Problem z kołem - szprychami ?
#1
Napisano 06 maj 2010 - 00:36
#2
Napisano 06 maj 2010 - 07:27
Zanim jednak to uczynisz sprawdź najpierw czy zacisk przedniego koła nie jest za słabo dociśnięty. Trzeszczeć również mogą łożyska sterowe albo kierownica na łączeniu z mostkiem.
#3
Napisano 06 maj 2010 - 09:18
Co najwyżej bardzo luźne szprychy możesz podociągać. Naprężone prawidłowo - zostaw, gdyż możesz zbyt mocnym dokręceniem uszkodzić obręcz. Gdy luźnych szprych jest więcej niż kilka (raczej do 2) i/lub gdy ich dokręcenie rozcentrowało koło - do serwisu.Mam klucz do nypli, próbować sam dokręcać jak nie znam się ani troche na tym ? Jakieś rady ? Proszę o pomoc.
Też miałem podobny problem, z tym że u mnie pykało (to był taki dźwięk lekkiego pukania szprych) mniej zależnie od dociśnięcia i okazało się, że jedna szprycha była bardzo luźna. Naprężenie jej z czuciem załatwiło sprawę.
Uwaga - dużo zależy od tego, ile masz szprych! Jeśli to najzwyklejsze koło 36-cio szprychowe, to naciągnięcie tych dwu szprych nie powinno mieć większego znaczenia. Gorzej, jeśli szprych jest znacznie mniej - wtedy tylko gruntowne centrowanie....
#4
Napisano 06 maj 2010 - 10:05
#5
Napisano 06 maj 2010 - 10:10
#6
Napisano 06 maj 2010 - 10:16
Podkręć kilka "luźnych" szprych, zakręć kołem, a następnie wpadnij na forum i opisz nam jak bardzo krzywe masz koło.
Luźne szprychy to sobie można kręcić podczas zaplatania koła, kiedy nypel jeszcze nie przylega do obręczy.
Jeśli to wina szprych to trzeba je wszystkie równomiernie podciągnąć, a nie tylko te co są "luźne". Przy okazji centrując koło, bo to że się rozcentruje podczas podciągania szprych jest niemal nieuniknione.
Nie mając żadnego doświadczenia możesz jedynie pogorszyć sytuację.
Co chwilę odwiedzają mnie tacy magicy, którzy podciągają luźne szprychy no bo tak się przecież centruje koła.
Ważne żeby szprychy były jak struny w fortepianie... reszta jest nieistotna :-P
#7
Napisano 06 maj 2010 - 10:28
Podkręć kilka "luźnych" szprych, zakręć kołem, a następnie wpadnij na forum i opisz nam jak bardzo krzywe masz koło.
haha ;d
A tak na poważnie to już dawno chciałem się uczyć centrować na starych kołach, ale jakoś nie mialem starych kół ;-) Nawet o 1/4 obrotu nie moge podkręcic jednej-dwóch szprych zeby bylo ok ?
#8
Napisano 06 maj 2010 - 11:10
Dlatego piszę - maksymalne dwie przy 36 szprychach. Jeżeli luźna jest większa ilość, to już samo dociąganie raczej nie pomaga. Jak też zaznaczyłem, że jeśli faktycznie dociągnięcie ich znacząco rozcentrowuje koło to rzecz jasna, że należy wtedy za centrowanie się zabrać.Jeśli to wina szprych to trzeba je wszystkie równomiernie podciągnąć, a nie tylko te co są "luźne". Przy okazji centrując koło, bo to że się rozcentruje podczas podciągania szprych jest niemal nieuniknione.
#9
Napisano 06 maj 2010 - 11:47
Podkręć kilka "luźnych" szprych, zakręć kołem, a następnie wpadnij na forum i opisz nam jak bardzo krzywe masz koło.
haha ;d
A tak na poważnie to już dawno chciałem się uczyć centrować na starych kołach, ale jakoś nie mialem starych kół ;-) Nawet o 1/4 obrotu nie moge podkręcic jednej-dwóch szprych zeby bylo ok ?
Nie bardzo wiem co da podciągnięcie 1-2 szprych :roll:
1, 2, 10, 20 nie ma znaczenia ile luźnych masz szprych. Nie ma sensu podciągać tylko tych co są luźne (bądź wydają się być luźne).
Centrowanie koła jest dość skomplikowane dla kogoś kto nigdy tego nie robił.
Chcesz się nauczyć centrowania to skołuj sobie jakieś stare koło i na nim trenuj.
#10
Napisano 07 maj 2010 - 08:33
Mam pewien problem, otóż jadąc na moim rowerze słyszę dziwne dźwięki z przedniego koła. Jadąc normalnie, trzymajac sie za kierownice słysze skrzypienie co np. pół sekundy. Jak jade bez trzymania kierownicy to dziwny dźwiek ustaje. Odkryłem to, że jadac bardzo wolno, mocno przechylajac sie do przodu ( duzy nacisk na przednie koło ) dźwięk jest mocny. Czyli wydaje mi się, że może to być cos ze szprychami w pewnym miejscu. Wczesniej bylo wszystko ok. Możliwe, że szprychy mi się poluzowały ? Mam klucz do nypli, próbować sam dokręcać jak nie znam się ani troche na tym ? Jakieś rady ? Proszę o pomoc.
mysle ze powinieneś przezczytać 100 razy to co piszesz sam, zwłaszcza w końcowej wersji.
Jeśli nie masz o czymś pojęcia to daj do zrobienia, jesli chodzi o koło.
Jak chcesz sie uczyc - to idź na złom tam czasem mają jakieś koła , za grosze i sie nauczysz.
Nauka na własnych błędach może i jest przydatna , ale bywa bolesna czasami, lepiej uczyć sie na cudzych .
Takze jakiekolwiek rady co i jak , jak ktoś tego w życiu nie robił mogą być mało przydatne.
A najczęściej to trzeczy kierownica, mostek itp jak sie zabrudzi, albo ze starosci, albo z ???????? pęka ??
Jesli widelec karbonowy - takze może trzeszczeć.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#12
Napisano 07 maj 2010 - 19:51
wrzuc zdjecie kokpitu, u mnie trzeszczy połoączenie mostek - kierownica , przy starszych szoskach to normalka, czasem fajka skrzypi w sterówce itp.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo