Skocz do zawartości


Zdjęcie

Ustawienia Lancucha Wzgledem Rymy I Napedu


8 odpowiedzi w tym temacie

#1 peugeotfestina

peugeotfestina
  • Użytkownik
  • 67 postów

Napisano 04 styczeń 2018 - 17:45

Witam
Mam pytanko do wtajemniczonych prosze.
Chodzi mi o tzw.chainline,czyli rownolegle ustawienie napedow przod-tyl a lancuch.
Przod zmierzylem(od srodek rury ramy do srodkowej tarczy) na 47.5mm a tyl wyszedl mi 43.5mm(kaseta Shimano 9ka).
Nie wiem co teraz z tym zrobic.Czy mozna -i jak-skorygowac roznice z tylu na piascie?-zeby bylo okolo 47.5mm.Czy moze powinienem zmienic saport na przednim napedzie z 113mm na 110mm?-do okolo 43.5mm
Jezeli przednia przerzutka ma specyfikacje na 47.5/50mm,to czy w takim wypadku zadziala ok jezeli tarcze beda troche blizej ramy?
Dzieki za zainteresowanie

#2 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 04 styczeń 2018 - 18:15

Rozumiem, że wkład suportu masz na jakiś kwadrat/octalink? Jeśli tak, to możesz próbować dać krótszy, ale zwróć uwagę, że ramiona korby zbliżą ci się do widełek tylnego trójkąta. Co to oznacza? Być może zaczniesz trzeć piętą buta o ramę, być może same ramie korby zahaczy ci o tą rurę. Musisz to dokładnie przeliczyć. Z drugiej strony takie wkłady nie są drogie, wiele na tym nie stracisz jeśli coś nie spasuje.

 

Szosowe korby 3 rzędowe mają chain line 45mm, u ciebie jest o 2,5mm więcej, raczej warto przestawić. Być może ktoś wcześniej źle dobrał wkład?



#3 peugeotfestina

peugeotfestina
  • Użytkownik
  • 67 postów

Napisano 04 styczeń 2018 - 18:25

Rozumiem, że wkład suportu masz na jakiś kwadrat/octalink? Jeśli tak, to możesz próbować dać krótszy, ale zwróć uwagę, że ramiona korby zbliżą ci się do widełek tylnego trójkąta. Co to oznacza? Być może zaczniesz trzeć piętą buta o ramę, być może same ramie korby zahaczy ci o tą rurę. Musisz to dokładnie przeliczyć. Z drugiej strony takie wkłady nie są drogie, wiele na tym nie stracisz jeśli coś nie spasuje.

Szosowe korby 3 rzędowe mają chain line 45mm, u ciebie jest o 2,5mm więcej, raczej warto przestawić. Być może ktoś wcześniej źle dobrał wkład?


Wklad jest kwadratowy.Korba i rower to MTB akurat,nie szosa.Rozumiem ze jesli z 113mm na 110mmm to bedzie to po 1.5mm na lewa i prawa strone,czy 3mm od jednej tylko strony ,korby?

#4 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 06 styczeń 2018 - 09:39

Eee, to ty masz dobrze wszystko ustawione. Tak, po 1,5mm na stronę. 

Oczywiście, że możesz próbować manewru ze zmianą długości wkładu, ale tym bardziej uważaj na to co się stanie, czy zębatki ci nie zaczną trzeć o ramę, czy łańcuch nie zacznie ocierać o tylne koło itd. Normalnie w 3rz korbach MTB jest nawet nie 47,5 a 50mm. Starsze korby faktycznie miały 47,5, ale tak jak mówię, uważaj co się stanie.

I jeszcze jedno, jesteś pewny, że na kasecie masz 43,5? To by oznaczało, iż masz rozstaw widełek 130mm, standard szosowy. Wprawdzie kiedyś w rowerach MTB też były takie, ale to bardzo zamierzchłe czasy. Na piaście 135mm kaseta ma chain line ok. 45mm (8/9/10s).

 

Poczytaj:

https://www.google.p...Ek3x2M0vvOCiyHP



#5 peugeotfestina

peugeotfestina
  • Użytkownik
  • 67 postów

Napisano 06 styczeń 2018 - 12:42

Eee, to ty masz dobrze wszystko ustawione. Tak, po 1,5mm na stronę.
Oczywiście, że możesz próbować manewru ze zmianą długości wkładu, ale tym bardziej uważaj na to co się stanie, czy zębatki ci nie zaczną trzeć o ramę, czy łańcuch nie zacznie ocierać o tylne koło itd. Normalnie w 3rz korbach MTB jest nawet nie 47,5 a 50mm. Starsze korby faktycznie miały 47,5, ale tak jak mówię, uważaj co się stanie.
I jeszcze jedno, jesteś pewny, że na kasecie masz 43,5? To by oznaczało, iż masz rozstaw widełek 130mm, standard szosowy. Wprawdzie kiedyś w rowerach MTB też były takie, ale to bardzo zamierzchłe czasy. Na piaście 135mm kaseta ma chain line ok. 45mm (8/9/10s).

Poczytaj:
https://www.google.p...Ek3x2M0vvOCiyHP


Dzieki Arni za linka.Teoretycznie by sie to wszystko zgadzalo.Widly tylne szerokosci 135mm,stary dobry Saracen Zen1 hardtail.
Czy to jest 45mm czy 43.5mm,to powiem tak.Jak wezme dystans od ramy do szczytu koronki to bedzie jakies 6mm a do nakretki kasety jakies 4.5mm.Arytmetycznie po odjeciu tych dwoch wynik bedzie albo 45 albo 43.5.
Sprawdzilem juz czy korba nie bedzie za blisko ramy i z tym bedzie ok.
Ale moze powinienem z tylu na piascie,dokrecic z jednej strony jakies dwie kreski na gwincie,zeby przesunac strone tam gdzie kaseta bardziej do ramy o jakies 2mm. (?)
Wiem ze to tylko te pare mm,ale szukam takiego lepszego rozwiazania na jeszcze lepsza prace tylnego napedu na srodkowych i duzych koronkach oraz prace tylnej przerzutki,wzgledem przekosow lancucha.
Wiesz jak to jest kiedy masz leciutki luzik na tylnej piascie w swojej szosie,bo cos za mocno skrecone albo klamra,i jak to wplywa na prace tylnego napedu.
Chodzi o najlepsza plaszczyzne miedzy srednia i mala koronka z przodu a srodkiem i gorna czescia kasety,a zeby najwieksze przekosy byly na najwiekszej tarczy i dolem kasety-bo rzadziej uzywane.

#6 peugeotfestina

peugeotfestina
  • Użytkownik
  • 67 postów

Napisano 06 styczeń 2018 - 12:44

Eee, to ty masz dobrze wszystko ustawione. Tak, po 1,5mm na stronę.
Oczywiście, że możesz próbować manewru ze zmianą długości wkładu, ale tym bardziej uważaj na to co się stanie, czy zębatki ci nie zaczną trzeć o ramę, czy łańcuch nie zacznie ocierać o tylne koło itd. Normalnie w 3rz korbach MTB jest nawet nie 47,5 a 50mm. Starsze korby faktycznie miały 47,5, ale tak jak mówię, uważaj co się stanie.
I jeszcze jedno, jesteś pewny, że na kasecie masz 43,5? To by oznaczało, iż masz rozstaw widełek 130mm, standard szosowy. Wprawdzie kiedyś w rowerach MTB też były takie, ale to bardzo zamierzchłe czasy. Na piaście 135mm kaseta ma chain line ok. 45mm (8/9/10s).

Poczytaj:
https://www.google.p...Ek3x2M0vvOCiyHP


Dzieki Arni za linka.Teoretycznie by sie to wszystko zgadzalo.Widly tylne szerokosci 135mm,stary dobry Saracen Zen1 hardtail.
Czy to jest 45mm czy 43.5mm,to powiem tak.Jak wezme dystans od ramy do szczytu koronki to bedzie jakies 6mm a do nakretki kasety jakies 4.5mm.Arytmetycznie po odjeciu tych dwoch wynik bedzie albo 45 albo 43.5.
Sprawdzilem juz czy korba nie bedzie za blisko ramy i z tym bedzie ok.
Ale moze powinienem z tylu na piascie,dokrecic z jednej strony jakies dwie kreski na gwincie,zeby przesunac strone tam gdzie kaseta bardziej do ramy o jakies 2mm. (?)
Wiem ze to tylko te pare mm,ale szukam takiego lepszego rozwiazania na jeszcze lepsza prace tylnego napedu na srodkowych i duzych koronkach oraz prace tylnej przerzutki,wzgledem przekosow lancucha.
Wiesz jak to jest kiedy masz leciutki luzik na tylnej piascie w swojej szosie,bo cos za mocno skrecone albo klamra,i jak to wplywa na prace tylnego napedu.
Chodzi o najlepsza plaszczyzne miedzy srednia i mala koronka z przodu a srodkiem i gorna czescia kasety,a zeby najwieksze przekosy byly na najwiekszej tarczy i dolem kasety-bo rzadziej uzywane.

#7 peugeotfestina

peugeotfestina
  • Użytkownik
  • 67 postów

Napisano 06 styczeń 2018 - 12:53

Eee, to ty masz dobrze wszystko ustawione. Tak, po 1,5mm na stronę.
Oczywiście, że możesz próbować manewru ze zmianą długości wkładu, ale tym bardziej uważaj na to co się stanie, czy zębatki ci nie zaczną trzeć o ramę, czy łańcuch nie zacznie ocierać o tylne koło itd. Normalnie w 3rz korbach MTB jest nawet nie 47,5 a 50mm. Starsze korby faktycznie miały 47,5, ale tak jak mówię, uważaj co się stanie.
I jeszcze jedno, jesteś pewny, że na kasecie masz 43,5? To by oznaczało, iż masz rozstaw widełek 130mm, standard szosowy. Wprawdzie kiedyś w rowerach MTB też były takie, ale to bardzo zamierzchłe czasy. Na piaście 135mm kaseta ma chain line ok. 45mm (8/9/10s).

Poczytaj:
https://www.google.p...Ek3x2M0vvOCiyHP



Dzieki Arni za linka.Teoretycznie by sie to wszystko zgadzalo.Widly tylne szerokosci 135mm,stary dobry Saracen Zen1 hardtail.
Czy to jest 45mm czy 43.5mm,to powiem tak.Jak wezme dystans od ramy do szczytu koronki to bedzie jakies 6mm a do nakretki kasety jakies 4.5mm.Arytmetycznie po odjeciu tych dwoch wynik bedzie albo 45 albo 43.5.
Sprawdzilem juz czy korba nie bedzie za blisko ramy i z tym bedzie ok.
Ale moze powinienem z tylu na piascie,dokrecic z jednej strony jakies dwie kreski na gwincie,zeby przesunac strone tam gdzie kaseta bardziej do ramy o jakies 2mm. (?)
Wiem ze to tylko te pare mm,ale szukam takiego lepszego rozwiazania na jeszcze lepsza prace tylnego napedu na srodkowych i duzych koronkach oraz prace tylnej przerzutki,wzgledem przekosow lancucha.
Wiesz jak to jest kiedy masz leciutki luzik na tylnej piascie w swojej szosie,bo cos za mocno skrecone albo klamra,i jak to wplywa na prace tylnego napedu.
Chodzi o najlepsza plaszczyzne miedzy srednia i mala koronka z przodu a srodkiem i gorna czescia kasety,a zeby najwieksze przekosy byly na najwiekszej tarczy i dolem kasety-bo rzadziej uzywane.

#8 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 06 styczeń 2018 - 16:08

Tak, po 1,5mm na stronę.

Nie zawsze i niekoniecznie. Mierzyłem wiele suportów Shimano i Sunrace'a i nie zawsze wydłużanie się osi w obie strony jest symetryczne.

 

Żeby nie szukać daleko: http://www.sunrace.c... Dimensions.pdf, u Shimano jest podobnie (specyfikacji nie podają, ale pomiary z natury to potwierdzają).


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#9 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 06 styczeń 2018 - 18:17

Czyli najlepiej podejść do sklepu ze starym i przymierzyć, wyjścia nie ma.

 

Nie przejmuj się tym tak, powaga. Nowoczesne łańcuchy zostały specjalnie dostosowane do pracy w przekosie, mają zaokrąglone kołnierze wewnętrznych blaszek. Dla przykładu w takim 1x11 Shimano mamy na kasecie ok. 44mm, a na korbie 50,4, a więc 6,4mm róznicy. U ciebie z pewnością na kasecie jest 45mm, a skoro masz korbę 47,5, to spokojnie można to uznać za ideał. Jak dobre pamiętam, to na stronie park tola jest pokazane jak zmierzyć linię łańcucha kasety, ale jeśli nie masz 7rz to z dużą pewnością masz 45mm.

 

http://uzurpator.com...o_lancucha.html

nie do końca wszystkie aspekty (wpływ rozmiaru zębatek na linię łańcucha) rozpatrzone, ale tak to wygląda.





Dodaj odpowiedź