Skocz do zawartości


Zdjęcie

Grupy Sram


27 odpowiedzi w tym temacie

#1 Yossarian

Yossarian
  • Użytkownik
  • 70 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 16 wrzesień 2010 - 00:31

Czy użytkownicy szosowych grup SRAM mogliby się podzielić uwagami na temat działa tego sprzętu. Nigdy nie miałem okazji używać, nawet zobaczyć na żywo.

Jak działają manetki? Jak wygląda trwałość? Jak precyzja i kultura pracy?
Czy Red jest godny zastąpienia innych topowych grup? Czy niższe grupy tej marki są warte zainteresowania?

Jednym słowem wszystkie doświadczenia ze SRAM w szosach.

#2 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 16 wrzesień 2010 - 06:41

Już trochę było na forum na ten temat, poszukaj.
Używam klamkomanetek i przerzutek SRAM Rival (w połączeniu z korbą/kasetą/łańcuchem Ultegry) i spisują się świetnie, są precyzyjne, łatwo je wyregulować (ciąg linki 1:1), praca manetek wymaga chwili przyzwyczajenia, tak aby zrzucać bieg (jedno lekkie naciśnięcie i puszczenie manetki), lub wrzucać (mocniejsze przesunięcie manetki - max o trzy przełożenia). Praktycznie chwila przyzwyczajenia, na początku zdarza się przesunąć wózek na większe zębatki kasety zamiast na mniejszą. Później takiego problemu raczej nie ma. Taki urok obsługi tylko jedną dźwignią, ale po przyzwyczajeniu można stwierdzić, że po co dwie dźwignie, które tylko wprowadzają niepotrzebne skomplikowanie konstrukcji klamkomanetek (zwłaszcza w shitmano - spróbuj rozebrać tamte manetki i złożyć ponownie...). Konstrukcja prosta jak budowa cepa, aż dziwne, że to takie drogie jest, widać najdroższy jest pomysł.

Jak możesz zauważyć na wyścigach pro, sporo rowerów ma na pokładzie Red'a - zwłaszcza grupy amerykańskie.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#3 wiki

wiki
  • Użytkownik
  • 2190 postów
  • SkądOzorków k/Łodzi

Napisano 16 wrzesień 2010 - 09:01

prozor czy ja wiem, że takie drogie ? Też tak słyszałem i na alledrogo znalazłem kompletną grupę Rival za 2100 zł. Według mnie to świetna cena tym bardziej, że to poziom Chorusa jest (tak słyszałem przynajmniej).

A jeżeli chodzi o opinie? Dwóch moich byłych trenerów proponuje mi Campagnolo albo Sram. Sram jest podobno bezawaryjny, ten pomysł z jedną dźwignią nie jest zły. Widziałem na własne oczy jak to działa. Kwestia tylko przyzwyczaić się. Kolejna ciekawostka to kasety. Mają jakby wyłamane zęby, po jednym na każdej zębatce. Można znaleźć fotki z bliska na necie i widać dokładnie jak to wygląda. Szybsze zrzucanie i wrzucanie - taki efekt to daje podobno.
Ja będę kupował grupę około listopada, może grudnia i w grę wchodzi Rival albo Centaur.

#4 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 599 postów
  • Skądz Polski

Napisano 16 wrzesień 2010 - 09:57

Sram Force to w przyblizeniu poziom Chorusa. Rival to trochę nizej niż Ultegra. W Polsce na wyścigach praktycznie nikt nie jeździ na Sramie. Pytałem chłopaków dlaczego? Mówili, dlatego że "podobno" Sram jest mało żywotny. Ja i tak wezmę Force z korbą REDa (z racji mojego małego rocznego "przebiegu" około 4-5 tys km).

#5 sewi

sewi
  • Użytkownik
  • 236 postów
  • SkądOpole

Napisano 16 wrzesień 2010 - 10:12

Ja kupilem cala grupe Sram Rival 2010 i jestem z niej bardzo zadowolony (Na tym forum zamieszczalem kilka fotek). Grupa Rival jest lzejsza od najnowszej ultegry. U mnie bardzo dobrze sprawdza sie jedna dzwignia do zmiany biegow. Co do trwalosci to moge powiedziec ze po przejechanych 1500km na razie nie ma sladow wielkiego zuzycia - zobaczymy jak bedzie dalej.

W Polsce o ile mi wiadomo to grupa Weltour Romet jezdzi na Sram Force. A patrzac na protour to kazdy team jezdzi na tym co daje sponsor, a co by nie powiedziec to Contador (Astana), Schleck (Saxo Bank), Cancellara czy Armstrong (RadioShack) w swoich teamach maja grupe Sram Red.

Inna sprawa, ze patrzac na grupy Sram to technologia miedzy Red, Force i Rival jest taka sama, jedynie roznia sie materialem a tym samym masa.

Ja kupowalem w tym sklepie internetowym. Nie wiem czy gdzies jest taniej?
http://www.fudgescyc...ndex.php?c=5237

Przy zakupie mozna sobie powybierac komponenty i nawet pomieszac z lacuchem czy
kaseta Shimano jak kto woli, ale ja wybralem wszystko Sram
http://www.fudgescyc...dex.php?p=73462

Tu jest fajny anglojezyczny review


Recenzja grupy Rival
http://www.bikeradar.../rival-09-33871

#6 wiki

wiki
  • Użytkownik
  • 2190 postów
  • SkądOzorków k/Łodzi

Napisano 16 wrzesień 2010 - 11:39

Na Fudges Rival wychodzi jakieś 585 euro z kosztami wysyłki, na PLN jakieś 2300 zł, w Polsce kupi się za jakieś 2 tysie.

slaweko może faktycznie mówiono mi o Force, w każdym razie dobrze wiedzieć :-)

#7 sewi

sewi
  • Użytkownik
  • 236 postów
  • SkądOpole

Napisano 16 wrzesień 2010 - 14:20

Na Fudges Rival wychodzi jakieś 585 euro z kosztami wysyłki, na PLN jakieś 2300 zł, w Polsce kupi się za jakieś 2 tysie.


Jak kupowalem w marcu z przesylka do Wloch to placilem €520,46 EUR (£459,99 GBP). Wtedy nigdzie taniej nie znalazlem.

Z tego co widze na alledrogo ;) to tam jest Rival ale z 2009 a mozne nawet z 2008 roku (kolor srebrny lub podobny) czyli gorsza wersja w stosunku do ulepszonej, bardziej dopracowanej i lzejszej wersji z 2010 (kolor czarny) - klamkomanetki karbonowe, korby puste w srodku (wieksza sztywnosc, lzejsze), system zero loss, dodatkowa regulacja dla przedniej przerzutki tzn. na duzej tarczy mozna sobie lekko przesunac prowadnice jesli obciera przy lancuchu na wyzszych koronkach. Ogolnie zastosowane sa te same technologie co w Sram Red.

#8 tr

tr
  • Użytkownik
  • 214 postów
  • SkądW-wa

Napisano 16 wrzesień 2010 - 15:52

Mój największy Jaś Fasola zakup to tylna przerzutka Rival... do tego stopnia nie wpadłem na to że jest ciąg 1:1 że pojechałem z nią na zawody, na 20 minut przed zawodami odwracałem jeszcze jakiś karbonowy cudzy rower żeby zobaczyć czy może źle linkę poprowadziłem do śruby. Dziwnym trafem index mi nie działał :-) Na szczęście jako fanatyk stali jeżdżę wciąż na manetkach ramowych i poprostu zrezygnowałem z indexu.... Przerzutka działa szybko i zdecydowanie, ma dobry naciąg łąńcucha...Podobno jest bardzo lekka.... Jak nie wymyślę dla niej jakiegoś zastosowania w Mtb to będę miał ją na sprzedaż z przebiegiem ok 110 km. Chyba kosztowała koło 45 f, uważam że wspomniane ceny za całą grupę są chyba dość dobre....gdyby nie klamkowstręt i pewnie pewnie testowałbym Srama z indexem, zastanawiam się, może da się powiększyć obwód bloczka w manetce i wtedy zostanie u mnie... pomyślę ciężką zimą, może realnie zważę tą przerzutkę jak nie zapomnę, bo podawana była waga nawet poniżej 200 g.

#9 SN

SN
  • Użytkownik
  • 475 postów
  • Skądzupelnie blisko

Napisano 17 wrzesień 2010 - 00:28

Uzytkuje Force od prawie roku i wszystko dziala jak nalezy. Bardzo odpowiada mi ergonomia i jakosc wykonania. Warto przegladac Ebay gdyz tam mozna ustrzelic dobre okazje.

#10 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 17 wrzesień 2010 - 15:28

Także coraz bardziej będę się skłaniał ku Sram, wybór pewnie padnie na Rival. Wiele zasłyszanych opinii coraz bardziej przekonuje mnie do tej marki. Wybrałbym Campę, ale dodatkowy koszt to koła. Minimum jakie trzeba kupić to klamki i przerzutki. Jak dobrze pójdzie, to pod koniec przyszłego sezonu zakupię ten osprzęt. Póki co dalej bujam się ze starą Ultegrą, po mojej naprawie działają nieco lepiej, ale nigdy więcej Shitmano...


#11 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 17 wrzesień 2010 - 20:53

Obecnie śmigam na campie, ale jeśli ją zajadę razem z kołami, to pewnie zmienię na force'a i jakieś koła pod szytki.

#12 Gosc_marekg58_*

Gosc_marekg58_*
  • Gość

Napisano 22 wrzesień 2010 - 20:20

Mam 3 szosówki i każdą na innym osprzęcie. Żeby porównać te 3 firmy trzeba by podać dokładnie rocznik komponentów, bo inaczej KLAPA. Więc ja porównać nie mogę: jeden na 105-ce sprzed 10 lat, drugi Campa, też starusieńki, trzeci na Sramie Force /nówka, ale nie wiem z którego rocznika/. Najbardziej lubię Campę; klamki Veloce, z przodu Mirage, z tyłu Daytona - każda dźwignia osobno i w różnych miejscach, więc pomyłka wykluczona, poza tym zrzuca o 7 koronek za jednym pociągnięciem. Do "góry" wszystkie przekładają o 3 koronki, więc jednakowo.
Mój Sram przerzuca tylko o jedną koronkę w dół, więc się trzeba naklikać jak cholera, a chwila nieuwagi skutkuje przerzuceniem w odwrotną stronę niż planowałem /to urok jednej dźwigni do wszystkiego/. W Shimano też mi się zdarzają pomyłki, zwłaszcza jak jadę w grubych rękawicach /dźwignie są b.blisko siebie; czesem na zimnie po prostu "chodzą razem" mimo, że naciskam tylko jedną /kleją się ze sobą czy coo?? :-D /
Największą wadą mojego Srama jest brak możliwości "podregulowywania" przedniej przerzutki /podobno nowsze wersje już tego feleru nie mają/. Ma ona tylko dwa skrajne położenia; czyli jak obciera na skrajnych koronkach, to nie poradzisz. W Shimano i Campie jak jadę na skrajnych zębatkach, to sobie z przodu dokładnie układam wodzik, żeby nie skrobał łańcucha.

#13 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 23 wrzesień 2010 - 08:09

Serio nie masz w przedniej przerzutce regulacji?! Mój Rival ma - jest to jedno "małe" kliknięcie. Dzięki temu można (teoretycznie) używać całego zakresu kasety na obu zębatkach korby. Sprawdź może, u Ciebie też powinno to działać. O ile pamiętam, to od początku produkcji klamkomanetek szosowych ten mechanizm był i działał.

Poniżej urywek z instrukcji klamkomanetek:
Front Shifter: To upshift from the small chainring to the big chainring push the small shift paddle inward all the way. To downshift from the big chainring to the small chainring push the same shift paddle mid-way until you hear or feel a solid click.
Note: To minimize chain rub in extreme gear positions the front shifter provides a front derailleur trim feature when it is in the large chain ring position. To move the front derailleur to the trim position push the small shift paddle inward slightly until you hear or feel a small click.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#14 Gosc_marekg58_*

Gosc_marekg58_*
  • Gość

Napisano 23 wrzesień 2010 - 09:49

Mój Rival ma - jest to jedno "małe" kliknięcie. Dzięki temu można (teoretycznie) używać całego zakresu kasety na obu zębatkach korby. Sprawdź może, u Ciebie też powinno to działać

Wielkie dzięki. Tak to jest jak człowiek zamiast sobie najpierw dobrze pomajstrować w domu szaleju dostaje z powodu ładnej pogody i nowej zabawk!! :oops:
Teraz dopiero popatrzyłem dokładnie; wcześniej w trakcie jazdy udawało mi się czasem ustalić na małej tarczy taką "środkową pozycję" jak się skupiłem - nie mogłem się jednak dopatrzeć reguły.
Jednak pomimo tego nie jest to to samo co w Campie; jadąc na małej tarczy rzeczywiście można wodzikiem regulować delikatnie w prawo i w lewo, ale na dużej już nie. Do tego przy zrzucaniu z dużej na małą wodzik przelatuje do skrajnego lewego położenia i wymaga "poprawienia" tym lekkim kliknięciem w prawo jeśli akurat jestem na mniejszych zębatkach. Chyba, że ciągle jeszcze nie rozgryzłem do końca :-D
Najbardziej boli jednak to, że przy ostrych jazdach na silnym zmęczeniu łatwo o pomyłkę; i wtedy np. pod górkę potrafi "zaboleć", że stanąć można..

#15 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 24 wrzesień 2010 - 07:07

Masz rację, to nie Campa, tu jest tylko jedna możliwość. Jednak regulacja na blacie potrzebna nie jest, nie ma szans żeby łańcuch obcierał o wodzik w całym zakresie kasety. No chyba, że jest źle ustawiona przerzutka przednia. Na małej tarczy taka regulacja jest niezbędna dla praktycznie 2-3 najmniejszych zębatek kasety, choć u mnie jazda na mała tarcza/najmniejsza zębatka trochę mija się z celem (jak zresztą u chyba wszystkich?), bo co prawda łańcuch nie ociera o wodzik przerzutki przedniej, ale przy tym przekosie łańcucha zaczyna być zaczepiany o kołki zgarniające blatu. Być może ten efekt nie występuje przy sramowskiej korbie, ja jednak mam korbę shimanowską (ultegrę). Niewiele jednak nad tym boleję, bo na takim przekoszeniu łańcucha po prostu się nie jeździ ;-).

Spokojnie, przyzwyczaisz się - mi też troszkę czasu zajęło, zanim zaskoczyłem, że w górę lepiej przerzucać nie jednym płynnym ruchem, a takim z lekka zatrzymywanym żeby wyraźnie wyczuć "kilik" i "dwuklik" mechanizmu zmiany przełożenia. Oczywiście w połowie ruchu nie ma co puszczać manetki, bo będzie ciężej :shock:

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#16 Gosc_marekg58_*

Gosc_marekg58_*
  • Gość

Napisano 24 wrzesień 2010 - 08:01

Jednak regulacja na blacie potrzebna nie jest, nie ma szans żeby łańcuch obcierał o wodzik

Ja jeżdżę z małą tarczą do 7. zębatki i ten środkowy klik nie jest konieczny, a z dużą od 3. do 10-ej. Z dużą tarczą na trzeciej zębatce wodzik mi obciera cały czas a na dziesiątej jak mocno depnę na pedały. Z twojej wypowiedzi wnioskuję jednak, że muszę trochę nad tym popracować i problem zniknie. Dziękuję.
Przyznaję, że limit życiowy w majsterkowaniu wyczerpałem w młodości przy swoich rowerach, motorach itp.; teraz łapię za narzędzia niechętnie :-| Dlatego doceniłem przednie przerzutki Shimano i Campy; już nie działają tak precyzyjnie jak nowe ale jakoś się jeździ dzięki ich "elastyczności".

#17 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 24 wrzesień 2010 - 16:46

Wczoraj właśnie regulowałem przerzutkę, bo okazało się, że poluzowały się jakimś cudem śruby haka i przerzutka z lekka opadła. Widać trzeba sprawdzać częściej niż raz do roku, choć przyznam się, że po zamontowaniu już więcej nie sprawdzałem. Przy okazji ponownie wyregulowałem i zapewniam Cię, że przy odrobinie cierpliwości regulacja na pewno się powiedzie. Jak dobrze wyregulujesz, to będziesz miał spokój przez dłuższy czas - aż linka się wyciągnie ;-).
Przy okazji wspomnę, że regulacja tylnej przerzutki w sramie jest o wiele przyjemniejsza niż shimanowskiej. Ciąg linki 1:1 powoduje, że robi się to bez większych problemów.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#18 Gosc_marekg58_*

Gosc_marekg58_*
  • Gość

Napisano 24 wrzesień 2010 - 17:30

regulacja na pewno się powiedzie

Powiodła się, już nie obciera, ale cały trening się skupiałem tylko na tym :-D
Przy okazji, międzyczasie rozregulowałem sobie tylną przerzutkę, bo mi się linki pomyliły; ale już jest O.K.

#19 Gosc_bula_*

Gosc_bula_*
  • Gość

Napisano 24 wrzesień 2010 - 19:11

Ciąg linki 1:1 powoduje, że robi się to bez większych problemów.

Czyli przekładając tą myśl na kasetę, to podkładki między trybami są takiej samej szerokości?

#20 thorian

thorian
  • Użytkownik
  • 858 postów
  • SkądRoztocze

Napisano 24 wrzesień 2010 - 19:24

Nie chodzi o podkładki bo inaczej kasety Srama i Sh nie były by kompatybilne. Poza tym i tak są one jednakowe (2.35 mm). 1:1 oznacza, że 1 mm linki pociągniętej przez manetkę odpowiada 1 mm ruchu wózka przerzutki.



Dodaj odpowiedź