Składam koła szosowe/cx pod tarcze. Zastanawiam się jaki zaplot użyć. 2 krzyże czy 3 krzyże, ewentualnie może jakoś to pomieszać? Co doradzacie? Jakie korzyści mają 3 krzyże względem 2 krzyży? Prawdopodobnie większa sztywność boczna, ale czy sztwyność skrętna (w kierunku napędzania) nie będzie gorsza, a więc czy po stronie napędowej nie mają większego sensu trzy krzyże?
Koła Szosa Pod Tarcze - Jaki Zaplot
#5
Napisano 04 październik 2017 - 13:37
Jak koło będzie miało tylko 24 szprychy to 2 krzyże
28 szprych to typowo 2 krzyże, 3 krzyże również możliwe o ile kołnież piasty jest wystarczająco duży
32 szprych to 3 krzyże
Mieszać możesz ale to razczej bez sensu
pzdr
T.
CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych
Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie
Sklep - obręcze, piasty, szprychy
Wrocław
Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04
#6
Napisano 04 październik 2017 - 13:39
Jak koło będzie miało tylko 24 szprychy to 2 krzyże
28 szprych to typowo 2 krzyże, 3 krzyże również możliwe o ile kołnież piasty jest wystarczająco duży
32 szprych to 3 krzyże
Mieszać możesz ale to razczej bez sensu
pzdr
T.
Czyli czasami nie ma możliwości 3 krzyży jeśli piasta ma mały kołnierz? Szprychy będę miał StraighPull i kołnierz nie jest za duży.
A jak z zaletami 3 krzyże kontra 2 krzyże? przy 28 szprychach i kołnierzu umożliwiającym oba rozwiązania co lepiej wybrać, jakie są różnice między tymi opcjami?
#7
Napisano 04 październik 2017 - 14:36
Gdybym robił te koła dla siebie to zrobił bym zaplot na 3x. Przy straight pull nie powinno być problemu nawet z 28 szprychami.
Poprawa sztywności nie będzie odczuwalna ale przy tarczach lepiej jest mieć mocniejsze koło niż słabsze
pzdr
T,
CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych
Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie
Sklep - obręcze, piasty, szprychy
Wrocław
Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04
#11
Napisano 04 październik 2017 - 21:50
A do czego się ma? Co zmienią 3 krzyże względem 2?
Nic nie zmienią. Krzyżowanie jest jedynie efektem faktu, iż szprychy powinny wychodzić z kołnierza jak najbardziej stycznie do okręgu wyznaczonego przez otwory. Sztywność koła zależy jedynie od naciągu szprych.
#14
Napisano 04 październik 2017 - 23:24
Owszem, dlatego zajmuję się naprawą rzeczy które teoretycznie powinny działać, a w praktyce nie chcą.
- qzn i 4gotten lubią to
#15
Napisano 11 październik 2017 - 20:14
Różnica sztywności pomiędzy zaplotem na 2 i 3 krzyże jest marginalna i to na niekorzyść 3 krzyży, jeśli chodzi o sztywność boczną. Dla dociekliwych polecam lekturę: http://www.noxcompos.../wheel_building
Jeśli chodzi o ilość szprych, to polecam 28 - masa tych 4 dodatkowych szprych na koło nie będzie w żaden sposób wyczuwalna w czasie jazdy, a znacząco wpłynie na sztywność kół.
#16
Napisano 30 listopad 2017 - 10:59
Ok, a teraz krótkie pytanie. Mam koła MTB, 28h, szprychy straight pull. Robić 2 krzyże czy 3 bo nie mogę się zdecydować? Jakieś kombinacje typu 2 z przodu 3 z tyłu czy też 3 od hamulca, 2 od drugiej strony też dopuszczam. Które rozwiązanie będzie najlepsze?
#19
Napisano 05 grudzień 2017 - 11:06
Ok, to teraz dla niektórych na pewno nieco dziwne pytanie. W piastach SP często szprychy po raz pierwszy krzyżują się jeszcze wewnątrz kołnierza piasty, od razu przy główkach, bo po prostu wychodzą w przeciwne strony. Czy to już się liczy jako jeden krzyż czy też nie. Przykładowo to są dwa krzyże czy trzy: https://s1.tufotki.p...-PRciZO.jpg?v=2
#20
Napisano 05 grudzień 2017 - 14:08