Coraz częściej czytam o tym żeby jeździć na szerszych oponach (28mm). Komfort, przyczepność, opory toczenia itp. Na tych oponach jeździmy ponoć na niższym ciśnieniu, ale co co to dokładnie znaczy? 2 bary, 4 bary??? Normalnie swoje opony (które aktualnie skończyłem i chcę właśnie spróbować 28mm) pompuję do 6,5.
#2
Napisano 15 marzec 2017 - 08:16
https://www.schwalbe.../luftdruck.html
Jest też gdzieś w sieci wykres dla Conti. Poszukaj.
Poza tym, trzeba samemu potestować.
#4
Napisano 15 marzec 2017 - 19:55
Jak dla mnie 28mm daje już za duże opory toczenia. Ale myślę, że to już kwestia nogi. pozdr
Ja to jeszcze rozumiem przewagę 25mm nad 23mm, ale to co robią marketingowcy i "pożyteczni idioci" z różnych czasopism rowerowych rozciągając te przewagi na 28 a nawet więcej to już przesada.
Kiedyś tu już wklejałem materiały Mavica:
http://engineerstalk...ight-rim-width/
"In short, the Crr of a 23mm inflated at 100PSI, is the same as that of a 25mm tyre inflated at 80 PSI.
While increasing the tyre section, the rolling resistance is maintained, while hugely improving your comfort.
And if your goal is to lower your rolling resistance, you can just go for a wider tyre and keep the same riding pressure.
The same would go with even bigger tyres (28mm) but then weight and inertia will come into account and there will be a trade off between rolling resistance, low inertia and weight."
- grzybu_blaz lubi to
#6
Napisano 16 marzec 2017 - 08:56
Chyba najbardziej konkretne zestawienie oporów toczenia różnych opon w zależności od ciśnienia, odporności na przebicia itp. można znaleźć w zestawieniu Bicycle Rolling Resistance (link do opon szosowych). Tabela obejmuje ciśnienia 60, 80, 100, 120 PSI, odporność na przebicie, wagę, szerokość - co ciekawe, dominują opony o szerokości 25mm i nie wiem, czy wynika to z metodyki testów (nie zagłębiałem się), czy z popularności tej szerokości opon?
W tym samym serwisie można również znaleźć:
Road Bike Special: Continental GP4000S II comparison - 23, 25, 28 mm compared
Rolling resistance comparison between a 23, 25 and 28 mm
To, że opony Conti GP4000S są szersze niż nominalne to prawie każdy chyba wie czyli 23 to 25mm szerokości, 25 to w rzeczywistości ok. 27mm szerokości, ale że 28 ma szerokość 31mm to się trochę zdziwiłem . Nie w każde (zwłaszcza tylne) widełki taki balon się zmieści...
Również ciekawie wygląda porównanie oporów, jak można zauważyć, różnice są minimalne, przy 100 psi 23 - 28 to ok. 1W, a 25 - 28 symboliczne 0,2W różnicy... I to na korzyść szerszych opon!
Przy komfortowym ciśnieniu (zwłaszcza dla szerszych opon) 80 psi różnice są minimalnie większe, dla opony 23: 14,1W; 25: 13,7W; 28: 12,7W - jak widać założenie szerszych opon wcale nie powoduje wzrostu oporu toczenia, a wręcz przeciwnie, można zyskać prawie 1,5W przechodząc z opon 23 na 28. Na dodatek wzrasta komfort jazdy, głównie na skutek efektu wyższej opony i niższego ciśnienia.
Jedynie należy mieć na uwadzę różnicę w wadze (23: 205g; 25: 225g; 28: 260g) no i to, że nie na każdą felgę da się założyć szerszą oponę, a nawet jak się da to szersza opona na zbyt wąskiej feldze nie będzie pracować dobrze, no i jeszcze trzeba pamiętać, że tylne widełki rowerów są na ogół dość wąskie i opona 28 o realnej szerokości 31mm może się po prostu nie zmieścić, lub w niektórych przypadkach ocierać o widełki.
- remel lubi to
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#7
Napisano 17 marzec 2017 - 08:23
23mm - 120psi - 12,5W
25mm - 100psi - 12,9W
28mm - 80psi - 12,7W
Przy ciśnieniach o 20psi niższych wygląda to tak:
13,1 vs 13,7 vs 14,1
Można zatem przyznać, że opory toczenia na przykładzie tej Conti są najniższe dla 23mm, ale różnice do szerszych są minimalne. Oczywiście szersze dają przyczepność i komfort.
- remel lubi to
#8
Napisano 17 marzec 2017 - 12:06
@Arni - zgadzam się w 100%. Do tego dochodzą opory aero i waga, o której wspomniał Prozor.
Ja wciąż jeżdżę na 23mm - mój tyłek nie uważa, żeby była specjalna różnica. Ostatnio wybierałem nowe koła i specjalnie wybrałem Fulcrumy racing 3, a nie jakieś wyższe, bo te FR3 miały wąskie obręcze i nie miałem dylematów, czy zakładać do 23mm opony do 17c obręczy. Obecnie dominują obręcze 17c i zalecane opony to najmniej 25mm. Wiem, że spokojnie można pakować do obręczy 17c opony 23mm, bo mam taki zestaw, ale niesmak pozostaje:)
- remel lubi to
#11
Napisano 17 marzec 2017 - 14:16
Drobna uwaga do powyższych rozważań: pomiary Crr są przeważnie prezentowane dla warunków laboratoryjnych, czyli idealnie gładkiego bębna. W zależności od nawierzchni realne wyniki mogą się znacznie różnić (przeważnie z korzyścią dla szerszych opon).
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#13
Napisano 17 marzec 2017 - 15:58
Nie widzę sprzeczności. Po prostu zauważam, że skoro już bawimy się w "aptekę" i liczenie ułamków wata, to trzeba mieć na uwadze, że wszystkie te obliczenia biorą w łeb, kiedy zmienia się nawierzchnia.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#15
Napisano 10 kwiecień 2017 - 05:06
W ramach ciekawostki: http://www.velonews....-roubaix_435163
Zawodnicy jeżdżą na ciśnieniu od 55 do 75 PSI [na szytkach 28 mm]. Większość ekipy Cannondale jeździła na 4,8 bar, czyli 69 PSI. Dętki z lateksu szybko wypuszczają powietrze, dlatego mechanicy spodziewali się spadku ciśnienia do ok. 62 PSI w momencie rozpoczęcia sekcji brukowanych.
Skoro ciśnienie spadało o 7 PSI na pierwszych ok. 100 km, to w chwili przekraczania mety powinni mieć ok. 4 bar(!!!) na mecie. Oczywiście mowa o Roubaix, a nie jeździe typowo szosowej, ale te liczby zawsze są dla mnie mocno zaskakujące, nawet jeżeli czytam je co rok i znam je doskonale
- remel lubi to
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#16
Napisano 10 kwiecień 2017 - 06:51
Startowe 4.8bar i finiszowe 4bar, czyli 69psi i 58psi. 11psi w ciagu 6 godzin, co daje 44psi na dobe, 😀
A w rzeczywistosci cisnienie w lateksie spada o ok 20psi na dobe.
#17
Napisano 10 kwiecień 2017 - 07:08
Ciśnienie nie spada proporcjonalnie do upływu czasu, z każą godziną ubytek wartości ciśnienia jest mniejszy. Rozumiecie? Gdy napełnimy gumowy balon wodą, to początkowo przez mały otwór będzie ona pryskać bardzo daleko i ilość wody zacznie szybko ubywać. Jednak pod koniec spuszczania tej wody, ciśnienie strumienia spada i woda wypływa ledwo ledwo.
#18
Napisano 10 kwiecień 2017 - 07:11
Zgadza się. Wyciek jest bliższy proporcjonalnemu do ciśnienia w danej chwili, a nie liniowy w czasie.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#20
Napisano 10 kwiecień 2017 - 08:59
Ciśnienie nie spada proporcjonalnie do upływu czasu, z każą godziną ubytek wartości ciśnienia jest mniejszy. Rozumiecie? Gdy napełnimy gumowy balon wodą, to początkowo przez mały otwór będzie ona pryskać bardzo daleko i ilość wody zacznie szybko ubywać. Jednak pod koniec spuszczania tej wody, ciśnienie strumienia spada i woda wypływa ledwo ledwo.
Przy czym podejrzewałbym że ciśnienie podczas jazdy spada szybciej aniżeli w stojącym nieobciążonym rowerze i jednocześnie ciśnienie na sekcjach brukowych spada szybciej niż podczas jazdy po gładkim asfalcie. Na bruku mamy silne uderzenia które tymczasowo mocno zwiększają ciśnienie w oponie powodując szybsze uciekanie powietrza.