Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jak precyzyjnie ustawić licznik do pomiaru dystansu?


284 odpowiedzi w tym temacie

#61 Gosc_qrczakzul_*

Gosc_qrczakzul_*
  • Gość

Napisano 05 kwiecień 2014 - 20:37

Ja mam sposób przy którym może być pomyłka o 50 m na 50 km. Ustawiamy dowolny obwód i odpalamy np. Endomondo. Po trasce robimy takie oto równanie:

[Przejechany dystans wg gps] - x
[Przejechany dystans wg licznika] - [obwód koła]

Na krzyż i wychodzi prawidłowy obwód koła, pozdro ;)

Wysłane z mojego GT-P3110 przy użyciu Tapatalka



#62 System

System
  • Użytkownik
  • 643 postów
  • Skądz netu

Napisano 05 kwiecień 2014 - 22:16

Pytanie co ile sekund rejestruje ślad Endo ? :P

Strava lub IpBike lepsze. :)



#63 pajak

pajak
  • Użytkownik
  • 383 postów
  • SkądGdynia

Napisano 06 kwiecień 2014 - 11:10

Żadna metoda nie jest super :P

Mierząc miarką 1 obrót koła masz błąd ok. 2%.
Z GPS'a masz przekłamania rzędu 1-2% (bo pozycja często skacze w boki).

Kiedyś mierzyłem 10 śladów sznurka zamoczonego w oleju (teoretycznie błąd poniżej 0.2%). Niespodzianka: spadek ciśnienia z 6 do 3 atm zmienia dystans o prawie 3cm (czyli 1-1.5%), a zmiana położenia (w dolny chwyt) o kolejne 1%!
  • dawidr lubi to

#64 Gosc_qrczakzul_*

Gosc_qrczakzul_*
  • Gość

Napisano 06 kwiecień 2014 - 13:02

Ślad śladem, ale w obu programach dystans niemalże ten sam :)

Też próbowałem ręcznie mierzyć, ale nie zawsze wychodziło :P



#65 montell81

montell81
  • Użytkownik
  • 349 postów

Napisano 19 październik 2017 - 10:24

Zapewne wywoła to burzę, ale ugięcie opony nie wpływa na obwód koła. Jedyne co się zmienia to opór (im wieksze ugięcie tym wyższy opór). Obwód koła pozostaje ten sam.
Napompuj koło do docelowego ciśnienia, zmierz obwód koła (np. oklej taśmą malarską, a potem zmierz jej długość) i tą wartość wpisz w licznik.

#66 montell81

montell81
  • Użytkownik
  • 349 postów

Napisano 19 październik 2017 - 10:27

Inna sprawa, że nie znajdziesz metody, której błąd pomiarowy będzie niższy niż 1% więc śmiało pozostań przy dotychczasowej wartości.

P. S. Post jeden pod drugim, bo w tapatalk nie można edytować.

#67 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 10:48

Trochę dziwna teoria kolego... Jeżeli opona ugina się pod obciążeniem, to zmniejsza się promień koła... Jak zmienia się promień to...chyba nie trzeba tłumaczyć? ;) Zrób test.... Narysuj kreskę na oponie, przetocz koło bez nacisku i zobacz jaki pokona dyatans. Później zrób to samo z naciskiem, porównaj wyniki i podziel się z nami ;).

#68 montell81

montell81
  • Użytkownik
  • 349 postów

Napisano 19 październik 2017 - 10:57

Gdy koło się ugina to już nie jest kołem w znaczeniu geometrycznym zatem wzór na obwód koła już nie ma zastosowania.

#69 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 11:02

Serio? Czyli na czym ja jeżdżę, bo wydawało mi się, że na KOŁACH? Ale jak się uginają opony to już nie są kołami czy jak? ;) Zrób ten prosty test proszę ;).

#70 montell81

montell81
  • Użytkownik
  • 349 postów

Napisano 19 październik 2017 - 11:05

Ugięte koło rowerowe nie jest figurą gemetryczną o nazwie koło.
Koło ma każdy promień identyczny. Ugięte koło już nie ma każdego promienia identycznego.
Zatem czysto matematycznie nie można stosować wzoru na obwód koła.

#71 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 19 październik 2017 - 11:09

Ugięte koło jest dalej kołem z tylko o mniejszym promieniu. A w szosie właściwie i tak się nie ugina.

#72 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 11:14

Ale wydaje mi się tylko, czy ciągle mówimy o obwodzie w kontekście pomiarów licznika a nie o geometrii? ;) Bo zaraz przejdziemy do fizyki kwantowej a chyba nie o to chodzi? W licznik powinniśmy wpisać nie tyle obwód koła, co drogę przebytą podczas jego jednego obrotu, a ugięcie opony zmienia ten wynik.

#73 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 19 październik 2017 - 11:17

A o ile zmienia?

#74 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 11:23

Ktoś tu wyżej napisał, że ugięcie 4,3mm. Policz.

#75 montell81

montell81
  • Użytkownik
  • 349 postów

Napisano 19 październik 2017 - 11:34

Ugięte koło jest dalej kołem z tylko o mniejszym promieniu. A w szosie właściwie i tak się nie ugina.

 

Z tego trzeba by wnioskować, że im większe ugięcie tym mniejszy promień -> im mniejszy promień tym mniejszy obwód. Przykładając coraz większą siłę potrzebną do ugięcia zredukujemy promień do zera, a zatem doprowadzimy do zniknięcia koła.

Absurd? Owszem.

 

Ugięcie koła powoduje, że w jednym miejscu promień się zmniejsza, a w innym zwiększa.

Wzór 2pir nie ma więc zastosowania, bo w różnych miejscach ten promień jest różny.

 

To są podstawy logiki i myślenia abstrakcyjnego.



#76 montell81

montell81
  • Użytkownik
  • 349 postów

Napisano 19 październik 2017 - 11:39

W licznik powinniśmy wpisać nie tyle obwód koła, co drogę przebytą podczas jego jednego obrotu, a ugięcie opony zmienia ten wynik.

 

W tym rzecz, że ugięcie nie zmienia obwodu koła.

Zwiąż ze sobą dwa końce sznurka i zobacz czy zmienia się jego długość w zależności czy ułożysz z niego idealne koło czy owal.



#77 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 11:41

No tak.... Już wiem skąd Twoje "obawy" o wywołanie burzy :D. Ja wymiękam ;).

#78 montell81

montell81
  • Użytkownik
  • 349 postów

Napisano 19 październik 2017 - 12:04

Taśma malarska jest bardzo delikatna. Oklej nią koło po obwodzie następnie usiądź na rower. Jeśli koło miałoby zmniejszyć swój obwód pod obciążeniem to 27mm taśmy musiałoby zniknąć.



#79 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 12:11

Kolego, zrób wreszcie ten test, o którym tu mowa, zamiast teoretyzować i wróć z wynikami ;). Teorie Twoje są zacne, tylko jakoś mało mają wspólnego z tym czego dotyczy wątek.

#80 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 12:32

To już chyba przesada ;).



Dodaj odpowiedź