Skocz do zawartości


Zdjęcie

Moja Pierwsza Szosa - Triban 520


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
58 odpowiedzi w tym temacie

#1 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 12 wrzesień 2017 - 12:15

Witam wszystkich :-)

 

Po przejechaniu 10 tys. km trekkingiem Kelly's Lagoon i zrobieniu kilku dłuższych tras niejako dałem się namówić na zakup szosówki. Nie widząc czy na pewno przypadnie mi to do gustu, nie chciałem wydawać zbyt dużej kwoty. Poczytałem zatem "internety" i zgłupiałem do reszty co do wyboru i poszedłem za radą kolegi i udałem się do Decathlonu z którego we wrześniu 2015 roku wyjechałem Tribanem 520 w malowaniu C1 - czarnym matowym z czerwonymi akcentami.

 

big.jpg

 

W tamtym roku dużo nie pojeździłem, w 2016 roku z powodów zmian w życiu osobistym też niewiele. W tym roku jednak ogarnąłem się z "czasem wolnym" i zacząłem trochę pedałować. Specyfikacji nie będę zamieszczał, jest ogólnie dostępna, ograniczę się tylko do stwierdzenia, że osprzęt (poza kasetą) to Shimano Sora i podania zmian jakich dokonałem w stosunku do wersji seryjnej:

- zmiana opon na Michelin Sport Dynamic 700x23c,

- zmiana pedałów na Shimano PD-R540,

- montaż dwóch uchwytów na bidon,

- montaż torebki podsiodłowej oraz na ramę.

 

big.jpg

 

Zmiany zatem niewielkie. Obecny przebieg to 4500 km. W tym roku udało mi się zaliczyć Velo Toruń, Cyclo Cuiavię, Pałuki Tour oraz Bike Challenge. Moje trasy mają różną długość, w zależności od ilości czasu, od 30 do ponad 100 km. Ten rok jak na mnie jest udany, 10 tras powyżej 100 km, w tym jedna o długości 304 km.

 

Jazda rowerem szosowym bardzo mnie wciągnęła, dlatego kupiłem trenażer, żeby uniezależnić się od pogody, a zwłaszcza szybko zapadającego zmroku w okresie jesienno-zimowym. W najbliższym czasie czeka mnie remont napędu i tutaj liczę na Wasze porady. Niestety im więcej czytam postów na forach internetowych, tym mniej wiem, dlatego jeśli znalazłaby się jakaś dobra dusza dająca rozsądne rady, to będę wdzięczny :-)


  • parmenides lubi to
8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png

#2 Karolcio

Karolcio
  • Użytkownik
  • 21 postów
  • SkądTarnów

Napisano 12 wrzesień 2017 - 12:39

W najbliższym czasie czeka mnie remont napędu i tutaj liczę na Wasze porady. Niestety im więcej czytam postów na forach internetowych, tym mniej wiem, dlatego jeśli znalazłaby się jakaś dobra dusza dająca rozsądne rady, to będę wdzięczny :-)

Co masz na myśli pisząc remont napędu? Wymiana zużytych elementów, czy również chciałbyś tam coś zamieszać? Do tej pory cały napęd jest oryginalny łącznie z łańcuchem? Jeździłeś na jednym łańcuchu? Jakie jest jego wyciągnięcie? Rozumiem, że masz napęd z korbą trzyrzędową 50X39X30 oraz kasetą 12/13/14/15/17/19/21/23/25? 



#3 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 12 wrzesień 2017 - 12:45

Raczej tylko wymiana zużytych elementów. Kaseta lekko wachluje, myślałem nad wymianą na CS-HG50 12x25, czyli taką jak mam teraz. Nie za bardzo wiem, co mógłbym namieszać :-) Sam widzisz, że dużych przebiegów nie robię, jestem totalnym amatorem. Tak, wszystko jest oryginalne, korba jest taka jak napisałeś. Co prawda chyba tylko raz użyłem najmniejszej zębatki, ale niech zostanie - może kiedyś wybiorę się na południe naszego kraju-raju ;-) Niestety jeździłem na jednym łańcuchu, wyciągnięcia nie sprawdzałem, ale myślę, że jest do wymiany. W korbie planowałem wymienić tylko największą zębatkę, bo na niej jeżdżę przez 95% czasu.


8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png

#4 parmenides

parmenides
  • Użytkownik
  • 630 postów
  • SkądZgorzała

Napisano 12 wrzesień 2017 - 13:42

Wciągnęło Cię na dobre. Tak trzymaj. Rower piękny, wymieniaj tylko zużyte części: łańcuch i kasetę. W korbie po 4,5k km nic nie wymieniaj. Naciskaj i do zobaczenia na trasie. 



#5 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 12 wrzesień 2017 - 13:46

4,5 tysiąca i już chcesz coś wymieniać? Sprawdź najpierw czy faktycznie trzeba, żeby zużyć napęd przy takim przebiegu to trzeba mieć bardzo mocną nogę (no chyba, że łańcuch/kaseta z plasteliny)...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#6 kaido2

kaido2
  • Użytkownik
  • 837 postów

Napisano 12 wrzesień 2017 - 13:52

Seryjnie zakładany jest KMC i on po takim przebiegu będzie nadawał się raczej do wymiany, ale najpierw trzeba to sprawdzić niż wywalać w ciemno. Korba, ojeju, jeszcze swojej nie zajeździłem, a ma już sporo ponad 30 koła, a też już kilka razy na niej przegiąłem pałę z łańcuchem.


CykloOpole !!! :)


#7 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 12 wrzesień 2017 - 13:53

Kaseta raczej jest OK. Łańcuch może być do wymiany.

Mikro rewolucja to np dołożenie sobie lemondki. Urozmaica pozycje w długich wypadach.

Najważniejsze jest zadowolenie z jazdy.



#8 maccacus

maccacus
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 12 wrzesień 2017 - 14:00

Z rzeczy, które realnie poprawią jakość jazdy to wymień sobie (jeśli jest to Twoim zasięgu finansowym) koła na jakieś sprawdzone budżetowe aluminiaki jak Aksiumy, Fulcrum 7 albo RS10. Te fabryczne z Tribanów 520 są dość podłej jakości.



#9 kristo

kristo
  • Użytkownik
  • 9 postów
  • SkądToruń

Napisano 12 wrzesień 2017 - 14:28

Cześć. Mam ten sam rower i przejechałem te same wyścigi co Ty:-) Wymieniłem w rowerze koła na Khamsiny i kasete na 12-23. Przy 3 blatach z przodu w naszym terenie nie widzę sensu dla szerszej kasety. Poza tym rower śmiga bez problemów.


  • parmenides lubi to

#10 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 13 wrzesień 2017 - 06:41

Dzięki za dobre słowa i zainteresowanie tematem.
 

Wciągnęło Cię na dobre. Tak trzymaj. Rower piękny, wymieniaj tylko zużyte części: łańcuch i kasetę. W korbie po 4,5k km nic nie wymieniaj. Naciskaj i do zobaczenia na trasie.


Tak, wciągnęło mnie. Na tyle, że inne zainteresowania poszły w odstawkę. Dziękuję, ale czy piękny? Ramę ma dość toporną :-) Ale podoba mi się, owszem :-)
 

no chyba, że łańcuch/kaseta z plasteliny



Seryjnie zakładany jest KMC i on po takim przebiegu będzie nadawał się raczej do wymiany, ale najpierw trzeba to sprawdzić niż wywalać w ciemno. Korba, ojeju, jeszcze swojej nie zajeździłem, a ma już sporo ponad 30 koła, a też już kilka razy na niej przegiąłem pałę z łańcuchem.



Kaseta raczej jest OK. Łańcuch może być do wymiany.


Nie umiem ocenić zużycia zębów na korbie. Pomożecie?

ick5lSf.jpg

mMcDaIy.jpg

UAAB1mB.jpg

AlEtiKM.jpg

Będę wdzięczny.

Co do kasety, na jednym ząbku odłupała się wierzchnia warstwa, poza tym kaseta chodzi nierówno, jakby była krzywa. Niedawno to zauważyłem. Wygląda tak:

7cAYhGE.jpg

L3IGwru.jpg

kjyJB8h.jpg

CS-HG50 kosztuje około stówki, szkoda byłoby nowy łańcuch zarżnąć. Właśnie, łańcuch. CN-HG93? Czy jakiś KMC? Co byście mi polecili?
 

Mikro rewolucja to np dołożenie sobie lemondki. Urozmaica pozycje w długich wypadach.
Najważniejsze jest zadowolenie z jazdy.


Kolega czyta mi w myślach. O lemondce pomyślałem podczas mojej tegorocznej trasy 300 km. Ale nawet i na setkach by się przydała. Oglądałem lemondkę w Decathlonie - wyglądała porządnie i pozytywnie wypowiedział się o niej jeden z największych szosowych harpaganów z jakimi miałem okazję rozmawiać, więc kto wie, może w przyszłym roku, wiosną zagości i u mnie.
 

Z rzeczy, które realnie poprawią jakość jazdy to wymień sobie (jeśli jest to Twoim zasięgu finansowym) koła na jakieś sprawdzone budżetowe aluminiaki jak Aksiumy, Fulcrum 7 albo RS10. Te fabryczne z Tribanów 520 są dość podłej jakości.


O, a tutaj kolega mało, że czyta mi w myślach, to jeszcze uprzedził moje pytanie. Kupując Tribana, po lekturze internetów, byłem świadom jego 3 podstawowych wad - słabej kasety spoza grupy Sora, kiepskich hamulców i słabych kół. O ile z hamulcami nie mam problemów i jestem z nich zadowolony (oby tak zostało), to koła rzeczywiście chciałbym wymienić.

Zwłaszcza, że stare wykorzystałbym na trenażer, żeby w okresie jesień/wiosna nie przekładać opony.

Aksiumy - mówimy o Mavicach?
Fulcrum 7 - czytałem, wyglądają ciekawie, ale do kaset 11-rzędowych :/
RS10 - Shimano, widzę, że tylko do kaset 10 i 11-rzędowych :/

Czy warto pójść w łożyska maszynowe? Jeden z serwisów rowerowych tak mi doradza, np. piasty Accent Race.
 

Cześć. Mam ten sam rower i przejechałem te same wyścigi co Ty:-) Wymieniłem w rowerze koła na Khamsiny i kasete na 12-23. Przy 3 blatach z przodu w naszym terenie nie widzę sensu dla szerszej kasety. Poza tym rower śmiga bez problemów.


Khamsiny chyba nie są kompatybilne z kasetą Shimano, prawda? To Campagnolo.

Fajnie, że jechałeś to samo. Bike Challenge na 120 km? Jaki czas? Widziałem kilka takich Tribanów jak nasze, może to byłeś Ty :-)
8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png

#11 kristo

kristo
  • Użytkownik
  • 9 postów
  • SkądToruń

Napisano 13 wrzesień 2017 - 08:14

Bębenek w kołach wybierasz jaki Ci pasuje, albo SH albo Campa. Kasetę zmieniłem na CS-HG50 12-23 i łańcuch na CN-HG93, jak wezmę w rękę starą kasetę Sunrace i nową to wydaje się że stara waży z pół kilo więcej:) A na zawodach było daleko ale mam nadzieję że w zimę trochę poszlifuję formę, kupiłem trenażer:)

 

 



#12 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 13 wrzesień 2017 - 08:16

...
Kolega czyta mi w myślach. O lemondce pomyślałem podczas mojej tegorocznej trasy 300 km. Ale nawet i na setkach by się przydała. Oglądałem lemondkę w Decathlonie - wyglądała porządnie i pozytywnie wypowiedział się o niej jeden z największych szosowych harpaganów z jakimi miałem okazję rozmawiać, więc kto wie, może w przyszłym roku, wiosną zagości i u mnie...

Średnio 2x w miesiącu zakładam i zdejmuję lemondkę :).

Długich tras nie jeżdzę - max to 240km. Tak jak pisałem jest to jakieś urozmaicenie pozycji.

Na takich przebiegach około 100km zauważyłem, że prędkość wzrasta po wyłożeniu się o min. 2÷3km/h. 

Jeżeli startujesz w wyścigach, to nie wiem, czy Cię dopuszczą z takimi "widłami" ze startu wspólnego, ale w przypadku płaskiej czasówki to wręcz obowiązek.

Jaką wybrać, to już oddzielny temat (jest na tym forum). Ja sobie chwalę: https://rowerplus.pl...a&results=5?s=1

 

Co do łańcucha, to warto kupić przymiar Shimano lub jakiś porządny z grzebieniem 0,7 i 1.



#13 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 13 wrzesień 2017 - 09:13

Panowie, bardzo Wam dziękuję za odpowiedzi! Czyli kierunek CS-HG50 i CN-HG93 to słuszna droga. A powiedzcie proszę jeszcze, jak rotować łańcuchami? Słyszałem o zasadzie 3 łańcuchów i zmianie co ok. 500 km. Tak właśnie należy robić? Czy 2 wystarczą? Jak radzicie?

@kristo, ja zeszłą zimę przespałem całkowicie, na rower wsiadłem dopiero w marcu. Z ciekawości, jaki trenażer kupiłeś?

@Cyklo Ziutek, dokładnie o tej lemondce myślałem! W Decathlonie inaczej się nazywa i ma łącznik, to cała różnica. 2-3 km/h szybciej to dla mnie ogromna różnica, chyba zatem na wiosnę kupię :)

W zawodach w których brałem udział i zamierzam w przyszłym roku startować są zabronione, ale to przecież nie problem :-)
8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png

#14 kristo

kristo
  • Użytkownik
  • 9 postów
  • SkądToruń

Napisano 13 wrzesień 2017 - 10:24

Panowie, bardzo Wam dziękuję za odpowiedzi! Czyli kierunek CS-HG50 i CN-HG93 to słuszna droga. A powiedzcie proszę jeszcze, jak rotować łańcuchami? Słyszałem o zasadzie 3 łańcuchów i zmianie co ok. 500 km. Tak właśnie należy robić? Czy 2 wystarczą? Jak radzicie?@kristo, ja zeszłą zimę przespałem całkowicie, na rower wsiadłem dopiero w marcu. Z ciekawości, jaki trenażer kupiłeś?@Cyklo Ziutek, dokładnie o tej lemondce myślałem! W Decathlonie inaczej się nazywa i ma łącznik, to cała różnica. 2-3 km/h szybciej to dla mnie ogromna różnica, chyba zatem na wiosnę kupię :)W zawodach w których brałem udział i zamierzam w przyszłym roku startować są zabronione, ale to przecież nie problem :-)


Kupiłem Inride 300 też z Decathlonu jest teraz w fajnej cenie, nigdy nie jezdzilem na trenazerach, moze inne sa lepsze ale na tym jezdzi mi sie super.

#15 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 13 wrzesień 2017 - 10:30

Myślałem o nim, ale trochę mnie zniechęciła konieczność każdorazowego dokręcania rolki do opony.
8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png

#16 nico123

nico123
  • Użytkownik
  • 40 postów

Napisano 13 wrzesień 2017 - 14:29

Według mnie szkoda zachodu z tymi łańcuchami kupuje się miarkę i wymienia kiedy jest zużyty. Gdy miarka wpada w 0.75, czuć już gorszą precyzje w zmianie biegów, do tego poza kaseta większe zużycie jest też na korbie. Kiedy ktoś robi kosmiczne przebiegi to rozumiem to jako formę oszczędności ale jak ktoś np. dopiero zaczyna to wymieni sobie jeden łańcuch na sezon i tyle.



#17 JohnDoePL

JohnDoePL
  • Użytkownik
  • 137 postów
  • SkądChełmża

Napisano 13 wrzesień 2017 - 17:46

Aksiumy - mówimy o Mavicach?
Fulcrum 7 - czytałem, wyglądają ciekawie, ale do kaset 11-rzędowych :/
RS10 - Shimano, widzę, że tylko do kaset 10 i 11-rzędowych :/

 

 

To, że bębenek jest pod kasetę 11 rzędową to żaden problem, stosuje się podkładkę (często są w komplecie z nowymi kołami) i zakładasz kasetę. Sam tak mam w swoim Tribanie, założyłem koła Bontrager TLR Race (które mają bębenek 11s) do tego podkładka i kaseta 9 rzędowa.

Przykład pierwszy z brzegu: http://www.velotech....11-biegowy.html



#18 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 13 wrzesień 2017 - 18:35

bartekk, cały napęd jest jeszcze w bardzo dobrym stanie i spokojnie można na nim jeździć. Oczywiście można spróbować założyć nowy łańcuch, jak się nie przyjmie, będzie do nowej kasety. Na kasecie jakieś zużycie widać tylko na zębatkach 15, 17 i 19 z. Reszta jest jak nowa, więc jest szansa. U mnie w crossie kaseta wyglądała dużo gorzej, a nowy łańcuch przyjęła bez problemów. Ciekawe, o ile wydłużył się Twój łańcuch przez te 4500 km. 

Przymiary są dobre do szybkiej orientacji co do stanu łańcucha, ale moim zdaniem zmuszają one do zbyt wczesnej wymiany łańcucha. Ja wolę metodę "na gwoździu", czyli powieszenie starego łańcucha obok nowego. Z moich obserwacji wynika, że przyspieszone zużycie zębatek następuje gdzieś tak od momentu, gdy stary łańcuch jest dłuższy od nowego o więcej niż pół ogniwa. Natomiast większość przymiarów mierzy sumaryczne zużycie sworzni i rolek i pokazuje 1% dużo wcześniej, niż wynika to z porównania długości łańcuchów.

 

Ja polecam metodę dwóch lub trzech łańcuchów na zmianę, bo to moim zdaniem najbardziej efektywne wykorzystanie środków finansowych na cały napęd. Oczywiście dawanie za każdym razem nowego łańcucha według wskazania przymiaru niczym nie grozi, ale to niezbyt ekonomiczne, zwłaszcza z lepszymi łańcuchami i tanimi kasetami i zębatkami korby.

Łańcuchy można rotować co ile się chce, np. 300, 500, 1000, a nawet 1500 km. Zależy to od warunków użytkowania i trwałości łańcuchów. Przy łączeniu na spinkę to naprawdę nie zajmuje dużo czasu zdjąć łańcuch i porównać z pozostałymi. Dajemy zawsze najkrótszy. 

Na 9 biegów moim zdaniem wystarczy HG53. HG93 nie znam, ale np. Dura Ace nie jest dużo lepszy, a sporo droższy.



#19 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 13 wrzesień 2017 - 20:40

Hg53 jest dobry jako łańcuch, na szyję. Kiepska żywotność, beznadziejna ochrona przed korozją.



#20 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 14 wrzesień 2017 - 05:17

Według mnie szkoda zachodu z tymi łańcuchami kupuje się miarkę i wymienia kiedy jest zużyty. Gdy miarka wpada w 0.75, czuć już gorszą precyzje w zmianie biegów, do tego poza kaseta większe zużycie jest też na korbie. Kiedy ktoś robi kosmiczne przebiegi to rozumiem to jako formę oszczędności ale jak ktoś np. dopiero zaczyna to wymieni sobie jeden łańcuch na sezon i tyle.


No niby tak, ale kaseta "dostaje w ucho" od łańcucha tak samo mocno po 2000 km w przypadku jednego łańcucha jak i po 6000 km w przypadku 3 łańcuchów... Tak ja to rozumiem, rotując łańcuchami spowalniamy zużycie kasety. Dla mnie to ważne, bo zamierzam przetrenować zimę na trenażerze, więc jakieś zużycie nastąpi.
 

To, że bębenek jest pod kasetę 11 rzędową to żaden problem, stosuje się podkładkę (często są w komplecie z nowymi kołami) i zakładasz kasetę. Sam tak mam w swoim Tribanie, założyłem koła Bontrager TLR Race (które mają bębenek 11s) do tego podkładka i kaseta 9 rzędowa.
Przykład pierwszy z brzegu: http://www.velotech....11-biegowy.html


Bardzo dziękuję za wyjaśnienie :-) Link wszystko mi wytłumaczył. Kłania się niewiedza, no ale dopiero wchodzę w temat. Nasuwa mi się tylko takie pytanie - skoro teraz fabrycznie mam bębenek pod kasetę 9-rzędowową, to taka piasta pod 11 rzędów zmieści mi się w ogóle w ramie?
 

bartekk, cały napęd jest jeszcze w bardzo dobrym stanie i spokojnie można na nim jeździć. Oczywiście można spróbować założyć nowy łańcuch, jak się nie przyjmie, będzie do nowej kasety. Na kasecie jakieś zużycie widać tylko na zębatkach 15, 17 i 19 z. Reszta jest jak nowa, więc jest szansa. U mnie w crossie kaseta wyglądała dużo gorzej, a nowy łańcuch przyjęła bez problemów. Ciekawe, o ile wydłużył się Twój łańcuch przez te 4500 km.
Przymiary są dobre do szybkiej orientacji co do stanu łańcucha, ale moim zdaniem zmuszają one do zbyt wczesnej wymiany łańcucha. Ja wolę metodę "na gwoździu", czyli powieszenie starego łańcucha obok nowego. Z moich obserwacji wynika, że przyspieszone zużycie zębatek następuje gdzieś tak od momentu, gdy stary łańcuch jest dłuższy od nowego o więcej niż pół ogniwa. Natomiast większość przymiarów mierzy sumaryczne zużycie sworzni i rolek i pokazuje 1% dużo wcześniej, niż wynika to z porównania długości łańcuchów.

Ja polecam metodę dwóch lub trzech łańcuchów na zmianę, bo to moim zdaniem najbardziej efektywne wykorzystanie środków finansowych na cały napęd. Oczywiście dawanie za każdym razem nowego łańcucha według wskazania przymiaru niczym nie grozi, ale to niezbyt ekonomiczne, zwłaszcza z lepszymi łańcuchami i tanimi kasetami i zębatkami korby.
Łańcuchy można rotować co ile się chce, np. 300, 500, 1000, a nawet 1500 km. Zależy to od warunków użytkowania i trwałości łańcuchów. Przy łączeniu na spinkę to naprawdę nie zajmuje dużo czasu zdjąć łańcuch i porównać z pozostałymi. Dajemy zawsze najkrótszy.
Na 9 biegów moim zdaniem wystarczy HG53. HG93 nie znam, ale np. Dura Ace nie jest dużo lepszy, a sporo droższy.


Dzięki za obszerną wypowiedź. Twoja metoda porównania zużycia łańcucha jest bardzo prosta i wydaje mi się mega skuteczna :-) Czyli kupuję nowy łańcuch i dokonuję porównania i wiem, czy stary powinien polecieć na złom. Co do kasety, bardziej od zużycia zębów martwi mnie to:



Najlepiej dać full screena. Zęby chyba nie powinny tak "pływać", prawda?

Co do łańcucha, różnica cenowa między HG53 a HG93 nie jest jakaś znacząca, jednocześnie już kilka razy spotkałem się z lepszymi opiniami o HG93 i kiepskimi o HG53, post @tobo to potwierdza. Zostanę przy HG93. Zauważyłem tylko, że obydwa występują w wersji 114 i 116 ogniw. Jak to dopasować do mojego roweru? Po prostu policzyć ile mam obecnie ogniw?
8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png