Skocz do zawartości


Zdjęcie

Smarowanie Sterów


14 odpowiedzi w tym temacie

#1 Ejdrian

Ejdrian
  • Użytkownik
  • 19 postów

Napisano 29 październik 2017 - 00:04

Cześć, ostatnio nasmarowałem aheady w moim Authorze i zauważyłem że ruszając kierownicą słychać szmer dochodzący właśnie ze sterów. Jestem w trakcie wymiany pancerzy i linek więc spokojnie mogę stwierdzić, że kierownica skręca bez oporów, ale właśnie ten szmer. Czym to może być spowodowane? Smarowałem lepkim towotem po wcześniejszym wyczyszczeniu łożysk szmatką.
Dodam też że rura jest karbonowa ( o ile ma to znaczenie)
Dzięki i pozdrawiam :)

Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka



#2 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 09 listopad 2017 - 11:25

Za mocno skręcone, zużycie?



#3 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 09 listopad 2017 - 11:36

Trzeba było wyjąć koszyczki z kulkami i wypłukać w jakimś rozpuszczalniku lub benzynie, a nie wycierać szmatą, wcierając cały brud do środka.

 

Zużycie też może być powodem szmerów, ale zwykle najbardziej typowym objawem jest skokowa praca sterów przy ustawieniu bez luzu (w bieżniach i miskach robią się małe dołki). Dołki te powstają nie z powodu jednorazowego mocnego uderzenia, jak sądzi wiele osób, ale z powodu tego, że stery są łożyskami, które obracają się w bardzo ograniczonym zakresie, utrudniającym napływ świeżego smaru, natomiast przenoszą duże obciążenia przód - tył. Właściwie widelec cały czas drga w tej płaszczyźnie, a kulki trą o bieżnie w tych samych miejscach przez większość czasu, wyciskając smar z miejsc styku. Miejscowo dochodzi nawet do tzw. zimnych spawów i wyrywania mikroskopijnych fragmentów metalu, stąd dołki.

Sprawdź jak to wygląda. Jak są już dołki, to stery do wymiany, jak nie ma, to wypłucz porządnie i nasmaruj smarem o dużej lepkości i dobrej wodoodporności.   



#4 Ejdrian

Ejdrian
  • Użytkownik
  • 19 postów

Napisano 09 listopad 2017 - 15:36

Mam też pytanie, jest jakiś domowy sposób bez użycia wybijaka, żeby wybić te łożyska? Próbowałem wyjąć przy użyciu rąk, ale bez rezultatu.

Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka



#5 Ejdrian

Ejdrian
  • Użytkownik
  • 19 postów

Napisano 09 listopad 2017 - 15:39

Oczywiście żeby ich nie uszkodzić

Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka



#6 Siara_iwj

Siara_iwj

    Zło Konieczne

  • Moderator
  • 2263 postów
  • SkądSheffield

Napisano 10 listopad 2017 - 02:10

Zależy jakie stery. Niektóre kopiują Chrisa Kinga i łożyska są niewymienialne, można je wymyć kiedy siedzą w miskach.

 Lekkie. Tanie. Mocne. Wybierz dwa - C. Boardman


#7 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 10 listopad 2017 - 17:03

Mam też pytanie, jest jakiś domowy sposób bez użycia wybijaka, żeby wybić te łożyska? Próbowałem wyjąć przy użyciu rąk, ale bez rezultatu.

Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka


Łożyska czy miski?

#8 Ejdrian

Ejdrian
  • Użytkownik
  • 19 postów

Napisano 10 listopad 2017 - 19:56

Przepraszam, źle to sformułowałem. Co do sterów; udało mi się wyjąć łożyska, misek nie zdejmowałem. Koszyczek i pozostałe elementy wykąpane w benzynie, nie było żadnej rdzy. Jedynie na elmencie który nakłada się na łożysko od góry na górnym łożysku ( nie wiem jak to dokładnie się nazywa) był jakiś nalot ciemny, ale nie chropowaty. Miski chyba nie wyglądają źle, nie zauważyłem jakiś wypustek, czy wżerów. Jedynie widać zdarty czarny lakier w miejscu pracy łożysk.
Miałem też taką sytuację, że podczas wycierania koszyka z łożyskami, wyskoczyła jedna kuleczka. Nic się nie wygięło, udało się ją zapodać na swoje miejsce.
Po nasmarowaniu i złożeniu wszystkiego do kupy i regulacji luzu, ustawiłem stery "na granicy" luzu i nadal słychać delikatny szmer podczas ruszania kierownicą. Nie wiem czy ma to związek z karbobową rurą sterową, może to ten karbon powoduje ten szmer. Naturalnie mam na myśli tarcie o górne łożysko bo przy dolnym jest już aluminiowa bieżnia na rurze.
Jeszcze jedno pytanko, co sądzicie o smarze molibdenowym do smarowania tego typu łożysk? Czy jest on w miarę wodoodporny?
Dzięki i pozdrawiam ;)


Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka



#9 Ejdrian

Ejdrian
  • Użytkownik
  • 19 postów

Napisano 16 listopad 2017 - 00:17

Mam też jeszcze jedno pytanie. W Authorze a3300 będzie suport BSA czy włoski? Po czym to rozpoznać poza zmierzeniem szerokości mufy? Próba odkręcenia w kierunku do przodu roweru( tak jak lewy gwint) od strony napędowej nie powiodła się. Udało się tylko, no właśnie, trochę poluzować czy dokręcić suport....


Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka



#10 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 listopad 2017 - 05:04

W Authorach masz BSA.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#11 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 16 listopad 2017 - 12:05

Wykręcanie suportu typu cartridge zaczynamy zawsze z lewej strony (no, może prawie zawsze, bo zdarzały się wkłady wkręcane z lewej strony, ale to da się rozpoznać po obecności miski plastikowej z prawej strony) . Nic dziwnego, że kręcąc z prawej, nawet w dobrą stronę, ledwo drgnęło. Zbyt dużo sił tarcia do pokonania za jednym razem. 

Warto też przed wykręcaniem poluzować nieco śrubę trzymającą ślizg pod mufą. Jeśli jest za długa może blokować cały wkład w ramie, a kręcąc na siłę można nawet zniszczyć gwint mufy. 

 

Co do tych sterów to na dole, na widelcu masz stalową bieżnię (gdy stery są na zwykłych koszyczkach z kulkami), a na górze między górną bieżnią a widelcem jest jeszcze pierścień centrujący (często z tworzywa sztucznego, zwykle rozcięty). To ten pierścień kasuje luz między bieżnią a rurą sterową widelca i tam nic nie powinno ocierać podczas kręcenia kierownicą ani nie powinno być tam grama luzu.

 

Dodatek MoS2 do smaru zwykle poprawia odporność na duże obciążenia, co na pewno nie zaszkodzi, ale same właściwości wodoodporne zależą już bardziej od konkretnego produktu i zastosowania. Na przykład jakiś specjalny smar do przegubów (te zwykle zawierają MoS2) może nie być najlepszy, gdyż przegub działa w szczelnej gumowej osłonie i jego wodoodporność może nie być priorytetem.   



#12 Ejdrian

Ejdrian
  • Użytkownik
  • 19 postów

Napisano 16 listopad 2017 - 14:03

Rozumiem, oczywiście z lewej strony odkreciłem, ale z prawej strony nie daję rady. Pytanie, co ta śruba od ślizgu ma do odkręcenia suportu?
Dzięki i pozdrawiam

Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka



#13 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 1989 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 16 listopad 2017 - 14:16

Śruba od ślizgu potrafi oprzeć się o wkład suportu skutecznie uniemożliwiając jego wyciągnięcie. Zdarzyło mi się tak w starym rowerze.



53608702113_1697d8a0bf_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 49380949278_d7c6896025_o.png


#14 Ejdrian

Ejdrian
  • Użytkownik
  • 19 postów

Napisano 16 listopad 2017 - 14:48

Bardzo przydatna rada. Dzisiaj spróbuję to wszystko odkręcić

Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka



#15 Ejdrian

Ejdrian
  • Użytkownik
  • 19 postów

Napisano 17 listopad 2017 - 19:56

Dzisiaj udało mi się wykręcić ten suport i faktycznie wygląda na to że śruba od ślizgu blokowała w jakiś sposób ten suport. Wykręciłem bez większego wysiłku. Gniazdo wyczyszczone i gwinty przesmarowałem. Nie będzie problemu przy późniejszej wymianie :). Kupiłem nowy smar ŁT i przesmarowałem jeszcze raz te stery. Dwa różne smary. Poprzedni okazało się, że wylał się do niego denaturat... Wszystko co nim smarowałem wyczysciłem i nasmarowałem nowym. Nie ma porównania szczególnie przy piastach.
Jeszcze raz dzięki :)

Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka





Dodaj odpowiedź