Jump to content


Photo

Bębenek nie chce się rozkręcić - jakzrobić z tego ostre


11 replies to this topic

#1 miro

miro
  • Użytkownik
  • 14 posts
  • SkądMalbork

Posted 23 June 2010 - 11:47

Witam
Zakupiłem za grosze koło z niekręcącym się bębenkiem ("zasprzęgla" pod bardzo dużym oporem) z myślą sklejenia go i wykorzystania do ostrego koła. Jednak mam problem z rozkręceniem bębenka, odkręciłem go od piasty, ale dalej nie jestem w stanie go rozkręcić. Zrobiłem klucz z pilnika do metalu (działa na zasadzie klucza Shimano), ale gdy próbuje odkręcać miskę, bębenek kręci się w imadle, a nie mogę skręcić mocniej imadła, bo bębenek zaczyna się zginać (klucz przestaje się kręcić)

Wie ktoś może jak poradzić sobie z tym cholerstwem?
Ewentualnie spróbuję przykleić go do piasty, ale biorąc pod uwagę duże momenty sił mam marne nadzieje na to, że klej wytrzyma.

#2 kubano

kubano
  • Użytkownik
  • 936 posts
  • SkądCzechowice-Dziedzice

Posted 23 June 2010 - 12:38

miro, Kup sobie gotową zebątkę nakręcaną do ostrego.
Np. takie coś http://allegro.pl/it...ovatec_17t.html

#3 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,389 posts
  • SkądRumia

Posted 23 June 2010 - 13:09

kubano, jak Ty to chcesz nakręcić w miejsce bębenka? :shock: Chyba, że autor ma na myśli piastę wolnobiegową.
Z tego, co czytam najtańszy przepis na ostre koło to piasta pod wolnobieg i jakaś trwała zębatka od piasty torpedo (bo chyba nie chcesz piasty dość często zmieniać?). Kleimy dobrym klejem do gwintów i kontrujemy - też z klejem. Dokładne instrukcje są na wielu forach OK.
A jeśli to piasta pod kasetę to bębenek najlepiej chyba będzie zespawać.

#4 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 23 June 2010 - 13:57

Nawet zablokowany bębenek nie nadaje sie do ostrego. Polączenie bębenka z piastą nie może przenosić momentu w obu kierunkach - wielowypust ma luz i polączenie będzie sie wyrabiać. Może nawet odkręcać sie tuleja mocująca bębenek. Szkoda zachodu. O spawaniu wysokowęglowej stali (korpus i stożek bębenka) też można zapomniec.

#5 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 23 June 2010 - 14:22

Ja jednak bym wybrał najtańszą piastę pod ostre i nie bawił się.

A tamtą piastę spróbowałbym naprawić. Jakżeś miro, wpakował piastę bebenkiem w imadło to gratuluje. Już nic z niej nie zrobisz. Skoro bębenek aż tak trudno się rozkręcał to wystarczyło założyć na niego segment kasety albo jedną zębatkę, wziąść bat i w taki sposób zklinować beben (jakbyś kasetę odkrecał) i dalej lecieć z kluczem.

#6 kubano

kubano
  • Użytkownik
  • 936 posts
  • SkądCzechowice-Dziedzice

Posted 23 June 2010 - 14:31

Przepraszam za OT ale jakoś nie pomyślałem i pomyliłem wolnobieg z bębenkiem :oops: :shock:

#7 Mati213

Mati213
  • Użytkownik
  • 153 posts
  • SkądWrocław

Posted 23 June 2010 - 14:38

Czyli to wolnobieg Ci się uszkodził? Wykręcasz go, bierzesz zębatkę z gwintem (powinny pasować zębatki torowe Novatec, innych nie sprawdzałem), smarujesz gwint klejem do gwintów, nakręcasz ją i kontrujesz kontrą od starego suportu na gwint angielski. Jeśli nie będziesz ostro skidował, nie powinno się odkręcić.

#8 miro

miro
  • Użytkownik
  • 14 posts
  • SkądMalbork

Posted 25 June 2010 - 16:44

Dziękuję za odpowiedzi. Zaspawałem bębenek (z tej strony, w której styka się z piastą), wyszlifowałem spaw, skręciłem i rozpocząłem przygodę z ostrym kołem :)
Myślałem, że to łańcuch jest powodem minimalnego "pustego" ruchu korby podczas zmiany kierunku kręcenia korbami, trochę mnie zmartwiło to co napisał lesław.
Myślałem o piaście pod wolnobieg, ale kaseta bardziej do mnie przemawia ze względu na łatwą zmianę zębatek-nie mam żadnego doświadczenia z ostrym, a raz przyklejonej zębatki już nie zmienię. Z kolei na piasty torowe szkoda mi pieniędzy.
@Bikemaster-nic się nie popsuło, oprócz moich nerwów :mrgreen: Myślałem, że szlag mnie trafi przez to pancerne dziadostwo.

#9 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 25 June 2010 - 22:10

raz przyklejonej zębatki już nie zmienię



Można opalać palnikiem a potem rwać siłą.

#10 miro

miro
  • Użytkownik
  • 14 posts
  • SkądMalbork

Posted 28 June 2010 - 16:10

Zaobserwowałem, że znacznie bardziej niż bębenek na wielowypuście piasty, rusza się zębatka na bębenku : / O ile jeszcze w trakcie jazdy idzie to zdzierżyć, przy stójce jest to dość denerwujące. (no i wypusty na zębatce mogą się niszczyć)
Piasta pod kasetę faktycznie zdecydowanie mniej nadaje się do ostrego niż z piasta z gwintem.

#11 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,389 posts
  • SkądRumia

Posted 28 June 2010 - 16:53

Niszczą się prawie bankowo. Jednak najlepiej będzie nabyć klasyczną piastę torową (może stary Record albo DA?) i przepleść. ;-)
Najtaniej pobawić się z tą piastą na wolnobieg nakręcany lub - nieco drożej - przednią pod hamulec tarczowy.

#12 Gosc_Stoofek_*

Gosc_Stoofek_*
  • Gość

Posted 28 June 2010 - 18:01

nie wiem czy to widziałeś http://www.fixedgear...panula/freehub/ no ale juz chyba za późno ;)

co do zębatek to były kiedyś szerokie do bebenka shimano na allegro za jakieś 15 zł



Reply to this topic