Jump to content


Jaki kąt i długość mostka


49 replies to this topic

#1 Gosc_dablo1_*

Gosc_dablo1_*
  • Gość

Posted 04 November 2007 - 20:50

mam zamiar kupić mostek tak przez wielu doceniany Ritchey 4axis.czy w każdym tym mostku jest nachylenie -+6 stopni czy nożna sobie dobrać inny kąt chodzi mi raczej żeby był lekko nachylony nie wiem natomiast jak dany kąt ma się w rzeczywistości czy ktoś może mi przesłać link jakiegoś rowerku i podać kąt mostka i długość w tym rowerze :?: chciałbym wizualnie zobaczyć jak to wygląda w całości dziękuję za pomoc KARBON jaki Ty masz kąt i długość mostka w swoim Giant-cie :?

#2 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1,876 posts
  • SkądŁódź

Posted 04 November 2007 - 21:21

Ja mam mostek 110mm z kątem 6*. Jest jeszcze 4Axis 17*, który zazwyczaj jest idealnie poziomo do podłoża.
Jednak -6* to optymalny kąt i niemal zawsze wystarcza. W przypadku krótkiej główki ramy zamiast dużej ilości podkładek można zamontować mostek kątem dodatnim, czyli wznios do góry, ale mnie sie to nie podoba. Ergonomika i wygląd -6* jest optymalna.
Skożystaj z kalkulatora na Wrench-Science - otrzymasz całkowita dłogośc ramy + długość mostka. Przy dobrze dobranej ramie stosuje sie mostek o długości 100, 110, 120mm. Są jeszcze 90 i 130, ale to dla tych, którzy lubią specyficzną pozycję na rowerze. Chyab Cancelara jeździ na mostku 130mm bo lubi być wyciągnięty na rowerze.
Generalnie jak siedzisz na rowerze naturalnie i luźno trzymając się za korpusy klamkomanetek to patrząc na piastę...nie powinieneś jej zobaczyć bo powinna ją idealnie zasłonic kierownica.

#3 COST

COST
  • Użytkownik
  • 282 posts
  • SkądRADOM

Posted 04 November 2007 - 22:57

troche tego cancellary jest ale zeby odrazu 140mm :lol: http://www.cyclingne...FSA_OS-115_stem
i specjalnie robiony mostek dla Boonena http://www.cyclingne...onen/Boonen1680

#4 Gosc_Jelitek_*

Gosc_Jelitek_*
  • Gość

Posted 04 November 2007 - 23:03

ten OS-115 jest zarąbiście ciężki! Mój ma 120 mm i waży 174 gr

#5 Gosc_dablo1_*

Gosc_dablo1_*
  • Gość

Posted 05 November 2007 - 14:50

dzięki karbon ja mam lekki sloping w rozmiarze 57 (KLASYCZNA 58,5) I ZASTANAWIAM SIę NAD 110 LUB 120 jak uważasz który przy tej ramie i wzroście 185 cm będzie lepszy :?: :roll: bo kąt idealnie pasuje do ramek slopingowych :?:

#6 xcracer

xcracer
  • Użytkownik
  • 391 posts
  • SkądMyszków

Posted 05 November 2007 - 15:32

Mnie się wydaje,że 110 chociaż to zależy od Twoich upodobań.Ja przy wzroście 188cm, ramie 56 z lekkim slopingiem mam 120 mm i jest idealnie.

#7 Darek80

Darek80
  • Użytkownik
  • 339 posts
  • Skądokolice Łowicza

Posted 05 November 2007 - 15:42

Generalnie jak siedzisz na rowerze naturalnie i luźno trzymając się za korpusy klamkomanetek to patrząc na piastę...nie powinieneś jej zobaczyć bo powinna ją idealnie zasłonic kierownica.

Ja widzę piastę. Dopiero w dolnym chwycie kierownica zasłania mi piastę i myślałem , że tak ma być.
Wychodzi z tego , że ramę mam trochę za dużą (L535 a mój wzrost 184 cm). Zostaje mi wymiana mostka z 120 na 100. Tak off topic to jak wpływa skrócenie mostka na zachowanie roweru ?

#8 Gosc_dablo1_*

Gosc_dablo1_*
  • Gość

Posted 05 November 2007 - 16:08

a czy FSA OS115 to dobry mostek (170zł) :?: czy jednak 4XIS pomijając wagę :roll:

[ Dodano: 2007-11-05, 16:10 ]

Mnie się wydaje,że 110 chociaż to zależy od Twoich upodobań.Ja przy wzroście 188cm, ramie 56 z lekkim slopingiem mam 120 mm i jest idealnie.

ale ja mam ramę 57 lekki sloping ciut większą ,185 wzrostu ciut mniej więc chyba 120 też będzie ok :lol:

#9 Darek80

Darek80
  • Użytkownik
  • 339 posts
  • Skądokolice Łowicza

Posted 05 November 2007 - 16:12

ale ja mam ramę 57 lekki sloping ciut większą ,185 wzrostu ciut mniej więc chyba 120 też będzie ok :lol:

57 to jak mierzysz ? długość wirtualną (c-c) czy długość rury poziomej w slopingu ?

#10 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1,876 posts
  • SkądŁódź

Posted 05 November 2007 - 17:02

dablo1, uważam, że masz zbyt długa ramę. Przy Twoim wzroście optymalna byłaby 560mm, max 570mm i mostek 110 lub 120mm.
https://www.wrenchsc...ode=R&__redir=1
W/w kalkulator pokaże Ci najprawdopodobniej mostek 90mm.
W wyniku uzyskasz m.in. OVERALL REACH czyli suma długości ramy i mostka. Mnie pokazało 660mm. Moja stara Orbea miała 550mm i mostek 110mm, a TCR ma 545mm, mostek 110mm i siodełko trochę bardziej cofnięte do tyłu.
To moje wyniki: Dołączona grafika
Za duża rama spowoduje, że mimo ustawienia odpowiedniej długości mostkiem to kąty ramy będa większe przez co sie bedziesz czuł jak na rowerze do jazdy na czas i gorzej się bedzie jeździło na stojąco.

Darek80, przejedź się na jakimś krótszym rowerze kolegi i zobacz czy Ci pasuje bliżej kierownica. Każdy lubi inaczej, mi pasuje ta wzorcowa pozycja. Sam ustawiłem sobie pozycję zanim miałem dostęp to takich kalkulatorów, a jak wreszcie sprawdziłem w kalk to uzyskałem wymiary identyczne z tymi jakie już miałem w rowerze.
Jeśli masz za długi mostek i jesteś za bardzo wyciągnięty na rowerze to możesz przesunąć siodełko do przodu. Pozycja będzie mniej agresywna ze względu na kąt pochylenia tułowia, ale zmienia się kąt między miednicą a środkiem suportu na bardziej "czasowy". W rowerach szosowych odległość między liniami pionowymi poprowadzonymi przez środek suportu i czubek siodełka wynosi 50 lub 55mm wg. UCI.
Manewr z siodełkiem spowoduje, że rower bedzie bardziej nerwowy. Jeśli teraz jest za długi mostek i siedzisz za daleko to kieruje sie nijak. Za krótki mostek i daleko wysunięte do tyłu siodełko to bardziej stabilny rower, aż "leniwy".

Generalnie: odległość między czubkiem siodełka a środkiem suportu nie mniej niż 50/55mm i zachowana długość sumaryczna ramy i mostka obliczona z Wrench Science - większość kolarzy bedzie się opty malnie czuła na tak skonfigurowam rowerze.

:shock: Przepraszam, że tyle aż musicie czytać ;-)

#11 Gosc_dablo1_*

Gosc_dablo1_*
  • Gość

Posted 05 November 2007 - 17:33

ale ja mam ramę 57 lekki sloping ciut większą ,185 wzrostu ciut mniej więc chyba 120 też będzie ok :lol:

57 to jak mierzysz ? długość wirtualną (c-c) czy długość rury poziomej w slopingu ?

DAREK80 ja mierze długość rury poziomej w swoim slopingu c-c (57) wirtualna tej samej ramy to (58,5 dla ramy klasycznej) Moja długość nogi (od krocza do podłogi 90-91 cm) więc wymiar tej ramy jest dla mnie ponoć idealny. W klasycznej ramie wychodziło mi między 58 a 59 więc 58,5 jest chyba ok

#12 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1,876 posts
  • SkądŁódź

Posted 05 November 2007 - 18:11

Nie ważne jest jaka jest wysokość ramy. Miało to sens gdy nie było innych ram niż klasyczne bo miały one taką samą długość jak wysokość, więc powiązanie rozmiaru ramy z długościami nóg miało sens.
Natomiast obecnie miarodajne jest TYLKO podawanie długości ramy. Wiąrze się to z przyjęciem, że wszyscy sa rozciągnięci tak samo i dobiera sie optymalną długość roweru.
dablo1, kto Ci dobrał taką ramę? Jakiś sprzedawca? To co by powiedział na ramę Gianta 555mm - że za mała?
585mm jest zdecydowanie za duża i wymień ją jak masz możliwość. Kolega mając 190cm wzrostu jeździ na ramie o długości 580mm.

#13 Gosc_dablo1_*

Gosc_dablo1_*
  • Gość

Posted 05 November 2007 - 18:12

karbon ten kalkulator to jest dla ram klasycznych czy slopingowych :?:

[ Dodano: 2007-11-05, 18:27 ]

Nie ważne jest jaka jest wysokość ramy. Miało to sens gdy nie było innych ram niż klasyczne bo miały one taką samą długość jak wysokość, więc powiązanie rozmiaru ramy z długościami nóg miało sens.
Natomiast obecnie miarodajne jest TYLKO podawanie długości ramy. Wiąrze się to z przyjęciem, że wszyscy sa rozciągnięci tak samo i dobiera sie optymalną długość roweru.
dablo1, kto Ci dobrał taką ramę? Jakiś sprzedawca? To co by powiedział na ramę Gianta 555mm - że za mała?
585mm jest zdecydowanie za duża i wymień ją jak masz możliwość. Kolega mając 190cm wzrostu jeździ na ramie o długości 580mm.

tak się składa że te ramy są w 5-ciu wymiarach xs,s,m,l,xl s=53,m=55,l=57,xl=58,5 (ja mówie o wymiarach rzeczywistych c-c sloping)Jestem na początku rozmiaru L i myśle żę jest ok jednak rozmiar M chyba byłby za mały :lol:

#14 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1,876 posts
  • SkądŁódź

Posted 05 November 2007 - 18:28

Bez znacznie. Podaje długość całkowitą, ale mostka nie zależnie od kąta (to co masz napisane na mostku to taką długość przyjmujesz) i długość horyzontalną, czyli poziomo. Ramy sloppingowe mają podawaną zazwyczaj długość horyzontalną, lub mają podawane dwie długości: horyzontalną i mierzoną po rurze górnej.

#15 Gosc_Jelitek_*

Gosc_Jelitek_*
  • Gość

Posted 05 November 2007 - 19:31

diablo OS115 jest zarąbiście ciężki ale też bardzo sztywny. Mostek jest wycinany z kawałka aluminium no i wygląda super.

#16 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1,165 posts
  • SkądWarszawa

Posted 17 May 2008 - 18:12

po przejechaniu w tym sezonie ponad 2k km, zacząłem się zastanawiać nad zmianą mostka na jeszcze dłuższy, ma to na celu lepsze dociążenie przedniego koła, oraz ogólną poprawę pozycji, wcześniej miałem mostek 110mm pod 26mm, teraz mam 120mm pod 31.8mm [przypominam że mam karbonową kierownicę], zastanawiam się czy zmienić mostek na 130mm lub dłuższy, mam ritcheya wcs 4axis, jeśli miałbym zmieniać na 130mm to na taki sam, a jeśli na dłuższy to może na syntace f199 ale nie jestem pewien czy jego mocowanie pod kierownicę będzie przyjazne dla karbonu, wdzieliście może inne mostki dłuższe niż 130mm?
kalkulator pokazuje, że powinienem mieć ramę o długości 555-559mm, a mam 535mm, mostek powinienem mieć 112-118mm, a mam 120mm, obecny mostek byłby ok, ale przy ramie o 20-24mm dłuższej, błąd dobrania rozmiaru ramy chciałbym zniwelować dłuższym mostkiem

#17 ERDE

ERDE
  • Użytkownik
  • 1,010 posts
  • SkądLublin

Posted 17 May 2008 - 18:16

zastanów się dlaczego mostki powyżej 120 mm są tak rzadko spotykane... czy aby na pewno potrzebujesz dłuższego mostka?

#18 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1,165 posts
  • SkądWarszawa

Posted 17 May 2008 - 18:23

przy chwycie za manetki, gdy mocniej depnę, a wtedy pochylam się i widzę fragment przedniej piasty

#19 SN

SN
  • Użytkownik
  • 475 posts
  • Skądzupelnie blisko

Posted 17 May 2008 - 18:34

przeciez nie jestes w stanie utrzymywac swojego tulowia w jednej, nieruchomej, modelowej pozycji podczas pedalowania. to jest zupelnie logiczne, ze jesli pochylisz/wychylisz sie bardziej to zmieni sie twoj punkt patrzenia i zobaczysz piaste.

#20 Gosc_Klaudiusz_*

Gosc_Klaudiusz_*
  • Gość

Posted 17 May 2008 - 18:47

Dokladnie, test z "piasta" polega na tym abys krecil lekko na mlynku, poprostu jedziesz kawalek i patrzysz po czasie na piaste starajac sie poruszyc tylko glowa



Reply to this topic