowice

Posted 26 July 2016 - 12:30

Sprawa nie jest przegrana

 

http://www.aliexpres...90-00845ff65f2d

 

EDIT: Chociaż w tej cenie, to taniej będzie kupić piastę, kasetę i przepleść koło :)



#7 Silver Surfer

Silver Surfer
  • Użytkownik
  • 81 posts
  • Skądz łódki

Posted 26 July 2016 - 13:09

Sprawa nie jest przegrana

 

http://www.aliexpres.../763054465.html

 

EDIT: Chociaż w tej cenie, to taniej będzie kupić piastę, kasetę i przepleść koło :)

Dzięki za link. Wbrew pozorom jest to nie głupie, tymczasowe rozwiązanie ponieważ patrząc na ceny napędów 2x11 zastanawiam się czy jestem skłonny aż tyle inwestować :)

Dodając do mojej wyliczanki z pkt. 3 koszt piasty i zaplecenia koła dojdzie mi powiedzmy jakieś 200 zł. W sumie wychodzi ok. 700 zł, czyli niewiele więcej niż nowe klamki Tiagra ST-4700 (ok. 600 zł na Allegro).


Got An Oldie But She's A Goldie

Why You ask me?

'cause Steel Is Real  B)


#8 haligówka

haligówka
  • Moderator
  • 853 posts
  • SkądRzeszów/Kraków

Posted 26 July 2016 - 13:10

To chyba jednak heblowajchy STI ;)

ou racja, nie zauważyłem :) 


Strava
Instagram
Z blatu po świecie- zapraszam na mój fotoblog!

#9 Silver Surfer

Silver Surfer
  • Użytkownik
  • 81 posts
  • Skądz łódki

Posted 26 July 2016 - 13:40

A tak przy okazji, które nowe napędy byście polecali amatorowi, raczej bez ambicji sportowych? I czy koniecznie wchodzić w 2x11 czy lepiej nieco starsze 2x10? Szukać używanych komponentów czy nowych?


Got An Oldie But She's A Goldie

Why You ask me?

'cause Steel Is Real  B)


#10 haligówka

haligówka
  • Moderator
  • 853 posts
  • SkądRzeszów/Kraków

Posted 26 July 2016 - 13:50

Niedługo wchodzi nowa ultegra na sezon 2017, pewnie więc będzie można wyhaczyć starszą ultegrę 6800 w lepszych cenach. 

Teraz wszyscy idą już w kierunku 11s, więc też je polecam. Używane można jak najbardziej szukać w dobrych cenach, jednak trzeba się troszkę na tym znać, żeby nie kupić korby z zajechanymi zębami, o kasecie i łańcuchu już nie wspomnę ;)


Strava
Instagram
Z blatu po świecie- zapraszam na mój fotoblog!

#11 Silver Surfer

Silver Surfer
  • Użytkownik
  • 81 posts
  • Skądz łódki

Posted 26 July 2016 - 16:05

Niedługo wchodzi nowa ultegra na sezon 2017, pewnie więc będzie można wyhaczyć starszą ultegrę 6800 w lepszych cenach. 

Teraz wszyscy idą już w kierunku 11s, więc też je polecam. Używane można jak najbardziej szukać w dobrych cenach, jednak trzeba się troszkę na tym znać, żeby nie kupić korby z zajechanymi zębami, o kasecie i łańcuchu już nie wspomnę ;)

Wysoko mnie cenisz proponując Ultegrę 6800 :D Sądzę, że takiemu amatorowi spokojnie wystarczyłaby Tiagra / 105.


Got An Oldie But She's A Goldie

Why You ask me?

'cause Steel Is Real  B)


#12 KAEM

KAEM
  • Użytkownik
  • 489 posts
  • SkądJawor

Posted 26 July 2016 - 21:08

Tiagra 4700 pracuje bardzo fajnie i kosztuje rozsądnie. Czy 11s to taka konieczność ? Sam musisz sobie odpowiedzieć na to pytanie.



#13 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 26 July 2016 - 23:17

 

1) zmiana kasety np. na CS-HG50-7 ze stopniowaniem 12-28. Do tego pewnie będzie potrzebny nowy łańcuch, np. Connex 808 (w promocji 65 zł). Pytanie tylko czy różnica będzie odczuwalna? Ewentualnie jakaś inna kaseta, bardziej szosowa?
 

Z bardziej szosowych 7-ek aktualnie dostępnych jest jeszcze Sunrace, np.:

http://allegro.pl/ka...6257396100.html

Tutaj będziesz miał i szybszy najtwardszy bieg, i ogólnie ciaśniejsze stopniowanie, kosztem utraty najmiększego przełożenia, ale przy trzech tarczach z przodu da się to przeboleć.

Shimano produkowało kiedyś nawet wersję 11-24 (ze trzy takie zjeździłem), ale chyba już nie znajdziesz.

Do tego bardzo trwały i tani łańcuch HG50:

http://allegro.pl/la...038640940.html 

Nie wiem, czy warto przeplatać koło (obręcz w dobrym stanie?), może lepiej zrobić nowe, np. z takich części:

http://e-bmx.pl/opis...ch-hb-5012.html

http://e-bmx.pl/opis...a22-622x14.html

http://e-bmx.pl/opis...20-srebrne.html

Ze wszystkim (kaseta i łańcuch) zmieścisz się w 300 zł. Założę się, że całość będzie przy okazji ze 200 g lżejsza.  



#14 Silver Surfer

Silver Surfer
  • Użytkownik
  • 81 posts
  • Skądz łódki

Posted 01 August 2016 - 14:18

 

Z bardziej szosowych 7-ek aktualnie dostępnych jest jeszcze Sunrace, np.:
http://allegro.pl/ka...6257396100.html
Tutaj będziesz miał i szybszy najtwardszy bieg, i ogólnie ciaśniejsze stopniowanie, kosztem utraty najmiększego przełożenia, ale przy trzech tarczach z przodu da się to przeboleć.
Shimano produkowało kiedyś nawet wersję 11-24 (ze trzy takie zjeździłem), ale chyba już nie znajdziesz.
Do tego bardzo trwały i tani łańcuch HG50:
http://allegro.pl/la...038640940.html
Nie wiem, czy warto przeplatać koło (obręcz w dobrym stanie?), może lepiej zrobić nowe, np. z takich części:
http://e-bmx.pl/opis...ch-hb-5012.html
http://e-bmx.pl/opis...a22-622x14.html
http://e-bmx.pl/opis...20-srebrne.html
Ze wszystkim (kaseta i łańcuch) zmieścisz się w 300 zł. Założę się, że całość będzie przy okazji ze 200 g lżejsza.

Dzięki za tę sugestię Marvelo!
Z kasetą 12-24, w płaskim terenie jakim mieszkam nie byłoby problemu. Gorzej w górach - ostatnio podjeżdżałem pod Ścianę Bukowina i na 30/24 męczyłem się strasznie, chociaż to wina nie wsiadania na rower przez 1,5 (sic!) roku.
Idąc Twoim tropem zacząłem sobie przeglądać oferty kół i znalazłem jedną, na której ktoś sprzedaje koła na obręczach Syncros/Alex Rims Race 27 Aero:
Szprychy: CN - Standard Black 2mm
Opony: KENDA Kriterium 700x23C
Piasty: Formula Comp 20 H (przód); Formula Comp 24 H (tył)
Łańcuch: KMC X10 10s
Kaseta: Shimano Tiagra CS-4600 10S 12-30 T

Przebieg całości to 950 km jak twierdzi sprzedający. Za całość chce 300 zł - warto?? Byłaby niezła baza pod napęd 2/3x10 np. Tiagra 4700.

 

Jeszcze jedno pytanie mi się nasunęło a propos tych kół. Czy na piastę (Formula Comp) weszłaby także kaseta 11-rzędów?

 

Cholera jasna, gadam sam ze sobą...


Got An Oldie But She's A Goldie

Why You ask me?

'cause Steel Is Real  B)


#15 Marky

Marky
  • Użytkownik
  • 62 posts

Posted 31 August 2016 - 17:06

Decydując się na tiagrę 4700 czeka cię jeszcze zakup przerzutek tył i przód i może jeszcze dojdą do tego hamulce bo nie jestem pewien czy ciąg linki nie jest inny. Więc trzeba szykować ponad 800 setek na klamki + przerzutki no i jeszcze dochodzi kaseta i tylne koło, więc może lepiej sprzedać obecny rower i poszukać jakiejś używki - będzie trochę drożej ale za to rower z innej epoki.



#16 Silver Surfer

Silver Surfer
  • Użytkownik
  • 81 posts
  • Skądz łódki

Posted 01 September 2016 - 10:29

Decydując się na tiagrę 4700 czeka cię jeszcze zakup przerzutek tył i przód i może jeszcze dojdą do tego hamulce bo nie jestem pewien czy ciąg linki nie jest inny. Więc trzeba szykować ponad 800 setek na klamki + przerzutki no i jeszcze dochodzi kaseta i tylne koło, więc może lepiej sprzedać obecny rower i poszukać jakiejś używki - będzie trochę drożej ale za to rower z innej epoki.

Doszedłem do takiego samego wniosku, ale... Dobrze mi się jeździ na tym rowerze więc na razie nie zamierzam go sprzedawać :)

Plan mam taki żeby poszukać teraz jesienią i zimą używanych części w dobrych cenach. Zastanawiam się też nad nowym, lekkim kompletem kół, co oczywiście podniesie koszt całej rozbudowy, ale jak będę kiedyś zmieniał rower mogę je przecież przełożyć.


Got An Oldie But She's A Goldie

Why You ask me?

'cause Steel Is Real  B)




Reply to this topic