Smarowanie Sterów
#1
Napisano 29 październik 2017 - 00:04
Dodam też że rura jest karbonowa ( o ile ma to znaczenie)
Dzięki i pozdrawiam
Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka
#3 Gosc_marvelo_*
Napisano 09 listopad 2017 - 11:36
Trzeba było wyjąć koszyczki z kulkami i wypłukać w jakimś rozpuszczalniku lub benzynie, a nie wycierać szmatą, wcierając cały brud do środka.
Zużycie też może być powodem szmerów, ale zwykle najbardziej typowym objawem jest skokowa praca sterów przy ustawieniu bez luzu (w bieżniach i miskach robią się małe dołki). Dołki te powstają nie z powodu jednorazowego mocnego uderzenia, jak sądzi wiele osób, ale z powodu tego, że stery są łożyskami, które obracają się w bardzo ograniczonym zakresie, utrudniającym napływ świeżego smaru, natomiast przenoszą duże obciążenia przód - tył. Właściwie widelec cały czas drga w tej płaszczyźnie, a kulki trą o bieżnie w tych samych miejscach przez większość czasu, wyciskając smar z miejsc styku. Miejscowo dochodzi nawet do tzw. zimnych spawów i wyrywania mikroskopijnych fragmentów metalu, stąd dołki.
Sprawdź jak to wygląda. Jak są już dołki, to stery do wymiany, jak nie ma, to wypłucz porządnie i nasmaruj smarem o dużej lepkości i dobrej wodoodporności.
#8
Napisano 10 listopad 2017 - 19:56
Miałem też taką sytuację, że podczas wycierania koszyka z łożyskami, wyskoczyła jedna kuleczka. Nic się nie wygięło, udało się ją zapodać na swoje miejsce.
Po nasmarowaniu i złożeniu wszystkiego do kupy i regulacji luzu, ustawiłem stery "na granicy" luzu i nadal słychać delikatny szmer podczas ruszania kierownicą. Nie wiem czy ma to związek z karbobową rurą sterową, może to ten karbon powoduje ten szmer. Naturalnie mam na myśli tarcie o górne łożysko bo przy dolnym jest już aluminiowa bieżnia na rurze.
Jeszcze jedno pytanko, co sądzicie o smarze molibdenowym do smarowania tego typu łożysk? Czy jest on w miarę wodoodporny?
Dzięki i pozdrawiam
Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka
#9
Napisano 16 listopad 2017 - 00:17
Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka
#10
#11 Gosc_marvelo_*
Napisano 16 listopad 2017 - 12:05
Wykręcanie suportu typu cartridge zaczynamy zawsze z lewej strony (no, może prawie zawsze, bo zdarzały się wkłady wkręcane z lewej strony, ale to da się rozpoznać po obecności miski plastikowej z prawej strony) . Nic dziwnego, że kręcąc z prawej, nawet w dobrą stronę, ledwo drgnęło. Zbyt dużo sił tarcia do pokonania za jednym razem.
Warto też przed wykręcaniem poluzować nieco śrubę trzymającą ślizg pod mufą. Jeśli jest za długa może blokować cały wkład w ramie, a kręcąc na siłę można nawet zniszczyć gwint mufy.
Co do tych sterów to na dole, na widelcu masz stalową bieżnię (gdy stery są na zwykłych koszyczkach z kulkami), a na górze między górną bieżnią a widelcem jest jeszcze pierścień centrujący (często z tworzywa sztucznego, zwykle rozcięty). To ten pierścień kasuje luz między bieżnią a rurą sterową widelca i tam nic nie powinno ocierać podczas kręcenia kierownicą ani nie powinno być tam grama luzu.
Dodatek MoS2 do smaru zwykle poprawia odporność na duże obciążenia, co na pewno nie zaszkodzi, ale same właściwości wodoodporne zależą już bardziej od konkretnego produktu i zastosowania. Na przykład jakiś specjalny smar do przegubów (te zwykle zawierają MoS2) może nie być najlepszy, gdyż przegub działa w szczelnej gumowej osłonie i jego wodoodporność może nie być priorytetem.
#15
Napisano 17 listopad 2017 - 19:56
Jeszcze raz dzięki
Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka