Jaki kąt i długość mostka
#1 Gosc_dablo1_*
Posted 04 November 2007 - 20:50
#2
Posted 04 November 2007 - 21:21
Jednak -6* to optymalny kąt i niemal zawsze wystarcza. W przypadku krótkiej główki ramy zamiast dużej ilości podkładek można zamontować mostek kątem dodatnim, czyli wznios do góry, ale mnie sie to nie podoba. Ergonomika i wygląd -6* jest optymalna.
Skożystaj z kalkulatora na Wrench-Science - otrzymasz całkowita dłogośc ramy + długość mostka. Przy dobrze dobranej ramie stosuje sie mostek o długości 100, 110, 120mm. Są jeszcze 90 i 130, ale to dla tych, którzy lubią specyficzną pozycję na rowerze. Chyab Cancelara jeździ na mostku 130mm bo lubi być wyciągnięty na rowerze.
Generalnie jak siedzisz na rowerze naturalnie i luźno trzymając się za korpusy klamkomanetek to patrząc na piastę...nie powinieneś jej zobaczyć bo powinna ją idealnie zasłonic kierownica.
#3
Posted 04 November 2007 - 22:57
i specjalnie robiony mostek dla Boonena http://www.cyclingne...onen/Boonen1680
#7
Posted 05 November 2007 - 15:42
Ja widzę piastę. Dopiero w dolnym chwycie kierownica zasłania mi piastę i myślałem , że tak ma być.Generalnie jak siedzisz na rowerze naturalnie i luźno trzymając się za korpusy klamkomanetek to patrząc na piastę...nie powinieneś jej zobaczyć bo powinna ją idealnie zasłonic kierownica.
Wychodzi z tego , że ramę mam trochę za dużą (L535 a mój wzrost 184 cm). Zostaje mi wymiana mostka z 120 na 100. Tak off topic to jak wpływa skrócenie mostka na zachowanie roweru ?
#8 Gosc_dablo1_*
Posted 05 November 2007 - 16:08
[ Dodano: 2007-11-05, 16:10 ]
ale ja mam ramę 57 lekki sloping ciut większą ,185 wzrostu ciut mniej więc chyba 120 też będzie okMnie się wydaje,że 110 chociaż to zależy od Twoich upodobań.Ja przy wzroście 188cm, ramie 56 z lekkim slopingiem mam 120 mm i jest idealnie.
#10
Posted 05 November 2007 - 17:02
https://www.wrenchsc...ode=R&__redir=1
W/w kalkulator pokaże Ci najprawdopodobniej mostek 90mm.
W wyniku uzyskasz m.in. OVERALL REACH czyli suma długości ramy i mostka. Mnie pokazało 660mm. Moja stara Orbea miała 550mm i mostek 110mm, a TCR ma 545mm, mostek 110mm i siodełko trochę bardziej cofnięte do tyłu.
To moje wyniki:
Za duża rama spowoduje, że mimo ustawienia odpowiedniej długości mostkiem to kąty ramy będa większe przez co sie bedziesz czuł jak na rowerze do jazdy na czas i gorzej się bedzie jeździło na stojąco.
Darek80, przejedź się na jakimś krótszym rowerze kolegi i zobacz czy Ci pasuje bliżej kierownica. Każdy lubi inaczej, mi pasuje ta wzorcowa pozycja. Sam ustawiłem sobie pozycję zanim miałem dostęp to takich kalkulatorów, a jak wreszcie sprawdziłem w kalk to uzyskałem wymiary identyczne z tymi jakie już miałem w rowerze.
Jeśli masz za długi mostek i jesteś za bardzo wyciągnięty na rowerze to możesz przesunąć siodełko do przodu. Pozycja będzie mniej agresywna ze względu na kąt pochylenia tułowia, ale zmienia się kąt między miednicą a środkiem suportu na bardziej "czasowy". W rowerach szosowych odległość między liniami pionowymi poprowadzonymi przez środek suportu i czubek siodełka wynosi 50 lub 55mm wg. UCI.
Manewr z siodełkiem spowoduje, że rower bedzie bardziej nerwowy. Jeśli teraz jest za długi mostek i siedzisz za daleko to kieruje sie nijak. Za krótki mostek i daleko wysunięte do tyłu siodełko to bardziej stabilny rower, aż "leniwy".
Generalnie: odległość między czubkiem siodełka a środkiem suportu nie mniej niż 50/55mm i zachowana długość sumaryczna ramy i mostka obliczona z Wrench Science - większość kolarzy bedzie się opty malnie czuła na tak skonfigurowam rowerze.
:shock: Przepraszam, że tyle aż musicie czytać ;-)
#11 Gosc_dablo1_*
Posted 05 November 2007 - 17:33
DAREK80 ja mierze długość rury poziomej w swoim slopingu c-c (57) wirtualna tej samej ramy to (58,5 dla ramy klasycznej) Moja długość nogi (od krocza do podłogi 90-91 cm) więc wymiar tej ramy jest dla mnie ponoć idealny. W klasycznej ramie wychodziło mi między 58 a 59 więc 58,5 jest chyba ok57 to jak mierzysz ? długość wirtualną (c-c) czy długość rury poziomej w slopingu ?ale ja mam ramę 57 lekki sloping ciut większą ,185 wzrostu ciut mniej więc chyba 120 też będzie ok
#12
Posted 05 November 2007 - 18:11
Natomiast obecnie miarodajne jest TYLKO podawanie długości ramy. Wiąrze się to z przyjęciem, że wszyscy sa rozciągnięci tak samo i dobiera sie optymalną długość roweru.
dablo1, kto Ci dobrał taką ramę? Jakiś sprzedawca? To co by powiedział na ramę Gianta 555mm - że za mała?
585mm jest zdecydowanie za duża i wymień ją jak masz możliwość. Kolega mając 190cm wzrostu jeździ na ramie o długości 580mm.
#13 Gosc_dablo1_*
Posted 05 November 2007 - 18:12
[ Dodano: 2007-11-05, 18:27 ]
tak się składa że te ramy są w 5-ciu wymiarach xs,s,m,l,xl s=53,m=55,l=57,xl=58,5 (ja mówie o wymiarach rzeczywistych c-c sloping)Jestem na początku rozmiaru L i myśle żę jest ok jednak rozmiar M chyba byłby za małyNie ważne jest jaka jest wysokość ramy. Miało to sens gdy nie było innych ram niż klasyczne bo miały one taką samą długość jak wysokość, więc powiązanie rozmiaru ramy z długościami nóg miało sens.
Natomiast obecnie miarodajne jest TYLKO podawanie długości ramy. Wiąrze się to z przyjęciem, że wszyscy sa rozciągnięci tak samo i dobiera sie optymalną długość roweru.
dablo1, kto Ci dobrał taką ramę? Jakiś sprzedawca? To co by powiedział na ramę Gianta 555mm - że za mała?
585mm jest zdecydowanie za duża i wymień ją jak masz możliwość. Kolega mając 190cm wzrostu jeździ na ramie o długości 580mm.
#14
Posted 05 November 2007 - 18:28
#16
Posted 17 May 2008 - 18:12
kalkulator pokazuje, że powinienem mieć ramę o długości 555-559mm, a mam 535mm, mostek powinienem mieć 112-118mm, a mam 120mm, obecny mostek byłby ok, ale przy ramie o 20-24mm dłuższej, błąd dobrania rozmiaru ramy chciałbym zniwelować dłuższym mostkiem