Skocz do zawartości


Zdjęcie

Co To Za Piasty?


5 odpowiedzi w tym temacie

#1 qqq

qqq
  • Użytkownik
  • 62 postów

Napisano 24 marzec 2017 - 22:56

Cześć!

 

Co to za piasty?

Czy są w czymś lepsze od takich ze zwykłym kołnierzem?

Dlaczego na jednym zdjęciu kołnierz w kształcie zębatki/kwiatka jest od strony napędu, a na drugim z drugiej? 

 

Michał

Załączone pliki



#2 HESHER

HESHER
  • Użytkownik
  • 305 postów

Napisano 25 marzec 2017 - 11:55

takie mocowanie szprych umozliwa ich silniejszy naciąg a koło jest bardziej sztywne w lini prostej do  toru jazdy, z kolei takie piasty ale symetryczne daja pełna sztywność takiego koła , mocowane sa w rowerach z tylnym trojkątem który jest asymetryczny


  • qqq lubi to

#3 qqq

qqq
  • Użytkownik
  • 62 postów

Napisano 25 marzec 2017 - 18:29

Dzięki!

A to, że w jednej piaście szprych krzyżują się po stronie napędu, a z drugiej po przeciwnej jest czymś spowodowane?

Czy jeśli jest się ciężkim to koła zbudowane na takich piastach będą mocniejsze od zbudowanych na klasycznych piastach?

Jakie firmy produkują takie asymetryczne piasty szosowe?

Jakie firmy produkują szosówki z asymetrycznymi trójkątami?

 



#4 HESHER

HESHER
  • Użytkownik
  • 305 postów

Napisano 25 marzec 2017 - 19:50

asymetryczna rama to np Dogma F10 Pinarello, zazwyczaj ramy z asymetrycznym tylnym trojkątem to ramy z najwyższej polki cenowej no i jest to nowa technologia, piasty do złożenia koła na takich szprychach z symetrycznym ich naciągiem np: DT Swiss, ale shimano ma chyba gotowe koła ale to są Dura - Ace , team Sky na takich jeździ. za wytrzymalosc kola odpowiada rowniez liczba szprych w kole i wiele jeszcze innych czynnikow miedzy innymi czy to markowe kola czy chinczyk podrobiony , filmikow na you tube jest sporo i opinii , chinczyka nigdy bym nie kupil ich wykonanie jest poprostu zenujace , takie kola nawet jak bedzie wszystko okey to powierzchnia ich hamowania z uzyta bedzie po okolo 7000 km.



#5 qqq

qqq
  • Użytkownik
  • 62 postów

Napisano 27 marzec 2017 - 20:40

Oczywiście chodzi mi o koła złożone na podobnej klasy częściach i o takiej samej liczbie szprych. No chyba, że obręcze do takich piast muszą być inne niż do takich ze zwykłym kołnierzem... 

Tak więc kolejne pytanie: Czy takie piasty zaplata się ze zwykłymi obręczami czy z jakimiś wynalazkami?

 

Wie ktoś może jakiej marki są te piasty za zdjęć? Na czerwone wyraźnie widać logo?

 

No i jak z tym, że w czerwonej piaście kołnierz z krzyżującymi się szprychami jest po stronie napędu, a w czarnej po stronie przeciwnej?

 

 



#6 picca

picca
  • Użytkownik
  • 560 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 30 marzec 2017 - 22:16

Większy kołnierz od strony napędu służy do zmniejszenia różnicy naprężenia szprych w tylnym kole pomiędzy prawą, a lewą stroną koła. Tylne koło jest asymetryczne, w związku z obecnością bębenka i kasety, szprychy z prawej mają dużo ostrzejszy kąt względem osi koła niż szprychy po lewej, z tego wynika ta różnica w naprężeniu. Aby zmniejszyć różnicę kątów ułożenia szprych względem osi koła stosuje się różne patenty - zmniejszenie prawego kołnierza, powiększenie prawego, zmniejszenie rozstawu kołnierzy czy asymetryczne obręcze. Wyrównanie naprężenia skutkuje większą sztywnością koła i mniejszą skłonnością do rozcentrowywania się.

 

W tylnym kole, przynajmniej od strony napędu, szprychy powinny się krzyżować, ponieważ na tylne koło działają siły skrętne, wynikające z tego, że tylne koło przekazuje moment obrotowy. Siła pedałowania przekazywana jest przez łańcuch na kasetę, z kasety na bębenek, z bębenka przez szprychy na obręcz i oponę. A więc w tylnym kole przynajmniej jedna strona, najlepiej prawa, powinna być zapleciona na przynajmniej dwa krzyże. 

 

Piasta ze zdjęcia po lewej ma dwa rozwiązania, które przeczą dobrej praktyce i logice. Pierwsze, to nyple przy kołnierzu piasty, zamiast przy obręczy - to jeden z patentów, który służy głównie utrudnienieniu centrowania koła i nie ma żadnego logicznego wyjaśnienia. Drugi, to słoneczko od strony napędu - takie koło będzie mieć tendencje do rozcentrowywania się, bo słoneczko nie jest w stanie przekazać momentu obrotowego. Nie wiadomo, dlaczego niektóre firmy zaplatają koła na takich piastach, prawdopodobnie po prostu nie obchodzi ich los kół po sprzedaniu kompletu. 

 

Piasta ze zdjęcia po prawej ma słoneczko od strony napędu, co teoretycznie ma zmniejszyć wagę koła, bez utraty sztywności. W praktyce, to rozwiązanie pozwala zmniejszyć wagę koła o kilka-kilkanaście gramów (w stopniu, który ma niewielki wpływ na moment bezwładności koła, a więc jest nie do wyczucia w czasie jazdy), kosztem istotnego ograniczenia sztywności koła i zwiększenia jego podatności na rozcentrowanie. 

 

Polecam artykuł traktujący o temacie sztywności kół: https://dandyhorsest..._sztywnosci_kol


  • Marcin321 lubi to



Dodaj odpowiedź