Korba - kilka pytań
#1
Napisano 09 maj 2010 - 17:48
Teraz kilka kwestii formalnych. Przeczytałem wątek o mechanizmach korbowych i trochę jestem zdezorientowany. Zakupiłem taki oto KLUCZ , który zakładam, że mi pomoże odkręcić lewe ramię. Gdy klucz włożyłem do ramienia to powstało pytanie, jak to odkręcić? Czym ten cały kluczyk chwycić, tak żeby go nie zjechać przy okazji? W poradniku zobaczyłem, że tam jest taka plastikowa nakłada czy coś. U mnie tego nie ma, a czy powinno być? Oto zdjęcie:
Zdjęcie
I czy jest możliwość znalezienia gdzieś takiej nakrętki (tej metalowej na zdjęciu), gdyby coś się zjechało?
Pozdrawiam ;-)
#2
Napisano 09 maj 2010 - 18:21
#4
Napisano 09 maj 2010 - 19:33
Nie masz śruby kasującej luz? Jak ją zgubiłeś? Można dorwać, nawet ostatnio na allegro ktoś takie wycinane cnc sprzedawał.
Skoro jej nie posiadasz to nie odkręcaj korby bo potem luzu nijak nie skasujesz.
#5
Napisano 09 maj 2010 - 20:00
#6
Napisano 09 maj 2010 - 21:10
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#8
Napisano 10 maj 2010 - 06:34
Poza tym do wyczyszczenia łożysk nie trzeba przecież wyciągać supportu - po prostu bierzesz nożyk i zdejmujesz kolejne "warstwy", czyli różne uszczelnienia, aż dostajesz się do samego końca i wtedy można wszystko przeczyścić, nasmarować, założyć od nowa, luz skasować monetą i dokręcić. Albo masz niefart, nie da się wszystkiego zdjąć i dostać do środka i wtedy jest lipa.
Z tym że: jedyne zgrzytania, ciężki obrót czy inne dziwne rzeczy jakie mi się pojawiały (jak się lekko i bezdźwięcznie kręci to nawet nie ma sensu tam zaglądać) po dużym przebiegu w rowerze MTB, po kilkukrotnym traktowaniem karcherem bez sentymentów bo błotnistych wyścigach. W szosie szczerze mówiąc nie wiem w jaki sposób można to zasyfić, a już na pewno nie po tak krótkim przebiegu
#9
Napisano 10 maj 2010 - 07:08
Poza tym do wyczyszczenia łożysk nie trzeba przecież wyciągać supportu - po prostu bierzesz nożyk i zdejmujesz kolejne "warstwy", czyli różne uszczelnienia, aż dostajesz się do samego końca i wtedy można wszystko przeczyścić, nasmarować, założyć od nowa, luz skasować monetą i dokręcić. Albo masz niefart, nie da się wszystkiego zdjąć i dostać do środka i wtedy jest lipa.
Bardzo ciekawe :shock: jak zciągnąć uszczelnienia łożysk od strony blatów nożykiem bez ściagania korb - poproszę o intsruktaż zdjęciowy.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#10
Napisano 10 maj 2010 - 11:28
Mam takie nakrętki kasujące luz w korbach ale Shimanowskie z tworzywa, a w ogóle aby odkręcić i zakręcic takanakretke trzeba miec takze swpcjalny klucz- kółko z wcięciami.
Spike, bo się pogubiłem, jaki klucz jest mi jeszcze potrzebny? :mrgreen: I ile by kosztowała ta nakrętka kasująca luz u Ciebie? I do rozebrania korby już żadnego więcej klucza nie potrzeba? To to metalowe coś co widać w ramieniu korby to co to do licha jest, bo teraz to mam taki mętlik, ze hej :mrgreen:
A te śruby co ma niusu to nie jest to samo co u mnie widać na zdjęciu? Wiem, że trochę na gmatwałem ale niech ktoś spróbuje mi to wytłumaczyć.
#11
Napisano 10 maj 2010 - 11:58
Korbę trzeba zdjąć, pisząc że nie trzeba "wszystkiego zdejmować" miałem na myśli support, ponieważ już przewinęła się jakaś myśl o kluczu do supportu H2, a to przecież do doraźnego serwisu nie jest potrzebne i dopóki się coś nie zepsuje albo nie przyjdzie chęć na zmianę ramy potrzebne nie będzie.
#12
Napisano 10 maj 2010 - 18:46
Spike, bo się pogubiłem, jaki klucz jest mi jeszcze potrzebny? :mrgreen: I ile by kosztowała ta nakrętka kasująca luz u Ciebie? I do rozebrania korby już żadnego więcej klucza nie potrzeba? To to metalowe coś co widać w ramieniu korby to co to do licha jest, bo teraz to mam taki mętlik, ze hej :mrgreen:
A te śruby co ma niusu to nie jest to samo co u mnie widać na zdjęciu? Wiem, że trochę na gmatwałem ale niech ktoś spróbuje mi to wytłumaczyć.
Ja pitolę ale się wszystko zakręciło.
Z tego co ja zrozumiałem to Spike proponuje Tobie plastikową nakrętkę kasującą luz ale Ty ją już masz (Spike pisał o kluczu do tej nakrętki, nie zauważył na fotce, ze już go posiadasz) - to ta w środku lewej korby, metalowa. Nakrętkę tą wkręca się tym kluczem który posiadasz, chyba przymierzałeś i musiało pasować.
Posiadam korby 105 HTII i tam ta śruba usuwająca luz jest plastikowa, z tego co widać po fotce u Ciebie jest metalowa więc śmiało używaj swojego klucza - śruby nie zniszczysz, najwyżej klucz się zużyje. Niektóre klucze posiadają z drugiej strony dodatkowo takie skrzydełko - łatwiej się trzyma podczas odkręcania, Ty owiń ten klucz szmatką i śmiało kręć. Oczywiście wcześniej poluzuj dwie imbusowe śrubki.
Zobacz szczegóły na rysunku shimano TUTAJ
Powodzenia.
#14
Napisano 14 maj 2010 - 13:01
Otóż, nie mogę zdjąć supportu. Mam klucz odpowiedni (chyba, napisane było że ściągacz do kwadrat/octalink/isis ). Odkręcam lewe ramię, prawe ramię (mówię co robiłem, usiłowałem dojść sam jak to działa) i staję w tym momencie. Patrząc na średnicę tej śruby od ściągacza (wchodzi luźno w otwór), co w jaką stronę się kręci i (później) patrząc na tutorial na tym forum dochodzę do wniosku, że muszę wkręcić ściągacz "przez ramię" korby i w ten sposób je dokręcić, a później tą nakrętką odkręcę support. (ewentualnie ta śruba jest za cienka, powinna się wkręcać a nie wchodzić luźno i niepotrzebnie kombinuję )
Jeżeli dobrze myślę, to tu pojawia się mój mały problem - otóż nie mogę usunąć śruby, którą dokręca się ramię korby (tej na imbus 8mm). Ani to nie chce się odkręcić do końca (bo już jest odkręcone), ani wybić tego chyba nie da się w żadną stronę, ani tej podkładki nie umiem podważyć ani przesunąć. Tak więc korbę odkręcam, ale supportu nie mogę przez to ruszyć, a potrzebuję mieć gołą ramę.
Jak usunąć tą śrubkę?
Zdjęć nie dodam bo mama pojechała w góry i aparat zabrała Korba to ultegra, FC-6500 jest na niej napisane
#15
Napisano 14 maj 2010 - 14:22
Odkręcasz obie śrub od ramion korby, wkręcasz ściągacz w miejsce śruby, doręcasz ściągacz i schodzi on wraz z korbą. Domyślam sie że możesz mieć w tym miejscu popularny problem dot. ściągacza. Producent pisze że jest od do wszystkich kwadratów , isisów itp. bo faktycznie jest, ale należy zastosować podkładkę w miejsce styku osi ściągacza z osią suportu, bez tej podkładki ściągacz wchodziłby w oś i nie byłoby możliwe zdjęcie ramiona korby. Można dać 5 groszy bądź jak ja, daję podkładkę pod większą śrubę. Też działa.
Tak pozbędziesz się ramion.
Co do suportu to żadnym ściągaczę go nie zdejmiesz bo potrzebujesz do tego klucz zależnie od tego jaki masz tam suport. Albo ośmiozębny (środkowy na foto) albo ten na wielowypust Shimano (po prawej na foto ).
Tu masz link z forum: Dwa ostatnie z prawej służą do odkręcenia misek suportowych.
Tym zdejmiesz obie miski. Częstokroć do zdjęcia jednego pakietu należy mieć dwa klucze bo jedna strona jest na taki a druga na taki.
Powodzenia!
#16
Napisano 14 maj 2010 - 14:39
#17
Napisano 14 maj 2010 - 21:29