Skocz do zawartości


Zdjęcie

Korba - kilka pytań


16 odpowiedzi w tym temacie

#1 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 09 maj 2010 - 17:48

Czytałem różne wątki na temat korb z system Hollowtech II. Z tego co zauważyłem to łożyska w tym systemie mają tendencję do "psucia się". Nie wiem jak to z tym jest do końca, ale chyba jak tak jak z każdą częścią, wypadałoby to przeczyścić i przesmarować. Moja korba to ultegra Sl, kupiłem rower używany, miał przejechane ok 2500 km, przypuszczam, że nikt od założenia tego nie rozbierał. Czy warto to rozebrać i przeczyścić? Na razie nie mam żadnych stuków z okolic suportu.
Teraz kilka kwestii formalnych. Przeczytałem wątek o mechanizmach korbowych i trochę jestem zdezorientowany. Zakupiłem taki oto KLUCZ , który zakładam, że mi pomoże odkręcić lewe ramię. Gdy klucz włożyłem do ramienia to powstało pytanie, jak to odkręcić? Czym ten cały kluczyk chwycić, tak żeby go nie zjechać przy okazji? W poradniku zobaczyłem, że tam jest taka plastikowa nakłada czy coś. U mnie tego nie ma, a czy powinno być? Oto zdjęcie:

Zdjęcie

I czy jest możliwość znalezienia gdzieś takiej nakrętki (tej metalowej na zdjęciu), gdyby coś się zjechało?
Pozdrawiam ;-)

#2 tcp

tcp
  • Użytkownik
  • 501 postów
  • SkądZ nienacka

Napisano 09 maj 2010 - 18:21

Najpierw odkręcasz imbusem dwie śruby, które są w korbie obok a potem dopiero używasz tego klucza. Powinno odkręcić się bez dodatkowych wspomagaczy. Do rozebrania całości musisz mieć jeszcze klucz do misek. Przeczytaj jeszcze raz poradnik Malika. Tam jest napisane wszystko tak, że lepiej się już raczej nie da..

#3 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 09 maj 2010 - 19:22

Czytałem i jest wszystko jasne, tylko jak ja mam ten klucz chwycić, w rękach? Przecież on na całej powierzchni jest taki chropowaty. (jeżeli gdzieś jest to napisane to przepraszam ;-) )

#4 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 09 maj 2010 - 19:33

Tak, rękami albo przez szmatę. Ten klucz shimanowski troszkę kiepski jest z racji tego uchwytu. Mozna dostać klucz np. cyclus tool który ma już taką miniaturową rączkę gwarantującą lepszy uchwyt.

Nie masz śruby kasującej luz? Jak ją zgubiłeś? Można dorwać, nawet ostatnio na allegro ktoś takie wycinane cnc sprzedawał.

Skoro jej nie posiadasz to nie odkręcaj korby bo potem luzu nijak nie skasujesz.

#5 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 09 maj 2010 - 20:00

To faktycznie, byłby problem gdybym odkręcał ;-) A ta metalowa śruba co mam do kasowania luzu nie jest, tak mi się zdawało? Skoro nie, to gdzie mogę dostać. Faktycznie, sam kiedyś przeglądałem allegro i widziałem takie śruby, tylko teraz ich chyba nie ma :-/ A nazwy użytkownika nie pamiętam.

#6 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 09 maj 2010 - 21:10

Mam takie nakrętki kasujące luz w korbach ale Shimanowskie z tworzywa, a w ogóle aby odkręcić i zakręcic takanakretke trzeba miec takze swpcjalny klucz- kółko z wcięciami.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#7 Plejstocen

Plejstocen
  • Użytkownik
  • 170 postów
  • SkądSilesia

Napisano 09 maj 2010 - 21:20

Nusiu wystawiał te śruby, ma też e-sklep.

#8 heavy_puchatek

heavy_puchatek
  • Użytkownik
  • 485 postów
  • SkądWroclaw

Napisano 10 maj 2010 - 06:34

Plastikową nakrętkę można spokojnie zakręcić i odkręcić za pomocą np. monety, no chyba że jest nie ruszana od 15tys km taplania w różnym rodzaju brei w MTB, wtedy lepiej użyć klucza :)

Poza tym do wyczyszczenia łożysk nie trzeba przecież wyciągać supportu - po prostu bierzesz nożyk i zdejmujesz kolejne "warstwy", czyli różne uszczelnienia, aż dostajesz się do samego końca i wtedy można wszystko przeczyścić, nasmarować, założyć od nowa, luz skasować monetą :D i dokręcić. Albo masz niefart, nie da się wszystkiego zdjąć i dostać do środka i wtedy jest lipa.

Z tym że: jedyne zgrzytania, ciężki obrót czy inne dziwne rzeczy jakie mi się pojawiały (jak się lekko i bezdźwięcznie kręci to nawet nie ma sensu tam zaglądać) po dużym przebiegu w rowerze MTB, po kilkukrotnym traktowaniem karcherem bez sentymentów bo błotnistych wyścigach. W szosie szczerze mówiąc nie wiem w jaki sposób można to zasyfić, a już na pewno nie po tak krótkim przebiegu :)

#9 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 10 maj 2010 - 07:08

Poza tym do wyczyszczenia łożysk nie trzeba przecież wyciągać supportu - po prostu bierzesz nożyk i zdejmujesz kolejne "warstwy", czyli różne uszczelnienia, aż dostajesz się do samego końca i wtedy można wszystko przeczyścić, nasmarować, założyć od nowa, luz skasować monetą :D i dokręcić. Albo masz niefart, nie da się wszystkiego zdjąć i dostać do środka i wtedy jest lipa.


Bardzo ciekawe :shock: jak zciągnąć uszczelnienia łożysk od strony blatów nożykiem bez ściagania korb - poproszę o intsruktaż zdjęciowy.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#10 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 10 maj 2010 - 11:28

Mam takie nakrętki kasujące luz w korbach ale Shimanowskie z tworzywa, a w ogóle aby odkręcić i zakręcic takanakretke trzeba miec takze swpcjalny klucz- kółko z wcięciami.


Spike, bo się pogubiłem, jaki klucz jest mi jeszcze potrzebny? :mrgreen: I ile by kosztowała ta nakrętka kasująca luz u Ciebie? I do rozebrania korby już żadnego więcej klucza nie potrzeba? To to metalowe coś co widać w ramieniu korby to co to do licha jest, bo teraz to mam taki mętlik, ze hej :mrgreen:

A te śruby co ma niusu to nie jest to samo co u mnie widać na zdjęciu? Wiem, że trochę na gmatwałem ale niech ktoś spróbuje mi to wytłumaczyć.

#11 heavy_puchatek

heavy_puchatek
  • Użytkownik
  • 485 postów
  • SkądWroclaw

Napisano 10 maj 2010 - 11:58

Spike, jak bez ściągania korb. Najpierw korby trzeba oczywiście zdjąć (odkręcić lewą, potem wyjąć całość). Pisałem tylko, że do odkręcenia tej zakrętki do kasowania luzu przy lewej korbie można użyć monety to cała nowość w temacie :)
Korbę trzeba zdjąć, pisząc że nie trzeba "wszystkiego zdejmować" miałem na myśli support, ponieważ już przewinęła się jakaś myśl o kluczu do supportu H2, a to przecież do doraźnego serwisu nie jest potrzebne i dopóki się coś nie zepsuje albo nie przyjdzie chęć na zmianę ramy potrzebne nie będzie.

#12 Rychu

Rychu
  • Użytkownik
  • 28 postów
  • Skądpomorskie

Napisano 10 maj 2010 - 18:46

Spike, bo się pogubiłem, jaki klucz jest mi jeszcze potrzebny? :mrgreen: I ile by kosztowała ta nakrętka kasująca luz u Ciebie? I do rozebrania korby już żadnego więcej klucza nie potrzeba? To to metalowe coś co widać w ramieniu korby to co to do licha jest, bo teraz to mam taki mętlik, ze hej :mrgreen:

A te śruby co ma niusu to nie jest to samo co u mnie widać na zdjęciu? Wiem, że trochę na gmatwałem ale niech ktoś spróbuje mi to wytłumaczyć.


Ja pitolę ale się wszystko zakręciło.
Z tego co ja zrozumiałem to Spike proponuje Tobie plastikową nakrętkę kasującą luz ale Ty ją już masz (Spike pisał o kluczu do tej nakrętki, nie zauważył na fotce, ze już go posiadasz) - to ta w środku lewej korby, metalowa. Nakrętkę tą wkręca się tym kluczem który posiadasz, chyba przymierzałeś i musiało pasować.
Posiadam korby 105 HTII i tam ta śruba usuwająca luz jest plastikowa, z tego co widać po fotce u Ciebie jest metalowa więc śmiało używaj swojego klucza - śruby nie zniszczysz, najwyżej klucz się zużyje. Niektóre klucze posiadają z drugiej strony dodatkowo takie skrzydełko - łatwiej się trzyma podczas odkręcania, Ty owiń ten klucz szmatką i śmiało kręć. Oczywiście wcześniej poluzuj dwie imbusowe śrubki.
Zobacz szczegóły na rysunku shimano TUTAJ
Powodzenia.

#13 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 10 maj 2010 - 19:24

Rychu, dzięki za informacje, właśnie o to szła cała sprawa, bo nie wiedziałem, czy ta nakrętka może być metalowa. Wszędzie gdzie czytałem jest ona plastikowa więc stąd wynikało moje zakłopotanie ;-) Teraz już wszystko wiem, mam taką nadzieję.

#14 heavy_puchatek

heavy_puchatek
  • Użytkownik
  • 485 postów
  • SkądWroclaw

Napisano 14 maj 2010 - 13:01

Ok, tym razem to ja mam pytanie odnośnie korb ale na octalink (chyba), bo z taką nie miałem okazji się bawić.

Otóż, nie mogę zdjąć supportu. Mam klucz odpowiedni (chyba, napisane było że ściągacz do kwadrat/octalink/isis :D). Odkręcam lewe ramię, prawe ramię (mówię co robiłem, usiłowałem dojść sam jak to działa) i staję w tym momencie. Patrząc na średnicę tej śruby od ściągacza (wchodzi luźno w otwór), co w jaką stronę się kręci i (później) patrząc na tutorial na tym forum dochodzę do wniosku, że muszę wkręcić ściągacz "przez ramię" korby i w ten sposób je dokręcić, a później tą nakrętką odkręcę support. (ewentualnie ta śruba jest za cienka, powinna się wkręcać a nie wchodzić luźno i niepotrzebnie kombinuję :) )

Jeżeli dobrze myślę, to tu pojawia się mój mały problem - otóż nie mogę usunąć śruby, którą dokręca się ramię korby (tej na imbus 8mm). Ani to nie chce się odkręcić do końca (bo już jest odkręcone), ani wybić tego chyba nie da się w żadną stronę, ani tej podkładki nie umiem podważyć ani przesunąć. Tak więc korbę odkręcam, ale supportu nie mogę przez to ruszyć, a potrzebuję mieć gołą ramę.
Jak usunąć tą śrubkę?

Zdjęć nie dodam bo mama pojechała w góry i aparat zabrała :) Korba to ultegra, FC-6500 jest na niej napisane :)

#15 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 14 maj 2010 - 14:22

Z tego co zrozumiałem to nie możesz zdjąć ściągaczem ramion korby, tak ? Nie mogę rozszyfrować do końca o co tam chodzi.

Odkręcasz obie śrub od ramion korby, wkręcasz ściągacz w miejsce śruby, doręcasz ściągacz i schodzi on wraz z korbą. Domyślam sie że możesz mieć w tym miejscu popularny problem dot. ściągacza. Producent pisze że jest od do wszystkich kwadratów , isisów itp. bo faktycznie jest, ale należy zastosować podkładkę w miejsce styku osi ściągacza z osią suportu, bez tej podkładki ściągacz wchodziłby w oś i nie byłoby możliwe zdjęcie ramiona korby. Można dać 5 groszy bądź jak ja, daję podkładkę pod większą śrubę. Też działa.
Tak pozbędziesz się ramion.

Co do suportu to żadnym ściągaczę go nie zdejmiesz bo potrzebujesz do tego klucz zależnie od tego jaki masz tam suport. Albo ośmiozębny (środkowy na foto) albo ten na wielowypust Shimano (po prawej na foto ).

Tu masz link z forum: Dwa ostatnie z prawej służą do odkręcenia misek suportowych.

Dołączona grafika

Tym zdejmiesz obie miski. Częstokroć do zdjęcia jednego pakietu należy mieć dwa klucze bo jedna strona jest na taki a druga na taki.

Powodzenia!

#16 heavy_puchatek

heavy_puchatek
  • Użytkownik
  • 485 postów
  • SkądWroclaw

Napisano 14 maj 2010 - 14:39

Aha, z tego wynika, że ten klucz (ściągacz?) nabyłem niepotrzebnie - dlatego, że nie muszę go wkręcać w miejsce śruby, ponieważ tej śruby wyjąć nie sposób, jest jakby na stałe, a ramię schodzi samo po użyciu imbusa 8mm. Zamiast niego potrzebowałem klucz do supportu, trudno, zawsze jeden więcej nie zaszkodzi :)

#17 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 14 maj 2010 - 21:29

http://www.forumszos...opic.php?t=5883

Trzeba czytać forum, a nie oglądać...




Dodaj odpowiedź