Skocz do zawartości


Zdjęcie

Nietypowy Temat - Wymiana Widelca W Rowerze Crossowym Żony


17 odpowiedzi w tym temacie

#1 Buquiet

Buquiet
  • Użytkownik
  • 38 postów

Napisano 12 marzec 2017 - 02:51

Witam Panowie

 

Przepraszam że z takim tematem startuje ta tym forum niestety na konkurencyjnym forum nie znalazłem pomocy.

Chciałbym trochę odchudzić rower żony przez wyrzucenie z crossa amora który jest ciężki, badziewny, i kompletnie niepotrzebny

Jest to Kross Evado 1.0 którego kupiłem głównie dla bazy a reszta już z niego wyleciała, teraz czas na amortyzator - niepotrzebny badziewny balast

Obecny amortyzator Suntour M3010 jest on dosyć wysoki i zastanawiam się jak zachowa się geometria roweru po tak drastycznej zmianie teraz mierząć wysokość goleni od osi do główki jest jakieś 46,5 cm większość sztywnych widelców ma 40 -41 cm dosyć znaczna różnica... kąt główki ramy teraz (mierzony komórka ) to jakieś 16 stopni. Odległość od środka osi suportu to ziemi to 30 cm...

Czy taka zmiana nie rozwali geometrii? wydaje się że rower zbliży się do gometrii rowerów szosowych....

Kąt główki poszedł by na jakieś 12-11 stopni, spadnie wysokość osi suportu...

 

Jeszcze raz wielkie sorry za profanację forum rowerem crossowym ;)

 



#2 Kumi

Kumi
  • Użytkownik
  • 106 postów

Napisano 12 marzec 2017 - 07:46

Możesz poszukać sztywnego widelca o zbliżonej geometrii do tego amortyzatora, są takie, często do 29"
Tutaj przykład (lekki, carbon, ale drogi, pod tarcze) - http://force-compone...arbonowy-485-mm

Długość goleni 485 mm - odpowiednik widelca o skoku ok 100 mm

Inny widelec do 29" (tańszy, ale też pod tarcze) - http://force-compone...-ahead-alu-disc

Długość widelca od osi piasty do dolnej miski sterów: 470 mm

 

Niestety, ale porządny sztywniak jest obecnie droższy od taniej badziewnej "sprężyny".

29" używa tych samych obręczy co 28" (ETRTO 622mm) więc hamulce będą pasować, o ile będzie miał pivoty.

 

 



#3 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 12 marzec 2017 - 11:38

Inną marką, która robi widelce sztywne do MTB jest MOSSO - http://mossopolska.pl/#start. 

 

Niestety, jeśli masz V-brake w rowerze, to może być problem, bo z tego co widzę piwoty są jeszcze jedynie w widelcach do kół 26".

Można oczywiście szukać w sklepach, może mają ze starych zapasów.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#4 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 12 marzec 2017 - 12:42

może coś takiego? 

http://allegro.pl/wi...93.html#thumb/1

 

Zapytaj sprzedającego o wagę i wymiary.



#5 Buquiet

Buquiet
  • Użytkownik
  • 38 postów

Napisano 12 marzec 2017 - 12:47

To jakiś zabytek

#6 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 12 marzec 2017 - 12:58

Czy taka zmiana nie rozwali geometrii? wydaje się że rower zbliży się do gometrii rowerów szosowych....

Kąt główki poszedł by na jakieś 12-11 stopni, spadnie wysokość osi suportu...

 

 

Oczywiście geometria zmieni się, bo na znalezienie widelca z piwotami i o długości zbliżonej do amortyzatora bym nie liczył, tym bardziej w rozsądnych pieniądzach. 

Ja bym zaryzykował z normalnym trekkingowym widelcem za kilkadziesiąt złotych (np. jakiś Accent) i wypróbował. Kąty ulegną zmianie (choć chyba nie aż takiej, jak przewidujesz), suport się obniży (ale wyjściowe 300 mm to i tak dużo), za to na wadze zejdzie pewnie z 1.5 kg. Jeśli po tej zmianie rower będzie zbyt nerwowy (oczywiście wymagana będzie korekta ustawienia przesunięcia i pochylenie siodełka, wysokości kierownicy itp.) to można zastosować jeszcze manewr z grubszą przednią oponą. Jeśli z tyłu masz 1.6 cala, a z przodu dasz 2.0 (czy nawet więcej, jeśli się zmieści) to przód realnie się podniesie (około 1 cm lub więcej), a grubszy balon zapewni lepszą amortyzację i pozwoli wjechać nawet w trudniejszy teren. Jak tylko na szosę to można dać jakiegoś balonowego slicka. 

Tu znalazłem ciekawy widelec (dość drogi, ale cr-mo i znanej firmy) - możesz dopytać o wysokość.

http://allegro.pl/wi...6746923687.html



#7 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 12 marzec 2017 - 13:07

Jeśli nie jest uszkodzony, zardzewiały a waga i wymiary spasują to co przeszkadza? jak jest brzydki to zawsze można odmalować albo okleić.



#8 Buquiet

Buquiet
  • Użytkownik
  • 38 postów

Napisano 12 marzec 2017 - 13:10

Oczywiście geometria zmieni się, bo na znalezienie widelca z piwotami i o długości zbliżonej do amortyzatora bym nie liczył, tym bardziej w rozsądnych pieniądzach. 

Ja bym zaryzykował z normalnym trekkingowym widelcem za kilkadziesiąt złotych (np. jakiś Accent) i wypróbował. Kąty ulegną zmianie (choć chyba nie aż takiej, jak przewidujesz), suport się obniży (ale wyjściowe 300 mm to i tak dużo), za to na wadze zejdzie pewnie z 1.5 kg. Jeśli po tej zmianie rower będzie zbyt nerwowy (oczywiście wymagana będzie korekta ustawienia przesunięcia i pochylenie siodełka, wysokości kierownicy itp.) to można zastosować jeszcze manewr z grubszą przednią oponą. Jeśli z tyłu masz 1.6 cala, a z przodu dasz 2.0 (czy nawet więcej, jeśli się zmieści) to przód realnie się podniesie (około 1 cm lub więcej), a grubszy balon zapewni lepszą amortyzację i pozwoli wjechać nawet w trudniejszy teren. Jak tylko na szosę to można dać jakiegoś balonowego slicka. 

 

 

Ten rowerek żony i tak idzie bardziej w stronę szosy... cały osprzęt szosowy Sora tylko PP kombinowana z racji górnego ciągu na Deore

Czy jezeli  kąt główki będzie na poziomie 12-10 stopni to tak jak w szosówkach to nie powinien on być bardzie narowisty od nich...?

Suport jak spadnie na 27-28 cm to tez jak w szosach....

Zona ma w tym krosie opony Conti Touring 28 



#9 Kumi

Kumi
  • Użytkownik
  • 106 postów

Napisano 12 marzec 2017 - 16:10

Możesz jeszcze też kupić normalny widelec cross/trekking na 28", a potem gdzieś u tokarza dorobić tuleję dystansową, żeby trochę zwiększyć odległość oś koła - bieżnia, a tym samym podnieść nieco główkę ramy.

 

Ale tak przy okazji - te 46,5 cm mierzyłeś pod obciążeniem czy bez?
Zresztą, nawet jeśli pod obciażeniem, to widelce crossowe 28" miewają po 44,5 cm, jak np. ten -> http://force-compone...1-1-8-ahead-alu

Różnica w geometrii podczas jazdy będzie znikoma



#10 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 12 marzec 2017 - 16:29

Ten ostatni Force to chyba strzał w dziesiątkę. Dotaczanie tulejek może i jest jakimś wyjściem ale takie rozwiązanie zmienia nieco rozkład sił działających na widelec (szczególnie na rurę sterową), co może mu na dłuższą metę zaszkodzić (zwłaszcza jakimś konstrukcjom karbonowym czy aluminiowo-stalowym).



#11 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1035 postów
  • SkądStargard

Napisano 13 marzec 2017 - 14:17

Właśnie taki sam widelec zamontowałem w swoim crossie. Geometria nie zmieniła się zbytnio, choć już wcześniej amortyzator miałem nieznacznie skrócony.



#12 Buquiet

Buquiet
  • Użytkownik
  • 38 postów

Napisano 17 marzec 2017 - 01:54

Cały czas mi chodzi po głowie założenie jakiegoś widelca od przełaja... tylko boje sie tej zmiany geometrii....



#13 Buquiet

Buquiet
  • Użytkownik
  • 38 postów

Napisano 19 marzec 2017 - 13:50

A co sądzicie o czymś takim ?

 

http://allegro.pl/wi...6736049364.html

 

tylko wysokość 41,2 cm.... czy nie będzie zbyt nisko ?



#14 Kumi

Kumi
  • Użytkownik
  • 106 postów

Napisano 19 marzec 2017 - 13:55

Będzie. 
To jest widelec do ramy pod sztywny, a nie zamiennik amortyzatora. 

Kupił byś tego ostatniego Force i przestał kombinować... w dodatku jest tańszy niż ten RST.
71.gif



#15 Buquiet

Buquiet
  • Użytkownik
  • 38 postów

Napisano 19 marzec 2017 - 14:12

Będzie. 
To jest widelec do ramy pod sztywny, 

... no coś ty ;)

Wiem i cały czas rozważam również założenie właśnie takiego ...

Są jeszcze dwie opcje, oprócz zmniejszenia wagi zależy mi na dodaniu optycznej lekkości

 

https://www.cyclospo...-mat.122.p.html

 

lub 

 

http://allegro.pl/sr...5648739441.html



#16 Buquiet

Buquiet
  • Użytkownik
  • 38 postów

Napisano 23 kwiecień 2017 - 16:34

Wyciągnąłem sprężynę z oryginalnego amortyzatora i pobawiłem się z pomiarami przy różnych ustawieniach wysokości amortyzatora.

I tak to wygląda dla spotykanych długości widelców na rynku

Co ciekawe katalog podaje że kąt główki ramy to 71 stopni mierzony komórką 72 stopnie ale wynika to chyba z nieobciążonego amora

 

 
 

Wygląda to nawet całkiem sensownie nawet dla 41,2 cm

Co myślicie?

 

 



#17 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 23 kwiecień 2017 - 21:41

Kup Force, o którym pisał Kumi. Założyłem taki zamiast amora i jest ok. Żona nawet nie zauważy bo zmiana niewielka.  pozdr



#18 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 09 luty 2019 - 23:01

Mam pytanie do użytkowników wspomnianego widelca Force: https://allegro.pl/o...-mat-7805643871

Jaką oponę maksymalnie jest w stanie przyjąć bez ocierania? Próbował ktoś zakładać coś grubszego niż crossowe 28x1.75?. Jakieś doświadczenia, albo zdjęcia z zamontowaną oponą mile widziane.

Chodzi mi po głowie zmontowanie jakiegoś 29er'a na sztywnym (na jakiejś ramie za parę stówek - tu już raczej z konieczności tarcze, bo z piwotami widziałem tylko jakiegoś Cube'a), a zastosowanie widelca pod V-brake znacznie obniżyłoby koszty, a także masę (bo przednich kół pod V-ki mam kilka).

Znalazłem jedynie taki film (z oponą Smart Sam 28x1.75). Trochę luzu jeszcze jest, ale nie wiem ile realnej szerokości ma ta opona (ktoś z Was może ma i mógłby zmierzyć?).





Dodaj odpowiedź