Skocz do zawartości


Korba 50/36/22


42 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_Peter1983_*

Gosc_Peter1983_*
  • Gość

Napisano 28 marzec 2018 - 08:34

Da radę zbudować korbę jak w tytule? Do tego kaseta z tyłu 12-36 9s.
Akurat takie przełożenia mi leżą.

#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 28 marzec 2018 - 12:46

Nie widzę szans, żeby przerzutka to płynnie obsłużyła. Zresztą tylna przerzutka też nie będzie miała takiego zakresu, żeby naciągnąć tak ogromną długość łańcucha.

 

BTW co to za rower, że potrzebujesz przełożeń od 22x36 do 50x12? o_O

 

Jeżeli bardzo potrzebujesz, możesz jeszcze rozszerzyć zakres przełożeń poprzez zastosowanie piasty z 3-biegową przekładnią planetarną. Co prawda system ten ma swoje wady (na czele z masą oraz koniecznością wyraźnego odpuszczenia pedałowania podczas zmiany biegów), ale lepszego rozwiązania nie widzę, jeżeli potrzebujesz tak kosmicznie szerokiego zakresu.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 28 marzec 2018 - 15:47

Da radę zbudować korbę jak w tytule? Do tego kaseta z tyłu 12-36 9s.
Akurat takie przełożenia mi leżą.

 

Potrzebujesz to do jakiegoś roweru poziomego? Pojemność 52T, przerzutka z pojemnością 47T ogarnie, ale prawie na pewno przełożenia 22/12, 22/14 i 22/16 nie będą działać prawidłowo.

 

Rozstaw korby 28T, nie ogarnie tego żadna przerzutka przednia, ale po wyłączeniu przełożeń 22 + najmniejsze na kasecie typowa przerzutka do trypla to ogarnie.

 

Przy czym, mamy teraz rewelacyjnie stopniowane 9 rzędowe kasety 11-36 od shimano, więc dużo prościej jest po prostu zrobić klasycznego górskiego trypla 44/32/22 + 11-36. Zakres prawie identyczny, a można to obskoczyć dostępnym od ręki sprzętem.



#4 Gosc_Peter1983_*

Gosc_Peter1983_*
  • Gość

Napisano 28 marzec 2018 - 20:54

Rower przełajowy. I jazda po czym się da. Zakres taki bo zastosowany do mnie. 54 czy 52 zęby to dla mnie bezsens, bo ja nie zawodowiec żeby na asfalcie wielkie prędkości osiągać. Więc 50T wystarczy.
36 to takie optimum wzięte z dawnego roweru trekingowego. A tarcza 22 do ogromnej góry, którą mam koło domu. To tyle jeśli chodzi o przód. Z tyłu 12 bo 11 to może że 3 razy w życiu użyłem. A 36 z tyłu (no może w kompromisie 34), bo w kombinacji z tarczą 26 z przodu to byłoby za mało pod moją mega górkę dlatego 22. Np. w góralu jak miałem kombinacje 26T i 32 nie dało się na podjeździe wykręcić konkretnej kadencji tylko siłowa jazda.

#5 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 29 marzec 2018 - 07:49

A jakby dać korbę trekingową 48/36/26 i do niej przerzutkę 3rz od mtb? Nie wiem czy manetka szosowa to ogarnie?
Można by spróbować ewentualnie zmienić młynek na 24z i nagiąć trochę rzeczywistość z zastrzeżeniem, że nie będziesz jeździł z niego na małych koronkach kasety.

Moim zdaniem to najlepszy kompromis z kasetą 11-36 co w sumie byłoby odpowiednikiem twojego tworu z kasetą 12-34.

#6 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 29 marzec 2018 - 08:08

Skoro piszesz, że nie zawodowiec to bym się zastanowił, czy nawet te 50T jest Ci potrzebne.

Przełajowy blat 46T w połączeniu z koronką 11T na tyle pozwala na naprawdę szybką jazdę - brakować może tylko na zjazdach, o ile tam mocno pedałujesz.

 

Piszę to z perspektywy osoby, która sama ma przełaja z 50/34 + 11-28 stosowanego do wszystkiego i obecnie planuje zmianę na przodzie na 46/34.



#7 Gosc_Peter1983_*

Gosc_Peter1983_*
  • Gość

Napisano 29 marzec 2018 - 11:11

Też myślałem nad przodem typu 48 lub 46. Na zjazdach nie szaleje, ale z roku na rok jest się coraz lepszym więc sam nie wiem. I wtedy z tyłu ta ta 11-36 lub 34 może być. Jednak wtedy warunkiem jest druga tarcza z przodu 22,bo uwielbiam górki.

#8 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 29 marzec 2018 - 12:31

Rower przełajowy. I jazda po czym się da. Zakres taki bo zastosowany do mnie. 54 czy 52 zęby to dla mnie bezsens, bo ja nie zawodowiec żeby na asfalcie wielkie prędkości osiągać. Więc 50T wystarczy.

 

Różnica pomiędzy 52/12 a 44/11 jest znikoma ( 4%, pół biegu ). Kombinacja 44/32/22 z kasetą 11-36 daje Ci dokładnie to czego chcesz bez kombinowania jak koń pod górę.



#9 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 29 marzec 2018 - 13:21

Bez przesady
44:11 jest gdzieś pomiędzy 50:12/13, a więc nie pół a półtora biegu różnicy. Dla tego zaproponowałem idąc podobnym tokiem, korbę 48/36/26 z ewentualną podmianą młynka na 24z. To powinno rozwiązać wszystkie problemy jesli zaskoczy manetka z przerzutką mtb.

#10 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 29 marzec 2018 - 13:49

Bez przesady
44:11 jest gdzieś pomiędzy 50:12/13, a więc nie pół a półtora biegu różnicy. Dla tego zaproponowałem idąc podobnym tokiem, korbę 48/36/26 z ewentualną podmianą młynka na 24z. To powinno rozwiązać wszystkie problemy jesli zaskoczy manetka z przerzutką mtb.

 

Szosową łapę z przerzutką górską pożenisz jedynie na dwurzędowej korbie. Trzyrzędowe manetki szosowe potrzebują już adaptera aby obsłużyć trójrzędową korbę z przerzutką MTB.

 

44/11 - przełożenie 4.00. 50/12 to 4.16 a 50/13 to 3.84. Jak w pysk strzelił masz pół biegu. "1 bieg" na szosie to ok 8% różnicy.



#11 Gosc_Peter1983_*

Gosc_Peter1983_*
  • Gość

Napisano 29 marzec 2018 - 14:13

Po prostu to wszystko pokazuje, iż mimo rozwinięcia przemysłu rowerowego pewne rzeczy jeszcze kuleją jak w tym przypadku możliwość swobodnego dopasowania biegów do własnych potrzeb.

#12 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 29 marzec 2018 - 14:17

A jaką widzisz alternatywę? Przerzutkę z wózkiem tak długim, że trze po podłożu?


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#13 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 29 marzec 2018 - 16:05

44/11 - przełożenie 4.00. 50/12 to 4.16 a 50/13 to 3.84. Jak w pysk strzelił masz pół biegu. "1 bieg" na szosie to ok 8% różnicy.

A no jo, do 50:11 jest 1,5

A wstawić kasetę 11-40 pozostając z korbą 2 lub 3rz?

#14 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 29 marzec 2018 - 16:32

A jaka przerzutka szosowa Ci to poprawnie obsłuży? Z Shimano nic, ewentualnie SRAM, ale wtedy z kolei w grę wchodzi tylko korba 2-rzędowa.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#15 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 29 marzec 2018 - 17:16

Po prostu to wszystko pokazuje, iż mimo rozwinięcia przemysłu rowerowego pewne rzeczy jeszcze kuleją jak w tym przypadku możliwość swobodnego dopasowania biegów do własnych potrzeb.

Może niektóre potrzeby są tak "wyspecjalizowane" że nie ma ekonomicznego sensu na nie reagować.
Wrzuć w gugla korbę o takiej kombinacji , zobacz czy wyszukiwarka wypluje ci dedykowane lub choćby zbliżone wyniki.
Będziesz miał wyobrażenie o specyfice swoich potrzeb lub upośledzeniach rynku.

#16 Piotr01

Piotr01
  • Użytkownik
  • 111 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 29 marzec 2018 - 18:48

Witam wszystkich,
Według Uzurpatora: „44/11 - przełożenie 4.00. 50/12 to 4.16 a 50/13 to 3.84.”!?
Czy jednak: 44z/11z (43/10), to 4,3; 50z/12z (49/11), to 4,45; 50z/13z (49/12), to 4,08?
Raczej, {[liczba zębów] -1}/{[liczba zębów] -1}!
Pozdrawiam, Piotr01



#17 Gosc_Peter1983_*

Gosc_Peter1983_*
  • Gość

Napisano 29 marzec 2018 - 19:54

W Googlach nic co by mnie interesowało. Powiedzmy, że wziąłbym korbę 50/34, ale by mieć swą uniwersalność w biegach musiałbym założyć kasetę 11 rzędową np. 11-42(46) to zaraz się okaże że pojemność przerzutki za mała albo, że ta kasetka nie obsługuje korby 2-rzędowej. Jeny jakie to bez sensu.... Jednak rynek rowerowy jest trochę upośledzony. Myślą, że każdy ma hajs i jest zawodowcem i będzie sobie co chwilę przekładał korby bo dziś ma trening po górach a jutro na płaskim ehhh.

#18 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 29 marzec 2018 - 19:57

A nie masz przypadkiem wrażenia, że oczekujesz od roweru, by był jednocześnie Ferrari i monster truckiem?


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#19 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 29 marzec 2018 - 21:32

@Arni: Twórca wątku chce do 50 mieć kasetę 12-36 :)

 

Kombinowanie z 11-40 w rowerze "szosawym" ma swoje wady dużo dalej idące i, z zachowaniem szosowych łap, wymaga dużego know-how. Pożyteczność z tego też żadna. Miałem krótko 11-42 w "szosówce" i w praktyce używałem pięciu zębatek. Szybko grzecznie wróciłem do 11-28.

 

@Piotr01

 

Przełożenie przekładni zębatej lub łańcuchowej zawsze było i będzie liczone wg wzoru Tp/Tn gdzie:

Tp - liczba zębów na kole pędnym

Tn - liczba zębów na kole napędzanym

 

@Peter1983

 

Napęd który kroisz posiada 683% zakresu. Biorąc pod uwagę jak ludzie jeżdżą, taki napęd ma sens np w rowerze poziomym, gdzie masz naprawdę duży zakres zmian prędkości. Poziomki mogą na płaskim bujnąć się i do 60/h, ale w górach potrzebować naprawdę niskich przełożeń.

 

Jeżeli jesteś kimś, kto potrafi sensownie napędzić 50/12 to młynek jest Ci zbędny. Ba, 36/36 będzie pewno incydentalnie wykorzystywane. Jeżeli zaś do szosowego ( lub szosawego ) podjazdu potrzebujesz 22/36, to blat jest dla Ciebie jedynie przedłużką przyrodzenia.

 

99% rowerzystów nigdy nie potrzebuje zakresu biegów ponad jakieś 350%. SIłą rzeczy oferta rynku rowerowego nie uwzględnia tego 0.001% którzy chcą więcej, więc wujowo być Tobą. Albo pogodzisz się z dzierganiem dziwactwa, albo realistycznie spojrzysz na swoje potrzeby i skorzystasz z tego co już jest dostępne. To co Ci poradziłem ma 655% zakresu, co pokrywa 96% tego co chcesz. To masz od ręki, za sensowny hajs w każdym sklepie rowerowym.

 



#20 Gosc_Peter1983_*

Gosc_Peter1983_*
  • Gość

Napisano 29 marzec 2018 - 21:38

Nie to nie Ferrari, ponieważ to tylko rower.



Dodaj odpowiedź