Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jak precyzyjnie ustawić licznik do pomiaru dystansu?


284 odpowiedzi w tym temacie

#101 montell81

montell81
  • Użytkownik
  • 349 postów

Napisano 19 październik 2017 - 17:20

Ale jej obwód pozostaje bez zmian przy tym samym ciśnieniu.
By było prościej, weź do ręki dętkę (też 3D) i zrób eksperyment o którym piszesz.

#102 montell81

montell81
  • Użytkownik
  • 349 postów

Napisano 19 październik 2017 - 17:21

Chudeusz to co piszesz jest wbrew logice.

#103 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 17:26

Nie nie, to jest wbrew "Twojej logice" :D Spróbuj zrobić jak napisałem a się przekonasz ;). Co masz do stracenia? Czas, który i tak marnujesz tutaj na próbach udowadniania swoich teorii?

#104 montell81

montell81
  • Użytkownik
  • 349 postów

Napisano 19 październik 2017 - 17:31

Do wszystkich rozsądnych z umiejętnością myślenia abstrakcyjnego porównajcie to wszystko co wyżej zostało napisane do gąsienicy czołgu.
Ostatczecznie kończę dyskusję w tym wątku.
Jeśli komuś zależy na tym by mieć identyczne wskazania licznika na 1km jak kolega jadący obok to proponuję zmierzyć koło jakimkolwiek, ale takim samym sposobem.

Pozdrawiam

#105 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 19 październik 2017 - 17:34

Moze zamiast obwodem lepiej poslugiwac sie promieniem kola mierzonym pod obciazeniem miedzy srodkiem osi a punktem styku opony a podlozem?

#106 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 17:40

No to ja na koniec tylko Cię zapytam o jedną rzecz. Piszesz, że wystarczy zmierzyć obwód tocząc koło bez nacisku. Ok. W innym poście piszesz, żeby WSIĄŚĆ na rower i zmierzyć odległość od osi do podłoża. Też ok. Wyniki obu wyliczeń na tym samym kole będą różne, (nie kwestionujesz przecież tego, że opona pod wpływem ciężaru rowerzysty się ugnie, a co za tym idzie, oś koła zbliży się do podłoża), więc który wreszcie sposób według Ciebie jest właściwy? Bo chyba gubisz się w zeznaniach trochę 😉

#107 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 19 październik 2017 - 17:44

Po co się tak męczyć.

 

Chcesz zrobić, żeby wynik na Strava (z GPS) był zgodny z tym z licznika ?

 

Podziel dystans z licznika (w milimetrach) przez obwód koła, jaki masz ustawiony przy konfigurowaniu licznika. Otrzymasz liczbę sygnałów, które zliczył licznik (liczniki zliczają impulsy). Teraz wynik ze stravy (w milimetrach) podziel przez tą liczbę impulsów - otrzymasz obwód jaki musisz ustawić w liczniku, aby od biedy wyniki się pokrywały.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#108 montell81

montell81
  • Użytkownik
  • 349 postów

Napisano 19 październik 2017 - 17:55

Chudeusz, przeczytaj jeszcze raz tylko ze zrozumieniem, to co wczesniej napisałem. O co mi chodziło w tym przykładzie nie będę powtarzał.

#109 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 17:56

Wynik z gps'a jest w miarę dokładny kiedy jeździ się po względnie prostej drodze. Im więcej ostrych zakrętów, tym więcej niedokładności, bo sygnał z gps'a dociera co pewien czas i jest tendencja do "scinania" zakrętów. Najdokładniej będzie jak wykonamy pomiar odcinka przejechanego przez pełny obrót koła pod naciskiem i wprowadzimy wynik do licznika. Nie jest to przecież wcale skomplikowane. Licznik nie mierzy obwodów koła, tylko dystans pokonany podczas obrotu koła, a to wbrew niektórym śmiały teoriom nie to samo ;).

#110 pajak

pajak
  • Użytkownik
  • 383 postów
  • SkądGdynia

Napisano 19 październik 2017 - 18:00

Tak się dorzucę do ognia :P

Opona praktycznie nie zmienia swojego obwodu, drut i oplot raczej nie są z gumy. Ciśnienie i masa wpływją jedynie na zmianę kształtu powierzchni przylegania (opony) do podłoża: ta powierzchnia robi się po prostu szersza. Obwód opony w różnych punktach jest różny (bo jest toroidem), skutkiem czego jedziemy na "obwodzie" w którym tarcie ma najmniejszą wartość (czytaj: mniejszym niż zmierzony "w warunkach laboratoryjnych" obwód koła). Tyle z fizyki.

A faktycznie: idealnie się to sprawdza tylko na idealnie gładkiej nawierzchni. Gdy zaczyna dochodzić do tego dynamika, to już dzieją się cuda: opona deformuje się na każdym (najmniejszym) kamyczku czy nierówności nawierzchni. Wynikiem tego jest zwiększenie tarcia (bo opona się "rozpłaszcza" bardziej). Dodatkowo nam jest ciężej.. bo opona "zderza" się z nierównością (ale to nie temat tej dyskusji).

 

Nie da się idealnie ustawić obwodu koła. Koniec i kropka. Jak komuś nie pasuje, to przykro.

Pomiary wysokości koła są obarczone sporym błędem pomiarowym (3x większym niż obwodu) i systematycznym (wysokość do osi jest mniejsza niż ponad oś). Ponadto nie uwzględnia bieżnika. Czyli sznurek w olej i mierzyć 10 ciapków :D

 

ps. Licznik nie mierzy drogi przebytej. Tylko liczy obroty koła.

GPS ma określoną dokładność (i zazwyczaj jest to ponad 5m), czyli nawet jadąc po prostej drodze może zarejestrować znacznie większy dystans (bo pozycja "skacze" na boki)



#111 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 19 październik 2017 - 18:15

Oczywiście, wszystko sprowadza się do dokładności pomiaru odległości i ile razy na tym odcinku licznik zanotuje impuls. Podczas jazdy zaś pomiar z najdokładniej ustawionego licznika i tak będzie obarczony błędem, bo ... powyżej już napisano. Ja jeszcze dodam, że koło podczas jazdy nie toczy się gładko, tylko ma uślizg, albo odrywa się do podłoża - jednym słowem przebyty dystans nie odpowiada iloczynowi obwodu (zmierzonemu/wyliczonemu z największą choćby starannością) i ilości obrotów koła.

 

A jaka dokładność pomiaru jest potrzebna ?


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#112 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 18:52

Publikacji raczej nie uświadczysz. Za to doświadczenia mamy podobne (z jednyn wyjątkiem). Dla jednych na 100km wycieczce ubytek 2-3km to nic, dla innych to istotna różnica.

#113 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 19 październik 2017 - 19:37

Prędkość chwilowa - to dopiero jest mało dokładne, jeśli chodzi o pomiar przy pomocy licznika. Chodzi o częstotliwość próbkowania - czas między impulsami z magnesu 1/obrót koła. Gdyby magnesy były na każdej z np. 32 szprych ....  :) i z tego pomiaru wyświetlała się prędkość.

 

Wg mnie, przystosowanie licznika rowerowego do w miarę dokładnego pomiaru przebytej drogi zaczyna się od dokładnego wyznaczenia odcinka testowego. Później przejechanie go w warunkach możliwie zbliżonych do normalnej jazdy i policzeniu na tym odcinku obrotów koła. Iloraz długości odcinka testowego i ilości obrotów koła trzeba wpisać do licznika. 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#114 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 19:38

To zrób kilka pomiarów obrotu koła pod naciskiem, wyciągnij średnią i będziesz miał chyba najdokładniejszy pomiar (z tych domowych oczywiście). Z ciekawości w wolnej chwili sprawdzę jak działa w garminie automatyczna kalibracja "rozmiaru" koła na postawie danych z gps.

#115 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 19 październik 2017 - 19:49

Moim zdaniem lepiej znaleźć odcinek w miarę prostej drogi (1, 2, 5 km - im więcej, tym lepiej) ze słupkami odległości - przejechać go i odczytać co wskaże licznik. Zamienić wynik  (pewnie będzie różny od rzeczywistej długości odcinka) na milimetry, podzielić to przez obwód ustawiony w liczniku - będziesz miał liczbę impulsów zliczonych przez licznik. Następnie rzeczywistą długość odcinka (w mm) podziel przez tą liczbę impulsów. Tą wartość wpisz teraz do licznika. Tak przeprowadzona jazda będzie bardziej naturalna niż przetaczanie koła - będziesz jechał tak jak zwykle. Błąd pomiaru to dokładność z jaką licznik pokazuje przejechany dystans (10 m ?)


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#116 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 19:59

Oczywiście zakładając, że słupki są rozmieszczone z dużą dokładnością ;). Sprawdzę w wolnej chwili, choćby dla zaspokojenia ciekawości, czy będą duże rozbieżności.

#117 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 19 październik 2017 - 20:09

No ale jakiej dokładności oczekujesz ?   :)

 

Wszystko jest robione z jakąś dokładnością. Jak cię nie satysfakcjonuje rozstawienie słupków na drodze, zawsze możesz sam zmierzyć swój odcinek. Tylko czy to ma sens ?


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#118 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 19 październik 2017 - 20:24

Mi osobiście wystarczała dokładność z tabelki w internecie 😁. Później zatrybiłem, że dane są różne w zależności od tabelek i robiłem własny pomiar obwodu koła, który to sposób uważałem za w 100% wystarczający. Jeszcze później wyczytałem, że pomiar wykonuje się pod naciskiem/obciążeniem, bo dystans przejeżdżany wtedy przez koło jest krótszy (co po zastanowieniu wydawało się oczywiste, ino o tym nie myślałem nigdy 😉) i postanowiłem zaktualizować swoje metody pomiarów 😁. Te póki co są dla mnie w zupełności wystarczające 😉.

#119 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 19 październik 2017 - 20:31

Ale jej obwód pozostaje bez zmian przy tym samym ciśnieniu.


Zgoda. Ale to jest dla mnie w sprzeczności z teoretycznym przypadkiem, gdy tak mocno dociskasz koło, że obręcz dotyka ziemi. Czy nie powinieneś przemierzyć wtedy dystansu równego obwodów obręczy?

Nie mówiąc już o tym że dociskając oponę prawdopodobnie zwiększasz trochę ciśnienie, ale pomińmy to.

#120 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1367 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 19 październik 2017 - 20:54

Japierdole.


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."




Dodaj odpowiedź