Skocz do zawartości


Zdjęcie

Przerzutka Z Dolnym Ciągiem A Rama Z Górnym Prowadzeniem


17 odpowiedzi w tym temacie

#1 lukasamd

lukasamd
  • Użytkownik
  • 269 postów

Napisano 04 luty 2018 - 22:25

Cześć,
mam takie pytanie - fabrycznie rower mój ma linkę od przedniej przerzutki wyprowadzaną z górnej rury, potem idzie ona w dół, do tulejki gdzie zakręca i krzyżując się wpada ostatecznie do przerzutki przedniej na dolnym ciągu. Dziwi mnie to nieco, bo to rower przełajowy... Poza tym mam wrażenie, że w porównaniu do wielu innych sprzętów których używałem, wrzucanie na duży blat z przodu wchodzi opornie, zaobserwowane na 3 różnych korbach. Fabrycznie była  przerzutka przednia 105 5700, teraz jest Ultegra 6800 (tylko korba 5800) i nadal to tak wchodzi.

 

Jak się usyfi, bywa różnie, do tego przez linkę idącą wzdłuż podsiodłówki i na dodatek na krzyż kiepsko to wypada przy mocowaniu błotników. Warto w takim wypadku wymienić przerzutkę na coś z górnym ciągiem? Na pewno ułatwi to kwestię błotnika, pytanie jak z wrzucaniem.

 

Tak to wygląda fabrycznie (z recenzji zagranicznej):

 

Załączony plik  30-Planet-X-XLS-Shimano-105-CX.jpg   144,79 KB   10 Ilość pobrań

 

 

A tak z dzisiaj po konkretniejszej jeździe (myślałem, że Zielona Góra nie będzie aż tak mokra :D ) - chyba nie trzeba tłumaczyć, co tam się dzieje.

 

Załączony plik  UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1b2.jpg   365,42 KB   10 Ilość pobrań

 

 



#2 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2565 postów
  • SkądKońskie

Napisano 04 luty 2018 - 23:00

Oczywiście że warto - jest przecież przerzutka FD-CX70 (chyba jedyna "szosowa") dedykowana specjalnie do zastosowania w przełajówkach, czyli do górnego prowadzenia linki, aby pozbyć się bloczka (tego kółka). 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#3 lukasamd

lukasamd
  • Użytkownik
  • 269 postów

Napisano 04 luty 2018 - 23:18

Nowa ultegra R8000 też ma wersje z górnym ciągiem - a że kosztuje niemal tyle samo, to raczej skłaniałbym się w jej kierunku, tym bardziej że mam 11s. Z montażem nie ma problemów biorąc pod uwagę, że - patrząc od tyłu roweru - napęd i przerzutka jest po prawej, a linka wychodzi z rury po lewej? 



#4 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2565 postów
  • SkądKońskie

Napisano 04 luty 2018 - 23:36

No tak, pisząc "jedyna szosowa" powinienem dodać ... w tamtym czasie ....

 

Nie mniej jak czytamy w opisie, FD-CX70 ma "wózek stworzony do jazdy przełajowej" cokolwiek by to nie znaczyło - może jakiś szerszy, wzmocniony ? Może warto zastosować właśnie dedykowaną do CX ? A może w nowszych grupach jest jej odpowiednik ? Poza tym rzędowość napędu w przypadku przerzutki przedniej nie ma takiego znaczenia.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#5 Prozor

Prozor
  • Użytkownik
  • 5067 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 05 luty 2018 - 08:44

Nowa ultegra R8000 też ma wersje z górnym ciągiem - a że kosztuje niemal tyle samo, to raczej skłaniałbym się w jej kierunku, tym bardziej że mam 11s. Z montażem nie ma problemów biorąc pod uwagę, że - patrząc od tyłu roweru - napęd i przerzutka jest po prawej, a linka wychodzi z rury po lewej? 

 

A która to wersja? Bo patrząc na to co pokazuje SH:

http://bike.shimano....egra-r8000.html

widzę 2x FD, ale różnią się tylko mocowaniem (hak i obejma).

Do CX dedykowane są wersje FD-CX70 - nowszych wersji przerzutek przednich z górnym ciągiem Shimano nie produkuje.

 

Z montażem nie ma problemów, po prostu linka idzie nieco pod skosem do śruby przerzutki. 

"wózek stworzony do jazdy przełajowej" oznacza tylko to, że linka przerzutkowa jest prowadzona górą, chociaż przyznam, że nie porównywałem klatki wózka czy nie jest jakoś specjalnie projektowany do większej odporności na błoto...

3dc8aae89f913839d735df71b55bd31c.jpg

46aa724e7d33101c7de9fae45ee548e3.jpg

Ale patrząc na powyższe fotki to raczej klatka jest identyczna...

Montaż: http://si.shimano.co...W0A-002-POL.pdf

Części: http://si.shimano.co...-CX70-3248A.pdf

Prowadzenie linki: 

IMG_8191.jpg


Focus Izalco ::::Powered by SRAM REDTM      24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png    GarminConnect.png

                                                                                     Grupa Forum na Garmin Connect


#6 lukasamd

lukasamd
  • Użytkownik
  • 269 postów

Napisano 05 luty 2018 - 10:37

Widziałem takie info na sklepach które mają ją w ofercie - dopytam, może to błąd, choć było w przynajmniej 2-3 miejscach. 

Przy CX70 nie byłoby problemów z faktem, że klamki to 11s (6800), tak samo zresztą jak korba i łańcuch (5800)? Na pewno między 10s a 11s zmienił się ciąg na tyle, nie wiem jak to wygląda z przodem. Wg. danych na stronach shimano jest inny kąt dla obu z nich:

 

CX70: 63-66 stopni
R8000: 61-68 stopni (obecnie mam 6800 z takim samym)

 

Z tego co jednak zobaczyłem to chodzi tu o konstrukcję roweru jako takiego i chyba nie powinno się gryźć.

EDIT:
Jeden ze sklepów już napisał, że to babol ;) 

 



#7 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 766 postów
  • SkądGdynia

Napisano 05 luty 2018 - 10:59

W mojej przełajowej Orbei miałem taki bloczek. Miał on dodatkowo taki kapturek w wymiarze tego bloczka, tak że to zawinięcie oi 180 stopni było w pewien sposób chronione.
Chodziło to bardzo dobrze i nie miałem kłopotów z przednią przerzutką nawet w sporym błocie (przerzutka ultegra 6800 i wcześniej przerzutka sram apex). Mam wrażenie, że w tej popularnej ramie Accenta CX również był taki sam bloczek.

#8 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 6478 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 05 luty 2018 - 11:36

W ramie CX-One był dodany luzem bloczek, ale nowsze egzemplarze ram nie mają otworu do jego montażu. Z kolei zdobycie obejmy, która umożliwiłaby jego założenie, niestety graniczy z cudem...


rowerplus-logo-2.png
 
Nowa grupa SHIMANO 105 R7000 od teraz w ROWERPLUS.PL!


#9 lukasamd

lukasamd
  • Użytkownik
  • 269 postów

Napisano 05 luty 2018 - 13:06

Odpowiedzi ze sklepów - pomyłka, R8000 ma dolny ciąg, a więc ona odpada.

Pytanie brzmi czy CX70, która jest pod 10s, nie będzie robić problemów z korbą i klamkami które są na 11s? :)

 

Wolałbym to uprościć zamiast takim czymś jak obecnie jest komplikować, ale nie wiem jak z ciągiem linki. 

Swoją drogą, słaba sytuacja. Ogólnie wolałbym 10s niż 11s, ale działało to słabo. Teraz nawet masakrycznie uwalony tył pracuje pięknie, przerzuca szybko i bez problemów.. ale znowu na przód nie robią niczego z górnym ciągiem pod 11s... Trzeba było iść w srama :D



#10 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 6478 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 05 luty 2018 - 13:32

CX70 ma inny ciąg, nie będzie działała dobrze z manetkami 2x11.

 

Widocznie zdaniem Shimano górny ciąg w CX jest passe, a w razie chęci zastosowania zawsze pozostaje Di2. LOL :)


rowerplus-logo-2.png
 
Nowa grupa SHIMANO 105 R7000 od teraz w ROWERPLUS.PL!


#11 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 766 postów
  • SkądGdynia

Napisano 05 luty 2018 - 14:25

Może niegłupim wyjściem mogłoby być założenie 1 blatu z przodu i troszkę szerszej kasety.

#12 Prozor

Prozor
  • Użytkownik
  • 5067 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 05 luty 2018 - 14:29

A Shimano robi rozwiązania jednoblatowe dedykowane do szosówek/cx? Chyba nie, prawda? 

 

Dziwna polityka, no chyba, że wg Shimano w CX (podczas zawodów dość mocno się reklamują...) faktycznie powinno stosować się Di i wyeliminować kable, bo wiadomo - błoto, brud, pogorszenie działania... Bez sensu... 

 

Trzeba było iść w srama :D

 

Sram domyślnie dla CX stosuje napęd CX-1 i faktycznie problemu z przednią przerzutką nie ma, bo jej nie ma :P

Ale ja mam standardowe klamki Rival (10) w połączeniu z FD-CX70. Tył jak to w Sram'ie działa nienagannie nawet bez aptekarskiej regulacji... No i można hamować i zmieniać przełożenia jednocześnie ;)


Focus Izalco ::::Powered by SRAM REDTM      24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png    GarminConnect.png

                                                                                     Grupa Forum na Garmin Connect


#13 lukasamd

lukasamd
  • Użytkownik
  • 269 postów

Napisano 05 luty 2018 - 14:44

@puchaty: Traktuję to jako jeden rower do wszystkiego, a szosowo też lubię jeździć. Nie powiem, przy kasecie 11-25 czy 11-28 kompaktowa korba to dla mnie "za dużo" - ten 50 nieco się marnuje bo wtedy nie wykorzystuję pełni kasety i lepszy był przełajowy 46. Ale... jakbym chciał mieć z przodu tylko 1 to powiedzmy ile.. 42? Z tyłu kaseta 11-34 zakładając wrzucenie ultegry r8000 na długim wózku i... więcej się nie pokombinuje, a będzie twardo :)



#14 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 766 postów
  • SkądGdynia

Napisano 05 luty 2018 - 16:50

A Shimano robi rozwiązania jednoblatowe dedykowane do szosówek/cx? Chyba nie, prawda?

Chyba nie robi.
Ja jeździłem z tarczą od absoluteblack 42 i kasetą 11:32, klamki i przerzutka tył ultegra. Jak się nie wyjeżdża za dużo na szosę, to w terenie spokojnie da się na tym fajnie jeździć. I pod górkę i w piachu.

Zasugerowałem się oponami na zdjęciu z pierwszego posta, ale jeśli rower jest też traktowany jako szosowy, to faktycznie jedna tarcza - trochę słabo.

#15 lukasamd

lukasamd
  • Użytkownik
  • 269 postów

Napisano 07 luty 2018 - 15:45

Po dokładniejszym rozeznaniu wiem już, że nie jest za ciekawie :)

 

R8000 - odpada, jest jednak tylko na dolny ciąg więc pod tym względem niczego nie zmienia - chyba że sam fakt zabudowania, większej ilości miejsca itd. ale to raczej nie będzie jakaś "whow" różnica.

CX70 - znalazłem na jednym z zagranicznych forów info że komuś się udało to sparować z klamkami 11s, choć wymagało sporo roboty i jest bardzo upierdliwe. Wydaje mi się, że nie ma sensu zabawa w takie półśrodki.

 

 

Na razie nie planuję zmiany typu "wywalam przednią przerzutkę i wrzucam jakiś mniejszy blat", jeśli już, to zamiast 50x34 coś typu 46x34, jednak mi wydaje się sensowniejszym wyborem nawet szosowo, tym bardziej ż wolę wyższą kadencję.

 

Zastanawia mnie jednak, czy ta linka powinna iść w taki właśnie sposób tj. od lewej strony w dół na prawo, po kółku i nawrót tzn. z przecinaniem się - linka robi tak przecież 360 stopni tylko po to, aby zmienić stronę od której idzie do przerzutki. 

Nie dotyka się, ale jednak dziwne się to wydaje - przecież prościej puścić prosto w dół, nieco ponad 90 stopni na kółku i do przerzutki. 

 

Kojarzycie może takie przecinanie się, mając doświadczenie z takimi układami?



#16 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 766 postów
  • SkądGdynia

Napisano 07 luty 2018 - 16:07

Ja nie krzyżowałem tej linki ale nie wiem czy to prawidłowo. Jak już pisałem wyżej, chodziło to bardzo dobrze. Ważne, aby ten wihajsterek z bolczykiem w miejscu mocowania linki dobrze ustawić, korzystając z dedykowanego narzędzia.

#17 lukasamd

lukasamd
  • Użytkownik
  • 269 postów

Napisano 27 marzec 2018 - 08:31

Niestety problem powraca - na crossbike w Urazie po nie wiem.. 30 minutach jazdy przy lekkich przełożeniach łańcuch zaczął obcierać o wewnętrzną stronę wózka (oczywiście z przodu mały blat). Nie mam już za bardzo pomysłu co z tym zrobić i co tu może być winne. Nie chciałem się bawić, w serwisie jakieś 2-3 tygodnie temu zrobili mi bez krzyżowania i chodzi to ciężko, a więc albo źle pociągnęli linkę do przerzutki, albo trzeba krzyżować aby wpadała pod odpowiednim kątem.

 

Mam cały czas FD-6800 i co by mogło powodować ten problem, że przy jeździe w terenie (błoto itd.) przerzutka "odchyla się" do zewnątrz i już tak pozostaje? Zwyczajne czyszczenie roweru nie pomogło, znów jest do wyregulowania. Okolice tego zakrętasa czyste itd. Czy wpływ na to wszystko może mieć fakt, że mam przerzutkę na hak mocowaną przez adapter jako obejmę? Szosowo żadne takie problemy nie występują, przerzutka chodzi wtedy ok. 



#18 lukasamd

lukasamd
  • Użytkownik
  • 269 postów

Napisano 31 marzec 2018 - 12:07

Zdecydowałem się jednak spróbować z FD-CX70 i... działa!
Ba, choć nie mam śruby baryłkowej, udało mi się ustawić tak, że i jest bardzo lekko i działa trymowanie zarówno do góry jak i od dołu.
Możliwe, że ze śrubą udałoby się to zrobić perfekcyjnie, no ale na razie jej nie mam.

Póki co nie widzę problemów wynikających z tego, że przerzutka jest pod 10s a reszta napędu to 11s.



Dodaj odpowiedź